Chomphoo Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 Det var inte lite Wise kräver i fortsättningen. Sista vägen till någorlunda lätt överföring täpps till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 (ändrad) Nu ser man inte vad som hänt för dina skärmdump syns inte! Jag fick svara några frågor i morse, inte värre än så. Tog kanske 10 min och behövde inte biföga nån ID handling fast den har jag i dator både i jpeg och pdf format om de nu vill ha det. Edit: Frågorna var de vanliga, vart, hur ofta, hur mycket per år och varför skickar jag pengar. Kunde välja flera länder så jag valde Finland o Thailand Ändrades September 5, 2023 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 (ändrad) Jag fick skanna fram och baksida på nationella id-kortet (pass var också ok). Uppge årsinkomst, hur mycket jag tänkte skicka/ta emot om året. Vilket land jag bor i och vilka länder jag tänker skicka/ta emot pengar mellan och vem jag skickar till. Ändrades September 5, 2023 av uptoyou 2 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odin Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 Das Vatherland vill nu som alltid ha kontroll... Tänk om dom börjar använda grejerna i tex. Israel?? 1 Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vaxet older version Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 Intressant. Jag har drivet ett antal företag i Sverige och lite runtom, och stannat i samma bank under 30 år i Sverige. Har självfallet bra kontakter, men för en månad sedan blev jag tvingad att fylla i en lång rapport om hur mina överföringsplaner var, och var pengarna kommer ifrån. Blev lite sne på min bankman, men det var bara att fylla i, annars kunde de bli tvugna att sätta restriktioner på mig. Tog det personligt till viss del då jag nu sålt av allt och tänkte att, jaja nu passar det inte längre, inga företag längre, då sjunker servicen, men det verkar ju som om jag inte är ensam. 5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 21 minuter sedan, skrev Vaxet older version: Intressant. Jag har drivet ett antal företag i Sverige och lite runtom, och stannat i samma bank under 30 år i Sverige. Har självfallet bra kontakter, men för en månad sedan blev jag tvingad att fylla i en lång rapport om hur mina överföringsplaner var, och var pengarna kommer ifrån. Blev lite sne på min bankman, men det var bara att fylla i, annars kunde de bli tvugna att sätta restriktioner på mig. Tog det personligt till viss del då jag nu sålt av allt och tänkte att, jaja nu passar det inte längre, inga företag längre, då sjunker servicen, men det verkar ju som om jag inte är ensam. Nya internationella FN, EU och nationella regler som höjer kraven på bankerna så inget banker och andra kan göra något åt mer än att följa reglerna för att få behålla sina tillstånd. Det är främst FN:s konvention mot pengatvätt och finansiering av terrorverksamhet som driver på detta 3 2 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claus Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 (ändrad) 8 minuter sedan, skrev Claus: De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången? Nej, verkar vara nånslags drive just nu. Jag öppnade min WISE konto för länge sedan, december 2017 har jag gjort första överföringen. Ändrades September 5, 2023 av Amigo 1 Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 1 timme sedan, skrev Claus: De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången? Nej, har haft Wise i flera år och fört över många gånger. Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 15 minuter sedan, skrev apknug: En gång var jag i Sverige två gånger, och FN och EU hade helt nya reglet som gällt fy fan alltid o ja så var det. Men jag var tvungen att svara på frågorna i alla fall. Fast de var gamla. Skaffa ett liv istället. “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThailandNovise Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 25 minuter sedan, skrev Kenneth4618: Skaffa ett liv istället. Fyll i ditt favorit formulär 1 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kenneth4618 Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 (ändrad) 25 minuter sedan, skrev ThailandNovise: Fyll i ditt favorit formulär Du får ett litet tips också i all välmening https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen Ändrades September 5, 2023 av Kenneth4618 “Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThailandNovise Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 1 timme sedan, skrev Kenneth4618: Du får ett litet tips också i all välmening https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen Hittade ett annat formulär du ska fylla i. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
uptoyou Inlagd September 5, 2023 Dela Inlagd September 5, 2023 4 timmar sedan, skrev apknug: En gång var jag i Sverige två gånger, och FN och EU hade helt nya reglet som gällt fy fan alltid o ja så var det. Men jag var tvungen att svara på frågorna i alla fall. Fast de var gamla. Vet inte vad du är ute efter? Frågan jag svarade på var 1 timme gammal. 3 Its nice to be important, but it's more important to be nice. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LTD Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 (ändrad) Visst vill man att allt ska vara enkelt men jag tycker att det är skitbra att dom gör det svårare för kriminella att tvätta sina pengar. Men tydligen så är det lätt att tvätta pengar via Spotify, hoppas att dom täpper till det snart. Jag betalar för det mesta cash här och kan bli lite irriterad när nån I kön på 7/11 ska skanna då det tar längre tid men vad skulle hända om man tog bort kontanter helt? Borde ställa till det som fan för ex knarkhandlarna om det inte finns cash? Då kan jag acceptera att det blir något lite krångligare även för mig. Ändrades September 6, 2023 av LTD Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 1 timme sedan, skrev apknug: Mest att det hävdas att detta är något nytt som FN nu har hittat på, så är det naturligtvis inte. Det har frågats i 10-15 års tid och frågorna kommer med ojämna mellanrum. Jag retade upp en av mina banker, mest handläggaren som inget fattade, när jag skulle svara för några år sedan. Nu kommer det frågor minst varje år. Det kostar på att vara rebel. FN och EU kommer med nya hårdare direktiv löpande nästan varje år. De flesta Penningtvättsdirektiv som EU ger ut (femte just nu) beror ofta på åtstramade regler i FN-stadgarna https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/fight-against-terrorism/fight-against-terrorist-financing/timeline/ 1 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 1 minut sedan, skrev apknug: Reglerna ändras och blir hårdare men de är INTE nytt, KYC har alltid funnits. Man kan inte 2023 påstå att ja just det du måste svara på lite frågor om vad du ska använda kontot till etc, det b hände man inte för 6 månader sedan. Har funnits 4 ever I modern tid. Nä inte nytt att man frågar men hur man frågar, vem man frågar, hur ofta man frågar och hur ingående man kräver svar förändras över tiden Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
soi covboy Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 Vilken är bäst av wise vs xbath??? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dolemon Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 On 2023-09-05 at 15:06, skrev uptoyou: Jag fick skanna fram och baksida på nationella id-kortet (pass var också ok). Uppge årsinkomst, hur mycket jag tänkte skicka/ta emot om året. Vilket land jag bor i och vilka länder jag tänker skicka/ta emot pengar mellan och vem jag skickar till. Lika för mig med, men jag har passet skannat Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd September 6, 2023 Trådstartare Dela Inlagd September 6, 2023 On 2023-09-05 at 13:49, skrev Amigo: Nu ser man inte vad som hänt för dina skärmdump syns inte! Jag fick svara några frågor i morse, inte värre än så. Tog kanske 10 min och behövde inte biföga nån ID handling fast den har jag i dator både i jpeg och pdf format om de nu vill ha det. Edit: Frågorna var de vanliga, vart, hur ofta, hur mycket per år och varför skickar jag pengar. Kunde välja flera länder så jag valde Finland o Thailand "Vanliga frågor" ? "Behövde inget id" ? Det är ju exakt vad dom efterfrågar. Kopia på passet lämpligast. Den är lätt. Men. "Proof of address" vet i fan vad dom vill ha? Folkbokföring eller bara kopia på hyresavtal kanske duger. Jag har inte varit inne något mer för att se hur dom vill adressen verifieras. Får väll ge det ett försök när jag kommit igång med nya datorn jag köpt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Chomphoo Inlagd September 6, 2023 Trådstartare Dela Inlagd September 6, 2023 On 2023-09-05 at 16:19, skrev Claus: De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången? Varför skickas kraven till mig då som haft kontot i åratal! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Amigo Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 (ändrad) 15 minuter sedan, skrev Chomphoo: "Vanliga frågor" ? "Behövde inget id" ? Det är ju exakt vad dom efterfrågar. Kopia på passet lämpligast. Den är lätt. Men. "Proof of address" vet i fan vad dom vill ha? Folkbokföring eller bara kopia på hyresavtal kanske duger. Jag har inte varit inne något mer för att se hur dom vill adressen verifieras. Får väll ge det ett försök när jag kommit igång med nya datorn jag köpt. Efter jag hade svarat på frågorna, om inkomst, vilket land jag skickar, hur ofta, hur mycket etc fick jag ett popup där det stod Verification complete. Kanske för att jag har skickat min passkopia redan tidigare, men så var det iallafall för mig. Frågorna skickas med jämna mellanrum eller då och då även från min vanliga bank! Inga konstigheter tycker jag. Ändrades September 6, 2023 av Amigo Livet är fullt av val, jag valde Ford Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Risifrutti Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 Tycker bankerna borde gå på en års/månads omsättning istället för att trakassera alla kunder. Ligger nog på under 10,000 bath i år och känns lite förnedrande att behöva betjäna dem igen. Gjorde en provbetalning på ICA banken på 4,000 bath och inga konstigheter. Dock har dom en väldigt hög avsändaravgift så har varit ett dåligt alternativ tidigare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rolba Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 5 minuter sedan, skrev Risifrutti: Tycker bankerna borde gå på en års/månads omsättning istället för att trakassera alla kunder. Ligger nog på under 10,000 bath i år och känns lite förnedrande att behöva betjäna dem igen. Gjorde en provbetalning på ICA banken på 4,000 bath och inga konstigheter. Dock har dom en väldigt hög avsändaravgift så har varit ett dåligt alternativ tidigare. Jag har Ica och Swedbank. Båda funkar bra. Swedbank tar 50 spänn så det tycker jag är ok. Deras kurs ligger 1-2 satang under xe så det är åxå bra. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd September 6, 2023 Dela Inlagd September 6, 2023 (ändrad) On 2023-09-05 at 13:49, skrev Amigo: Nu ser man inte vad som hänt för dina skärmdump syns inte! Jag fick svara några frågor i morse, inte värre än så. Tog kanske 10 min och behövde inte biföga nån ID handling fast den har jag i dator både i jpeg och pdf format om de nu vill ha det. Edit: Frågorna var de vanliga, vart, hur ofta, hur mycket per år och varför skickar jag pengar. Kunde välja flera länder så jag valde Finland o Thailand Vår nya kock, arbetskrafts invandrad från Thailand, fick sitt Nordea bankkonto efter ca 2 månaders strul, så nu ville han skicka hem pengar till familjen! Nordea funkade inte trots att de fått alla handlingar inklusive arbetsuppehållstillstånd och hans svenska ID-kort... Var inne på banken och veta att "det tar 3 månader innan han kan skicka pengar utomlands", varför?!!! Så, vi använde Wise, funkade bara med en överföring betald med hans Nordeakonto på 10000 kronor, så han skickade det 1 gång, andra gången samma dag gick inte... Nästa dag gick det inte heller att skicka 10000 med Nordea till Wise, trots att det står på hemsidan att internetbetalningar inte har någon "Limit", förutom hur mycket som finns på kontot... Vi tog oss runt det genom att välja en annan väg att betala Wise via Nordea, tror de hette Trustly, men är lite osäker. Fan😈 att man inte kan använda sina intjänade , skattade pengar som man vill i Sverige idag. MVH Ändrades September 6, 2023 av Tommy 7 "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu