Jump to content
IGNORERAD

Wise blir imöjliga att använda


Chomphoo

Recommended Posts

Nu ser man inte vad som hänt för dina skärmdump syns inte!

Jag fick svara några frågor i morse, inte värre än så. Tog kanske 10 min och behövde inte biföga nån ID handling fast den har jag i dator både i jpeg och pdf format om de nu vill ha det.

 

Edit: Frågorna var de vanliga, vart, hur ofta, hur mycket per år och varför skickar jag pengar. Kunde välja flera länder så jag valde Finland o Thailand

 

image.png.c60ef5ebeab23615eea8508aeaa0ffaa.png

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick skanna fram och baksida på nationella id-kortet (pass var också ok). Uppge årsinkomst, hur mycket jag tänkte skicka/ta emot om året.

Vilket land jag bor i och vilka länder jag tänker skicka/ta emot pengar mellan och vem jag skickar till.

Ändrades av uptoyou
  • Ge karma 2

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Das Vatherland vill nu som alltid ha kontroll... Tänk om dom börjar använda grejerna i tex. Israel??

  • Ge karma 1

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Intressant. Jag har drivet ett antal företag i Sverige och lite runtom, och stannat i samma bank under 30 år i Sverige.

Har självfallet bra kontakter, men för en månad sedan blev jag tvingad att fylla i en lång rapport om hur mina överföringsplaner var, och var pengarna kommer ifrån. 

Blev lite sne på min bankman, men det var bara att fylla i, annars kunde de bli tvugna att sätta restriktioner på mig.

Tog det personligt till viss del då jag nu sålt av allt och tänkte att, jaja nu passar det inte längre, inga företag längre, då sjunker servicen, men det verkar ju som om jag inte är ensam.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

Intressant. Jag har drivet ett antal företag i Sverige och lite runtom, och stannat i samma bank under 30 år i Sverige.

Har självfallet bra kontakter, men för en månad sedan blev jag tvingad att fylla i en lång rapport om hur mina överföringsplaner var, och var pengarna kommer ifrån. 

Blev lite sne på min bankman, men det var bara att fylla i, annars kunde de bli tvugna att sätta restriktioner på mig.

Tog det personligt till viss del då jag nu sålt av allt och tänkte att, jaja nu passar det inte längre, inga företag längre, då sjunker servicen, men det verkar ju som om jag inte är ensam.

 

Nya internationella FN, EU och nationella regler som höjer kraven på bankerna så inget banker och andra kan göra något åt mer än att följa reglerna för att få behålla sina tillstånd.

 

Det är främst FN:s konvention mot pengatvätt och finansiering av terrorverksamhet som driver på detta

  • Ge karma 3
  • Haha 2

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Claus:

De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången?

Nej, verkar vara nånslags drive just nu. Jag öppnade min WISE konto för länge sedan,  december 2017 har jag gjort första överföringen.

Ändrades av Amigo
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Claus:

De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången?

Nej, har haft Wise i flera år och fört över många gånger.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Claus:

De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången?

 

1 minut sedan, skrev uptoyou:

Nej, har haft Wise i flera år och fört över många gånger.

En gång var jag i Sverige två gånger, och FN och EU hade helt nya reglet som gällt fy fan alltid o ja så var det.

 

Men jag var tvungen att svara på frågorna i alla fall. Fast de var gamla.

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev apknug:

 

En gång var jag i Sverige två gånger, och FN och EU hade helt nya reglet som gällt fy fan alltid o ja så var det.

 

Men jag var tvungen att svara på frågorna i alla fall. Fast de var gamla.

Skaffa ett liv istället. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
25 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Skaffa ett liv istället. 

Fyll i ditt favorit formulär 

Screenshot_20230730_195310_Chrome.jpg.18cea275f1fdec0ba8d6e995d873b964.jpg

  • Ge karma 1
  • Haha 4
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev ThailandNovise:

Fyll i ditt favorit formulär 

Screenshot_20230730_195310_Chrome.jpg.18cea275f1fdec0ba8d6e995d873b964.jpg

 

9594635_fullsize.jpg

Du får ett litet tips också i all välmening

https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev apknug:

 

En gång var jag i Sverige två gånger, och FN och EU hade helt nya reglet som gällt fy fan alltid o ja så var det.

 

Men jag var tvungen att svara på frågorna i alla fall. Fast de var gamla.

Vet inte vad du är ute efter? 

Frågan jag svarade på var 1 timme gammal.

  • Ge karma 3

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst vill man att allt ska vara enkelt men jag tycker att det är skitbra att dom gör det svårare för kriminella att tvätta sina pengar. Men tydligen så är det lätt att tvätta pengar via Spotify, hoppas att dom täpper till det snart.

 

Jag betalar för det mesta cash här och kan bli lite irriterad när nån I kön på 7/11 ska skanna då det tar längre tid men vad skulle hända om man tog bort kontanter helt? Borde ställa till det som fan för ex knarkhandlarna om det inte finns cash? Då kan jag acceptera att det blir något lite krångligare även för mig. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev uptoyou:

Vet inte vad du är ute efter? 

Frågan jag svarade på var 1 timme gammal.

Mest att det hävdas att detta är något nytt som FN nu har hittat på, så är det naturligtvis inte. 

 

Det har frågats i 10-15 års tid och frågorna kommer med ojämna mellanrum. 

 

Jag retade upp en av mina banker, mest handläggaren som inget fattade, när jag skulle svara för några år sedan. 

 

Nu kommer det frågor minst varje år. Det kostar på att vara rebel.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Mest att det hävdas att detta är något nytt som FN nu har hittat på, så är det naturligtvis inte. 

 

Det har frågats i 10-15 års tid och frågorna kommer med ojämna mellanrum. 

 

Jag retade upp en av mina banker, mest handläggaren som inget fattade, när jag skulle svara för några år sedan. 

 

Nu kommer det frågor minst varje år. Det kostar på att vara rebel.

 

FN och EU kommer med nya hårdare direktiv löpande nästan varje år. De flesta Penningtvättsdirektiv som EU ger ut (femte just nu) beror ofta på åtstramade regler i FN-stadgarna

 

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/fight-against-terrorism/fight-against-terrorist-financing/timeline/

  • Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

FN och EU kommer med nya hårdare direktiv löpande nästan varje år. De flesta Penningtvättsdirektiv som EU ger ut (femte just nu) beror ofta på åtstramade regler i FN-stadgarna

 

https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/fight-against-terrorism/fight-against-terrorist-financing/timeline/

Reglerna ändras och blir hårdare men de är INTE nytt, KYC har alltid funnits.

 

Man kan inte 2023 påstå att ja just det du måste svara på lite frågor om vad du ska använda kontot till etc, det b hände man inte för 6 månader sedan. Har funnits 4 ever I modern tid. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Reglerna ändras och blir hårdare men de är INTE nytt, KYC har alltid funnits.

 

Man kan inte 2023 påstå att ja just det du måste svara på lite frågor om vad du ska använda kontot till etc, det b hände man inte för 6 månader sedan. Har funnits 4 ever I modern tid. 

 

Nä inte nytt att man frågar men hur man frågar, vem man frågar, hur ofta man frågar och hur ingående man kräver svar förändras över tiden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-09-05 at 15:06, skrev uptoyou:

Jag fick skanna fram och baksida på nationella id-kortet (pass var också ok). Uppge årsinkomst, hur mycket jag tänkte skicka/ta emot om året.

Vilket land jag bor i och vilka länder jag tänker skicka/ta emot pengar mellan och vem jag skickar till.

 

 

Lika för mig med, men jag har passet skannat

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-09-05 at 13:49, skrev Amigo:

Nu ser man inte vad som hänt för dina skärmdump syns inte!

Jag fick svara några frågor i morse, inte värre än så. Tog kanske 10 min och behövde inte biföga nån ID handling fast den har jag i dator både i jpeg och pdf format om de nu vill ha det.

 

Edit: Frågorna var de vanliga, vart, hur ofta, hur mycket per år och varför skickar jag pengar. Kunde välja flera länder så jag valde Finland o Thailand

 

image.png.c60ef5ebeab23615eea8508aeaa0ffaa.png

"Vanliga frågor" ? "Behövde inget id" ? Det är ju exakt vad dom efterfrågar. Kopia på passet lämpligast. Den är lätt. Men. "Proof of address" vet i fan vad dom vill ha? Folkbokföring eller bara kopia på hyresavtal kanske duger. Jag har inte varit inne något mer för att se hur dom vill adressen verifieras. Får väll ge det ett försök när jag kommit igång med nya datorn jag köpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-09-05 at 16:19, skrev Claus:

De där frågorna och id-kontroll är väl bara när man öppnar ett konto och ska skicka första gången?

Varför skickas kraven till mig då som haft kontot i åratal!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Chomphoo:

"Vanliga frågor" ? "Behövde inget id" ? Det är ju exakt vad dom efterfrågar. Kopia på passet lämpligast. Den är lätt. Men. "Proof of address" vet i fan vad dom vill ha? Folkbokföring eller bara kopia på hyresavtal kanske duger. Jag har inte varit inne något mer för att se hur dom vill adressen verifieras. Får väll ge det ett försök när jag kommit igång med nya datorn jag köpt.

Efter jag hade svarat på frågorna, om inkomst, vilket land jag skickar, hur ofta, hur mycket etc fick jag ett popup  där det stod Verification complete. Kanske för att jag har skickat min passkopia redan tidigare, men så var det iallafall för mig.

 

Frågorna skickas med jämna mellanrum eller då och då även från min vanliga bank! Inga konstigheter tycker jag. 

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...