Jump to content
IGNORERAD

Wise blir imöjliga att använda


Chomphoo

Recommended Posts

9 minuter sedan, skrev apknug:

Vi får se hur länge du "klarar" dig innan Ica också kommer med frågor.

 

Wise verkar funka för de flesta andra här i alla fall. 

ICA har faktiskt inte frågat en enda gång på 15 år sedan jag blev kund. Dom har alla mina uppgifter och dom ser mina transaktioner - vad fan mer behöver dom?

 

Wise som fungerar bra, för att förtydliga när dom inte envisas med kontrollfrågor och dokument på skitsummor.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Risifrutti:

ICA har faktiskt inte frågat en enda gång på 15 år sedan jag blev kund. Dom har alla mina uppgifter och dom ser mina transaktioner - vad fan mer behöver dom?

 

Wise som fungerar bra, för att förtydliga när dom inte envisas med kontrollfrågor och dokument på skitsummor.

 

 

 

 

Vilka dokument har du behövt bifoga vid transaktioner av "skitsummor"?

Har skickat ca 20'000 kr i månaden i ca ett år nu och har inte behövt bifoga något. Det enda är den obligatoriska frågan vad pengarna skall användas till.

Visst, jag fick identifiera mig med pass och selfie för ett tag sen, men that's it.

  • Ge karma 1

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Dempa:

Vilka dokument har du behövt bifoga vid transaktioner av "skitsummor"?

Har skickat ca 20'000 kr i månaden i ca ett år nu och har inte behövt bifoga något. Det enda är den obligatoriska frågan vad pengarna skall användas till.

Visst, jag fick identifiera mig med pass och selfie för ett tag sen, men that's it.

Pass/ID och hyresavi två gånger + en massa jäkla idi*tiska frågor.

 

Sätt en gräns på ett större belopp eller på ett visst antal överföringar istället för att kräva detta för några tusenlappar per år. Skulle nog alla tjäna på.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har Ica och Swedbank. Båda funkar bra. Swedbank tar 50 spänn så det tycker jag är ok. Deras kurs ligger 1-2 satang under xe så det är åxå bra.

Swedbank tar den kursen Bangkok Bank har.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Har Norweigan kontokort. Ska prova om det går att överföra utanför EU.

Bank Norweigian har kreditkort du kan få utan årsavgift. Förstår inte vad du menar med "att överföra utanför EU", det är som sagt ett kreditkort och inte ett bankkonto.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Tommy:

Vår nya kock, arbetskrafts invandrad från Thailand, fick sitt Nordea bankkonto efter ca 2 månaders strul, så nu ville han skicka hem pengar till familjen!

 

Nordea funkade inte trots att de fått alla handlingar inklusive arbetsuppehållstillstånd och hans svenska ID-kort...

 

Var inne på banken och veta att "det tar 3 månader innan han kan skicka pengar utomlands", varför?!!!

 

Så, vi använde Wise, funkade bara med en överföring betald med hans Nordeakonto på 10000 kronor, så han skickade det 1 gång, andra gången samma dag gick inte...

Nästa dag gick det inte heller att skicka 10000 med Nordea till Wise, trots att det står på hemsidan att internetbetalningar inte har någon "Limit", förutom hur mycket som finns på kontot...

Vi tog oss runt det genom att välja en annan väg att betala Wise via Nordea, tror de hette Trustly, men är lite osäker.

 

Fan😈 att man inte kan använda sina intjänade , skattade pengar som man vill i Sverige idag.

 

 

MVH

 

 Min Bank ”Handelsbanken har en limit på 24.000 per dygn.

 

Mvh Jompa

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Bank Norweigian har kreditkort du kan få utan årsavgift. Förstår inte vad du menar med "att överföra utanför EU", det är som sagt ett kreditkort och inte ett bankkonto.

 

En vanlig överföring till ett annat bankkonto. Inga problem till min vanliga bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Risifrutti:

En vanlig överföring till ett annat bankkonto. Inga problem till min vanliga bank.

Fast kontot är då utanför EU? 

 

För det är det du vill testa men kontokort från Norwegian.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Fast kontot är då utanför EU? 

 

För det är det du vill testa men kontokort från Norwegian.

Bank till bank. Har inte provat än så kan inte uttala mig om det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Risifrutti:

Bank till bank. Har inte provat än så kan inte uttala mig om det funkar.

Men du ska ju skicka från kreditkort? Som Norwegian har ställt ut?

 

Till en bank utanför EU? 

 

Kanske Thailandet, vem vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Men du ska ju skicka från kreditkort? Som Norwegian har ställt ut?

 

Till en bank utanför EU? 

 

Kanske Thailandet, vem vet.

Som sagt har inte provat än. Går utmärkt till andra banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Som sagt har inte provat än. Går utmärkt till andra banker.

Hur gör du för att skicka från kreditkortet från Norwegian till andra banker då? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Hur gör du för att skicka från kreditkortet från Norwegian till andra banker då? 

 

 

Fattar du fortfarande inte??

 

Norweigan BANK - banköverföring till ett annat bankkonto.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev apknug:

Hur gör du för att skicka från kreditkortet från Norwegian till andra banker då? 

 

 

Bör väl gå med Wise har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Swedbank tar den kursen Bangkok Bank har.

 

Mycket möjligt. Men rätt ok i mina ögon.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Risifrutti:

ICA har faktiskt inte frågat en enda gång på 15 år sedan jag blev kund. Dom har alla mina uppgifter och dom ser mina transaktioner - vad fan mer behöver dom?

 

Wise som fungerar bra, för att förtydliga när dom inte envisas med kontrollfrågor och dokument på skitsummor.

 

 

 

 

Ica banken kan vara bra. Dock suger deras växlingskurs ordentligt. När jag fick typ 3.35 med Nordea. Då låg Ica på typ 3,23 eller nåt. Så Ica är inget jag rekommenderar för överföring. Då kursen dom ger är värdelös! 

 

  • Ge karma 2

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Fattar du fortfarande inte??

 

Norweigan BANK - banköverföring till ett annat bankkonto.

Varför skriver du om ett kreditkort då? 

 

Gick det bra att överföra till ett bankkonto inom EU då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev LTD:

Inte nu längre 

 

Idag på nyheterna var det om en liknande lista med ursprung i Göteborgs trakten, många anställda i kommunen och aktiva i idrottsklubbar i den listan.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev rolba:

Mycket möjligt. Men rätt ok i mina ögon.

Den brukar vara lite sämre jmf med Wise om man inte orkar använda den appen.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Amigo:

Personligen skulle jag inte välja Nordea som min bank, hört mycket om problem hos dem. Själv har jag använt Trustly hos ICA banken trots vissa har påstått att det inte går hos dem? Brukar ta nån timme extra via det men vanligen kommit till Thailand under samma dag. (beror självklart vilken tid jag överför)

 

Nordea stack ut ordentligt vad gäller Bank-Id bedrägerier enligt senaste avsnittet av Kontant som är ett program på dansk TV, de gjorde i stort sett inget alls för att förhindra dessa till skillnad från de flesta andra nordiska bankerna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev apknug:

Den brukar vara lite sämre jmf med Wise om man inte orkar använda den appen.

Länge sen jag skickade egna pengar och då var det lite större belopp och då skulle det enligt expertisen vara bättre med banköverföring. Om det tar en sekund eller en vecka spelar ingen roll för mig.

Nu har det blivit 20-30k åt frugan några gånger.

För ett par år sedan skickade hon till Sverige och då gick det inte att använda wise.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Länge sen jag skickade egna pengar och då var det lite större belopp och då skulle det enligt expertisen vara bättre med banköverföring. Om det tar en sekund eller en vecka spelar ingen roll för mig.

Nu har det blivit 20-30k åt frugan några gånger.

För ett par år sedan skickade hon till Sverige och då gick det inte att använda wise.

Wise till Sverige går inte nu heller. 

 

Även om man skickar pengar åt / för nån annan så brukar jag kolla vad som är mest prisvärt. 

 

Det gäller att inte låta bli att jämföra.

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev janne_h:

Ica banken kan vara bra. Dock suger deras växlingskurs ordentligt. När jag fick typ 3.35 med Nordea. Då låg Ica på typ 3,23 eller nåt. Så Ica är inget jag rekommenderar för överföring. Då kursen dom ger är värdelös! 

 

Det är en viss skillnad. Tycker kursen har varit OK tidigare. Har bara reagerat på deras löjligt höga avgift som inte riktigt stämmer överens med beloppet man skickar.

 

Som sagt skickar så lite så inget större problem. Bara lite intressant hur det skiljer sig mellan dom olika aktörerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev apknug:

Varför skriver du om ett kreditkort då? 

 

Gick det bra att överföra till ett bankkonto inom EU då? 

Kreditkortet är kopplat till banken. Svårare än så är det inte.

 

Svar: JA

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Kreditkortet är kopplat till banken. Svårare än så är det inte.

 

Svar: JA

Bra, du överförde då från ditt Kreditkort hos  Norwegian till ett konto i EU, Tyskland Spanien ex. Med Norwegian bank?

 

Och nu kommer du testa det samma till Thailand?

 

Baretta hur det går och vad det kostar. Jag vill prova nåt annat än Wise om det är bättre och billigare.!

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...