Jump to content
IGNORERAD

Wise blir imöjliga att använda


Chomphoo

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Varför skickas kraven till mig då som haft kontot i åratal!

Det undrar jag också men de skrev att din fråga bara var nån timme gammal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bankerna borde gå på en års/månads omsättning istället för att trakassera alla kunder. Ligger nog på under 10,000 bath i år och känns lite förnedrande att behöva betjäna dem igen.

 

Gjorde en provbetalning på ICA banken på 4,000 bath och inga konstigheter. Dock har dom en väldigt hög avsändaravgift så har varit ett dåligt alternativ tidigare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Tycker bankerna borde gå på en års/månads omsättning istället för att trakassera alla kunder. Ligger nog på under 10,000 bath i år och känns lite förnedrande att behöva betjäna dem igen.

 

Gjorde en provbetalning på ICA banken på 4,000 bath och inga konstigheter. Dock har dom en väldigt hög avsändaravgift så har varit ett dåligt alternativ tidigare.

 

 

Jag har Ica och Swedbank. Båda funkar bra. Swedbank tar 50 spänn så det tycker jag är ok. Deras kurs ligger 1-2 satang under xe så det är åxå bra.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-09-05 at 13:49, skrev Amigo:

Nu ser man inte vad som hänt för dina skärmdump syns inte!

Jag fick svara några frågor i morse, inte värre än så. Tog kanske 10 min och behövde inte biföga nån ID handling fast den har jag i dator både i jpeg och pdf format om de nu vill ha det.

 

Edit: Frågorna var de vanliga, vart, hur ofta, hur mycket per år och varför skickar jag pengar. Kunde välja flera länder så jag valde Finland o Thailand

 

image.png.c60ef5ebeab23615eea8508aeaa0ffaa.png

Vår nya kock, arbetskrafts invandrad från Thailand, fick sitt Nordea bankkonto efter ca 2 månaders strul, så nu ville han skicka hem pengar till familjen!

 

Nordea funkade inte trots att de fått alla handlingar inklusive arbetsuppehållstillstånd och hans svenska ID-kort...

 

Var inne på banken och veta att "det tar 3 månader innan han kan skicka pengar utomlands", varför?!!!

 

Så, vi använde Wise, funkade bara med en överföring betald med hans Nordeakonto på 10000 kronor, så han skickade det 1 gång, andra gången samma dag gick inte...

Nästa dag gick det inte heller att skicka 10000 med Nordea till Wise, trots att det står på hemsidan att internetbetalningar inte har någon "Limit", förutom hur mycket som finns på kontot...

Vi tog oss runt det genom att välja en annan väg att betala Wise via Nordea, tror de hette Trustly, men är lite osäker.

 

Fan😈 att man inte kan använda sina intjänade , skattade pengar som man vill i Sverige idag.

 

 

MVH

 

Ändrades av Tommy
  • Ge karma 7

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev rolba:

Jag har Ica och Swedbank. Båda funkar bra. Swedbank tar 50 spänn så det tycker jag är ok. Deras kurs ligger 1-2 satang under xe så det är åxå bra.

ICA tar väl nästan 200 kr cirkus om du som avsändare betalar hela avgiften på ett mindre belopp. Spelar väl ingen större roll om man skickar till eget konto, men blir ganska många % om man ska lägga det på mottagaren på ett par tusen bath.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev LTD:

Borde ställa till det som fan för ex knarkhandlarna om det inte finns cash?

 

De har lärt sej Swish numera.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Risifrutti:

ICA tar väl nästan 200 kr cirkus om du som avsändare betalar hela avgiften på ett mindre belopp. Spelar väl ingen större roll om man skickar till eget konto, men blir ganska många % om man ska lägga det på mottagaren på ett par tusen bath.

Bättre att skicka 200 baht extra än att låta svenska banken ta alla avgifter. Som dessutom blir mycket högre för de tar inga risker.

En kompis lät svenska banken ta avgifterna men thaibanken la i alla fall på sin avgift.

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev rolba:

Bättre att skicka 200 baht extra än att låta svenska banken ta alla avgifter. Som dessutom blir mycket högre för de tar inga risker.

En kompis lät svenska banken ta avgifterna men thaibanken la i alla fall på sin avgift.

Nu är det ca 200-250kr så känns så där på mindre belopp. Annars hade jag gjort som du föreslog. BKK Bank tar väl sin %, men den är försumbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade igen på ICA kontot. 4,000 bath som är framme den 14/9 ca. 275 kr med normal IP. (enda alternativet)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

De har lärt sej Swish numera.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BW1x4G/det-finns-battre-saker-att-saga-till-en-partyknarkare

 

Mycket kan man säga om den så kallade “swishlistan” i Sundsvall och mycket har också sagts.

Som till exempel att det är obehagligt med den angiverikultur som tycks breda ut sig i samhället. Ivrigt påhejat av regeringen med deras lag om anmälningsplikt och av Sveriges poliser som inte verkar kunna få nog av utökade befogenheter och allmän övervakning.

Jo, man ska anmäla brott men här finns mycket som skaver. 

 

Extra oskönt känns det att SVT går ut och uppmanar folk som känner igen ett namn på listan att söka upp och konfrontera den personen. I ett klipp på SVT:s hemsida ses en Robert Gatugård, samordnare för det narkotikaförebyggande arbetet i Sundsvalls kommun, komma med tips på vad man ska säga när man ställer en bekant mot väggen. Ett tips är att ta upp hur farligt det är att köpa knark eftersom man då riskerar att bli avslöjad som knarkare, vilket ju är himla skamligt.

Personligen tycker jag att det finns bättre saker man kan säga till en närstående man precis fått reda på brukar narkotika. Men visst, argumentet “det ser illa ut” funkar säkert. Det är väl bara det att “det ser illa ut” är så dumt och osmakligt som argument eftersom det signalerar att det som egentligen är det enda viktiga är att fasaden ska vara intakt.

Robban hade kunnat tipsa om att säga sånt som: “Är du okej? Varför tror du att du knarkar? Kan jag stötta dig på något sätt?”

Eller varför inte: “Hur har du råd att köpa ladd i dessa tider med hög inflation och stigande räntor? Du måste vara jätterik, grattis!”

Det funkar ju också att gå åt tough love-hållet. Typ: Är du fucking dum i hela jävla huvudet!? Köpa kokain för 1000 kronor grammet? I dessa tider?! Vad fan, du har ju barn Stefan (eller annat namn)!!! Har du helt förlorat förståndet?! Varför köper du inte tjack i stället för en tredjedel av priset och med en effekt som håller bra mycket längre? Dessutom blir du inte så oskön och egocentrisk utan tvärtom riktigt trevlig och hövlig! Därav uttrycket: TJACKARTIG!!!! Tänk Stefan, tänk!

Ja, tänk om den där Robban sagt så i stället, då hade man ju kunnat respektera honom.

 

Ytterligare en grej jag tycker Robban och SVT borde ha uppmanat folk att säga till dem på listan är detta: VEM I HELA FRIDENS HELVETE KÖPER DROGER MED SWISH!? Jesus Kristus! 

Här jobbar Björn Eriksson och Sveriges samtliga pensionärer dag och natt för att behålla kontantsamhället enbart av den enda anledningen att du ska kunna köpa centralstimulerande utan att hamna i klammeri med rättvisan och så går du ändå och fuckar upp allt genom att betala med en app som registrerar och spara samtliga transaktioner!

Hur dum får man vara!? Mormor gråter Stefan! 

Avslutningsvis känns det också ovärdigt på gränsen till omänskligt att bli ditsatt av SVT.

Det är bra fräckt att de först kräver en på tusentals kronor som de sen lägger, utan att man bett om det, på att filma långsamma älgar som inte vill, para ihop personer med andra personer som de absolut inte vill ha något att göra med i “Gift vid första ögonkastet” och flyga stockholmare upp och ner till Umeå vilket de inte heller vill eller förstår, för att vara med i något som kallas “Go’Kväll” och sen – efter allt detta – har mage att be ens brylling eller gamla lågstadielärares före detta arbetskollega att säga åt en på skarpen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Nu är det ca 200-250kr så känns så där på mindre belopp. Annars hade jag gjort som du föreslog. BKK Bank tar väl sin %, men den är försumbar.

Jag skickade 20000 sek åt frugan.

Swedbank tog 50 spänn och Bangkok bank 200 baht. De tar min 200 och max 500 baht

Edit, de tog ca 320 baht.

Ska vist vara 0.5%

Ändrades av rolba
  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev rolba:

Jag skickade 20000 sek åt frugan.

Swedbank tog 50 spänn och Bangkok bank 200 baht. De tar min 200 och max 500 baht

Edit, de tog ca 320 baht.

Ska vist vara 0.5%

Det är helt ok med 50kr + lite extra avgifter. ICA banken verkar ha ett fast belopp när avsändaren betalar transaktionen och det är inte rimligt på små belopp.

 

Blir nog en brevduva nästa gång😃

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev tvungen i nyfikenhetens namn att skicka en liten slant med wise...

Fick inga frågor alls, bara de vanliga fälten att fylla i vad pengarna ska användas till...skriver alltid goods.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

De har lärt sej Swish numera.

Å hur mycket tror du att dom kan ta emot med Swish innan larmet går på banken? Utan cash blir deras verksamhet väldigt jobbig 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Vår nya kock, arbetskrafts invandrad från Thailand, fick sitt Nordea bankkonto efter ca 2 månaders strul, så nu ville han skicka hem pengar till familjen!

Personligen skulle jag inte välja Nordea som min bank, hört mycket om problem hos dem. Själv har jag använt Trustly hos ICA banken trots vissa har påstått att det inte går hos dem? Brukar ta nån timme extra via det men vanligen kommit till Thailand under samma dag. (beror självklart vilken tid jag överför)

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Personligen skulle jag inte välja Nordea som min bank, hört mycket om problem hos dem. Själv har jag använt Trustly hos ICA banken trots vissa har påstått att det inte går hos dem? Brukar ta nån timme extra via det men vanligen kommit till Thailand under samma dag. (beror självklart vilken tid jag överför)

Har haft Nordea i alla år. Dom är klockrena. Inga problem där. Bytte personlig handläggare för nåt år sen. Då den jag hade var lite oengagerad. I övrigt inga problem. 

  • Ge karma 1

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som beskrivs i tråden, belyser skillnaden mellan politiker och vanligt folk. Man stiftar lagar som krånglar till det för vanligt folk, för att stoppa brottslingar. Som kan jobba på som vanligt. Då dom inte påverkas i alla fall. 

Exempel på detta är skärpning av vapenlagar mot jägare, för att brottslingar har illegala vapen. Man stiftar lagar mot pengatvätt. För att brottslingar hanterar svarta pengar. Man sätter åt vanligt folk i trafiken. För att det ska se ut som att polisen är effektiv. Listan är lång,där man skärper lagar. Som drabbar vanligt folk, istället för dom det egentligen som är problemet 

Ofta för att politiker ska framstå som handlingskraftiga. 

Det blir ju inte bättre av att domstolar ofta dömer till lägsta sytaffu. Eller en högsta domstol, som sätter lägsta ribban för brottslingar. Som blir hårdare dömda i lägre instanser. För att inte tala om bankernas profitering på vanligt folk. 

  • Ge karma 3

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Det är helt ok med 50kr + lite extra avgifter. ICA banken verkar ha ett fast belopp när avsändaren betalar transaktionen och det är inte rimligt på små belopp.

 

Blir nog en brevduva nästa gång😃

 

 

Eller så kan du testa Wise som brukar vara billigast.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Personligen skulle jag inte välja Nordea som min bank, hört mycket om problem hos dem. Själv har jag använt Trustly hos ICA banken trots vissa har påstått att det inte går hos dem? Brukar ta nån timme extra via det men vanligen kommit till Thailand under samma dag. (beror självklart vilken tid jag överför)

Med Wise och Trustly beror det på summan, under typ 50k baht så tar det några sek även om det är mitt i natten på en lördag. Större summa längre tid

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Å hur mycket tror du att dom kan ta emot med Swish innan larmet går på banken? Utan cash blir deras verksamhet väldigt jobbig 

I Sundsvall tog de emot miljoner med 1 000 tals Swish transaktioner under flera år.

 

Sen åkte de fast iof men Swish funkade.

 

https://easyupload.io/dbuwfo

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Eller så kan du testa Wise som brukar vara billigast.

Skrev ju tidigare att jag ville slippa dom pga alla frågor på småbelopp. Har använt dom många gånger så dom har alla mina uppgifter. Skickar pengar till ett par backar öl några gånger per år så blir ju bara löjligt, men det är bara att gilla läget.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Skrev ju tidigare att jag ville slippa dom pga alla frågor på småbelopp. Har använt dom många gånger så dom har alla mina uppgifter. Skickar pengar till ett par backar öl några gånger per år så blir ju bara löjligt, men det är bara att gilla läget.

 

 

 

Vi får se hur länge du "klarar" dig innan Ica också kommer med frågor.

 

Wise verkar funka för de flesta andra här i alla fall. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...