Jump to content
IGNORERAD

Ambassaden i BKK har slutat utfärda "Residence Certificate"


ricken

Recommended Posts

 

Ett intyg som krävs för att förlänga körkortet.

Någon som fått ett sådant utfärdat av immigration som ambassaden hänvisar till ??

krkortwebben.jpg.ff9904520f1bebc4153462de0a098776.jpg

bfu

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev ricken:

 

Ett intyg som krävs för att förlänga körkortet.

Någon som fått ett sådant utfärdat av immigration som ambassaden hänvisar till ??

krkortwebben.jpg.ff9904520f1bebc4153462de0a098776.jpg

bfu

Ja, flera gånger.

Fyller i en sådan här

https://Thailand.acclime.com/wp-content/uploads/certificate-of-residence.pdf

2 foton, kopia på passet, frugans husbok och id kort + 500 Bath

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev ricken:

 

Ett intyg som krävs för att förlänga körkortet.

Någon som fått ett sådant utfärdat av immigration som ambassaden hänvisar till ??

krkortwebben.jpg.ff9904520f1bebc4153462de0a098776.jpg

bfu

Ja, gratis hos immigration på dyra Phuket om man kan vänta en dag.

Dock om man vill ha det direkt så snor de 300. 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev ricken:

 

Ett intyg som krävs för att förlänga körkortet.

Någon som fått ett sådant utfärdat av immigration som ambassaden hänvisar till ??

krkortwebben.jpg.ff9904520f1bebc4153462de0a098776.jpg

bfu

Ja, flera gånger. Bl.a. vid köp av fordon samt körkortsärenden. Ska vara gratis, men

har hänt att de vill ha en slant om man vill ha det i handen direkt.

Detta har gjorts hos Nakhonratchasima Immigration.

mvh

biker

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev ricken:

 

Ett intyg som krävs för att förlänga körkortet.

Någon som fått ett sådant utfärdat av immigration som ambassaden hänvisar till ??

krkortwebben.jpg.ff9904520f1bebc4153462de0a098776.jpg

bfu

Tänk på att du ska ha anmält var du bor när du anlänt till Thailand bara. 

 

Annars kommer du även få göra det och "böta" 1 600 baht.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Ja, flera gånger.

Fyller i en sådan här

https://Thailand.acclime.com/wp-content/uploads/certificate-of-residence.pdf

2 foton, kopia på passet, frugans husbok och id kort + 500 Bath

Tog ca 15 minuter ändå var det knökfullt med folk. Kom fram en dam med tjusig uniform och frågade vad vi ville, sedan tog hon våra papper och fixade det.  Fick till och med kvitto på 500 vilket det var värt 🙂

Screenshot_20230904_100933_Gallery.thumb.jpg.f59ec3b4544c60e0a38a1c3aacd5e02c.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Om du kan skaffa en "Gul bok" slipper man allt trassel med intyg för all framtid.

Precis, den så smutskastade gula boken till ingen nytta visade dig vara det i alla fall..

 

  • Ge karma 3

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Baa:

Precis, den så smutskastade gula boken till ingen nytta visade dig vara det i alla fall..

 

Krångligare hos oss att skaffa husbok. Försökt två gånger och de är fullständigt hopplösa på vårt ampur.

Då offrar hellre en kvart var 5:e år 😉

  • Ge karma 2

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Var över ett år sen med förnyelse av mitt körkort sist, var tvungen att göra teoriproven på både mc och bil, inte helt lätt om man inte läst på.

MC klarade jag direkt, bil fick jag läsa på en natt för sen gick det bra, man får som mest göra 2 försök per dag, 50 frågor och man ska ha minst 45 rätt.

En hel del kluriga frågor man måste läsa på för, böter för ditt och dat, olika saker om registreringar, flytt av fordon etc. sånt man inte har en aning om.

Tror det var mitt 3:e femårs, var lite orolig om jag skulle fått börja om som trainee 2 år.

  • Ge karma 7

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Var över ett år sen med förnyelse av mitt körkort sist, var tvungen att göra teoriproven på både mc och bil, inte helt lätt om man inte läst på.

MC klarade jag direkt, bil fick jag läsa på en natt för sen gick det bra, man får som mest göra 2 försök per dag, 50 frågor och man ska ha minst 45 rätt.

En hel del kluriga frågor man måste läsa på för, böter för ditt och dat, olika saker om registreringar, flytt av fordon etc. sånt man inte har en aning om.

Tror det var mitt 3:e femårs, var lite orolig om jag skulle fått börja om som trainee 2 år.

Hej

Då hade dina körkort gått ut helt och hållet, antar jag?

Om man förnyar inom tiden så krävs väl ej några prov, utöver färgseende och reaktionstest och djupseénde?

Eller är det olika på olika ställen,  vilket inte heller skulle vara förvånande.

Frugan har förnyat sitt mc-kort för något år sedan, och bilkortet nu i dagarna.

Hon måste kolla en film på nätet, svara på någon fråga som bevisar att hon kollat filmen.

mvh

biker

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev biker:

Då hade dina körkort gått ut helt och hållet, antar jag?

Nja….

Hade det gått 2 år hade jag vart tvungen att göra ett komplett nytt sa de, och kunde då enligt dem inte omvandla mitt Svenska pga att jag var i systemet.

Så det verkar vara som så, upp till ett år, endast de filmerna och 4 frågor från dem online, man får en QR kod då det klart.

Om körkortet är 1-2 över tiden, så filmerna samt teori test, så som jag fick göra.

Över 2 år, komplett nytt körkort, inkl uppkörning.

 

Jag gör mina körkort i NangRong.

  • Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Ja, flera gånger.

Fyller i en sådan här

https://Thailand.acclime.com/wp-content/uploads/certificate-of-residence.pdf

2 foton, kopia på passet, frugans husbok och id kort + 500 Bath

 

 

Tack för info. 👍

Jag tog körkortet när jag bodde i Thailand men bor nu i Sverige.
Det har tidigare gått smidigt med att förlänga körkortet med ett intyg från ambassaden (och ett non-o visa) men när nu dom slutat ge den servicen så är det nog kört med förlängning för min del.

För det går väl inte att gå runt på något vis ?

 

https://tdl-service.com/thai-residence-certificate-in-Bangkok/

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nja….

Hade det gått 2 år hade jag vart tvungen att göra ett komplett nytt sa de, och kunde då enligt dem inte omvandla mitt Svenska pga att jag var i systemet.

Så det verkar vara som så, upp till ett år, endast de filmerna och 4 frågor från dem online, man får en QR kod då det klart.

Om körkortet är 1-2 över tiden, så filmerna samt teori test, så som jag fick göra.

Över 2 år, komplett nytt körkort, inkl uppkörning.

 

Jag gör mina körkort i NangRong.

Jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Nu är jag med på vad du menar. 👍

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ricken:

 

 

Tack för info. 👍

Jag tog körkortet när jag bodde i Thailand men bor nu i Sverige.
Det har tidigare gått smidigt med att förlänga körkortet med ett intyg från ambassaden (och ett non-o visa) men när nu dom slutat ge den servicen så är det nog kört med förlängning för min del.

För det går väl inte att gå runt på något vis ?

 

https://tdl-service.com/thai-residence-certificate-in-Bangkok/

Tik Tok service i Pattaya eller om du hyr ett boende kan landlorden intyga, har jag läst någonstans.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev ricken:

 

 

Tack för info. 👍

Jag tog körkortet när jag bodde i Thailand men bor nu i Sverige.
Det har tidigare gått smidigt med att förlänga körkortet med ett intyg från ambassaden (och ett non-o visa) men när nu dom slutat ge den servicen så är det nog kört med förlängning för min del.

För det går väl inte att gå runt på något vis ?

 

https://tdl-service.com/thai-residence-certificate-in-Bangkok/

Vad är det som inte går att komma runt? Adressintyg fixar du hos immigrations.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Gjorde TS ett prov när han fick körkortet första gången ? Eller fick TS körkortet via ett intyg från ambassaden och med sitt svenska körkort som bas ?

 

Jag tog test i Thailand, teori, och gas/broms/red/green/yellow sitta på en pall i en minut, första gången jag fick körkort. Efter det har förnyat bara betytt ett recidence certificate från Immigration samt kopia på pass och visum. Foto och 500 baht plus en kö som jag oftast velat betala 5000 för att slippa.

 

Kanske olika och har man tidigare haft detta ambassad intyg som jag aldrig själv tidigare hört talas om,  så kanske man nu ändå måste ta testet, eller ???

Annars förstår inte jag varför våra erfarenheter skiljer sig åt så totalt ?

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

Gjorde TS ett prov när han fick körkortet första gången ? Eller fick TS körkortet via ett intyg från ambassaden och med sitt svenska körkort som bas ?

 

Jag tog test i Thailand, teori, och gas/broms/red/green/yellow sitta på en pall i en minut, första gången jag fick körkort. Efter det har förnyat bara betytt ett recidence certificate från Immigration samt kopia på pass och visum. Foto och 500 baht plus en kö som jag oftast velat betala 5000 för att slippa.

 

Kanske olika och har man tidigare haft detta ambassad intyg som jag aldrig själv tidigare hört talas om,  så kanske man nu ändå måste ta testet, eller ???

Annars förstår inte jag varför våra erfarenheter skiljer sig åt så totalt ?

"Certificate of residence" Det vill säga ett intyg om vart du bor som printas på ditt körkortet Kan(kunde) man få antigen via Svenska ambassader eller Immigrations. Jag har själv alltid skaffat via immigration. Jag förutsätter dock att syftet var det samma. Att just intyga vart man bor. Testerna lär vara dem samma.

 

Reaktionssättet och färgtestet har jag aldrig kommit undan när jag förnyat mina kort. Teori och uppkörning gjorde jag bara förta gången för MC då jag aldrig haft något Svenskt MC-kort.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Tog ca 15 minuter ändå var det knökfullt med folk. Kom fram en dam med tjusig uniform och frågade vad vi ville, sedan tog hon våra papper och fixade det.  Fick till och med kvitto på 500 vilket det var värt 🙂

Screenshot_20230904_100933_Gallery.thumb.jpg.f59ec3b4544c60e0a38a1c3aacd5e02c.jpg

Det där är väl inget Certificate of recidense? Ska vara ett foto på dig med en stämpel på. 

  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LTD:

Det där är väl inget Certificate of recidense? Ska vara ett foto på dig med en stämpel på. 

Om du läst inlägget innan du svarar, så kanske du även läst detta 😉

"Fick till och med kvitto på 500 vilket det var värt" 🙂

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 3

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...