Jump to content
IGNORERAD

Pengaplacering i Thailand?


Dannep4

Recommended Posts

19 minuter sedan, skrev kolla min fot:

Ombeds?

Allt mitt sköttes av revisorn som verkar i det tysta...

Ombe är ett annat ord för begära och det är vad Skatteverket gör.

 

 Riksbanken och Skatteverket fångar upp denna transaktion om inte din "revisor" åkte med stålarna i en väska. 

 

Vi pratar nutid inte dåtid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
5 minuter sedan, skrev evert 1:

Hör mer eller mindre till vanligheten är pensionärer uppbär bostadsbidrag.

Desto större kapitaltillgångar man har desto lägre bidrag - "tror" att tillgångar UNDER 100 tkr betydelselöst men sedan.

Sanningen är den att en stor del av svenska folket uppbär någon sorts av stöd från samhället, dessutom är bidragsfusket vanligt förekommande.

Ingen nämnd ingen glömd.

År 2022 försörjdes 708 249 helårspersoner av olika sociala ersättningar och bidrag vilket motsvarar nära 12 procent av befolkningen i åldern 20-64.

Lägg då märke till att bostadsbidraget INTE inräknas.

Du citerar något som någon annan har lagt sig tid på att publicera?

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
2 minuter sedan, skrev apknug:

Ombe är ett annat ord för begära och det är vad Skatteverket gör.

 

 Riksbanken och Skatteverket fångar upp denna transaktion om inte din "revisor" åkte med stålarna i en väska. 

 

Vi pratar nutid inte dåtid.

 

Transaktionerna utfördes på plats vid SCBs kontor Bang Na.

 

Om du fortfarande följer dina icke önskvärda inlägg  men fortfarande publicerar, beklagar.

 

Värdelös aktivitetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
3 timmar sedan, skrev evert 1:

Eftersom trådskaparen vill ha tillgångarna disponibla med kort varseltid är nog säkraste att placera i bank - i Thailand.

Gör INTE det i Sverige, för då kan du gå miste om bostadsbidraget eller eventuellt andra bidrag.

Purskans, vad e varseltid i detta?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du chansa och göra ett s.k. klipp gäller det ock att kunna pröjsa med kort varsel - comprendido

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev evert 1:

Hör mer eller mindre till vanligheten är pensionärer uppbär bostadsbidrag.

Pensionärer har bostadstillägg som betalas av pensionsmyndigheten (efter att man fyllt 66 år) De som har sjukersättning eller aktivitetsersättning och är under 66 år,  och betalar tillräckligt mycket för sitt boende, får sin bostadstilläg utbetalt av Försäkringskassan. Av alla tillgångar som överstiger 100 000 SEK räknas 15% till årsinkomst.   https://www.forsakringskassan.se/Bostadstillägg

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev kolla min fot:

Transaktionerna utfördes på plats vid SCBs kontor Bang Na.

 

Om du fortfarande följer dina icke önskvärda inlägg  men fortfarande publicerar, beklagar.

 

Värdelös aktivitetet.

Ah du tog inte stålarna till Sverige alltså. 

 

Ja ska man ta hem stålarna till Sverige så få man vara beredd på att förklara sig för Skatteverket. 

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
3 minuter sedan, skrev apknug:

Ah du tog inte stålarna till Sverige alltså. 

Vart utläser du att stålarna INTE togs till Sverige?

Ja ska man ta hem stålarna till Sverige så få man vara beredd på att förklara sig för Skatteverket. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kolla min fot:

 

Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt.

 

Man får vara beredd att svara SKV bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-07 at 17:50, skrev Elmeri:

Köp en bar och ett par hönor det genererar till bra avkastning har alla bar ägare sagt till mig...

Bästa rådet, Du kan tjäna en liten förmögenhet med det om du börjar med ett stort.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
16 minuter sedan, skrev apknug:

Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt.

 

Man får vara beredd att svara SKV bara.

16 minuter sedan, skrev apknug:

Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt.

 

Man får vara beredd att svara SKV bara.

Har du själv gjort någon vinst utomlands?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev apknug:

Så länge man inte gjort någon vinst på det man sålt i Thailand så torde det vara lungt.

 

Man får vara beredd att svara SKV bara.

Om du gör vinst i Thailand så är det där du skattar för den. Sverige har inte rätt att beskatta den men du måste bevisa vart pengarna kommer ifrån. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev LTD:

Om du gör vinst i Thailand så är det där du skattar för den. Sverige har inte rätt att beskatta den men du måste bevisa vart pengarna kommer ifrån. 

Nja, är man obegränsat skattskyldig i Sverige så är man enligt huvudregeln skattskyldig för alla inkomster (alltså även de som härrör från utlandet).

 

Sedan kan dubbelbeskattnings avtalet med Thailand stipulera hur beskattningen mellan de olika länderna sker. Jag misstänker att avtalet med Thailand säger att Thailand få beskatta och Sverige ska räkna av den skatt som betalats i Thailand. 

 

Det betyder att om skatten blir 15% i Thailand så ska man betala ytterligare 7% i Sverige.

 

Blir skatten över 22% betalar man inget i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste ju finnas trading konton att skaffa hos sin thailändska bank som man sen kan använda för att handla med både fonder och aktier. Vad säger banken i fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev kolla min fot:

Har du själv gjort någon vinst utomlands?

Oja betalade 200 Bath för 2 st papperslappar

Vinst.thumb.jpg.f3c5d31905e4167f0279716ed6b7220f.jpg

 

Frugan fick sälja dom för 2000 Bath styck vinsten blev 3800 Bath som jag inte ville att skattmasen skulle se 555555

 

Skämt å sido,pengaplacering i Thailand gör jag med en del av tjänstepensionen i guld så har frun å dottern har det som en pension efter min tid.

 

Mvh.Dolemon

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Dolemon:

Oja betalade 200 Bath för 2 st papperslappar

Vinst.thumb.jpg.f3c5d31905e4167f0279716ed6b7220f.jpg

 

Frugan fick sälja dom för 2000 Bath styck vinsten blev 3800 Bath som jag inte ville att skattmasen skulle se 555555

De är från 2016 och så lite pengar så du kan inte bli upptaxerad.

 

Grovt skattebrott dock 10 års preskription.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni skall ha pengarna för konsumtion de närmsta åren så är ett bankkonto det enda vettiga alternativet skulle jag säga.

Du nämner ju inte hur mycket det handlar om eller hur länge dessa pengar är beräknade att användas, men rent spontant skulle jag inte oroa mig för att ha pengarna på bankkonto om dom skall spenderas inom 5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-07 at 20:03, skrev evert 1:

TS börjar med pengaplacering av pengar, sedan skriver denne att de ämnar konsumera dem.

Finns INGET långsiktigt säkrare placeringsalternativ än just mark.

Ska du/ni konsumera upp pengarna, växla in dem i dollar, eller placera dem i amerikanska aktier, varför inte inom vapenindustrin, verkar vara en verklig säker satsning.

Ta hem dem till Sverige verkar kortsiktigt bra, men eftersom svenska kronan just nu är i fritt fall, kan det lätt bli Ebberöds bank av det hela.

 

 

 

Mark är inte aktuellt eftersom det är just det vi omsätter i mer likvida medel. Med det menar jag att vi vill kunna komma åt delar av pengarna med några månaders varsel.

 

On 2023-08-08 at 16:04, skrev evert 1:

Man bör vara väl påläst om man ska omplacera tillgångar till något som ger bättre tillväxt än just markvärden.

Eftersom trådskaparen vill ha tillgångarna disponibla med kort varseltid är nog säkraste att placera i bank - i Thailand.

Gör INTE det i Sverige, för då kan du gå miste om bostadsbidraget eller eventuellt andra bidrag.

 

Nu är jag lyckligtvis inte berättigad till några bidrag.

 

 

 

1 timme sedan, skrev ofan:

Om ni skall ha pengarna för konsumtion de närmsta åren så är ett bankkonto det enda vettiga alternativet skulle jag säga.

Du nämner ju inte hur mycket det handlar om eller hur länge dessa pengar är beräknade att användas, men rent spontant skulle jag inte oroa mig för att ha pengarna på bankkonto om dom skall spenderas inom 5 år.

 

Det är en inte oansenlig summa som vi skall sätta sprätt på när vi är i Thailand under dom kommande 10 åren.

Att ta pengarna till Sverige känns spontant rätt dumt även om ISK är sparform med låg skatt. Men det är just nu och då är pengarna här.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
3 timmar sedan, skrev Dolemon:

Oja betalade 200 Bath för 2 st papperslappar

Vinst.thumb.jpg.f3c5d31905e4167f0279716ed6b7220f.jpg

 

Frugan fick sälja dom för 2000 Bath styck vinsten blev 3800 Bath som jag inte ville att skattmasen skulle se 555555

 

Skämt å sido,pengaplacering i Thailand gör jag med en del av tjänstepensionen i guld så har frun å dottern har det som en pension efter min tid.

 

Mvh.Dolemon

Nu frågade jag LTD

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan placera pengar i både fonder och aktier över hela världen i Thailand.

 

Vi öppnade ett aktie trading konto till frugan sist vi var nere och köpte US-aktier för pengarna så de sitter i USD nu.

Som falang är det nog omöjligt om man inte har ett Investment Visa, men jag är inte säker på det iofs.

 

Ganska onödigt att ha pengar på en Thai-bank med usel ränta, även Fixed Deposit har usel ränta plus att man måste betala skatt. Jag tänkte tidigare ha 800.000 på ett fixed deposit konto(för mitt retirement-visa), men jämfört med aktier(om man placerar rätt) så är det ett rejält slöseri med resurser med usel ränta.

 

Jag pratade med en mäklare på Kasikorn angående skatt och hon sa att om man säljer aktierna säg under 2023, de hamnar då på ett valutakonto i USD, men inte flyttar pengarna till baht förrän 2024, så blir det ingen skatt alls! Alltså bättre än både ISK och Kapitalförsäkring i Sverige!

 

Vi använde Kasikorn eftersom våra konton redan är där, men alla banker har säkert ungefär samma!

 

  / Joe

 

 Screenshot2023-08-10at08_47_17.thumb.png.7ab554e0f3c2e9a6f6244e62e9509bae.png

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Joe:

Man kan placera pengar i både fonder och aktier över hela världen i Thailand.

 

Vi öppnade ett aktie trading konto till frugan sist vi var nere och köpte US-aktier för pengarna så de sitter i USD nu.

Som falang är det nog omöjligt om man inte har ett Investment Visa, men jag är inte säker på det iofs.

 

Ganska onödigt att ha pengar på en Thai-bank med usel ränta, även Fixed Deposit har usel ränta plus att man måste betala skatt. Jag tänkte tidigare ha 800.000 på ett fixed deposit konto(för mitt retirement-visa), men jämfört med aktier(om man placerar rätt) så är det ett rejält slöseri med resurser med usel ränta.

 

Jag pratade med en mäklare på Kasikorn angående skatt och hon sa att om man säljer aktierna säg under 2023, de hamnar då på ett valutakonto i USD, men inte flyttar pengarna till baht förrän 2024, så blir det ingen skatt alls! Alltså bättre än både ISK och Kapitalförsäkring i Sverige!

 

Vi använde Kasikorn eftersom våra konton redan är där, men alla banker har säkert ungefär samma!

 

  / Joe

 

 Screenshot2023-08-10at08_47_17.thumb.png.7ab554e0f3c2e9a6f6244e62e9509bae.png

 

 

(om man placerar rätt) om du placerar fel då vad bidde det då!!!!

Vi fick 2,25% ränta bundet 1 år Kasikorn Bank för flera år sen, hade en liten summa som vi skulle ha till farmabilen 2017

thumbnail_20170610_123722.jpg.e57ecb6e3a60c5e0ab5c687889291bee.jpg

när det var typ 0,5% ränta i Sverige på sparpengarna

 

Safe first beror helt på när man köper, köper man på toppen typ kan det ta år få igen sina % man förlorar

Allt har med vilket tidspann pengarna ska vara på banken

 

Mvh.Snåle  Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg men i slutet på 80 eller början på 90-talet när man fick 10.5% ränta och 15% i skatt.. Det var bättre förr! 😎

Ändrades av ellim63
Link to comment
Dela på andra sajter

Frun har sina pluringar på ett konto i Swedbank som ger 3,85% i ränta, hon vill inte leka med pengarna säger hon🙂

Hon har även en del pluringar på ett thaikonto men där vet jag inte räntan

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-07 at 20:56, skrev Soengsang:

Jag med, annars lär inte pensionen bli mycket värd.

Men trenden den senaste seklet(n)är tydlig, hoppas att Sverige på något sätt går med i eurosamarbetet snarast.

Att SEK ska stärkas långsiktigt är nog inte troligt.

Jag håller med, jag tror att den svenska kronan har sett sina bästa dagar…..

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...