Jump to content
IGNORERAD

Pengaplacering i Thailand?


Dannep4

Recommended Posts

Min fru skall sälja lite mark i Thailand och kommer då att få en slant för det.

Eftersom vi bor i Sverige så tänker vi att det kan ju vara bra att ha pengarna kvar i Thailand för att vi skall kunna ta av dom när vi reser dit.

Men att bara ha dom på ett bankkonto känns spontant som en dålig ide'.

Finns det något som liknar fonder som man kan placera dom i?

Hur ser skattereglerna ut på sådana placeringar i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på mängden pengar, men om det är en passande mängd miljoner Baht, så finns det ok procent på låsta pengar på banken.

 

Fonder är jag helt okunnig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Dannep4:

Min fru skall sälja lite mark i Thailand och kommer då att få en slant för det.

Eftersom vi bor i Sverige så tänker vi att det kan ju vara bra att ha pengarna kvar i Thailand för att vi skall kunna ta av dom när vi reser dit.

Men att bara ha dom på ett bankkonto känns spontant som en dålig ide'.

Finns det något som liknar fonder som man kan placera dom i?

Hur ser skattereglerna ut på sådana placeringar i Thailand?

Ta hem pengarna till Sverige och investera där och för över vid behov till Thailand hade jag gjort. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev LTD:

Ta hem pengarna till Sverige och investera där och för över vid behov till Thailand hade jag gjort. 

 

Med den kurs som är nu är det nog ingen dum idé. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska sälja eller MÅSTE sälja ?

Enligt frugan ska man ALDRIG avyttra mark i Thailand, mark är t.o.m. mer värt än guld.

Köp i stället ny mark, om ni kan, finns ingen säkrare penningplacering.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Surin P3:

Beror på mängden pengar, men om det är en passande mängd miljoner Baht, så finns det ok procent på låsta pengar på banken.

 

Fonder är jag helt okunnig på.

Vad är enligt dig en ok procent som man blir erbjuden?

 

5 minuter sedan, skrev evert 1:

Ska sälja eller MÅSTE sälja ?

Enligt frugan ska man ALDRIG avyttra mark i Thailand, mark är t.o.m. mer värt än guld.

Köp i stället ny mark, om ni kan, finns ingen säkrare penningplacering.

Det finns ingen anledning att vara rik på mark den dagen man lägger näsan i vädret.

Marken köptes en gång för att det var en bra placering.

Nu börjar tiden komma att göra pengar av den igen för att använda dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Dannep4:

Vad är enligt dig en ok procent som man blir erbjuden?

 

Vad jag har fått erbjudande om är runt 5% på låsta pengar, men jag har inte slagit till ännu.

 

Och jag är fullt medveten om att det finns bättre alternativ, men i dagsläget handlar det mycket om diversifiering

 

Skulle jag bara ha en endaste hög med pengar, så kanske det inte är det bästa alternativet, men inte heller det sämsta. Omöjligt att ge mer än generalla tips utan ansvar, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

TS börjar med pengaplacering av pengar, sedan skriver denne att de ämnar konsumera dem.

Finns INGET långsiktigt säkrare placeringsalternativ än just mark.

Ska du/ni konsumera upp pengarna, växla in dem i dollar, eller placera dem i amerikanska aktier, varför inte inom vapenindustrin, verkar vara en verklig säker satsning.

Ta hem dem till Sverige verkar kortsiktigt bra, men eftersom svenska kronan just nu är i fritt fall, kan det lätt bli Ebberöds bank av det hela.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa jag gjort är att flyttat pengar från Sverige till Thailand för ca 11-12 år sen, då vi flyttade ut.

Det jag absolut inte skulle göra idag är att investera något i SEK, är uppenbart orolig för min del av pensionen som kommer att betalas it i SEK.

Lider med alla som har inkomst i SEK, eller sitt livs besparingar i SEK.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det bästa jag gjort är att flyttat pengar från Sverige till Thailand för ca 11-12 år sen, då vi flyttade ut.

Det jag absolut inte skulle göra idag är att investera något i SEK, är uppenbart orolig för min del av pensionen som kommer att betalas it i SEK.

Lider med alla som har inkomst i SEK, eller sitt livs besparingar i SEK.

Jag har sett dig skriva detta förrut. Vi som lever och arbetar i Sverige och till slut får våran pension från sverige har ju inte så mycket val. Det låter på dig svenka kronan i det närmaste förväntas krascha. För min del hoppas jag kronan så småning om stärks.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

För min del hoppas jag kronan så småning om stärks.

Jag med, annars lär inte pensionen bli mycket värd.

Men trenden den senaste seklet(n)är tydlig, hoppas att Sverige på något sätt går med i eurosamarbetet snarast.

Att SEK ska stärkas långsiktigt är nog inte troligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev evert 1:

Ska sälja eller MÅSTE sälja ?

Enligt frugan ska man ALDRIG avyttra mark i Thailand, mark är t.o.m. mer värt än guld.

Köp i stället ny mark, om ni kan, finns ingen säkrare penningplacering.


Vad ska man med ett värde till närmar aldrig ska använda det?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det bästa jag gjort är att flyttat pengar från Sverige till Thailand för ca 11-12 år sen, då vi flyttade ut.

Det jag absolut inte skulle göra idag är att investera något i SEK, är uppenbart orolig för min del av pensionen som kommer att betalas it i SEK.

Lider med alla som har inkomst i SEK, eller sitt livs besparingar i SEK.

Tjänstepensionen har jag börjat ta ut lite grann, skickar till Thailand så har jag en liten del i lokal valuta

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör vara väl påläst om man ska omplacera tillgångar till något som ger bättre tillväxt än just markvärden.

Eftersom trådskaparen vill ha tillgångarna disponibla med kort varseltid är nog säkraste att placera i bank - i Thailand.

Gör INTE det i Sverige, för då kan du gå miste om bostadsbidraget eller eventuellt andra bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev evert 1:

Man bör vara väl påläst om man ska omplacera tillgångar till något som ger bättre tillväxt än just markvärden.

Eftersom trådskaparen vill ha tillgångarna disponibla med kort varseltid är nog säkraste att placera i bank - i Thailand.

Gör INTE det i Sverige, för då kan du gå miste om bostadsbidraget eller eventuellt andra bidrag.

Det kan, högst troligen, komma frågor från skatteverket om varifrån pengarna kommer vid en sådan här transaktion från utlandet.

 

Är säljaren skattskyldig i Sverige vilket man är om man deklarerar i Sverige så kan det bli tal om svensk kapitalskatt....

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
3 minuter sedan, skrev apknug:

Det kan, högst troligen, komma frågor från skatteverket om varifrån pengarna kommer vid en sådan här transaktion från utlandet.

 

Är säljaren skattskyldig i Sverige vilket man är om man deklarerar i Sverige så kan det bli tal om svensk kapitalskatt....

Intressant. Är det något som du själv har upplevt?

Jag sålde min condo vid hat jomtien och mitt delägarskap i Thailändskt ägt resort/dyk center i södra Thailand. Pengarna som genererades placerade jag i Erik Penser bank. Det var på den den tiden då det betalades bäst ränta på utlånad kapital.

 

Jag fick frågor om varifrån pengarna kom ifrån, det redovisades ifrån min bank, SCB konto.

Att jag senare flyttat belopp som betalat högre ränta är en annan diskussion...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju placera pengarna  i Norge som dessutom ger utdelning 4 gånger per år 🙂Screenshot_20230808_174142_Swedbank.thumb.jpg.fdac30226a035a38c9e2c55325854a8e.jpg

 

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Man kan ju placera pengarna  i Norge som dessutom ger utdelning 4 gånger per år 🙂Screenshot_20230808_174142_Swedbank.thumb.jpg.fdac30226a035a38c9e2c55325854a8e.jpg

 

Utdelning på hur/var?

Norskt förstår även jag men sen då?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev kolla min fot:

 

Aktieutdelning

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kolla min fot:

Intressant. Är det något som du själv har upplevt?

Jag sålde min condo vid hat jomtien och mitt delägarskap i Thailändskt ägt resort/dyk center i södra Thailand. Pengarna som genererades placerade jag i Erik Penser bank. Det var på den den tiden då det betalades bäst ränta på utlånad kapital.

 

Jag fick frågor om varifrån pengarna kom ifrån, det redovisades ifrån min bank, SCB konto.

Att jag senare flyttat belopp som betalat högre ränta är en annan diskussion...

Ja visst. Kommer det en betalning från utlandet så står den nu för tiden ofta med på inkomstdeklaration och man ombeds tala om vad det är. Dvs om den är skattepliktig eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör mer eller mindre till vanligheten är pensionärer uppbär bostadsbidrag.

Desto större kapitaltillgångar man har desto lägre bidrag - "tror" att tillgångar UNDER 100 tkr betydelselöst men sedan.

Sanningen är den att en stor del av svenska folket uppbär någon sorts av stöd från samhället, dessutom är bidragsfusket vanligt förekommande.

Ingen nämnd ingen glömd.

År 2022 försörjdes 708 249 helårspersoner av olika sociala ersättningar och bidrag vilket motsvarar nära 12 procent av befolkningen i åldern 20-64.

Lägg då märke till att bostadsbidraget INTE inräknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...