Jump to content
IGNORERAD

Länsförsäkringar sura på Wiseöverföring 2ggr på 1,5 år


Chomphoo

Recommended Posts

Precis nyss, skrev Swippe:

Det är lugnt, jag har konton i flera banker som tur är. LF Bank ville att jag skulle säga upp mitt konto hos Swedbank när jag blev bolånekund hos hos dom och flyttade mitt lönekonto till dom, men jag sa aldrig att jag gör det för har haft konto hos dom ända sen jag var nyfödd typ så alltid bra att ha ett konto i en annan bank också.  Ska ju f*n inte dom lägga sig i vilka banker jag är kund hos :-O 

Bra.

Exakt jag har olika banker med om det skulle sk*ta sig

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-04 at 14:07, skrev frogfish:

Jag får ett sånt där frågeformulär online en gång om året, bara att fylla i. Har inte hört nåt från banken (SHB) utöver det.

Blir intressant att se detta år. Har fyllt i frågeformulär en gång om året (SHB). Det här året så har det spruckit grovt av olika anledningar. Som att jag behövt hjälpa dottern som jobbar i utlandet och haft problem med sina överföringar. Dt har hänt mycket i Thailand också osv. Är gammal kund i SHB och är nöjd med dom. 

 

Nyligen så handlade jag en del grejor från ALIBABA. Annars har jag inte använt mitt bankkort på några tveksamma platser. Har varit i Thailand en stund nu och där använder jag Bangkok Banks kort. Fick ett telefonsamtal från SHB att de stängt av mitt kort då de upptäckt misstänkta transaktioner. Nu har jag för det mesta inte så mycket pengar på kortets konto utan överför till kortet om jag behöver några större summor. Antar att det var det banken upptäkt att försök till uttag som det inte fanns täckning för gjorts från konstiga platser. Frågade banken men de ville ej tala om vad som hänt. Få se vad som händer, jag sa att jag tar ut ett nytt kort när jag kommer hem till våren. Jag har kort så jag klarar mig.

 

När man läser här inser man att man behöver inte bara kort i backup, man behöver också en internetbank i backup.  

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt med en advokat som hjälper vanligt folk att slåss tillbaka mot bankerna när de får sina konton spärrade. Fler borde stämma banken när de får problem så kanske de inte vågar köra över sina kunder hur som helst. Men inte så många som orkar slåss för sin sak och man riskerar dessutom så klart dyra advokatkostnader :-O

 

https://telgenytt.se/2022/02/23/hon-vann-mot-banken-advokaten-bankerna-vet-att-de-gor-fel/

  • Ge karma 9

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittat ett sätt som fungerat mycket bra för mig

 

Jag pratade med min Svenska bank och bad dom öppna upp för utlandsbetalningar, dom undrade naturligtvis varför och jag sa att jag reser mycket och ville därför använda mitt Revolut kort då det är mycket förmånligare och har mer funktioner än bankens kort har.

Jag angav mitt iban konto hos Revolut och sa att jag kommer föra över pengar månadsvis, runt 20k men max 30k.. det var inga problem alls med banken och jag har gjort på detta vis ett tag.

 

Förutom att behöva verifiera att det var jag då kontot skapades på Revolut, så har dom aldrig ifrågasatt några transaktioner alls, och min Svenska bank är nöjd då dom verifierat att kontot på Revolut är mitt eget.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

"Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma" 

 

Hur kan då Länsförsäkringarnas Bank se mig som bra kund pengar kommer in på kontot 25 varje månad tomt den sista i månaden

Jag för över till andra förmånligare konton/kort

Har L-Bank för lönekonto samt betala räkningarna,har inga lån där, har inget kort i den bank som det finns andra alternativ billigare å bättre.

Har varit sådan "olönsam" kund länge, men jag klagar inte samt aldrig blivit ifrågasatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Dolemon:

"Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma" 

 

Hur kan då Länsförsäkringarnas Bank se mig som bra kund pengar kommer in på kontot 25 varje månad tomt den sista i månaden

Jag för över till andra förmånligare konton/kort

Har L-Bank för lönekonto samt betala räkningarna,har inga lån där, har inget kort i den bank som det finns andra alternativ billigare å bättre.

Har varit sådan "olönsam" kund länge, men jag klagar inte samt aldrig blivit ifrågasatt.

Du klarar dig nog så länge du ligger lågt. Den dagen du börjar ta upp deras tid med konstiga frågor och krav, kan du nog hamna i skottlinjen.

 

Du som har LF, kan du fortfarande föra över pengar till Thailand? Vad jag förstått är LF väldigt kinkiga där. Själv har jag SHB, och det funkar bra än så länge (använder dock Wise mest).

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Du klarar dig nog så länge du ligger lågt. Den dagen du börjar ta upp deras tid med konstiga frågor och krav, kan du nog hamna i skottlinjen.

 

Du som har LF, kan du fortfarande föra över pengar till Thailand? Vad jag förstått är LF väldigt kinkiga där. Själv har jag SHB, och det funkar bra än så länge (använder dock Wise mest).

Kör med Wise och Remitly samt där betalar jag med kort, har inget minne av när jag började använda dom

Maj 2005 var det sist jag förde över från L-bank till bank Thailand

Sen har jag kört med att komandoran hade ett av mina kort tog ut pengar på i Thailand som jag förde över till, tills "ICA" banken tyckte det var märkligt att jag var i Thailand så mycket😄

Vad jag hade för tjänst skicka pengar efter ICA spärrade mitt kort har jag inget minna av (demens)innan jag började använda Wise

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

"Det handlar för det mesta om kunder som banken bedömer är olönsamma" 

 

Hur kan då Länsförsäkringarnas Bank se mig som bra kund pengar kommer in på kontot 25 varje månad tomt den sista i månaden

Jag för över till andra förmånligare konton/kort

Har L-Bank för lönekonto samt betala räkningarna,har inga lån där, har inget kort i den bank som det finns andra alternativ billigare å bättre.

Har varit sådan "olönsam" kund länge, men jag klagar inte samt aldrig blivit ifrågasatt.

Du tolkar det som att LF inte tjänar pengar på dig eftersom du knappt utnyttjar deras tjänster= de tjänar pengar på. Men vad som avses i praktiken är ju att de anser en kund som olönsam om deras system hela tiden varnar för olika transaktioner som de manuellt måste låta personal sitta och granska och kanske skicka brev där du ska besvara frågor osv. Då börjar de ju förlora pengar på dig.

 

Du säger att du aldrig blivit ifrågasatt, bra för dig. Men du kan ju börja med att sälja lite prylar på blocket och marketplace på Facebook, du kanske rensar upp garaget och har massa "bröte" som bara tar plats som båtmotorer, mopeder, verktyg du aldrig använder, överblivet byggmaterial. Du kanske har massa andra prylar hemma du inte behöver, gamla klockor, kameror, en frimärkssamling, ja gud vet vad. Sägs väl att de flesta har i snitt prylar för typ 60 000 liggandes hemma som "skräpar" som man kan sälja istället. Alla prylar du säljer får du betalt i SWISH så klart, ingen använder ju typ kontanter nu för tiden...

 

Sen lånar du ut lite cash till några polare som de swishar tillbaka när de får lön, nån tusenlapp hit och nån tusenlapp dit.

 

Kanske du även för över lite pengar till Thailand, säg att du skickar 10 000 kr ett par gånger på t ex 3 månader.

 

Om du gör allt ovanstående vilket inte direkt är något ovanligt eller konstigt så är jag 99% säker på att LF kommer att ifrågasätta dig och hota dig med att stänga ner ditt konto.

 

Och vill du vara 100% säker på att dom gör det så kan du ju även sälja Bitcoin ett par gånger, för då tar det hus i h-vete om de förstår att du köper/säljer Bitcoin trots att de inte har ett skit med det att göra. Det är ju DU som ska ta upp i deklarationen att du sålt Bitcoin, inget banken har med att göra och att köpa eller sälja Bitcoin är inte det minsta olagligt. Men de hatar Bitcoin för om alla använde Bitcoin när de köpte och sålde saker så skulle ju bankerna inte tjäna ett smack. 

  • Ge karma 3

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Swippe:

Du tolkar det som att LF inte tjänar pengar på dig eftersom du knappt utnyttjar deras tjänster= de tjänar pengar på. Men vad som avses i praktiken är ju att de anser en kund som olönsam om deras system hela tiden varnar för olika transaktioner som de manuellt måste låta personal sitta och granska och kanske skicka brev där du ska besvara frågor osv. Då börjar de ju förlora pengar på dig.

 

Du säger att du aldrig blivit ifrågasatt, bra för dig. Men du kan ju börja med att sälja lite prylar på blocket och marketplace på Facebook, du kanske rensar upp garaget och har massa "bröte" som bara tar plats som båtmotorer, mopeder, verktyg du aldrig använder, överblivet byggmaterial. Du kanske har massa andra prylar hemma du inte behöver, gamla klockor, kameror, en frimärkssamling, ja gud vet vad. Sägs väl att de flesta har i snitt prylar för typ 60 000 liggandes hemma som "skräpar" som man kan sälja istället. Alla prylar du säljer får du betalt i SWISH så klart, ingen använder ju typ kontanter nu för tiden...

 

Sen lånar du ut lite cash till några polare som de swishar tillbaka när de får lön, nån tusenlapp hit och nån tusenlapp dit.

 

Kanske du även för över lite pengar till Thailand, säg att du skickar 10 000 kr ett par gånger på t ex 3 månader.

 

Om du gör allt ovanstående vilket inte direkt är något ovanligt eller konstigt så är jag 99% säker på att LF kommer att ifrågasätta dig och hota dig med att stänga ner ditt konto.

 

Och vill du vara 100% säker på att dom gör det så kan du ju även sälja Bitcoin ett par gånger, för då tar det hus i h-vete om de förstår att du köper/säljer Bitcoin trots att de inte har ett skit med det att göra. Det är ju DU som ska ta upp i deklarationen att du sålt Bitcoin, inget banken har med att göra och att köpa eller sälja Bitcoin är inte det minsta olagligt. Men de hatar Bitcoin för om alla använde Bitcoin när de köpte och sålde saker så skulle ju bankerna inte tjäna ett smack. 

 

Mina pengar sitter på LFs konton typ 5dar sen 0:- till den 25e igen. Tar bara imot min lön där sen försvinner dom från LF-B på dom 5 dagarna lär det inte ramla in några större summor på deras intjänings konto från mig

Då känner jag mig trygg att aldrig bli kollad av LF

Det jag skulle kunna sälja ger jag bort till min syster son så får han göra vad han vill med sakerna bil/hjuling skulle aldrig i mitt liv sälja något på blocket/facebook

Våran familj, bror och syster och jag har gemensama verktyg vi äger allt tillsammans bor typ 3km från varandra om något skulle behövas

Ska jag sälja något övrigt jag äger går det till skroten/tippen, bor i lägenhet minimalt med saker av värde att sälja

Kompisar jag har, behöver jag inte låna av eller låna ut till

Krypto provade jag lite med eToro förut men inget av intresse för mig, mina pengar sitter i "tråkiga" fonder i Sverige samt pengar på konto i Thailand, komandoran sköter om dom för mig

Jag kanske är en ovanligt tråkig persson som banken inte kollar.

Enda jag är "orolig" över är väl om "staten" myndigheterna ska börja ifrågasätta vad pengarna går till som jag skickar månadsvis till Thailand

 

Mvh. en tråkig Dolemon

 

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Dolemon:

 

Mina pengar sitter på LFs konton typ 5dar sen 0:- till den 25e igen. Tar bara imot min lön där sen försvinner dom från LF-B

Då känner jag mig trygg att aldrig bli kollad av LF

Det jag skulle kunna sälja ger jag bort till min syster son så får han göra vad han vill med sakerna bil/hjuling skulle aldrig i mitt liv sälja något på blocket/facebook

Våran familj, bror och syster och jag har gemensama verktyg vi äger allt tillsammans bor typ 3km från varandra om något skulle behövas

Ska jag sälja något övrigt jag äger går det till skroten/tippen, bor i lägenhet minimalt med saker av värde att sälja

Kompisar jag har, behöver jag inte låna av eller låna ut till

Krypto provade jag lite med eToro förut men inget av intresse för mig, mina pengar sitter i "tråkiga" fonder i Sverige samt pengar på konto i Thailand, komandoran sköter om dom för mig

Jag kanske är en ovanligt tråkig persson som banken inte kollar.

Enda jag är "orolig" över är väl om "staten" myndigheterna ska börja ifrågasätta vad pengarna går till som jag skickar månadsvis till Thailand

 

Mvh. en tråkig Dolemon

 

Nej då förstår jag att du aldrig blir kollad av LF. Bankerna och i synnerhet LF Bank är ju "allergiska" mot att det är mycket aktivitet på kontot, pengar som swishas fram och tillbaka, pengar som skickas utomlands osv. Då är man en jobbig kund i deras ögon eftersom deras system larmar och sen måste nån granska det. Och många, kanske till och med de flesta, håller ju inte på och tar emot massa swish, de säljer inte prylar osv, de slänger eller ger bort dom eller låten grejerna bli liggandes och inte så många som för över pengar utomlands. Men säljer man prylar till och från och om man för över pengar utomlands då är risken stor att man blir granskad och även om man redovisar så gott man kan så tar de hellre det säkra före det osäkra och stänger ner folks konton. Vilket de många gånger inte får göra enligt lagen och just därför som advokaten i reportaget det länkades till stämmer dom, eller han hjälper sina klienter att stämma banken helt enkelt. 

  • Ge karma 1

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har en aning om vilken lag som åsyftas?
"Det finns därför lagstiftning som förbjuder banker att stänga konton om det inte verkligen är nödvändigt" från artikeln längre upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev p125:

Är det någon som har en aning om vilken lag som åsyftas?
"Det finns därför lagstiftning som förbjuder banker att stänga konton om det inte verkligen är nödvändigt" från artikeln längre upp.

 

Misstänker att det är "Bank- och finansieringsrörelselagen"

 

Kan också vara "Betaltjänstlagen"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...