Jump to content
IGNORERAD

Länsförsäkringar sura på Wiseöverföring 2ggr på 1,5 år


Chomphoo

Recommended Posts

Nu jävlar rann min bägare över. Kommer byta bank bara jag sonderat terrängen till vilken.

 

Sambon har fått krav från Länsförsäkringar Bank att skicka in "Kontoutdrag" från Wise appen med sina överföringar. Det är för fan bara 2st på 1,5 år med totalsumman 16000kr. Själv har jag fört över 4ggr under samma period och betydligt större summor utan några frågor. Vi är oroliga att det en dag inte går alls att föra över på något sätt från Länsförsäkringar. Jag har bett om ett möte på banken då jag vill ha en förklaring när dom vet att sambon har hus och familj där nere. Vad mer behöver man förklara! 

 

Vilken bank föredrar ni och som fungerar smidigast med wise eller egen överföring ? Förslag?

 

Mvh Chomphoo

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Nu jävlar rann min bägare över. Kommer byta bank bara jag sonderat terrängen till vilken.

 

Sambon har fått krav från Länsförsäkringar Bank att skicka in "Kontoutdrag" från Wise appen med sina överföringar. Det är för fan bara 2st på 1,5 år med totalsumman 16000kr. Själv har jag fört över 4ggr under samma period och betydligt större summor utan några frågor. Vi är oroliga att det en dag inte går alls att föra över på något sätt från Länsförsäkringar. Jag har bett om ett möte på banken då jag vill ha en förklaring när dom vet att sambon har hus och familj där nere. Vad mer behöver man förklara! 

 

Vilken bank föredrar ni och som fungerar smidigast med wise eller egen överföring ? Förslag?

 

Mvh Chomphoo

 

Har själv denna bank, föröver månads vis till Thailand inga bekymmer eller dumma frågor från banken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varmt rekommendera Handelsbanken. Väldigt bra för privatkunder

SEB kan rekommenderas för företagskunder

Håll er borta från Nordea/Swedbank

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en ny kock (riktigt bra gubbe!) som kommit hit med ett arbets-uppehållstillstånd (vilket tog mer än 1 år att fixa)...

Inskriven hos Skatteverket, svenskt ID-kort fixat, så det tog "bara", ca 4 veckor att få ett svenskt bankonto åt honom, efter hundratals frågor om allt från medborgarskap till politiker kontakter...

NORDEA var smidigast, men dryga...

 

 

MVH

  • Ge karma 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och frugan har Nordea inte en endaste fråga på all år 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

 

Har själv denna bank, föröver månads vis till Thailand inga bekymmer eller dumma frågor från banken

Detta är mycket lustigt! Dom har uppenbarligen bestämt sig för att jävlas med sambon mest och lite med mig. Jag har ju fört över mer än hon, visserligen med lite problem men för henne är det ständigt ifyllande av kundkännedom och nu även kontoutdrag från Wise. Det kan dom sukta upp i mumindalen efter för det tänker vi inte ge dom. Då tömmer vi kontona över till annan bank hellre.

 

Mig har dom låst bankdosan för en gång när jag var i Thailand. Efter 2v hoppade den igång igen och koderna godkändes igen. Förklaringen.....Ingen aning.

 

Och en fullmakt jag fixat till en i familjen vägrade dom betjäna mina ärenden. Tänkte ta med yxan till bankbesöket efter den hemkomsten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Nordea och aldrig haft några problem. För alltid över via Trustly, men har även meddelat Nordea via kundkännedomen att jag med jämna mellanrum för över pengar till Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Kan varmt rekommendera Handelsbanken. Väldigt bra för privatkunder

SEB kan rekommenderas för företagskunder

Håll er borta från Nordea/Swedbank

 

Nordea har vi och det är väl kanske inte billigaste banken men vi har inte stött på några större problem. 

 

Varför ska man hålla sig undan Nordea. Kan du utveckla?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Nordea har vi och det är väl kanske inte billigaste banken men vi har inte stött på några större problem. 

 

Varför ska man hålla sig undan Nordea. Kan du utveckla?

 

Har hört många som haft problem med dom och får man problem hos dom verkar deras support väldigt dålig.

 

Jobbade några år inom informationssäkerhet med bank och finanssidan och flera av de stora bankerna såg jag en del mindre smickrande lösningar hos. Kanske det är bättre idag men det var mer kopplat till "kulturen" hos de anställda än med tekniken och sådant ändrar man inte så lätt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Som qst skriver, för över pengar via trustly är mitt råd. Och då har jag Sveriges sämsta bank, Swedbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Har hört många som haft problem med dom och får man problem hos dom verkar deras support väldigt dålig.

 

Jobbade några år inom informationssäkerhet med bank och finanssidan och flera av de stora bankerna såg jag en del mindre smickrande lösningar hos. Kanske det är bättre idag men det var mer kopplat till "kulturen" hos de anställda än med tekniken och sådant ändrar man inte så lätt.

Jag har använt Nordea under alla år, aldrig en endaste fråga angående någon transaktion eller något annat.

Många transaktioner har det blivit. Även större belopp för fordonsinköp mm.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

 Kanske det är bättre idag men det var mer kopplat till "kulturen" hos de anställda än med tekniken och sådant ändrar man inte så lätt.

Så det är inte EU regleringar som för att bankerna måste ställa dessa frågor? 

 

Det har att göra med vissa banker och enskilda handläggare?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev biker:

Jag har använt Nordea under alla år, aldrig en endaste fråga angående någon transaktion eller något annat.

Många transaktioner har det blivit. Även större belopp för fordonsinköp mm.

mvh

biker

 

 

Finns säkert mängder av kunder som haft Nordea hela sitt liv utan att ha haft ett enda problem

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft Sparbanken sedan 70 talet både i Finland och Sverige och dom var väl ok tills dom började med affärer i Ryssland! Stora skandaler har det vart i tex Estland där dom tvättade maffians pengar!

Även andra banker gjorde det så ingen glömd ingen nämnd! Men girigheten visade sitt fula tryne igen! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft Nordea alla år. Företaget ligger hos Nordea. Inga problem. Fungerar hur bra som helst. Har haft nån fråga till nån större överföring. Annars inga frågor alls. 

Då har jag fört över pengar till att köpa både bilar och hus genom åren utan problem. 

Däremot min fru hade problem med Swedbank och bytte till Nordea. Då dom skickade meddelande till henne om kumdkänbedom i internetbanken som hon inte såg. Först när dom ville säga upp hennes konto så kunde dom skicka brev per vanligt brev. Hjälpte henne att byta till Nordea. Vilket var ett lyft. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Detta är mycket lustigt! Dom har uppenbarligen bestämt sig för att jävlas med sambon mest och lite med mig. Jag har ju fört över mer än hon, visserligen med lite problem men för henne är det ständigt ifyllande av kundkännedom och nu även kontoutdrag från Wise. Det kan dom sukta upp i mumindalen efter för det tänker vi inte ge dom. Då tömmer vi kontona över till annan bank hellre.

 

Mig har dom låst bankdosan för en gång när jag var i Thailand. Efter 2v hoppade den igång igen och koderna godkändes igen. Förklaringen.....Ingen aning.

 

Och en fullmakt jag fixat till en i familjen vägrade dom betjäna mina ärenden. Tänkte ta med yxan till bankbesöket efter den hemkomsten 😉

Tror inte att problemet ligger i vilken bank utan i personalen på kontoret som hanterar era konton. Nåt pucko där helt enkelt som behöver läxas upp inför hela kontoret. I Thailand funkar ju inte sånt men i Sverige kan det ta skruv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Enis:

Jag och frugan har Nordea inte en endaste fråga på all år 

 

enis

När frugan skaffade bankkonto hos Nordea för ca 12 år sedan,  fick hon också svara på en bunt frågor, men det har blivit betydligt jävligare idag.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tommy:

När frugan skaffade bankkonto hos Nordea för ca 12 år sedan,  fick hon också svara på en bunt frågor, men det har blivit betydligt jävligare idag.

 

 

MVH

Jag vet inte om det är så mycket jävligare. Det är väl bara att svara på frågorna relaterat till pengingstvättlagen som Bankerna måste ställa. Men nu är jag väl så där jävla negativ igen.

 

https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/daerfoer-maaste-banken-staella-fraagor/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får ett sånt där frågeformulär online en gång om året, bara att fylla i. Har inte hört nåt från banken (SHB) utöver det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länsförsäkringar tjatar om att få se sambons konto och kontoutdrag på Wise. Jävlig som jag är när dom dummar sig med frågor varje kvartal är att ....Hon har inget Wise konto! Det är JAG som har det. Så egentligen skulle man skita i LF frågeformulär då kunden den är skickad till inte ens har ett Wise konto. Bara för att jävlas in i det sista.

 

Att förklara att hus i Thailand behöver underhåll och ingen gör sådant gratis. Det är småsummor vi skickat det senaste året så vad banken gnäller på förstår vi inte.

 

I veckan blir det nog bankbyte ändå. Danskebank har några thaivänner och dom har aldrig fått problem med överföringar av större summer ens.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-03 at 17:33, skrev Dolemon:

 

Har själv denna bank, föröver månads vis till Thailand inga bekymmer eller dumma frågor från banken

Vilka belopp pratar vi om? Jag hade ett möte med banken för något år sedan när dom tog bort möjligheten att föra över själv via internetbanken och då tyckte dom att 10 000kr/mån var för mycket utan att vi ska ha offerter(kvitton på allt pengarna ska gå till. Vi använder oss av släktingar som fixar hus och trädgård åt oss och då finns inga papper på jobben. Nä jag har nu fått nog av Länsförsäkringar Östgöta (Linköpig) så nu blir det bankbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA Banken. Inte en enda fråga sedan jag öppnade mitt konto där vad jag kan minnas. Strulade till det en gång så jag blev av med mitt kort i en bankomat I Pattaya och ringde deras kundtjänst och berättade vad som hade hänt. Sa till dom att inget ide att ni skickar ett nytt kort, då vi åker hem inom en vecka. 7-8 kontrollfrågor senare så överförde dom 20,000 SEK till frugans Skandiakonto.

 

100% service utan tjafs. Använder oxå Wise och har inte hört ett knäpp från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

ICA banken, fick fylla i en "kundprofil" när jag öppnade, sedan inga problem utom en gång när jag skulle betala en faktura till Tyskland, minns inte om det var banken eller tullen som stoppade betalningen. Har tidigare gjort månatliga betalningar till Thailand sedan 2018 november, inga stora belopp, runt 3000 SEK (10 000 THB) men aldrig fått frågor. Kundprofilen kan man uppdatera  på nätet hos ICA om man behöver skicka till övriga länder än de som man anmält från början. Personligen tycker jag att det är ingen stor besvär om de frågar om transaktioner, utom om det är bråttom att få pengar över till TH, då får man hitta på nåt annat sätt.

2 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Länsförsäkringar tjatar om att få se sambons konto och kontoutdrag på Wise. Jävlig som jag är när dom dummar sig med frågor varje kvartal är att ....Hon har inget Wise konto! Det är JAG som har det.

Det låter väldigt märkligt? Borde de inte fråga Dig istället isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Amigo:

ICA banken, fick fylla i en "kundprofil" när jag öppnade, sedan inga problem utom en gång när jag skulle betala en faktura till Tyskland, minns inte om det var banken eller tullen som stoppade betalningen. Har tidigare gjort månatliga betalningar till Thailand sedan 2018 november, inga stora belopp, runt 3000 SEK (10 000 THB) men aldrig fått frågor. Kundprofilen kan man uppdatera  på nätet hos ICA om man behöver skicka till övriga länder än de som man anmält från början. Personligen tycker jag att det är ingen stor besvär om de frågar om transaktioner, utom om det är bråttom att få pengar över till TH, då får man hitta på nåt annat sätt.

Det låter väldigt märkligt? Borde de inte fråga Dig istället isåfall?

Mycket möjligt att jag har kryssat i några rutor på nätet, men inget jag har lagt på minnet så knappast något stort problem.

 

Skapade mitt konto innan den här häxjakten började så möjligt att det har påverkat. Är dock väldigt nöjd och har aldrig haft några problem med dom.

 

Nackdelen är att dom har inga fysiska kontor och inbetalningar kunde vara lite svåra. Idag använder jag inte kontanter på samma sätt så inga problems..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...