Jump to content
IGNORERAD

Länsförsäkringar sura på Wiseöverföring 2ggr på 1,5 år


Chomphoo

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Risifrutti:

Nackdelen är att dom har inga fysiska kontor och inbetalningar kunde vara lite svåra.

I stort sett alla ICA butiker är deras kontor, har satt pengar några gånger, har för mig att det är vissa kassor i vissa butiker som tar emot pengar. Annars kan man nog sätta i automat som vanligt, fast det är jag inte säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Amigo:

I stort sett alla ICA butiker är deras kontor, har satt pengar några gånger, har för mig att det är vissa kassor i vissa butiker som tar emot pengar. Annars kan man nog sätta i automat som vanligt, fast det är jag inte säker på.

Det går att sätta in mindre belopp, men max gränsen är väldigt begränsad. Hur mycket den ligger på idag vet jag inte, men glöm att du kan sätta in över 20.000 kr i en vanlig ICA butik.

 

Automat har jag aldrig använt, men misstänker att det finns ett visst maxbelopp där också.

 

Möjligt att Forex funkar och sedan vidare transaktion, men gissar lite här då dom också har ögonen på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Det går att sätta in mindre belopp, men max gränsen är väldigt begränsad. Hur mycket den ligger på idag vet jag inte, men glöm att du kan sätta in över 20.000 kr i en vanlig ICA butik.

 

Automat har jag aldrig använt, men misstänker att det finns ett visst maxbelopp där också.

 

Möjligt att Forex funkar och sedan vidare transaktion, men gissar lite här då dom också har ögonen på sig.

På Ica får man sätta in 8000kr per månad och på Swedbank insättningsautomat får man sätta in 10.000kr per vecka. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev ellim63:

På Ica får man sätta in 8000kr per månad och på Swedbank insättningsautomat får man sätta in 10.000kr per vecka. 

Man kan nog eventuellt sätta in 8 000 i månaden på ica. 

 

Sätter man in, max,  10 000 per vecka i automaten så lär man få påhälsning av finanspolisen.....

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ellim63:

På Ica får man sätta in 8000kr per månad och på Swedbank insättningsautomat får man sätta in 10.000kr per vecka. 

Fel fel mille..

10.000 per 7de bankdag

Samma med uttag

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Fel fel mille..

10.000 per 7de bankdag

Samma med uttag

Mankan varför detta? Har jag fel,?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Mankan varför detta? Har jag fel,?

Vad menar du är fel med Milles inlägg.

 

Enligt ICA har Mille rätt vad jag kan se men jag kanske missar något?

 

image.thumb.png.86c09efa84463c27e5dd24f8644ebab9.png

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Vad menar du är fel med Milles inlägg.

 

Enligt ICA har mille rätt.

 

Facking Swedbank

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar man bråka med den bank man har är det stor risk att man ej får konto i ny bank...

Bankid swish mm ägs ju av storbankerna ihop.

Hur gick det med p3s konto på barnen???

Nekat nytt konto.

Men framkom aldrig om han fick ut dom

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Issanbonde:

Facking Swedbank

Ok sorry trodde du menade ICA. Men även Swedbanks egna uppgifter verkar ju mer stämma med Milles beskrivning.

 image.png.770352ae3465c34536d94e976bba9420.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska kolla mer i morgon.

Företagskontot är  inte så enligt mitt avtal.

Ändrades av Issanbonde
Link to comment
Dela på andra sajter

Insättningsautomaterna likt uttagsautomaterna är väl bankomats (vilket säkert ägs av bankerna)

https://www.bankomat.se/karta/

 Northmill kortet gick det inte att göra insättningar på så vad som går att göra sätts väl av banken.

Ändrades av p125
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-06 at 12:20, skrev Chomphoo:

Vilka belopp pratar vi om? Jag hade ett möte med banken för något år sedan när dom tog bort möjligheten att föra över själv via internetbanken och då tyckte dom att 10 000kr/mån var för mycket utan att vi ska ha offerter(kvitton på allt pengarna ska gå till. Vi använder oss av släktingar som fixar hus och trädgård åt oss och då finns inga papper på jobben. Nä jag har nu fått nog av Länsförsäkringar Östgöta (Linköpig) så nu blir det bankbyte.

10000:- resp. 6000:- Skr i månaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag hänt: försökte sätt in 2000 SEK på bankomat, till ICA konto, fanns inte sån alternativ ens och automaten är Sätt in / Ta ut automat. Så det var bara att knalla till närliggande ICA o sätta in dem. Tydligen tar bankomat inte ICA:s pengar, det går att ta ut, det har jag gjort tidigare. Ingen besvär iförsig, händer nån enstaka gång per år att man ska sätta in kontanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-03 at 22:22, skrev Chomphoo:

Nu jävlar rann min bägare över. Kommer byta bank bara jag sonderat terrängen till vilken.

 

Sambon har fått krav från Länsförsäkringar Bank att skicka in "Kontoutdrag" från Wise appen med sina överföringar. Det är för fan bara 2st på 1,5 år med totalsumman 16000kr. Själv har jag fört över 4ggr under samma period och betydligt större summor utan några frågor. Vi är oroliga att det en dag inte går alls att föra över på något sätt från Länsförsäkringar. Jag har bett om ett möte på banken då jag vill ha en förklaring när dom vet att sambon har hus och familj där nere. Vad mer behöver man förklara! 

 

Vilken bank föredrar ni och som fungerar smidigast med wise eller egen överföring ? Förslag?

 

Mvh Chomphoo

 

Jag för över 3-4 ggr/månad och det har alddrig ifrågasatts. Nu för jag över i internetbanken från LF bankkonto till Wise konto hos Citibanken. 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Är ni eller riskerar att bli utskrivna så de till att skaffa annat konto om ni har Nordea. Dom håller på att säga upp alla utlandssvenskars konton.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
1 timme sedan, skrev Swippe:

LF bank är den sämsta banken när det gäller att ifrågasätta sina kunder. Man läser mycket om t ex Swedbank jävlas med sina kunder vilket säkert stämmer, men de är ju en betydligt större bank än LF så självklart så har de fler kunder= fler som får problem. Men LF är förmodligen överrepresenterade sett till antal kunder de har när det gäller att bråka med sina kunder.

 

Fick själv ett brev från LF och deras "Kundkännedoms grupp" som inte var undertecknat av nån person och fanns inget nr att ringa. De ville veta 12 transaktioner på 3 mån på totalt typ 57 000 kr, vad de gällde.

 

Jag skrev vad allt gällde, namn och personnr på några kompisar som betalat tillbaka lån, kvitton på att jag sålt Bitcoin vid två tillfällen via en stor sida i Finland som givetvis går under EU-regler med full insyn osv. Sen var det några mindre transaktioner när jag sålt prylar jag hade liggandes och inte behövde, nån kamera och lite el-verktyg.

 

Sen var det tyst i flera månader tills det dök upp ett brev där det stod att man sa upp mitt konto eftersom de klassade mina transaktioner som "näringsverksamhet" och då bröt man tydligen mot deras regler för att ha ett privatkonto. Exakt vad det var som gjorde att dessa transaktioner skulle klassas som näringsverksamhet vet jag inte och när jag ringde dom så fanns det ingen att prata med, kundkännedoms gruppen gick inte att ringa helt enkelt och personerna som jobbade där fick man inte veta namnet på och dessutom så stod det ju i brevet att "detta beslut kan inte överklagas".

 

Då hade jag varit kund hos dom i ca 25 år, försäkringskund och sen bankkund, hade mitt lägenhetslån hos dom och flera försäkringar.

 

Och jag har sett på nätet att sättet jag behandlas på är väldigt vanligt, de stänger ner ens konto och ingen går att prata med och beslutet går inte att överklaga. Nån tidning hade granskat detta och vilka som egentligen jobbade på Kundkännedom gruppen och de följde sina egna regler, de tolkade lagen om penningtvätt på sitt egna lila vis där de struntade fullständigt i sina kunders förklaringar.

 

Som tur var så spärrade de inte mitt Bank-ID, men det kan de göra numera och då blir livet lite krångligare. Då kan du givetvis inte öppna ett nytt Bank-ID heller för det är ju bankerna som äger det systemet.

 

Så var försiktiga för tusan, tro inte att bara för att NI vet att ni inte är kriminella eller göder terrorverksamhet så kan även vanliga "Svensssons" få problem om man gör mycket transaktioner, för över pengar utomlands osv. Det är helt annorlunda nu jämfört med för bara 10 år sen då sunt förnuft räckte långt. Nu ska minsta lilla ifrågasättas och har de väl bestämt sig för att du är en jobbig kund= transaktioner som deras varningssystem larmar om= deras personal får massa extra jobb med att granska detta= plötsligt så kostar du dom massa pengar i onödan= bättre de avslutar ditt konto så slipper de problem med dig.

 

Många har svårt att tro på det jag säger, fullt förståeligt, man tror inte att det är så enkelt för dom att säga upp ens konto. Men en dag kanske det drabbar er, då kommer ni tro mig 😉

 

 

Det är tyvärr vanligare än folk tror.

 

Vill du testa att reta upp dem lite kan du testa att öppna ett företagskonto. Det skulle ju vara det du skulle ha.....

 

https://ext-web.lansforsakringar.se/anslutforetag/#registration

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-08-06 at 14:45, skrev Amigo:

I stort sett alla ICA butiker är deras kontor, har satt pengar några gånger, har för mig att det är vissa kassor i vissa butiker som tar emot pengar. Annars kan man nog sätta i automat som vanligt, fast det är jag inte säker på.

Japp så är det, alla kassor som tar kontanter vilket ju står tydligt kan man sätta in cash på sitt ICA-konto. Men annars så brukar de ju ha en "förbutik" där de har posttjänster osv och då kan man så klart sätta in cash även där. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Det är tyvärr vanligare än folk tror.

 

Vill du testa att reta upp dem lite kan du testa att öppna ett företagskonto. Det skulle ju vara det du skulle ha.....

 

https://ext-web.lansforsakringar.se/anslutforetag/#registration

Ha ha ha, ja men tyvärr så är jag nog spärrad för alltid från att öppna nån typ av konto hos dom. Men det roliga är ju att jag var ju "Silverkund" hos dom= fick 10% rabatt på mina försäkringar bara för att jag hade försäkringar och var bankkund hos dom, men det sänkte dom till "Bronskund" när de avslutade mitt konto där, så nu får jag bara 5%. Men jag har ju fortfarande mitt bolån hos dom, det kan de inte dra tillbaka så i mina ögon så är jag ju fortfarande bankkund hos dom= borde få mina 10% rabatt. Men när jag upplyste dom om det så förklarade dom att jag inte räknades som bankkund även om jag hade mitt bolån hos dom, man skulle ha ett bankkonto hos dom och det hade jag ju inte. Näe sa jag, för det sa ni ju upp utan anledning!!!. Kom inte längre än så, ska snart sälja min lägenhet så jag kan betala in det där lånet jag så jag slipper gynna dom rackarna mera. Försäkringsdelen är bra, aldrig haft några problem där. Men sättet jag blev behandlad på som bankkund kommer jag aldrig glömma, kommer ägna resten av mitt liv åt att kasta skit på dom som hämnd :-P 

  • Ge karma 9

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag orolig över lagens långa arm (staten) ska kolla upp en när man skickar pengar

Använder 2st olika appar Wise och Remitly då blir det som köp typ, får då bonus på mitt berömda Coop kortet 5555555

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha, ja men tyvärr så är jag nog spärrad för alltid från att öppna nån typ av konto hos dom. Men det roliga är ju att jag var ju "Silverkund" hos dom= fick 10% rabatt på mina försäkringar bara för att jag hade försäkringar och var bankkund hos dom, men det sänkte dom till "Bronskund" när de avslutade mitt konto där, så nu får jag bara 5%. Men jag har ju fortfarande mitt bolån hos dom, det kan de inte dra tillbaka så i mina ögon så är jag ju fortfarande bankkund hos dom= borde få mina 10% rabatt. Men när jag upplyste dom om det så förklarade dom att jag inte räknades som bankkund även om jag hade mitt bolån hos dom, man skulle ha ett bankkonto hos dom och det hade jag ju inte. Näe sa jag, för det sa ni ju upp utan anledning!!!. Kom inte längre än så, ska snart sälja min lägenhet så jag kan betala in det där lånet jag så jag slipper gynna dom rackarna mera. Försäkringsdelen är bra, aldrig haft några problem där. Men sättet jag blev behandlad på som bankkund kommer jag aldrig glömma, kommer ägna resten av mitt liv åt att kasta skit på dom som hämnd :-P 

 

Är det någon på ditt lokala kontor som inte tycker om dig kanske 5555555

Jag går under Faluns kontor, har skickat stora summor pga. bilköp inga frågor

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Dolemon:

 

Är det någon på ditt lokala kontor som inte tycker om dig kanske 5555555

Jag går under Faluns kontor, har skickat stora summor pga. bilköp inga frågor

Nej absolut inte, inte vad jag har anledning att tro i alla fall. :-P  Har bara haft kontakt med dom när det gäller försäkringsbiten. Men de säger ju själva när jag frågat dom att de har inget med detta att göra, detta är nåt som drivs från centralt håll från kontoret i Stockholm där denna anonyma kundkännedoms grupp befinner sig. Det är ingenting de kan lägga sig i eller ändra nåt beslut överhuvudtaget. Så lite frustrerande, de vet ju allt om mig, tecknade min första moppeförsäkring hos dom när jag var 15 bast, sen alla bilförsäkringar, hemförsäkring, mitt bolån och mitt lönekonto var hos dom, de visste mer än någon annan om min ekonomi helt enkelt och då är det trist att de jävlas med en sen och att man inte ens kan få nån att prata med. 

 

Men det finns ju fler banker, vill de inte ha mig som kund så behöver de inte ha det heller.

  • Ge karma 1

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Swippe:

Nej absolut inte, inte vad jag har anledning att tro i alla fall. :-P  Har bara haft kontakt med dom när det gäller försäkringsbiten. Men de säger ju själva när jag frågat dom att de har inget med detta att göra, detta är nåt som drivs från centralt håll från kontoret i Stockholm där denna anonyma kundkännedoms grupp befinner sig. Det är ingenting de kan lägga sig i eller ändra nåt beslut överhuvudtaget. Så lite frustrerande, de vet ju allt om mig, tecknade min första moppeförsäkring hos dom när jag var 15 bast, sen alla bilförsäkringar, hemförsäkring, mitt bolån och mitt lönekonto var hos dom, de visste mer än någon annan om min ekonomi helt enkelt och då är det trist att de jävlas med en sen och att man inte ens kan få nån att prata med. 

 

Men det finns ju fler banker, vill de inte ha mig som kund så behöver de inte ha det heller.

Tråkigt för dig, hoppas det löser sig med ny bank för dig

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Dolemon:

Tråkigt för dig, hoppas det löser sig med ny bank för dig

Det är lugnt, jag har konton i flera banker som tur är. LF Bank ville att jag skulle säga upp mitt konto hos Swedbank när jag blev bolånekund hos hos dom och flyttade mitt lönekonto till dom, men jag sa aldrig att jag gör det för har haft konto hos dom ända sen jag var nyfödd typ så alltid bra att ha ett konto i en annan bank också.  Ska ju f*n inte dom lägga sig i vilka banker jag är kund hos :-O 

  • Ge karma 3

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...