Jump to content
IGNORERAD

Expressen om svenskar som vill dö i Thailand


John Khonken

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Dolemon:

 

 

Kan bara hålla med thomas001 till 100%

Har man riktiga Thai vänner så behövs inga falanger

Men då måste man väl kunna prata flytande thai också? Är inte kul när frugan ska tolka hela tiden.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • LTD

    22

  • Vaxet older version

    15

  • Stefan

    7

  • Dolemon

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

23 minuter sedan, skrev uptoyou:

Men då måste man väl kunna prata flytande thai också? Är inte kul när frugan ska tolka hela tiden.

Jag kan inte flytande, jag klarar mig på det lilla jag kan.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Dolemon:

Jag kan inte flytande, jag klarar mig på det lilla jag kan.

 

Hur många svenskar å andra falanger känner du som bor nära? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla är turligt nog olika, jag provade på bylivet ett tag, lät bygga ett litet hus på familjens mark utanför Korat. Jag insåg ganska snabbt att detta var inget för just mig, jag respekterar de som kan finna lugnet i byn, men det passade inte mig. 

För några år sedan flyttade vi bopålen till Ban Phe, här har jag både svenska vänner och en dryg storebror. Jag har naturligtvis många thailändska vänner också här. 

Jag gillar också närheten till havet även om jag aldrig solar och mycket sällan badar i havet.

Men som sagt vi är lyckligt vis olika och måste respektera varandras val.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev LTD:

Hur många svenskar å andra falanger känner du som bor nära? 

 

Ingen Svensk, jag har en Dansk Thai tjej och hennes kar på samma väg dom brukar jag träffa var 4-5 år typ

Hennes bror bor inne i Ayutthaya har hjälp mig med huset och andra saker jag vill ha utfört

Hade en Engelsk man typ 6km ifrån mig jag kunde prata med om jag ville, men jag vet ej om han har gått ur tiden har inte sett han på länge.

 

Hur man trivs med Falanger eller Thaiare turist ställe eller utanför turist ställen är nog olika från individ till individ.

Hade en arbetskolega som reste till Thailand samtidigt när det begav sig, när han var i Thailand och Pattaya i 2 månader kom inte ur fiskebyn ens.

Han var med min kusin på bröllop i Buriram en gång.

Där stod han ut i 2 dar. där levde han på endast vatten, han åt inte den maten han vart bjuden på samt drack inte ÖL eller annan alkoholdryck

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Stefan:

Alla är turligt nog olika, jag provade på bylivet ett tag, lät bygga ett litet hus på familjens mark utanför Korat. Jag insåg ganska snabbt att detta var inget för just mig, jag respekterar de som kan finna lugnet i byn, men det passade inte mig. 

För några år sedan flyttade vi bopålen till Ban Phe, här har jag både svenska vänner och en dryg storebror. Jag har naturligtvis många thailändska vänner också här. 

Jag gillar också närheten till havet även om jag aldrig solar och mycket sällan badar i havet.

Men som sagt vi är lyckligt vis olika och måste respektera varandras val.

//S

 

Exakt

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trivs bra med bylivet på Phuket. 

Finns nog minst ett tjugotal svenskar i Rawai som jag träffar på då och då. Finns även hundratals andra faranger som man stöter på men huvuddelen av befolkningen är thailändare. Klarar mig bra på de kanske 2-3% thailändska som jag behärskar. Annars är det nog thaiengelska som används mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolemon:

 

Ingen Svensk, jag har en Dansk Thai tjej och hennes kar på samma väg dom brukar jag träffa var 4-5 år typ

Hennes bror bor inne i Ayutthaya har hjälp mig med huset och andra saker jag vill ha utfört

Hade en Engelsk man typ 6km ifrån mig jag kunde prata med om jag ville, men jag vet ej om han har gått ur tiden har inte sett han på länge.

 

Hur man trivs med Falanger eller Thaiare turist ställe eller utanför turist ställen är nog olika från individ till individ.

Hade en arbetskolega som reste till Thailand samtidigt när det begav sig, när han var i Thailand och Pattaya i 2 månader kom inte ur fiskebyn ens.

Han var med min kusin på bröllop i Buriram en gång.

Där stod han ut i 2 dar. där levde han på endast vatten, han åt inte den maten han vart bjuden på samt drack inte ÖL eller annan alkoholdryck

Så i själva verket är det inte så att du tycker bäst om att umgås med Thai, du har helt enkelt inget annat att välja på.. 😉

 

Säger inte att det är fel att gilla att umgås med Thai men ni som sågar turistorterna vet ju i själva verket inte hur det är att bo här. Utbudet på saker att göra, folk att umgås med, mat från världens alla hörn är enormt mycket större än ni har uppe i norr. Fantastisk natur, underbara stränder med klart 30 gradigt hav mm . Va det jag reagerade på i artikeln, att man sågar turistorterna fast man inte vet hur det är att bo här. 

 

Bylivet ni pratar om finns här också, har själv bara Thai grannar på gatan där vi bor, skitgoa allihop förutom en fikus som inte fått snopp på länge. 

Sen är det ett par min med moppen till umgänget med falanger och 30 min med bilen över till Patong om man vill spana in galenskapen där en stund.  Fantastisk skärgård med paradisöar, snorkling mm. 

 

Alla e vi olika men du menar på allvar att du inte skulle vilja ha lite av det här där du bor? 

 

Det är stor skillnad på att bo på heltid i Rawai i ett hus bland Thaisen mot att bo på hotell i turist smeten på västra sidan. 

 

Igen då så jag skriver inte det här för att trycka ner er som bor i norr, det är ju ert val, men ni som dissar ex Phuket vet inte vad ni snackar om, bara det jag ville säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev rolba:

Jag trivs bra med bylivet på Phuket. 

Vill minnas att du skrev för ett tag sedan att du inte åkt till Thailand mer om det inte var för att din fru är därifrån?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev uptoyou:

Vill minnas att du skrev för ett tag sedan att du inte åkt till Thailand mer om det inte var för att din fru är därifrån?

Han hade nog en taskig bakfylla då 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
24 minuter sedan, skrev LTD:

Så i själva verket är det inte så att du tycker bäst om att umgås med Thai, du har helt enkelt inget annat att välja på.. 😉


Säger inte att det är fel att gilla att umgås med Thai men ni som sågar turistorterna vet ju i själva verket inte hur det är att bo här. Utbudet på saker att göra, folk att umgås med, mat från världens alla hörn är enormt mycket större än ni har uppe i norr. Fantastisk natur, underbara strände................ 

 

Det är stor skillnad på att bo på heltid i Rawai i ett hus bland Thaisen mot att bo på hotell i turist smeten på västra sidan. 

 

Igen då så jag skriver inte det här för att trycka ner er som bor i norr, det är ju ert val, men ni som dissar ex Phuket vet inte vad ni snackar om, bara det jag ville säga.

 

Jag lämnade Rawai för två månader sedan efter att ha bott där några år. Och vi bodde absolut centralt på Soi nanachart.

 

Totalt förändrat på bara 1 år och vill man bo med Thaisen inte Russiansen så är inte Phuket stället. Men som många sagt, allt är ju personligt och gillar man Ryssland och ryssar i tusentals då är Phuket perfekt. 

Ändrades av Vaxet older version
Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

 

Jag lämnade Rawai för två månader sedan efter att ha bott där några år. Och vi bodde absolut centralt på Soi nanachart.

 

Totalt förändrat på bara 1 år och vill man bo med Thaisen inte Russiansen så är inte Phuket stället. Men som många sagt, allt är ju personligt och gillar man Ryssland och ryssar i tusentals då är Phuket perfekt. 

Ja vill man slippa Ryssarna så får man åka långt norrut, själv har jag inte ont av dom, tycker dom som är i Rawai uppför sig precis som alla andra, dom flesta är ju desertörer med familj å jag är bra vän med några av dom, bla en tandläkare från Sibirien, ödmjuk å trevlig kille. 

Men du har rätt i att det va mycket bättre för ett år sen, dom sista 3 åren har varit fantastiska men jag trivs fortfarande kanon här. 

 

Soi nanachart finns väl inget som heter här, felstavat? 

Själv bor jag utefter Kok Yang (Soi Khokmakham) mitt mellan Rawai å Naiharn. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
1 timme sedan, skrev LTD:

Ja vill man slippa Ryssarna så får man åka långt norrut, själv har jag inte ont av dom, tycker dom som är i Rawai uppför sig precis som alla andra, dom flesta är ju desertörer med familj å jag är bra vän med några av dom, bla en tandläkare från Sibirien, ödmjuk å trevlig kille. 

Men du har rätt i att det va mycket bättre för ett år sen, dom sista 3 åren har varit fantastiska men jag trivs fortfarande kanon här. 

 

Soi nanachart finns väl inget som heter här, felstavat? 

Själv bor jag utefter Kok Yang (Soi Khokmakham) mitt mellan Rawai å Naiharn. 

 

Jo, du har rätt i att ryssarna i Rawai är mestadels flyktingar från att bli draftade. Men i Thailand vill jag leva i Thailand och mängden ryssar ökar ju fortfarande i lavinartad fart. Dessutom rusar ju priserna på allt i Phuket, inte minst boende i alla dess former.

 

Soi Ruam Nanachart skall det vara, absolut mitt i Rawai.

Ändrades av Vaxet older version
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

Jo, du har rätt i att ryssarna i Rawai är mestadels flyktingar från att bli draftade. Men i Thailand vill jag leva i Thailand och mängden ryssar ökar ju fortfarande i lavinartad fart. Dessutom rusar ju priserna på allt i Phuket, inte minst boende i alla dess former.

 

Soi Ruam Nanachart skall det vara, absolut mitt i Rawai.

Då vet jag, ca 800m norr om där vi bor. 

Boende har gått upp men i övrigt skiljer inte priserna mot övriga landet, tycker nästan tvärtom, hur många ställen kan du köpa en iskall Leo för 50 baht vid stranden? Det kan man vid Naiharn på iaf 2 ställen, nere vid Rawai stranden får man en stor för 90 serverad vid bordet. Makro, 7/11 mm e samma över hela landet bortsett från dom mindre öarna, här har vi dessutom Supercheap som är billigare än 7/11. Dessutom kan man ju käka gratis nästan varje dag om man vill 😁

 

Men boende är helt klart dyrare här men det är det värt. När vi kom hit i Januari fick vi lyxvilla med 3 sovrum å 12m egen pool för 1500/natten, det får man inte nu. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
6 timmar sedan, skrev LTD:

Då vet jag, ca 800m norr om där vi bor. 

Boende har gått upp men i övrigt skiljer inte priserna mot övriga landet, tycker nästan tvärtom, hur många ställen kan du köpa en iskall Leo för 50 baht vid stranden? Det kan man vid Naiharn på iaf 2 ställen, nere vid Rawai stranden får man en stor för 90 serverad vid bordet. Makro, 7/11 mm e samma över hela landet bortsett från dom mindre öarna, här har vi dessutom Supercheap som är billigare än 7/11. Dessutom kan man ju käka gratis nästan varje dag om man vill 😁

 

Men boende är helt klart dyrare här men det är det värt. När vi kom hit i Januari fick vi lyxvilla med 3 sovrum å 12m egen pool för 1500/natten, det får man inte nu. 

 

Njae prisbilden i Phuket är betydligt högre än i övriga delar av Thailand. Naturligt då det just nu finns hur mycket Ryska pengar som helst verkar det som.

Har under årens lopp bott på ett flertal ställen i Thailand och senast sedan i mitten av maj i Hua Hin, efter att vi bestämt oss för att lämna Phuket. Det första vi reagerade på var prisbilden, billigare eller mycket billigare här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev LTD:

Så i själva verket är det inte så att du tycker bäst om att umgås med Thai, du har helt enkelt inget annat att välja på.. 😉

 

Säger inte att det är fel att gilla att umgås med Thai men ni som sågar turistorterna vet ju i själva verket inte hur det är att bo här. Utbudet på saker att göra, folk att umgås med, mat från världens alla hörn är enormt mycket större än ni har uppe i norr. Fantastisk natur, underbara stränder med klart 30 gradigt hav mm . Va det jag reagerade på i artikeln, att man sågar turistorterna fast man inte vet hur det är att bo här. 

 

Bylivet ni pratar om finns här också, har själv bara Thai grannar på gatan där vi bor, skitgoa allihop förutom en fikus som inte fått snopp på länge. 

Sen är det ett par min med moppen till umgänget med falanger och 30 min med bilen över till Patong om man vill spana in galenskapen där en stund.  Fantastisk skärgård med paradisöar, snorkling mm. 

 

Alla e vi olika men du menar på allvar att du inte skulle vilja ha lite av det här där du bor? 

 

Det är stor skillnad på att bo på heltid i Rawai i ett hus bland Thaisen mot att bo på hotell i turist smeten på västra sidan. 

 

Igen då så jag skriver inte det här för att trycka ner er som bor i norr, det är ju ert val, men ni som dissar ex Phuket vet inte vad ni snackar om, bara det jag ville säga.

 

Det finns andra falanger jag kan umgås träffa om jag vill, men jag har inget behov av att träffa Svennar

Sist jag pratade med en Svensk i Thailand förutom mina närmaste bekanta från Sverige var 2011 vid View Talay 1,

Vi hade då översvämmat hus, jag sa åt damen åk till Jomtien vi har en bekant som hyr lägenhet där kan hjälpa dig med lägenhet

Mycketvatten.thumb.jpg.b44ff85904d2682c7094d15ef2cb7815.jpg

Svensken jag satt å pratade med viste jag inte vem han var vi satt pratade allmänt ingen utfrågning var  du kommer ifrån.

Sen började jag hänga på MPR titta vad andra skriver om Thailand, fick se lite bilder från Pattaya och en som spelade det var Raggson som jag pratade med (vi kommer från samma stad i Sverige med) men ingen koll på vem han är.

 

Själv trivs jag i min ensamhet gå runt å mysa med familjen

 

Sen vad du tycker om mitt levene att bo det  ****** jag i

 

Mvh.Dolemon som trivs utan Svennar

 

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Dolemon:

andra skriver om Thailand, fick se lite bilder från Pattaya och en som spelade det var Raggson som jag pratade med (vi kommer från samma stad i Sverige med) men ingen koll på vem han är.

När man talar om trollen sitter de i soffan...16900930719103203752459414355660.thumb.jpg.d46216dc4482b474f90e2c23bd124785.jpg

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Stefan:

När man talar om trollen sitter de i soffan...16900930719103203752459414355660.thumb.jpg.d46216dc4482b474f90e2c23bd124785.jpg

 

555+ Härligt pojken lever, om han har något minne om att han satt å pratede med en Svenne då för han var på väg till Puket på spelning minns jag

 

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Stefan:

Han rör i allra på sig...

Ett tecken på levene då 🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska ni nog inte ta expressen som rättesnöre, det är naturligtvis så att dom spetsar saker o ting fast  jag tycker detta är riktigt bra återgivet utifrån den konversation vi hade.

Men ni hakar upp er på er egen situation, inte vad det står i artikeln, var står det att det är fel att bo på Phuket t.ex?

Det står att jag gjort det valet, inte att det är så, och sedan är det skillnad på att vara frisk o kry 65 åring och att vara detsamma som.80 åring,  har man förmånen att orka ett hyggligt liv har man nog oxå förmågan att välja själv..sen är det tråkigt med tjatande om att ha fastnat i en ödemark, så är det för väldigt få, de flesta har nog liksom jag gjort resor inom landet både söder o norrut, men nu orkar inte kroppen med såna strapatser längre, men det man gjort och minns från resorna mellan Hat Yay i söder och Chiang Rai i norr finns ju där.

Visst var det trevligt på Phuket, men vänner har jag m fl på bostadsorten, precis som de som bor på Phuket har dina där...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-07-24 at 21:56, skrev Baa:

Nu ska ni nog inte ta expressen som rättesnöre, det är naturligtvis så att dom spetsar saker o ting fast  jag tycker detta är riktigt bra återgivet utifrån den konversation vi hade.

Men ni hakar upp er på er egen situation, inte vad det står i artikeln, var står det att det är fel att bo på Phuket t.ex?

Det står att jag gjort det valet, inte att det är så, och sedan är det skillnad på att vara frisk o kry 65 åring och att vara detsamma som.80 åring,  har man förmånen att orka ett hyggligt liv har man nog oxå förmågan att välja själv..sen är det tråkigt med tjatande om att ha fastnat i en ödemark, så är det för väldigt få, de flesta har nog liksom jag gjort resor inom landet både söder o norrut, men nu orkar inte kroppen med såna strapatser längre, men det man gjort och minns från resorna mellan Hat Yay i söder och Chiang Rai i norr finns ju där.

Visst var det trevligt på Phuket, men vänner har jag m fl på bostadsorten, precis som de som bor på Phuket har dina där...

Läs.. 

Screenshot_20230726_012147.thumb.jpg.96e280a831dac65dbbc6688151ef5818.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev LTD:

Läs.. 

Screenshot_20230726_012147.thumb.jpg.96e280a831dac65dbbc6688151ef5818.jpg

Vad ska man säga? Om du inte inser att det är en av journalister sammansatt text är det bara att beklaga, jag återger min situation, du får försöka att som jag skrev tidigare skilja på det som står i blaskan och vad som är den enskildes uppfattning. Jag  har min du har din utefter egna val.

Inget att diskutera, bara att förstå olikheter.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Baa:

Vad ska man säga? Om du inte inser att det är en av journalister sammansatt text är det bara att beklaga, jag återger min situation, du får försöka att som jag skrev tidigare skilja på det som står i blaskan och vad som är den enskildes uppfattning. Jag  har min du har din utefter egna val.

Inget att diskutera, bara att förstå olikheter.

 

Bra artikel. Balanserad för att vara inom "Thailandsämnet".

 

Bry dig inte så mkt om din "kritiker" ovan. När han bodde i HH var alla som ville bo nån annanstans idi*ter. Nu bor han på Phuket, så därav...... Och förr var alla som byggde hus istället för att hyra idi*ter. Nu har han själv byggt hus, så därav......

Det är inte kappans fel att vinden vänder......

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Baa:

Vad ska man säga? Om du inte inser att det är en av journalister sammansatt text är det bara att beklaga, jag återger min situation, du får försöka att som jag skrev tidigare skilja på det som står i blaskan och vad som är den enskildes uppfattning. Jag  har min du har din utefter egna val.

Inget att diskutera, bara att förstå olikheter.

 

Ok, så här skrev du ovan ang artikeln.

 

"fast  jag tycker detta är riktigt bra återgivet utifrån den konversation vi hade." 

 

Jag bara reagerade på att det stod att det inte finns någon genuin bestående vänkrets på Phuket, att det bara är turister som kommer å går. Var det fel återgivet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...