Jump to content
IGNORERAD

Säkert att köpa hus i Thailand?


ofan

Recommended Posts

Hej!

Vart man än läser så blir dom flesta avrådda att köpa hus i Thailand pga deras regler att en utlänning inte kan äga själva marken på något riktigt bra sätt (vet det finns upplägg med företag etc som är lite i gråzonen)

Därför blir rådet till de flesta att istället hyra eller om man prompt ska äga, så köpa en condo.

 

Om man bortser från den ganska stora risken att köpa ett hus i Thailand inte är en bra investering så har jag ändå lite frågor

 

Vad är det egentligen som kan hända i nedan scenario:

Man hittar ett hus man är intresserad av via en respektabel mäklare, tex. www.erarayong.com (nu vet jag egentligen inte om dom är respektabla, men verkar som dom funnits ett bra tag)

Man köper ett hus som säljs, alternativen är Leasehold eller Freehold, men eftersom jag är en smutsig farang så får det bli leasehold.

Huset man är intresserad av ligger i ett "gated community" där de flesta kåkar redan ägs av Skandinavier

Man skriver kontrakt om att hyra marken i 30år med rätt att förlänga 30+30 till "skälig hyra" (vet inte riktigt hur kontrakten är utformade, men man kanske till och med får in i kontraktet att man får rätt till marken om lagar och regler i framtiden ändras i Thailand)

 

Efter 30år så har väl dom flesta som pensionerar sig ändå vandrat vidare till livet efter detta och då spelar det inte så stor roll vad som händer, om man inte bryr sig om att efterlämna något till arvingar vilket är en bra poäng, men låt oss anta att det inte är viktigt i detta exemplet.

 

Jag fattar, bäst är väl att prata med en fastighetsjurist men vill bara ventilera lite :)

 

Anser ni risken så stor att man rent av skulle bli av med sin fastighet under de första 30 åren?

En risk jag ser är ju att när man börjar närma sig 70-80år och det är dags att förlänga lease-avtalet så vill personen som står som markägare ha orimligt betalt för förlängningen.

 

Har ni några exempel på när folk blivit ordentligt scammade med ett leasehold upplägg? och då menar jag inte när dom köpt nåt utan mäklare/advokat inblandad där bostaden förmedlats via nån grannes kompis systerson som kan fixa "bra pris" utan när dom faktiskt använt en etablerad mäklare.

 

Sorry om detta varit uppe många gånger tidigare, men jag är genuint intresserad då när jag flyttar inte vill bo i en 28m2 condo på våning 18 och jag är också allmänt emot att hyra bostad, även fast det kanske hade varit ett mer ekonomiskt fördelaktigt upplägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Amigo

    10

  • Elmeri

    8

  • Tommy

    6

  • LTD

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har genom åren här läst en del, och hört kring stenborden,  om folk som köpt hus med leasehold till exempel och fått problem. Men av de jag känner som köpt sina hus, och valt en annan lösning än att skriva det på frun, så har ingen signalerat några problem. Med rätt mäklare och advokat är det rätt riskfritt. Avseende mäklare/advokat gäller det dock att vara noga med valet vad jag förstått. 

 

Själv hyr jag ett hus sedan många år. Nu skriver du att du inte vill hyra, men apropå din kommentar om condos kan det vara på sin plats att påpeka att det finns mängder med hus att hyra också på de flesta orter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett hus i Huay Yang med leasing och vi har aldrig hört talas om någon som fått såna megaproblem som många stenbordsexperter svamlar om. Det enda negativa jag hört var för 10-15 år sedan med en svensk mäklare som hette Thailandmäklarna, du kan säkert googla det. Kommer inte ihåg vad exakt vad det handlade om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Elmeri:

Om du vill bli lurad så ska du satsa på ett falang ghetto....

Så det är större chans att bli lurad där fler falanger bor, eller hur tänker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev ofan:

Så det är större chans att bli lurad där fler falanger bor, eller hur tänker du?

Googla..... säger bara en sak dream village phuket....

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Elmeri:

Googla..... säger bara en sak dream village phuket....

"Thailändaren sålde marken vidare till andra thailändare som i sin tur tvingade svenskarna att betala för husen en gång till. Om så inte skedde kunde de nya markägarna annars riva husen. "

 

Ja de låter ju inte som en dröm direkt :( 

 

Nu har jag inte hittat nån mer ingående information än det som står ytligt i gamla artiklar på aftonbladet och expressen, men känns ju rent spontant som att dom som köpte kanske inte undersökte och granskade alla papper och såg till att det stod rätt till.

Jag tänker att om alla kontrakt verkligen hade varit i sin ordning, så borde väl inte detta kunnat ske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag inte haft min komandora, så skulle jag aldrig köpa hus/lägenhet.

Då har jag enbart hyrt istället och kunnat byta vid annat intresse

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Hyra hus kanske inte låter så attraktivt i början men det gör att man kan flytta snabbt om det blir problem.

Köper man hus så kanske det inte blir lätt att sälja om man plötsligt behöver byta område.

Själv har jag bara hyrt lgh och skulle troligen aldrig köpa en utomlands oavsett land.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev ofan:

"Thailändaren sålde marken vidare till andra thailändare som i sin tur tvingade svenskarna att betala för husen en gång till. Om så inte skedde kunde de nya markägarna annars riva husen. "

 

Ja de låter ju inte som en dröm direkt :( 

 

Nu har jag inte hittat nån mer ingående information än det som står ytligt i gamla artiklar på aftonbladet och expressen, men känns ju rent spontant som att dom som köpte kanske inte undersökte och granskade alla papper och såg till att det stod rätt till.

Jag tänker att om alla kontrakt verkligen hade varit i sin ordning, så borde väl inte detta kunnat ske?

"Hela" granskningen kommer från svt. Uppdrag granskning.  Ordet gå att se på svt play 

 

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/20111109060045_huskopare_blasta_pa_drommen_om_paradiset_i_thailand

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en townhouse eller en unit på radhus. @Fritz har mer erfarenhet (tror jag) än jag men för oss har det funkat kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan äger tomt och "hus" på Samui.

På den lilla byggnaden tycker jag personligen att det ändå blir mycket underhåll = är inte helt gratis att ha ett hus.

Som ensam farang skulle jag alla gånger hellre hyrt än köpt hus = kostnaden blir i långa loppet ändå densamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Amigo:

Köp en townhouse eller en unit på radhus. @Fritz har mer erfarenhet (tror jag) än jag men för oss har det funkat kanon.

Är det formellt condominium då? 

 

Så att man själv inte äger marken? 

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev apknug:

Är det formellt condominium då? 

 

Så att man själv inte äger marken? 

Vet inte, jag bara betalar. Sambon sköter det praktiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man bo en längre period vill man kanske ha något eget, med sina egna grejer så man känner sig hemma.

Men har man inte så mycket erfarenhet av Thailand så rekommenderar jag absolut att först hyra och se vad man tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

En viktig sak att veta är att enligt thailändsk lag så är bara ett 30-årigt leasingavtal lagligt. Allt mer än det ska reduceras till 30 år. 

 

Så ett kontrakt med 30 år + option på ett antal år därefter kan tolkas som ett olagligt kontrakt. 

 

Så att anlita en bra advokat är oerhört viktigt. 

 

 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Amigo:

Köp en townhouse eller en unit på radhus. @Fritz har mer erfarenhet (tror jag) än jag men för oss har det funkat kanon.

Jag har aldrig köpt något hus utan jag hyr ett radhus och kommer att fortsätta med det.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev hakancnx:

 

En viktig sak att veta är att enligt thailändsk lag så är bara ett 30-årigt leasingavtal lagligt. Allt mer än det ska reduceras till 30 år. 

 

Så ett kontrakt med 30 år + option på ett antal år därefter kan tolkas som ett olagligt kontrakt. 

 

Så att anlita en bra advokat är oerhört viktigt. 

 

 

Alldeles riktigt håller med dig...30 år och inget annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mr Ning Ning:

Hyra hus kanske inte låter så attraktivt i början men det gör att man kan flytta snabbt om det blir problem.

Köper man hus så kanske det inte blir lätt att sälja om man plötsligt behöver byta område.

Själv har jag bara hyrt lgh och skulle troligen aldrig köpa en utomlands oavsett land.

Vad är det som blir problem eller har du ingen Thai fru. Vi har ett hus i isan hon säger detä r vårat

men det är det ju inte utan bara hennes ok så what jag tänker inte sälja huset utan vi bor där

tillsammans när vi är där. Varför ska jag ga det huset bra relation med min fru så funkar det

Jag kan renovera om jag vill, jobba i garaget utan gnäll Är det inte så att har man en fru man

bryr sej om så funkar det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, intressant att få lite olika synsätt på det hela.

 

Jag hyr i dagsläget en condo och har så gjort på långtidshyra i snart 2år.

det funkar ju okej, men man känner ju sig inte som hemma direkt, därför jag vill ha hus.

Jag har en thai flickvän sen några år tillbaka som varvar med att bo i Sverige/Thailand med mig.

vi vill dock båda två flytta till Thailand på heltid så där är vi överens.

 

Hon har mark i issan men där vill jag inte bo för jag pallar inte all mygg och dåligt utbud på falang mat, samt att det är för när hennes släkt o familj. Tror inte de e bra för vårat förhållande direkt 

 

hade ju kunnat köpa nåt som hon står på men det kan ju föra med sig andra problem.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För ovanlighetens skull så håller jag med @Boa52 !

Köpte hus i Bangkok för 17 år sedan, när vår son föddes, allt står i frugans namn.

Jag resonerade som såhär "Om vi skiljer oss nån gång så kan barnen få ärva sin mamma, och jag klarar mej alltid".

När jag bodde i Thailand så var jag inskriven i Husboken, en gul variant, och det är jag antagligen fortfarande.

 

Hittillls är det en bra affär, Jag har för mig att Kronan var värd 5,50 Thb när vi köpte, mot 3 Thb  och lite skrammel idag, och priset på huset har dessutom ökat i värde ca 10ggr i Thb, mot vad vi betalade.

Vi betalade lite drygt 400.000 Thb, idag ligger priserna på drygt 4000.000, min frus kusin tror att han få 4,5 miljoner för sitt som ligger nära vårt, men i ett något sämre läge.

 

Ett populärt område hyfsat nära centrum, som var lite tråkigt när vi köpte, eftersom alla flyg som lyfte från Don Muang flygplatsen och svängde vänster efter start flög rakt över vårt kvarter några Km senare, när Suvarnabhumi (eller hur det stavas) öppnade några månader senare, så får inte flyg från Den gamla flygplatsen svänga vänster längre, det blev "Tyst" i området.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu säger frun i huset att det skall vara möjligt för utlänningar att äga lite mark som huset står på, kanske sedan 2 år sedan...

 

OBS detta är INTE fakta, utan nåt hon uppfattat att regeringen i Thailand införde för att bland annat Kineser ville investera, om de fick äga marken.

 

Så kolla med en kunnig advokat.

 

EDIT: Hon googlade på Thai och tydligen får utlänningar äga 1 Rai! Googla!

EDIT 2: Gäller i vissa områden som exempelvis Pattaya, delar av Bangkok, men inte nära militära anläggningar (vårt hus ligger granne med en av Bangkoks största Armébaser, vid Ram Intra Road)

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så har inte fastigheterna nära Don Muang ökat nämnvärt i pris dom senaste åren. Vi köpte ett Town House nära DM pga  det var attraktivt för många som reste i tjänsten. Då var det högvaluta.

 

Får nog tillbaka vad vi gav, men inte mera idag tyvärr. Renoveringen gör nog att vi slutar på minus om vi säljer, men gillar området och planerar inte att sälja.

 

Allt står på frugan och känner mig inte det minsta orolig för det.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...