Jump to content
IGNORERAD

Döden.........


måne

Recommended Posts

Hur tänker ni er om döden.

Har ni planerat inför den.

Har ni bestämt hur ni ska begravas vs brännas.

Har ni pratat med era närmaste om detta.

Några tankar av en som har bestämt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkt på att ordna till det innan det är försent. Men inte fan har jag tagit tag i det. Enbart småpratar med min son. Ska finnas någon sida på nätet som man kan skriva ner hur man vill/önskar ha det 🤔

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min bror gick och tvärdog i januari. Han hade inte lämnat någon info i form av pinkoder eller dyligt. Ett elände att leta rätt på alla avtal han hade ingått. Så nu har jag fixat både testamente samt en lista med koder mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev goli006:

Min bror gick och tvärdog i januari. Han hade inte lämnat någon info i form av pinkoder eller dyligt. Ett elände att leta rätt på alla avtal han hade ingått. Så nu har jag fixat både testamente samt en lista med koder mm.

Jag var med om en"näradödengrej" för 4 år sedan,det fick mig att ta tag i dessa ämnen.

Jag har skrivit testamente,antecknat alla konton och koder för mina konton.

Har även bestämt(efter att ha pratat med mina barn)hur jag vill ha det vid min bortgång.

Allt för att det praktiska ska funka så lätt som möjligt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Barbecue me and throw the ashes in the Ocean or the river, so I can travel the world, and you can find me everywhere."

 

Kort å gott!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

"Barbecue me and throw the ashes in the Ocean or the river, so I can travel the world, and you can find me everywhere."

 

Kort å gott!

 

 

MVH

Och det tycker du att underlättar för dina anhöriga?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev måne:

Jag var med om en"näradödengrej" för 4 år sedan,det fick mig att ta tag i dessa ämnen.

Jag har skrivit testamente,antecknat alla konton och koder för mina konton.

Har även bestämt(efter att ha pratat med mina barn)hur jag vill ha det vid min bortgång.

Allt för att det praktiska ska funka så lätt som möjligt.

Pengar man har i Sverige går väl på automatik till arvstagare?... Skulle vara kontot i Thailand som blir lite vanskligare 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev MickeN:

Och det tycker du att underlättar för dina anhöriga?

Japp, ingen gravplats som skall besökas utan jag finns i havet överallt, om nån vill hälsa på.

 

Vad gäller arv, så är jag gift och vi har två gemensamma barn, vad kan vara krångligt?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Ordnade ett testamente ca 10år innan jag fick pension och har det liggande synligt hemma i ett kuvert.

Allt gjordes med hjälp av en advokat som jag känner,,då blir det riktigt gjort och inga tvivel för någon.

Det skall bevittnas av 2 personer som inte finns med i testamentet.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Ordnade ett testamente ca 10år innan jag fick pension och har det liggande synligt hemma i ett kuvert.

Allt gjordes med hjälp av en advokat som jag känner,,då blir det riktigt gjort och inga tvivel för någon.

Det skall bevittnas av 2 personer som inte finns med i testamentet.

Då beror det på vem som hittar testamente om det kommer fram vid bouppteckningen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför anteckna koder? Då kan de väl komma i orätta händer. När man dör ska väl konton inte plundras av anhöriga utan delar ut enligt arvsrätt tänker jag men ni kanske tänker annorlunda?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Naam jai:

Tänkt på att ordna till det innan det är försent. Men inte fan har jag tagit tag i det. Enbart småpratar med min son. Ska finnas någon sida på nätet som man kan skriva ner hur man vill/önskar ha det 🤔

 

Vita Arkivet är väl det vanligaste, när mamma hade gått bort var allting väldigt lätt och det kändes bra därför hon hade fyllt i Vita Arkivet. Där stod allt, vad hon ville ha för musik, psalmer o dyl. Tror man kan fylla i på nätet eller på papper om man hellre vill det.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
3 minuter sedan, skrev Mankan:

Varför anteckna koder? Då kan de väl komma i orätta händer. När man dör ska väl konton inte plundras av anhöriga utan delar ut enligt arvsrätt tänker jag men ni kanske tänker annorlunda?

Om det är koder till bankkort som avses så avregistreras dessa normalt per automatik i samband med dödsfallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev GreenValley:

Om det är koder till bankkort som avses så avregistreras dessa normalt per automatik i samband med dödsfallet.

Ja men det tar säker någon eller några dagar. Jag kunde komma åt farsans pengar några dagar efter att hans död eftersom jag hade ett medgivande att sköta hans bankaffärer. Efter några dagar var det spärrat. Men jag hade förmodligen hunnit plundra hans konto om jag hade velat. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kötthandlarn

Jag har gått intill dig länge......:giggle:

https://www.youtube.com/watch?v=mpQ5M9h6SlU

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja men det tar säker någon eller några dagar. Jag kunde komma åt farsans pengar några dagar efter att hans död eftersom jag hade ett medgivande att sköta hans bankaffärer. Efter några dagar var det spärrat. Men jag hade förmodligen hunnit plundra hans konto om jag hade velat. 

Så är det men då begår man ett brott såvida det inte är en faktura som ska betalas för dödsboets räkning.

Det är saldot på dödsdagen som ska tas upp i bouppteckningen.

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Vi har testamente pga jag har barn sedan tidigare och vi är inte gifta så sambon ärver hälften efter mej som om vi var gifta, vad man gör med kadavret har jag inte lagt mej i men det kanske jag skulle, Tommy har en vettig synpunkt, vattnet eller minneslund om jag dör i Sverige och grillen och en flod om det blir i Thailand.

Testamentet är givetvis registrerat så det inte går att göra en fuling med.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
9 timmar sedan, skrev Tommy:

"Barbecue me and throw the ashes in the Ocean or the river, so I can travel the world, and you can find me everywhere."

 

Kort å gott!

 

 

MVH

Min Pappa ville bli begravd i havet och så blev det men alla vi barn tycker att det var jättedumt. Skulle kännas bättre om det fanns en bestämd plats att gå till när man ville sörja eller minnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Peter Hultgren

För min del blir de BBQ och eftersom jag har mitt boende nära Mekong i Ubon nu för tiden så blir det där askan sprids.

Har pratat med sönerna om det och det helt OK för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige inte aktuellt som utflyttad.

blir väl halva askan här hemma och hälften i havet utanför LaemSing/Chantaburri.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag för 10 år sen lämnade pappa in.

Han hade inget skrivet bara muntlikt till oss barn att han ville bli kremerad så fort som möjlig och sen minneslunden, och så fick det bli enligt hans önskan

 

Blir lika så för mig med, sen om det är i Sverige eller Thailand det får framtiden visa var jag lägger pipen ivädret.

Blir jag bränd i Thailand ska jag strös i floden Chai praya river Ayutthaya

Link to comment
Dela på andra sajter

358101568_9562585860480974_8379279047108210821_n.jpg.2aeb0dc997f375cae1c2aef90d056a93.jpg

 

Ta hand om era föräldrar, umgås med era barn och barnbarn

 

/Enis

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 7/7/2023 at 12:10 AM, måne said:

Hur tänker ni er om döden.

Har ni planerat inför den.

Har ni bestämt hur ni ska begravas vs brännas.

Har ni pratat med era närmaste om detta.

Några tankar av en som har bestämt.

Jag kommer att kremeras här i byn! Har informerat mina barn och min syster om detta. Om dom vill komma hit när

jag kremeras så givetvis får dom det. Dom har full förståelse för mitt önskemål!

Varför ska dom behöva ha besväret med att fixa så mitt lik kommer till Sverige.

Jag har ju valt att tillbringa min sista tid här. Även frugan är införstådd med min önskan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...