Jump to content
IGNORERAD

Hur gör expats med aktier/besparingar och banker etc.


ofan

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jo, men mina kommentarer handlar ju om den gråzon som finns, där till och m

ed Skatteverket säger att det är en bedömningsfråga.

Som jag skrev skatteverket gör bedömningen och det utefter vad du klistrade in;

 

var din familj är bosatt (med familj menas maka, make, registrerad partner, sambo eller barn som fortfarande bor hemma)

 

var du har din arbetsplats (heltidsstudier vid högskola eller universitet jämställs med arbete)

 

hur mycket tid du tillbringar i respektive land

 

typ av bostad i respektive land

 

Detta är för folkbokföringen.

 

Var du sedan är skattskyldig och för vad är en annan fråga, men de är besläktade. 

 

Skall man göra en exit skattemässigt bör man sakna väsentlig anledning till Sverige, annars ses man oftast som oinskränkt skatta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • apknug

    17

  • spooncreek

    7

  • ofan

    6

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

UglyFarang
12 timmar sedan, skrev Dannep4:

Nu stämplar man inte ut och in i Sverige! 

Jag har aldrig fått en stämpel i mitt pass när jag lämnar Sverige.

I klartext betyder det att myndigheterna inte har en aning om vilka som befinner sig i landet och inte.

Detta är något som många av våra nya invånare tagit fasta på då dom rest hem igen och behållit alla sina bidrag från Sverige.

 

Därav citationstecken vid "stämplar", ingick i utbildning i det svenska språket på det glada 70-talet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
11 timmar sedan, skrev måne:

Tvivlar starkt på att inte våra in-utresor registreras i våra system,vid eftersök av brottslingar kan de ju följa reserutter så nog registreras våra resor(tror jag)

Att in-utresor registreras är nog ganska så klart, men tror inte att dom jagar våra "långliggare" för det.

 

Borde väl gå att köpa ett falskt jobbintyg annars tycker man.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
19 timmar sedan, skrev navion hispania:

Jag titta lite på detta upplägget, https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/exit

Då har jag iför sig  ett AB med KF.

Men det skulle  kanske  skulle kunna vara ett alternativ för dom som har kapital att starta upp nått och gå via ett transit land.

Har liksom tänkta gå på nån av dessa seminarier  men det har aldrig blivit av eller tid över. Går man in för sådan grejer kräver det nog ganska mycket jobb och man är fast besluten om att göra en exit.

Jag har nog lite för mycket som håller mig kvar för en total exit.

 

Visserligen 1/4 vad skall man kalla tja  det "pensionär" vilket  innebär  att jag tar 3-4 månader i Khao Lak men vet i fan om det innebär mindre arbetstimmar per år.

Blir vad det lider  upp till 50 %.  Jag var ganska inställd på  en exit och sluta vid 55  vilket jag  planerad för.

Tja  nu fyllde man 55   va fan sitter hårt inne  fan det är jävligt kul med jobbet/ företaget, bra killar som jobbar åt mig eller rättare sagt  gubbar.

 

Nu mera ser man en del kompisar som trillar av pinnen och en del blir sjuka, som var tillverkade  Summer Of Love och man vet ju aldrig vad som sker och inte  kan man göra så mycket åt det.

Fan man har ju till och med  fri kort på vårdcentralen, går lite trögt  med läkning av fingret  man klippte av.  Där stöter man på nån  man känner,  fan va gammal han eller hon ser ut tänker man.

Antagligen tänker dom samma - den där jävla flummaren, horbocken och fyllskallen  ja tiden har väl hunnit kapp den kukskallen med.  Gissar man blir lite ödmjuk för denna tanke.

 

Thailand för mig nu mera är några pilsner, hänga med kärringen blir inte så mycket tid för det i sverige, käket (både thai & falang ),  lite jobb med bungalowsen, gnälla på nån snål tysk,  nån fiske tur , läsa , streama  och kojen  vid  9 tiden. Tja  va fan det har blivit nån joint med. 

Vilket  passa alldeles utmärkt  i 3- 4 månader  att axla rollen som nån slags åldrad part time hippie.   

 

 

"ett AB med KF"
Jag vet vad ett AB är men vad är KF?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania
3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

 

"ett AB med KF"
Jag vet vad ett AB är men vad är KF?

 

Kapital försäkring 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev måne:

Tvivlar starkt på att inte våra in-utresor registreras i våra system,vid eftersök av brottslingar kan de ju följa reserutter så nog registreras våra resor(tror jag)

Jag tror att i Sverige är det massa GDPR lagar o dyl som ska skydda vår integritet, vi blir så lätt kränkta annars här i Sverige så dom får säkert jaga efterlysta brottslingar men inte kolla upp folk hur som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Mycket okunskap och spekulationer i den här tråden

 

 

Systemet för in- och utresa

 

- Information om inresa, utresa och nekad inresa för icke-EU-medborgare, oavsett om resenären är skyldig att ha visum eller inte, när han eller hon passerar gränsen till Schengenområdet kommer att registreras i det nya systemet.

- Det nya systemet kommer att snabba på och förstärka gränskontrollerna då stämplandet av pass kommer att ersättas med ett elektroniskt system som lagrar uppgifter om resenären. Det ska underlätta snabba gränspassager, och samtidigt upptäcka om någon stannat för länge, eller om dokument eller identitet förfalskats.

- Det ska hjälpa till att kontrollera att resenärer respekterar den tillåtna vistelsetiden inom Schengenområdet (90 dagar under en 180-dagarsperiod).

 

https://www.europarl.europa.eu/news/sv/headlines/security/20171023STO86604/schengen-smarta-granser-for-starkare-skydd-video

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev apknug:

Det stämmer då folkbokföring inte bestämmer var man är skattskyldig. 

 

Sen är det betydligt enklare att ha att göra med svenska banker och myndigheter om man är fortsatt skriven i Sverige. 

 

Man ska dock vara skriven där man bor och är man inte det riskerar man i värsta fall fängelse. 

 

Det har varit en hel del fall om folk som glömt anmäla flytt inom Sverige och de har åklagare åtalat för och det har gått till rättegång.

Är det bara glömska eller okunskap så behöver man inte vara orolig men om man bedöms ha försökt fuska och lura till sig något bidrag e dyl så kan man åka dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

ThailandNovise
On 2023-07-03 at 18:18, skrev Ledarsvinet:

Jag ställde frågan till Avanza och fick svaret att har jag ett ISK konto innan jag flyttar ut får jag behålla det men kan inte teckna ett nytt efter att ha flyttat ut

Kanske någon har svarat redan.

Den dag du inte längre är skattskyldig i Sverige upphör din ISK att vara en ISK och beskattas därefter som en vanlig depå.

Ändrades av ThailandNovise
Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev apknug:

Skall man göra en exit skattemässigt bör man sakna väsentlig anledning till Sverige, annars ses man oftast som oinskränkt skatta.

Anknytning...anledning till Sverige var det längesen det fanns 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

Mycket okunskap och spekulationer i den här tråden

 

 

Systemet för in- och utresa

 

- Information om inresa, utresa och nekad inresa för icke-EU-medborgare, oavsett om resenären är skyldig att ha visum eller inte, när han eller hon passerar gränsen till Schengenområdet kommer att registreras i det nya systemet.

- Det nya systemet kommer att snabba på och förstärka gränskontrollerna då stämplandet av pass kommer att ersättas med ett elektroniskt system som lagrar uppgifter om resenären. Det ska underlätta snabba gränspassager, och samtidigt upptäcka om någon stannat för länge, eller om dokument eller identitet förfalskats.

- Det ska hjälpa till att kontrollera att resenärer respekterar den tillåtna vistelsetiden inom Schengenområdet (90 dagar under en 180-dagarsperiod).

 

https://www.europarl.europa.eu/news/sv/headlines/security/20171023STO86604/schengen-smarta-granser-for-starkare-skydd-video

Det är exakt det som skrivits tidigare ovan. Icke EU medborgare registreras, EU medborgare gör det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Claus:

Är det bara glömska eller okunskap så behöver man inte vara orolig men om man bedöms ha försökt fuska och lura till sig något bidrag e dyl så kan man åka dit.

Nej då glömska eller okunskap medför inte straffrihet för folkbokföringsbrott.

 

(Det gör det för övrigt inte för många andra brott heller vad jag vet, man är skyldig att kännatill lagen) 

 

Inom en (1) vecka är man skyldig att anmäla den nya adressen -

 

https://www.hemhyra.se/nyheter/friad-i-tingsratten-falld-i-hovratten-kvinna-far-boter-for-folkbokforingsbrott/

 

https://www.skaraborgslanstidning.se/2022-10-26/missade-andra-adressen-kvinna-atalas-for-folkbokforingsbrott

 

https://www.hemhyra.se/nyheter/kaoset-i-folkbokforingen-stor-okning-av-atal-av-falska-adresser/

 

https://www.gp.se/nyheter/storgöteborg/kvinna-dömdes-efter-att-ha-bott-på-fel-adress-i-tre-veckor-1.87581749

 

https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/skriven-pa-fel-adress-straffet-kan-bli-manga-tusenlappar/l7woo5xj

 

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-07-04 at 11:16, skrev Tallviking:

 

Tror inte det. Det är gemensamma system i EU när man passerar in och ut ur schengen-länderna och länder delar information i samma system (Europol)

Jag flyger ut och in från Köpenhamn och visar passet där sen tar jag tåg eller taxi till Sverige så det är ingen som vet att jag har kommit hit. Då skulle Skatteverket m fl påstå att jag tillbringar min mesta tid i Danmark (hemska tanke) och alltså så skulle jag bli utskriven från Sverige... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
34 minuter sedan, skrev Claus:

Jag flyger ut och in från Köpenhamn och visar passet där sen tar jag tåg eller taxi till Sverige så det är ingen som vet att jag har kommit hit. Då skulle Skatteverket m fl påstå att jag tillbringar min mesta tid i Danmark (hemska tanke) och alltså så skulle jag bli utskriven från Sverige... 

 

Har skatteverket eller försäkringskassan etc någon misstanke om om att inte allt står rätt till med de uppgifter någon lämnar kan dom lägga rätt mycket energi på att "forska" i vad den personen/dess anhöriga/familj gör och var. Dom kollar upp sociala medier (facebook, instagram etc etc), var man använder kontokort, varifrån man loggar in i olika system, in och utpasseringar ur schengenområdet etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

, in och utpasseringar ur schengenområdet etc etc

Nu sparas dock inte in och utpassering för EU medborgare enligt infon ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-07-04 at 07:35, skrev navion hispania:

Jag titta lite på detta upplägget, https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/exit

Då har jag iför sig  ett AB med KF.

Men det skulle  kanske  skulle kunna vara ett alternativ för dom som har kapital att starta upp nått och gå via ett transit land.

Har liksom tänkta gå på nån av dessa seminarier  men det har aldrig blivit av eller tid över. Går man in för sådan grejer kräver det nog ganska mycket jobb och man är fast besluten om att göra en exit.

Jag har nog lite för mycket som håller mig kvar för en total exit.

 

 

Detta hade kunnat fungera för mig då jag är i samma situation i dagsläget med holdingbolag i Sverige och investeringar i en KF. Sitter egentligen i valet o kvalet om jag skall avveckla bolaget nu till skyhög skatt enl 3:12 lär jag Hanna runt 46-47% på hela kapitalet eller väntar ut träda tiden för att kunna avveckla bolaget enligt 5:25 reglerna. Men hade jag kunnat slippa 25% skatt som det hade inneburit med kreativitet på Cypern rullar ju dollartecken upp o ner framför ögonen :)

Kan tänka mig att en sådan övning kostar några hundra tusen och en hel del huvudvärk innan allt är i mål dock, är inte svinsugen på mecka med det.
Även tidsaspekten är viktig för mig då jag vill frigöra kapital ur bolaget så fort som möjligt och därefter bosätta mig i Thailand, därför jag överväger 3:12 istället för  5:25 och betala i runda slängar 2m mer i skatt. Så skulle en skalbolags resa ta längre än ett par år så kan jag nästan lika gärna vänta ut min träda och dra mitt strå till den svenska skatte-stacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev ofan:

Detta hade kunnat fungera för mig då jag är i samma situation i dagsläget med holdingbolag i Sverige och investeringar i en KF. Sitter egentligen i valet o kvalet om jag skall avveckla bolaget nu till skyhög skatt enl 3:12 lär jag Hanna runt 46-47% på hela kapitalet eller väntar ut träda tiden för att kunna avveckla bolaget enligt 5:25 reglerna. Men hade jag kunnat slippa 25% skatt som det hade inneburit med kreativitet på Cypern rullar ju dollartecken upp o ner framför ögonen :)

Kan tänka mig att en sådan övning kostar några hundra tusen och en hel del huvudvärk innan allt är i mål dock, är inte svinsugen på mecka med det.
Även tidsaspekten är viktig för mig då jag vill frigöra kapital ur bolaget så fort som möjligt och därefter bosätta mig i Thailand, därför jag överväger 3:12 istället för  5:25 och betala i runda slängar 2m mer i skatt. Så skulle en skalbolags resa ta längre än ett par år så kan jag nästan lika gärna vänta ut min träda och dra mitt strå till den svenska skatte-stacken.


Jag gissar att du har pengar nog till att vänta ut en 5:25:a

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-07-05 at 21:00, skrev andrejsdenruskige:


Jag gissar att du har pengar nog till att vänta ut en 5:25:a

Allt är ju relativt, hur min framtid ser ut de närmsta åren är avhängt på hur jag får till detta.

Får jag inte loss kapitalet som är ”fast” i företaget så är jag inte särskilt förmögen. Skulle tex inte lösa att fixa till allt som jag vill min framtid ser ut i Thailand (boende, visa etc..)

 

I dom bästa av världar så hade jag velat påbörja min flytt till årsskiftet.

Ta ett par väskor med det nödvändigaste o tacka för mig.

Dock så lär det väl ta ett tag att styra upp saker här hemma såsom försäljning av bostadsrätt o lösöre, att när allt börjar falla på plats så kanske jag inte känner att 5:25 är så långt bort. Men just nu känns 2026 avlägset :)

 

Jag kan alldeles säkert få till nån lösning med banken där jag får ett blancolån till ok ränta som täcker mina utgifter de kommande åren tills avveckling är möjlig.

men konjunkturen vi är i just nu gör ju inte att det känns superspännande.


Får väl stilla mitt begär med en månad eller 2 semester efter årsskiftet istället..

 

Har iaf skaffat ett konto på Revolut och provat skicka lite hit o dit och växla till thb, verkar som en smidigare lösning överlag än wise som jag använt mig av innan.

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev ofan:

Allt är ju relativt, hur min framtid ser ut de närmsta åren är avhängt på hur jag får till detta.

Får jag inte loss kapitalet som är ”fast” i företaget så är jag inte särskilt förmögen. Skulle tex inte lösa att fixa till allt som jag vill min framtid ser ut i Thailand (boende, visa etc..)

 

I dom bästa av världar så hade jag velat påbörja min flytt till årsskiftet.

Ta ett par väskor med det nödvändigaste o tacka för mig.

Dock så lär det väl ta ett tag att styra upp saker här hemma såsom försäljning av bostadsrätt o lösöre, att när allt börjar falla på plats så kanske jag inte känner att 5:25 är så långt bort. Men just nu känns 2026 avlägset :)

 

Jag kan alldeles säkert få till nån lösning med banken där jag får ett blancolån till ok ränta som täcker mina utgifter de kommande åren tills avveckling är möjlig.

men konjunkturen vi är i just nu gör ju inte att det känns superspännande.


Får väl stilla mitt begär med en månad eller 2 semester efter årsskiftet istället..

 

Har iaf skaffat ett konto på Revolut och provat skicka lite hit o dit och växla till thb, verkar som en smidigare lösning överlag än wise som jag använt mig av innan.

 

Mvh

Ett annat alternativ är att du investerar bolagets kapital i ett bolag i lämplig jurisdiktion som du kontrollerar med hjälp av nominee directors och bearer shares .

 

Det gick inte så bra och skrevs ner till noll över lämplig tidsperiod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...