Jump to content
IGNORERAD

Hur gör expats med aktier/besparingar och banker etc.


ofan

Recommended Posts

Alltså låt mig ge ett exempel:

Du är 40-50år gammal planerar att förtidspensionera dig i Thailand och leva på dina besparingar livet ut.

Du säljer allt du har här hemma i Sverige, skriver sig hos nån släkting och åker till Thailand och köper ett hus.

Du har kanske 6-7miljoner på in ISK i Sverige som planerat leva på och ta ut 20-25k sek/månad.

Anledningen att du inte vill skriva ut dig är att du vill fortsätta ha ett sparande i ISK på avanza eller lysa för att det känns tryggare än att föra över allt till Thailand och mecka med det.

 

Din ekonomi hanteras ungefär såhär:

ISK på lysa eller avanza, som du tar ut månadsutgifterna till ett Revolut konto varje månad.

Du har också ett konto på en Thailändsk bank så du kan spendera det vardagliga med Thailändskt kort och uttagsautomater, pengar där sätts it från Revolut.

 

Där skulle ju allt kunna vara frid och fröjd, men problem uppstår då personen i fråga har sålt allt han äger i Sverige och myndigheterna vill skriva ut honom från det Svenska systemet.

 

Vad är sannolikheten att Svenska myndigheter ger sig på en person i den situationen?

Om expats gör på annorlunda sätt är jag väldigt intresserad av vad för upplägg folk använder sig av.

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • apknug

    17

  • spooncreek

    7

  • ofan

    6

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ny medlem som i sitt första inlägg vill ha info om "vilka upplägg" folk har för att kringgå systemet.......

 

På film brukar det då snurra röda saftblandare och låta möö höö möö hö från hesa sirener!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Ny medlem som i sitt första inlägg vill ha info om "vilka upplägg" folk har för att kringgå systemet.......

 

På film brukar det då snurra röda saftblandare och låta möö höö möö hö från hesa sirener!

Va?

Så om man är en äldre medlem så är det okej att fråga, men inte om man är ny?

Jag är genuint intresserad av vad för upplägg som fungerar bra och hur folk i allmänhet gör då dom flyttar till Thailand.

 

Naturligtvis är jag inte intresserad av expats pengatvätts rutiner och olagliga affärer, utan hur normala människor som bor i Thailand på heltid hanterar sina besparingar och  investeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
33 minuter sedan, skrev apknug:

Ny medlem som i sitt första inlägg vill ha info om "vilka upplägg" folk har för att kringgå systemet.......

 

På film brukar det då snurra röda saftblandare och låta möö höö möö hö från hesa sirener!

 

Menar du att det kan vara en spion från skattevärket?

Då kanske man ska vara tyst om sina smuggelresor och den senaste hembränningsapparaten också...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att det kan vara en spion från skattevärket?

Då kanske man ska vara tyst om sina smuggelresor och den senaste hembränningsapparaten också...

Satan....

 

Varför skulle du skriva om dessa nu!!!

 

Har nån en ny hembrännare nu för tiden?

 

Hehe. 

 

Plastbrännare såg jag på nätet kan vara nutt, känns lite som att göra sprit i en saftmaja iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti

Om man "bor" i en hus bil då? Knappast olagligt och få posten via kivra.

 

Spekulerar bara lite här, men går i samma tankar fast i Philip.

 

Tänkte köra allt via Avanza/Norweigan

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
18 minuter sedan, skrev apknug:

Satan....

 

Varför skulle du skriva om dessa nu!!!

 

Har nån en ny hembrännare nu för tiden?

 

Hehe. 

 

Plastbrännare såg jag på nätet kan vara nutt, känns lite som att göra sprit i en saftmaja iof.

 

En bullteve funkar fin att köra mindre mängder med.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Om man "bor" i en hus bil då? Knappast olagligt och få posten via kivra.

 

Spekulerar bara lite här, men går i samma tankar fast i Philip.

 

Tänkte köra allt via Avanza/Norweigan

Du måste vara mantalsskriven i Sverige

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
51 minuter sedan, skrev ofan:

Va?

Så om man är en äldre medlem så är det okej att fråga, men inte om man är ny?

Jag är genuint intresserad av vad för upplägg som fungerar bra och hur folk i allmänhet gör då dom flyttar till Thailand.

 

Naturligtvis är jag inte intresserad av expats pengatvätts rutiner och olagliga affärer, utan hur normala människor som bor i Thailand på heltid hanterar sina besparingar och  investeringar.

Bry dig inte om Apkungen, han umgås mest med makakapor.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du måste vara mantalsskriven i Sverige

Jag säljer barren och köper en husbil. Var skriver jag mig då. Jag lämnar inte rikets gränser.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Du måste vara mantalsskriven i Sverige

Svårt då det försvann 1991..…..

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
23 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Jag säljer barren och köper en husbil. Var skriver jag mig då. Jag lämnar inte rikets gränser.

 

När du "stämplar" ut ur och in till Sverige så registreras detta så det är vart du tillbringar mesta tiden som är din hemvist, så minst 183 dagar i Sverige för att inte skrivas ut.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti
24 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

När du "stämplar" ut ur och in till Sverige så registreras detta så det är vart du tillbringar mesta tiden som är din hemvist, så minst 183 dagar i Sverige för att inte skrivas ut.

Aj då, det är ju fan lång tid. Bättre att hyra ut barren i andra hand då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Wise inte Revolut.

Så vitt jag vet kvalificeras man inte för sink skatt så länge man har koppling t.ex. investeringar, i Sverige.

"Utskrivning" Är inte det bara att gå till skatteverket och säga "jag är här nu" så blir man inskriven?

Skriv dig på campingen du bor oftast på.

Ändrades av p125
Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar mig själv lite här att en kapitalförsäkring verkar man fortfarande kunna ha även då man bli utskriven eller skriver ut sig ur Sverige. Den kanske till och med är mer förmånlig om man har mycket utländskt aktieinnehav 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev ofan:

Du har kanske 6-7miljoner på in ISK i Sverige som planerat leva på och ta ut 20-25k sek/månad.

Först och allt är det nog bra att ge upp allt som har med SEK att göra.

Tyvärr är nog 20-25k SEK är inte mycket värt i utländsk valuta om 10-15 år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Först och allt är det nog bra att ge upp allt som har med SEK att göra.

Tyvärr är nog 20-25k SEK är inte mycket värt i utländsk valuta om 10-15 år.

Vågar mig inte på att försöka förutsäga framtida valutakurser :)

Men där man förlorar på det i dagsläget är ju vid växling till THB.. lite därför jag är nyfiken på hur svenskar i Thailand gör.

Jag är ingen förespråkare av Sverige på något sätt, men personligen känns det tryggare att ha ett sparkapital i Sverige än att flytta över det till något likvärdigt som isk/kf i Thailand, vilket jag inte ens vet om det är möjligt?

Tipsa gärna om andra ställen att förvalta som är väl beprövade och seriösa.

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev ofan:

Vågar mig inte på att försöka förutsäga framtida valutakurser :)

Inte jag heller egentligen, brukar alltid bli tvärt om mot vad jag tror…….så tacka mig sen 🤣.

 

Men helt krasst om man ser SEK:s utveckling de senaste 10-15 åren så är dem påväg nedåt i en stadig kurva, kan inte se det ska vändas.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inte jag heller egentligen, brukar alltid bli tvärt om mot vad jag tror…….så tacka mig sen 🤣.

 

Men helt krasst om man ser SEK:s utveckling de senaste 10-15 åren så är dem påväg nedåt i en stadig kurva, kan inte se det ska vändas.

 

 

Själv har jag börjat ta ut lite tjänstepension, skickar pengarna till Thailand så kommandora kan köpa guld.

Sen är det bara hoppas guldet håller sig stark eller starkare

 

Mvh.optimisten Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Dolemon:

 

Själv har jag börjat ta ut lite tjänstepension, skickar pengarna till Thailand så kommandora kan köpa guld.

Sen är det bara hoppas guldet håller sig stark eller starkare

 

Mvh.optimisten Dolemon

Våra vigselringar har ökat 450% sedan de köptes i Bangkok för 20 år sedan 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Våra vigselringar har ökat 450% sedan de köptes i Bangkok för 20 år sedan 🙂

Då är tricket att skilja sig så är pensionen tryggad! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Jag ställde frågan till Avanza och fick svaret att har jag ett ISK konto innan jag flyttar ut får jag behålla det men kan inte teckna ett nytt efter att ha flyttat ut

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Våra vigselringar har ökat 450% sedan de köptes i Bangkok för 20 år sedan 🙂

 

Ja jag önskar man var intresserad av fysiskt guld.

Första 1bath guld jag köpte till kommandora, kostade något på 8000B det var 18 år sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bökiga är att de har eget system för vikt och renhet.
1 bath är väl 15,2 gram
Hur ställer sig europeiska guldhandlare till thaiguld?
Det är ju inget fel på det det är väl bara ovant för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev p125:

Det bökiga är att de har eget system för vikt och renhet.
1 bath är väl 15,2 gram
Hur ställer sig europeiska guldhandlare till thaiguld?
Det är ju inget fel på det det är väl bara ovant för dem.

 

Det guld jag köper stannar i vårat kassaskåp i huset lämnar inte Thailand.

Detta är en pension till komandoran när jag lägger pipen i vädret

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...