Jump to content
IGNORERAD

Hur gör expats med aktier/besparingar och banker etc.


ofan

Recommended Posts

andrejsdenruskige
34 minuter sedan, skrev p125:

Det bökiga är att de har eget system för vikt och renhet.
1 bath är väl 15,2 gram
Hur ställer sig europeiska guldhandlare till thaiguld?
Det är ju inget fel på det det är väl bara ovant för dem.


guldhandlare ser det som 23k och handlar vikt och inte design. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 69
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • apknug

    17

  • spooncreek

    7

  • ofan

    6

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vaxet older version
10 timmar sedan, skrev Ledarsvinet:

Jag ställde frågan till Avanza och fick svaret att har jag ett ISK konto innan jag flyttar ut får jag behålla det men kan inte teckna ett nytt efter att ha flyttat ut

 

Jag tycker TS och denna tråd är mycket intressant. Mer av detta på Maipenrai, intressant frågeställning  !

Och så kommer en massa kommentarer som absolut inte rör ämnet, mestadels från icke expats, lite tråkigt tycker jag.

 

Befriande då att läsa ett inlägg som i en mening ger ett svar som i praktiken svarar på TS, mycket bra inlägg och svar, tack !

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Jag titta lite på detta upplägget, https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/exit

Då har jag iför sig  ett AB med KF.

Men det skulle  kanske  skulle kunna vara ett alternativ för dom som har kapital att starta upp nått och gå via ett transit land.

Har liksom tänkta gå på nån av dessa seminarier  men det har aldrig blivit av eller tid över. Går man in för sådan grejer kräver det nog ganska mycket jobb och man är fast besluten om att göra en exit.

Jag har nog lite för mycket som håller mig kvar för en total exit.

 

Visserligen 1/4 vad skall man kalla tja  det "pensionär" vilket  innebär  att jag tar 3-4 månader i Khao Lak men vet i fan om det innebär mindre arbetstimmar per år.

Blir vad det lider  upp till 50 %.  Jag var ganska inställd på  en exit och sluta vid 55  vilket jag  planerad för.

Tja  nu fyllde man 55   va fan sitter hårt inne  fan det är jävligt kul med jobbet/ företaget, bra killar som jobbar åt mig eller rättare sagt  gubbar.

 

Nu mera ser man en del kompisar som trillar av pinnen och en del blir sjuka, som var tillverkade  Summer Of Love och man vet ju aldrig vad som sker och inte  kan man göra så mycket åt det.

Fan man har ju till och med  fri kort på vårdcentralen, går lite trögt  med läkning av fingret  man klippte av.  Där stöter man på nån  man känner,  fan va gammal han eller hon ser ut tänker man.

Antagligen tänker dom samma - den där jävla flummaren, horbocken och fyllskallen  ja tiden har väl hunnit kapp den kukskallen med.  Gissar man blir lite ödmjuk för denna tanke.

 

Thailand för mig nu mera är några pilsner, hänga med kärringen blir inte så mycket tid för det i sverige, käket (både thai & falang ),  lite jobb med bungalowsen, gnälla på nån snål tysk,  nån fiske tur , läsa , streama  och kojen  vid  9 tiden. Tja  va fan det har blivit nån joint med. 

Vilket  passa alldeles utmärkt  i 3- 4 månader  att axla rollen som nån slags åldrad part time hippie.   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev navion hispania:

Jag titta lite på detta upplägget, https://sparsamskatt.se/skatt-och-juridik/exit

Då har jag iför sig  ett AB med KF.

Men det skulle  kanske  skulle kunna vara ett alternativ för dom som har kapital att starta upp nått och gå via ett transit land.

Har liksom tänkta gå på nån av dessa seminarier  men det har aldrig blivit av eller tid över. Går man in för sådan grejer kräver det nog ganska mycket jobb och man är fast besluten om att göra en exit.

Jag har nog lite för mycket som håller mig kvar för en total exit.

 

Visserligen 1/4 vad skall man kalla tja  det "pensionär" vilket  innebär  att jag tar 3-4 månader i Khao Lak men vet i fan om det innebär mindre arbetstimmar per år.

Blir vad det lider  upp till 50 %.  Jag var ganska inställd på  en exit och sluta vid 55  vilket jag  planerad för.

Tja  nu fyllde man 55   va fan sitter hårt inne  fan det är jävligt kul med jobbet/ företaget, bra killar som jobbar åt mig eller rättare sagt  gubbar.

 

Nu mera ser man en del kompisar som trillar av pinnen och en del blir sjuka, som var tillverkade  Summer Of Love och man vet ju aldrig vad som sker och inte  kan man göra så mycket åt det.

Fan man har ju till och med  fri kort på vårdcentralen, går lite trögt  med läkning av fingret  man klippte av.  Där stöter man på nån  man känner,  fan va gammal han eller hon ser ut tänker man.

Antagligen tänker dom samma - den där jävla flummaren, horbocken och fyllskallen  ja tiden har väl hunnit kapp den kukskallen med.  Gissar man blir lite ödmjuk för denna tanke.

 

Thailand för mig nu mera är några pilsner, hänga med kärringen blir inte så mycket tid för det i sverige, käket (både thai & falang ),  lite jobb med bungalowsen, gnälla på nån snål tysk,  nån fiske tur , läsa , streama  och kojen  vid  9 tiden. Tja  va fan det har blivit nån joint med. 

Vilket  passa alldeles utmärkt  i 3- 4 månader  att axla rollen som nån slags åldrad part time hippie.   

 

Upplägget med att överlåta sitt svenska bolag, till underpris, till ett Cypern Bolag bygger dock på att man är utflyttad och saknar väsentlig anknytning till Sverige när man sedan tillgogör sig strålarna. 

 

Det är skapligt dyrt upplägg så kapitlet bör vara rejält. 

 

Den enklaste varianten att flytta till Portugal är tyvärr stängd......

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-07-02 at 20:52, skrev UglyFarang:

 

När du "stämplar" ut ur och in till Sverige så registreras detta så det är vart du tillbringar mesta tiden som är din hemvist, så minst 183 dagar i Sverige för att inte skrivas ut.

Nu stämplar man inte ut och in i Sverige! 

Jag har aldrig fått en stämpel i mitt pass när jag lämnar Sverige.

I klartext betyder det att myndigheterna inte har en aning om vilka som befinner sig i landet och inte.

Detta är något som många av våra nya invånare tagit fasta på då dom rest hem igen och behållit alla sina bidrag från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
Precis nyss, skrev Dannep4:

Nu stämplar man inte ut och in i Sverige! 

Jag har aldrig fått en stämpel i mitt pass när jag lämnar Sverige.

I klartext betyder det att myndigheterna inte har en aning om vilka som befinner sig i landet och inte.

Detta är något som många av våra nya invånare tagit fasta på då dom rest hem igen och behållit alla sina bidrag från Sverige.

 

Ditt pass skannas digitalt i passkontrollen och passager in och ut registreras digitalt i systemen.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Ditt pass skannas digitalt i passkontrollen och passager in och ut registreras digitalt i systemen.....

Kommer man runt det om man flyger från Köpenhamn? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Fredman:

Kommer man runt det om man flyger från Köpenhamn? 

 

Tror inte det. Det är gemensamma system i EU när man passerar in och ut ur schengen-länderna och länder delar information i samma system (Europol)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ditt pass skannas digitalt i passkontrollen och passager in och ut registreras digitalt i systemen.....

Vilka system är kopplade till detta! Jag vet med säkerhet att det inte är kopplat till Skatteverket som har hand om folkbokföringen.

Det borde vara som du säger. Men det är inte så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 minut sedan, skrev Dannep4:

Vilka system är kopplade till detta! Jag vet med säkerhet att det inte är kopplat till Skatteverket som har hand om folkbokföringen.

Det borde vara som du säger. Men det är inte så.

 

Europols gränskontrollsystem - gemensamt mellan schengenländerna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ditt pass skannas digitalt i passkontrollen och passager in och ut registreras digitalt i systemen.....

Inte för svenska och jag förmodar EU medborgare. Våra och Deras passager lagras inte. Inom EU då, i Thailand en annan sak.

 

Enligt uppgift från från flera pass kontrolleranter jag frågat i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Inte för svenska och jag förmodar EU medborgare. Våra och Deras passager lagras inte. Inom EU då, i Thailand en annan sak.

 

Enligt uppgift från från flera pass kontrolleranter jag frågat i Sverige.

Tvivlar starkt på att inte våra in-utresor registreras i våra system,vid eftersök av brottslingar kan de ju följa reserutter så nog registreras våra resor(tror jag)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Angående utskrivning

 

Jag tror vi hade det uppe i en annan tråd, men repetition är visst kunskapens moder:

 

Om man väljer att förnya sitt pass på till exempel ambassaden i Bangkok, så kollar de när man stämplade in senast i Thailand. Har man inte rört på sig på bra länge trycker de Skatteverkets flyttanmälan i handen på dig, att fylla i innan pass kan sökas (oklart med vilken rätt). Denna anmälan hamnar rätt omgående hos Skatteverket och man får tillfälle att yttra sig i frågan innan "dom" faller.  Då vägs faktorer om "väsentlig anknytning" in om man har dem.

 

Har man skäl att inte vilja bli utskriven, är det således en god ide att förnya sitt pass i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
56 minuter sedan, skrev Fredman:

Kommer man runt det om man flyger från Köpenhamn? 

 

Sist jag var i Sverige landande jag i Oslo, och flög ut från Arlanda via München. Digital passkontroll skedde i Oslo, respektive München.  Smidigt system numera dock med obemannade kontroller där man skannar passet själv. "Big brother" gör i alla fall kontrollen av medborgarna användarvänlig, det får man tillstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev måne:

Tvivlar starkt på att inte våra in-utresor registreras i våra system,vid eftersök av brottslingar kan de ju följa reserutter så nog registreras våra resor(tror jag)

Skatteverket har i alla fall aldrig i några fall när det gäller att bedöma om den skattskyldige har vistats 183 dagar eller mer i Sverige hänvisat till in och utresor. Det har istället vistats upp att kreditkort har använts inom Sverige. Och då har det varat tal om skattebrott.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev spooncreek:

Angående utskrivning

 

Jag tror vi hade det uppe i en annan tråd, men repetition är visst kunskapens moder:

 

Om man väljer att förnya sitt pass på till exempel ambassaden i Bangkok, så kollar de när man stämplade in senast i Thailand. Har man inte rört på sig på bra länge trycker de Skatteverkets flyttanmälan i handen på dig, att fylla i innan pass kan sökas (oklart med vilken rätt). Denna anmälan hamnar rätt omgående hos Skatteverket och man får tillfälle att yttra sig i frågan innan "dom" faller.  Då vägs faktorer om "väsentlig anknytning" in om man har dem.

 

Har man skäl att inte vilja bli utskriven, är det således en god ide att förnya sitt pass i Sverige.

Det var en bra service för att slippa åka dit för brott mot folkbokföringenslagen.

 

Hoppas det får till så i övriga världen också! 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
7 minuter sedan, skrev apknug:

Det var en bra service för att slippa åka dit för brott mot folkbokföringenslagen.

 

Hoppas det får till så i övriga världen också! 

 

Jag har inget minne av att du varit så rättrådig förr. Ska du ta den rollen så bör du, om du inte redan gjort det, läsa in dig på vad som gäller lagmässigt avseende folkbokföring. Det är inte svart/vitt om du nu fått för dig det.

 

Själv beställde jag en utredning av en revisor när jag gjorde Bangkok till min bas 2009.  15 000 SEK fattigare fick jag 10 sidors rapport med slutsatsen "jag vet inte".  Sedan dess har det blivit något tydligare. Jag kunde/fick inte skriva ut mig 2009, men gjorde det några år senare.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jag har inget minne av att du varit så rättrådig förr. Ska du ta den rollen så bör du, om du inte redan gjort det, läsa in dig på vad som gäller lagmässigt avseende folkbokföring. Det är inte svart/vitt om du nu fått för dig det.

 

Själv beställde jag en utredning av en revisor när jag gjorde Bangkok till min bas 2009.  15 000 SEK fattigare fick jag 10 sidors rapport med slutsatsen "jag vet inte".  Sedan dess har det blivit något tydligare. Jag kunde/fick inte skriva ut mig 2009, men gjorde det några år senare.

Nu har reglerna ändrats sedan 2009 och det är skillnad på på folkbokföring och skattskyldighet.

 

Nån här började snurrigt  surra om mantalsskrivning som om det vare Josef och Maria.

 

Mantalsskrivning försvann 1991.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
47 minuter sedan, skrev apknug:

Nu har reglerna ändrats sedan 2009 och det är skillnad på på folkbokföring och skattskyldighet.

 

Nån här började snurrigt  surra om mantalsskrivning som om det vare Josef och Maria.

 

Mantalsskrivning försvann 1991.

 

Men folkbokföring är i vissa fall också en individuell bedömning som sagt. Dagsfärsk (glasklar?) info från Skatteverket  vid  dubbel bosättning som ett exempel:

 

image.png.ccfb081c34bec717051b9c6ec948bd97.png

 

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/jagborbadeisverigeochutomlandsskajagvarafolkbokfordisverige.5.64a656d113f4c759701122f.html

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev spooncreek:

 

Men folkbokföring är i vissa fall också en individuell bedömning som sagt. Dagsfärsk (glasklar?) info från Skatteverket  vid  dubbel bosättning som ett exempel:

 

image.png.ccfb081c34bec717051b9c6ec948bd97.png

 

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/jagborbadeisverigeochutomlandsskajagvarafolkbokfordisverige.5.64a656d113f4c759701122f.html

Bara att skicka in blanketten du fick på Ambassaden så gör skatteverket bedömningen. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
11 minuter sedan, skrev apknug:

Bara att skicka in blanketten du fick på Ambassaden så gör skatteverket bedömningen. 

 

 

 

Nej 1: Jag fick ingen blankett när jag sökte pass senast, eftersom jag är utskriven sedan flera år, som jag skrev i ett tidigare inlägg. 

 

Nej 2: Skatteverket skickar efter att anmälan kommit in via ambassaden ut en förfrågan där man får redogöra för omständigheterna mer utförligt än vad blanketten erbjuder. Därefter görs en bedömning. Är man inte nöjd med beslutet kan man överklaga till Förvaltningsrätten. 

 

Inte svart/vitt som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nej 1: Jag fick ingen blankett när jag sökte pass senast, eftersom jag är utskriven sedan flera år, som jag skrev i ett tidigare inlägg. 

 

Nej 2: Skatteverket skickar efter att anmälan kommit in via ambassaden ut en förfrågan där man får redogöra för omständigheterna mer utförligt än vad blanketten erbjuder. Därefter görs en bedömning. Är man inte nöjd med beslutet kan man överklaga till Förvaltningsrätten. 

 

Inte svart/vitt som sagt.

Bara att skicka in blanketten.

 

Jag hoppas att den delas frikostigt på samtliga ambassader och konsulat i MENA länderna. Så får Skatteverket gör sin bedömning sedan.

 

De som inte skickar in den kommer med all säkerhet att få redogöra för var de bor, hur och varför.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
6 minuter sedan, skrev apknug:

Bara att skicka in blanketten.

 

Jag hoppas att den delas frikostigt på samtliga ambassader och konsulat i MENA länderna. Så får Skatteverket gör sin bedömning sedan.

 

De som inte skickar in den kommer med all säkerhet att få redogöra för var de bor, hur och varför.

 

 

 

Jaha..det var där skon klämde. Skulle ha förstått det.  Inte särskilt mycket matnyttig information dock från din sida  i den här tråden avseende TS funderingar kring utskrivning och eventuella konsekvenser för besparingar/investeringar Sverige.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jaha..det var där skon klämde. Skulle ha förstått det.  Inte särskilt mycket matnyttig information dock från din sida  i den här tråden avseende TS funderingar kring utskrivning och eventuella konsekvenser för besparingar/investeringar Sverige.

Det stämmer då folkbokföring inte bestämmer var man är skattskyldig. 

 

Sen är det betydligt enklare att ha att göra med svenska banker och myndigheter om man är fortsatt skriven i Sverige. 

 

Man ska dock vara skriven där man bor och är man inte det riskerar man i värsta fall fängelse. 

 

Det har varit en hel del fall om folk som glömt anmäla flytt inom Sverige och de har åklagare åtalat för och det har gått till rättegång.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
1 minut sedan, skrev apknug:

an ska dock vara skriven där man bor och är man inte det riskerar man i värsta fall fängelse. 

 

Det har varit en hel del fall om folk som glömt anmäla flytt inom Sverige och de har åklagare åtalat för och det har gått till rättegång.

 

Jo, men mina kommentarer handlar ju om den gråzon som finns, där till och med Skatteverket säger att det är en bedömningsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...