Jump to content
IGNORERAD

Non Immigrant O-A


sepesko

Recommended Posts

Jag håller på att söka Non Immigrant O-A visa.

Planerar att åka runt mitten av November i år.

Nån som har erfarenhet av att söka detta VISA? 

Upptäckte att dom vill ha ansökan tidigast 3 månader innan planerad avresa verkar det som.

Men enligt info så har man ändå 1 år på sig att resa in i Thailand efter att man fått visumet godkänt.

Frågan är om man ska skriva planerad inresa tidigare ( inom 3 månader)?

Vill gärna ha ett visum klart tidigt.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev sepesko:

Jag håller på att söka Non Immigrant O-A visa.

Planerar att åka runt mitten av November i år.

Nån som har erfarenhet av att söka detta VISA? 

Upptäckte att dom vill ha ansökan tidigast 3 månader innan planerad avresa verkar det som.

Men enligt info så har man ändå 1 år på sig att resa in i Thailand efter att man fått visumet godkänt.

Frågan är om man ska skriva planerad inresa tidigare ( inom 3 månader)?

Vill gärna ha ett visum klart tidigt.

 

 

 

 

Sök visat 2-4 veckor innan resan. Det är lagom. Man får det på några dagar, oftast. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev sepesko:

Jag håller på att söka Non Immigrant O-A visa.

Planerar att åka runt mitten av November i år.

Nån som har erfarenhet av att söka detta VISA? 

Upptäckte att dom vill ha ansökan tidigast 3 månader innan planerad avresa verkar det som.

Men enligt info så har man ändå 1 år på sig att resa in i Thailand efter att man fått visumet godkänt.

Frågan är om man ska skriva planerad inresa tidigare ( inom 3 månader)?

Vill gärna ha ett visum klart tidigt.

 

 

 

 

Numera går det snabbt med visumhantering, allt sker online, inga papper att skicka osv.

Fick mitt O-retired på några timmar senast.

Jag har tidigare vistats i Thailand på O-A visa. Det var det som fanns om man inte var pensionär, men över 50 år.

Ska man stanna kortare tid så finns ju turistvisa 60+30= 90 dgr.

O-A visum kräver att man uppvisar försäkring för hela tiden, även om man stannar kortare tid.

Samt ekonomiska krav, men det har du säkert koll på.

En sida som jag tycker har bra info;

https://visumthailand.top/non_img_oa.html

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visumet gäller 1 år från ansökningsdagen. Så sök så nära avresa som möjligt.

Under visumets giltighetstid får du 1 nytt år vid varje inresa till Thailand. 

 

Men om möjligt sök Non O istället så slipper du mycket krångel. 

 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för bra råd. Då kan jag nog lugnt vänta ett tag.

Det här med försäkring för ett helt år visste jag inte. Känns ju onödigt om man är där max 5 månader.

Ska kolla upp NoN O

Link to comment
Dela på andra sajter

On du bara ska stanna 5 månader så rekommenderar jag ett METV, "Multiple Entry Tourist Visa"

 

Visat gäller i 6 månader från ansökningsdag. Ger dig 60 dagar vid varje inresa. Som kan förlängas med 30 dagar på ditt immigrationskontor. 

 

Så du behöver bara göra en "border bounce" för att få ihop 150 dagar. 

 

Du måste bifoga nån form av biljett ut ur Thailand inom 90 dagar vid ansökan. 

 

 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man uppfyller kraven så är Non O Retirement det bästa, kan vara lite krångel första gången men sen är det busenkelt. Med METV så måste man ju göra visa run var 3 mån. Fixa ett Non O i lågsäsong så slipper man köer på IM vid den årliga förlängningen. 90 dagars rapporten gör man enkelt online så det blir bara ett besök på IM / år. Det går utmärkt att komma hit på en 30 dagars visumfri inresa och sen fixa ett Non O Retirement på plats. Googla så hittar ni info om exakt hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev LTD:

Om man uppfyller kraven så är Non O Retirement det bästa, kan vara lite krångel första gången men sen är det busenkelt. Med METV så måste man ju göra visa run var 3 mån. Fixa ett Non O i lågsäsong så slipper man köer på IM vid den årliga förlängningen. 90 dagars rapporten gör man enkelt online så det blir bara ett besök på IM / år. Det går utmärkt att komma hit på en 30 dagars visumfri inresa och sen fixa ett Non O Retirement på plats. Googla så hittar ni info om exakt hur man gör.

Men han ska ju bara vara där i 5 månader, så en visarun räcker.

Håller med ovan att METV är det enklaste i detta fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Men han ska ju bara vara där i 5 månader, så en visarun räcker.

Håller med ovan att METV är det enklaste i detta fallet.

Med Non O så slipper han ju visa run helt och har det enkelt i framtiden, bara första gången det kan va lite småkrångligt om man inte lägger 10k extra, då blir den busenkelt. Men sen har man ju enkel stay livet ut nästan oavsett hur länge man vill stanna varje gång, men finns väl ingen vettig gubbe över 50 som inte vill vara minst 6 mån/år i Thailand 🙃😁😉

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Med Non O så slipper han ju visa run helt och har det enkelt i framtiden, bara första gången det kan va lite småkrångligt om man inte lägger 10k extra, då blir den busenkelt. Men sen har man ju enkel stay livet ut nästan oavsett hur länge man vill stanna varje gång, men finns väl ingen vettig gubbe över 50 som inte vill vara minst 6 mån/år i Thailand 🙃😁😉

Är absolut inte alla förunnat att kunna vara i Thailand 6m om året efter 50-års dagen.

Jag är 58 och skulle nog kunna 12 månader om året, men har sett för många avskräckande exempel på pensionärer som sunkat ned sig.

Jag tror man mår bra av att jobba, håller hjärnan i skick.

Visserligen finns det dem som kan jobba online etc. i Thailand, men de är lätträknade.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev hakancnx:

On du bara ska stanna 5 månader så rekommenderar jag ett METV, "Multiple Entry Tourist Visa"

 

Visat gäller i 6 månader från ansökningsdag. Ger dig 60 dagar vid varje inresa. Som kan förlängas med 30 dagar på ditt immigrationskontor. 

 

Så du behöver bara göra en "border bounce" för att få ihop 150 dagar. 

 

Du måste bifoga nån form av biljett ut ur Thailand inom 90 dagar vid ansökan. 

 

 

Jag har aldrig behövt bifoga någon biljett som visar på en utresa inom 90 dagar.

Är det något nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Är absolut inte alla förunnat att kunna vara i Thailand 6m om året efter 50-års dagen.

Jag är 58 och skulle nog kunna 12 månader om året, men har sett för många avskräckande exempel på pensionärer som sunkat ned sig.

Jag tror man mår bra av att jobba, håller hjärnan i skick.

Visserligen finns det dem som kan jobba online etc. i Thailand, men de är lätträknade.

Tur att jag inte sällat mig till det gänget, simmar, promenerar och har inte tagit en droppe alkohol i min ensamhet på sodaverandan sedan 2016 men jag tar en tur till Udon varannan månad och festar till det ett par dagar. När covid bröt ut och det inte blev några udonresor var jag alkoholfri i över 13 månader så det går om man vill att inte sunka ner sig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, Mickey1969 said:

Jag har aldrig behövt bifoga någon biljett som visar på en utresa inom 90 dagar.

Är det något nytt?

 

OK. Bra att veta att det inte behövs. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej. Helt ny här och vet inte om jag hamnar i rätt tråd då jag har frågor om Non Immigrant O Spouse(hittade ingen tråd). Är gift med thai och har två söner, alla tre nu med dubbla medborgarskap. 

Men till saken, har bokat en resa i höst som sträcker sig strax över 6 månader(182 dagar) så vad är bästa alternativet? Söka single entry och få 90 dagar och sen göra en extension och få ett år eller multiple 90+60 dagar med förlängning? Och när det gäller income letter, då pratar vi alltså intyget man begär från svenska ambassaden? Funkar då vid begäran att man skickar med sammanställningen av sin totala inkomst(om jag förstått det rätt)året innan om man inte hunnit få deklarationen vilket inte blir fallet för mig då jag kommer behöva göra en extension i Januari/Februari? Så då antar jag att den totala inkomsten från sammanställningen delas på 12 månader, och ska då täcka 40.000thb/månad vilket i mitt fall inte alls är några problem. Jag vill helt slippa lämna Thailand under dessa 6 månader men tänkte i så fall att ansöka om ett re-entry permit utifall man får en ide att åka över till något grannland eller så.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill lämna landet under dina 182 dagar så rekommenderar jag dig att söka Non O single entry spouse. 

 

Sedan extension på det, med inkomstbrev från ambassaden eller konsulat. Plus ett Reentry permit. 

 

Detta ger dig möjlighet att resa in i Thailand igen så länge din extension varar. 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
On 2023-06-17 at 16:12, skrev Soengsang:

Är absolut inte alla förunnat att kunna vara i Thailand 6m om året efter 50-års dagen.

Jag är 58 och skulle nog kunna 12 månader om året, men har sett för många avskräckande exempel på pensionärer som sunkat ned sig.

Jag tror man mår bra av att jobba, håller hjärnan i skick.

Visserligen finns det dem som kan jobba online etc. i Thailand, men de är lätträknade.

Nu är jag visserligen redan pensionerad. Har stannat under vintern här några år nu. Liksom dig tillhör jag dom som tror att man mår bra av att jobba. Håller till i risbyn, självklart går det supa ner sig här också fast det är nog lättare på en turistort. Åker hem på sommarn och får värja mig för att inte få för mycket jobb. Sedan under vintern har jag möjlighet att jobba online när jag känner för det. 

Kan inte få det bättre. 

On 2023-06-18 at 05:56, skrev hakancnx:

 

OK. Bra att veta att det inte behövs. 

Undra om det kan bero på var någonstans man gör sitt visa. Eller t.o.m vilken tjänsteman du får. 

On 2023-07-06 at 12:34, skrev hakancnx:

Om du inte vill lämna landet under dina 182 dagar så rekommenderar jag dig att söka Non O single entry spouse. 

 

Sedan extension på det, med inkomstbrev från ambassaden eller konsulat. Plus ett Reentry permit. 

 

Detta ger dig möjlighet att resa in i Thailand igen så länge din extension varar. 

 

 

Gjorde en Non O single entry spouse i höst. Efter att ha läst ditt råd här. Nu var det dags för förlängning. Har fixat allt som behövs. På imm får jag en trevlig tjej, men så kommer någon vidsidanomtjej och lägger sig i. Hon hittar massor av fel, b.la några dagar som saknas för att de 400 000 bahten ska ha suttit inne på kontot i två månader. På banken sa de att det ska inte vara något problem i morse när jag var dit och skrev ut papperet som intygar pengarna (fast de har nog inte varit på imm och sökt visa). Till slut kom de fram till att 60 dagar skulle jag nog få. 6 dagar till skulle jag behöva för att slippa krångla. 

 

Killen som jag har haft att göra med tidigare om åren sitter i luckan intill och håller på med några andra. Han har hållit koll på vad som händer och gör sig ett ärende till kopiatorn som står vid luckan där jag är. Medans han kopierar ber han att få titta på ett av mina papper. Han skrattar och pekar på papperet säger något till tjejerna som skrattar sedan säger han "ge supermen ett år". Jag är en gammal överviktig gubbe och känner mig inte alls som någon supermen.  Så frågar han mig om jag vill ha ett år. Jag nekar inte till det. 

 

Sedan försvinner vidsidanom tjejen. Ibland dyker hon upp vid de två andra tjänstemännen som jobbar där, men hon kommer inte mera tillbaka till luckan jag sitter vid eller luckan intill. Killen som sa "ge supermen ett år", visste att jag kunde få ett års extension. Jag hade anmält boendet i Thailand till honom. Då kom han ihåg mig från året innan, då var jag väldigt osäker på något som stod i den dåliga engelska instruktionen. Vid anmälan av boendet frågade jag honom igen och han gav mig en ny engelsk instruktion och sa åt mig att inte slarva med något som jag gjordt året innan. Sedan dess kom han tydligen ihåg att jag skulle ha en extension. 

 

Nu är allt fixat. Jag tappade visserligen 8 dagar på min ett års extension. Den skulle normalt sett räcka till den 16'e jan 2025. Fast eftersom mitt pass bara var giltigt till den 8'e jan 2025 fick jag endast till den dagen. Vissa säger ju att passet ska vara giltigt 180 dagar för att få ett 1års visa. Nu kan ju detta vara en lokal tillämpning så det är inte säkert att alla gör så.

 

 

Ändrades av Wangthong
  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Wangthong:

Nu är jag visserligen redan pensionerad. Har stannat under vintern här några år nu. Liksom dig tillhör jag dom som tror att man mår bra av att jobba. Håller till i risbyn, självklart går det supa ner sig här också fast det är nog lättare på en turistort. Åker hem på sommarn och får värja mig för att inte få för mycket jobb. Sedan under vintern har jag möjlighet att jobba online när jag känner för det. 

Kan inte få det bättre. 

Undra om det kan bero på var någonstans man gör sitt visa. Eller t.o.m vilken tjänsteman du får. 

Gjorde en Non O single entry spouse i höst. Efter att ha läst ditt råd här. Nu var det dags för förlängning. Har fixat allt som behövs. På imm får jag en trevlig tjej, men så kommer någon vidsidanomtjej och lägger sig i. Hon hittar massor av fel, b.la några dagar som saknas för att de 400 000 bahten ska ha suttit inne på kontot i två månader. På banken sa de att det ska inte vara något problem i morse när jag var dit och skrev ut papperet som intygar pengarna (fast de har nog inte varit på imm och sökt visa). Till slut kom de fram till att 60 dagar skulle jag nog få. 6 dagar till skulle jag behöva för att slippa krångla. 

 

Killen som jag har haft att göra med tidigare om åren sitter i luckan intill och håller på med några andra. Han har hållit koll på vad som händer och gör sig ett ärende till kopiatorn som står vid luckan där jag är. Medans han kopierar ber han att få titta på ett av mina papper. Han skrattar och pekar på papperet säger något till tjejerna som skrattar sedan säger han "ge supermen ett år". Jag är en gammal överviktig gubbe och känner mig inte alls som någon supermen.  Så frågar han mig om jag vill ha ett år. Jag nekar inte till det. 

 

Sedan försvinner vidsidanom tjejen. Ibland dyker hon upp vid de två andra tjänstemännen som jobbar där, men hon kommer inte mera tillbaka till luckan jag sitter vid eller luckan intill. Killen som sa "ge supermen ett år", visste att jag kunde få ett års extension. Jag hade anmält boendet i Thailand till honom. Då kom han ihåg mig från året innan, då var jag väldigt osäker på något som stod i den dåliga engelska instruktionen. Vid anmälan av boendet frågade jag honom igen och han gav mig en ny engelsk instruktion och sa åt mig att inte slarva med något som jag gjordt året innan. Sedan dess kom han tydligen ihåg att jag skulle ha en extension. 

 

Nu är allt fixat. Jag tappade visserligen 8 dagar på min ett års extension. Den skulle normalt sett räcka till den 16'e jan 2025. Fast eftersom mitt pass bara var giltigt till den 8'e jan 2025 fick jag endast till den dagen. Vissa säger ju att passet ska vara giltigt 180 dagar för att få ett 1års visa. Nu kan ju detta vara en lokal tillämpning så det är inte säkert att alla gör så.

 

 

Du får inte extension längre än vad ditt pass är giltigt.

Däremot kan de neka dig helt om det är giltigt mindre än 180 dagar.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Du får inte extension längre än vad ditt pass är giltigt.

Däremot kan de neka dig helt om det är giltigt mindre än 180 dagar.

Väldigt otydligt på vissa ställen. Immigration är heller inte så tydliga. Vissa anser att det ska vara 180 dagar efter det att ditt 1 års visa gått ut. Som vanligt en massa tolkningar. 

Din förklaring låter mycket bättre. 

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...