Jump to content
IGNORERAD

Euro


hasseryd

Recommended Posts

Ni som bor här i Thailand ( Svenskar) och röstade Nej till euro i Folkomröstningen 2003 när SEK fortsätter sjunka som en Sten???

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev hasseryd:

Ni som bor här i Thailand ( Svenskar) och röstade Nej till euro i Folkomröstningen 2003 när SEK fortsätter sjunka som en Sten???

Jag bor inte i Thailand, men undrar ändå, vad är din fråga?

Ändra: Vem är Sten?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja läste att våran köpkraft gentemot Euro\Bath har sjunkit med närmare 20% på ett år 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi klarade ju oss bättre än Euroländerna under finanskrisen 2008-2009 just för vi hade egen valutakontroll. Nu klara vi oss sämre men det berror på vår egen ekonomiska politik.

 

Vad vill du säga egentligen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag röstade nej till EU och ja till EUR.

Jag bor inte i Thailand och inte heller heter jag Sten.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev p125:

Jag röstade nej till EU och ja till EUR.

Jag bor inte i Thailand och inte heller heter jag Sten.

Det är dessvärre inte möjligt att införa EUR om man inte är med i EU. Även om man heter Sten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte f*n ska man övergå till Euron nu när Sveriges valuta är så lågt värderad, om eller när ska vi vänta tills kursen är mer gynnsam.

Då bättre att gå ut ur EU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fuskar lite och sätter hyran för stugorna i € vilket jag har fått någon sur kommentar av ett par svenska gäster för, gäster från andra europeiska länder har inga problem med detta och de är i en överväldigande majoritet, inte ens årets höjning på 15% har jag fått någon kommentar för.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag fuskar lite och sätter hyran för stugorna i € vilket jag har fått någon sur kommentar av ett par svenska gäster för, gäster från andra europeiska länder har inga problem med detta och de är i en överväldigande majoritet, inte ens årets höjning på 15% har jag fått någon kommentar för

Tänker du sätta hyran i SEK när kursen sjunker ?

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev apknug:

Tänker du sätta hyran i SEK när kursen sjunker ?

 

Nix, alla andra hyror är i SEK så det är vettigt att ha stugorna i € som har runt 90% av gästerna från utanför Sverige och med tanke på att det är fullbokat och en del bokat till vintern också så blir det nog en höjning på 10-15% till nästa år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Nix, alla andra hyror är i SEK så det är vettigt att ha stugorna i € som har runt 90% av gästerna från utanför Sverige och med tanke på att det är fullbokat och en del bokat till vintern också så blir det nog en höjning på 10-15% till nästa år.

Skicka denna info till Stefan Ingves innan han dör, han fick aldrig uppleva det han så desperat önskade som riksbankschef. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev apknug:

Skicka denna info till Stefan Ingves innan han dör, han fick aldrig uppleva det han så desperat önskade som riksbankschef. 

 

Stefan Ingves är passé och har ingen nytta av sådan info.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-07-17 at 18:04, skrev apknug:

Det är dessvärre inte möjligt att införa EUR om man inte är med i EU. Även om man heter Sten. 

Nja Kosovo och Montenegro och kanske fler har Euro men är inte medlemmar och Vatikanstaten 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Claus:

Nja Kosovo och Montenegro och kanske fler har Euro men är inte medlemmar och Vatikanstaten 

"Införa" i betydelsen att det är ett lagligt betalningsmedel i landet är en sak. (USD I flertalet länder) som Kossovo och Montenegro har gjort är en sak. Vatikanstaten som är en del av Rom vågar man inte bråka med.

 

INFÖRA valutan är något annat det betyder inflytande i ECB samt egna EURO sedlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev apknug:

"Införa" i betydelsen att det är ett lagligt betalningsmedel i landet är en sak. (USD I flertalet länder) som Kossovo och Montenegro har gjort är en sak. Vatikanstaten som är en del av Rom vågar man inte bråka med.

 

INFÖRA valutan är något annat det betyder inflytande i ECB samt egna EURO sedlar.

 

Även San Marino, Andorra och Monaco har Euro som valuta

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Även San Marino, Andorra och Monaco har Euro som valuta

Visst och de har till skillnad från sina östliga kusiner avtal om att använda Euro.

 

De är dock inte medlemmar och har inte ECB representation och får inte trycka sedlar. 

 

Det är bara 10 år sedan eur/sek var 8.60. Då skulle vi passat på att införa EUR.

 

 

Folkomröstningen var 20 år sedan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev apknug:

Visst och de har till skillnad från sina östliga kusiner avtal om att använda Euro.

 

De är dock inte medlemmar och har inte ECB representation och får inte trycka sedlar. 

 

Det är bara 10 år sedan eur/sek var 8.60. Då skulle vi passat på att införa EUR.

 

 

Folkomröstningen var 20 år sedan. 

 

Hur var det nu med kravet att vara medlem i EU ?

 

bild.png.5368e76892e7f7f5b3975f3fd3625b1c.png

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som Boa, jag vet inte ett skit!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev audirs2:

Jag säger som Boa, jag vet inte ett skit!:lipa:

Han vet allt men fattar inte ett skit.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Hur var det nu med kravet att vara medlem i EU ?

 

bild.png.5368e76892e7f7f5b3975f3fd3625b1c.png

Använda och Införa är två olika saker. 

 

Har man inte representation i ECB eller egna sedlar så är man utanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Visst och de har till skillnad från sina östliga kusiner avtal om att använda Euro.

 

De är dock inte medlemmar och har inte ECB representation och får inte trycka sedlar. 

 

Det är bara 10 år sedan eur/sek var 8.60. Då skulle vi passat på att införa EUR.

 

 

Folkomröstningen var 20 år sedan. 

Fast egentligen är det ju bara det du har på banken som förändras till det sämre. I stil med övriga europa. Så skulle ju priser och löner då harmoniseras med dom övriga länderna. 

Då det inte vore realistiskt att annat än att harmonisera priser med dom övriga euro länderna. Lite som att sälaj ett aktie innehav för att minska förlusten. Och kunna tjäna mer i framtiden. Det kommer aldrig finnas något perfekt tillfälle att gå över till Euro. Men en sak är säker. Kronan kommer att åka upp och ner som en lite roddbåt i storm på oceanen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast egentligen är det ju bara det du har på banken som förändras till det sämre. I stil med övriga europa. Så skulle ju priser och löner då harmoniseras med dom övriga länderna. 

Då det inte vore realistiskt att annat än att harmonisera priser med dom övriga euro länderna. Lite som att sälaj ett aktie innehav för att minska förlusten. Och kunna tjäna mer i framtiden. Det kommer aldrig finnas något perfekt tillfälle att gå över till Euro. Men en sak är säker. Kronan kommer att åka upp och ner som en lite roddbåt i storm på oceanen.

Fast om vi gör över nu till EUR SEK 11.50 kr. Då kommer en Mercedes för 100 000 EURO kosta 1 100 000 kr. I all framtid.

 

Om vi går över till 8.5 så kostar den 850 000 kr I all framtid.

 

Inflationen oaktat mn den träffar båda priserna. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev apknug:

Fast om vi gör över nu till EUR SEK 11.50 kr. Då kommer en Mercedes för 100 000 EURO kosta 1 100 000 kr. I all framtid.

 

Om vi går över till 8.5 så kostar den 850 000 kr I all framtid.

 

Inflationen oaktat mn den träffar båda priserna. 

 

 

Verkar inte som att du tog in och förstod det jag skrev. Det du skriver förutsätter att löner och prissättning bygger på den konvertering som gäller vid byte av valuta i all evighet.

Men med tiden så kommer en svensks lön vara densamma som en fransman eller tysk. Och således så försvinner detta då med tiden (eller nästan på en gång).

 

När man införde euro. Så var det många länder som slutade att vara billiga i europa då man höjde priserna direkt ganska mycket. Jag har själv nyligen varit ute och bilat i europa. Och har därmed besökt flertal euro länder. Och prisbilden är tämligen lika överallt. förut kunde du ju åka till sydeuropa och leva loppan på semestern. Tyvärr är det ofta dyrare där idag än vad det är i Sverige.

Och alla vet att dom länderna knappast blivit dyrare för att dom ökat sin GDP i stor omfattning och utövat skicklig politik. Utan det handlar om en harmonisering med dom andra Euro länderna.

Det är nog snarare så. Att om vi inte byter till Euro. Så är det inte omöjligt att du bara senare får 5 euro för en svensk hundralapp. då skulle du längta till hur det är nu.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Här är några menyer från det "billiga" Gran Canaria i januari i år.

All entrecote är bluff och vanlig ryggbiff.

Och det är medioker kvalitet på maten,, alltså inget kvalitetsutbud.

 

20230123_124726.thumb.jpg.045964f8f6c0887102074cefc6090698.jpg

20230123_124730.thumb.jpg.90aaafca91151b368bc47745ebb18131.jpg

20230123_124740.thumb.jpg.99272aca7af7e9ba4e91557c1b431ad9.jpg

 

 

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev janne_h:

Verkar inte som att du tog in och förstod det jag skrev. Det du skriver förutsätter att löner och prissättning bygger på den konvertering som gäller vid byte av valuta i all evighet.

Men med tiden så kommer en svensks lön vara densamma som en fransman eller tysk. Och således så försvinner detta då med tiden (eller nästan på en gång).

 

När man införde euro. Så var det många länder som slutade att vara billiga i europa då man höjde priserna direkt ganska mycket. Jag har själv nyligen varit ute och bilat i europa. Och har därmed besökt flertal euro länder. Och prisbilden är tämligen lika överallt. förut kunde du ju åka till sydeuropa och leva loppan på semestern. Tyvärr är det ofta dyrare där idag än vad det är i Sverige.

Och alla vet att dom länderna knappast blivit dyrare för att dom ökat sin GDP i stor omfattning och utövat skicklig politik. Utan det handlar om en harmonisering med dom andra Euro länderna.

Det är nog snarare så. Att om vi inte byter till Euro. Så är det inte omöjligt att du bara senare får 5 euro för en svensk hundralapp. då skulle du längta till hur det är nu.

Intressant analys.

 

Hur mycket kommer svenska löner sjunka när vi inför Euro?

 

Hur mycket kommer priset på en Mercedes att sjunka i Euro när vi inför valutan? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...