Jump to content
IGNORERAD

Universitetsstudier


Atom

Recommended Posts

Vi är kanske inte jättemånga som bor i Thailand, och dessutom har barn i skolålder, men kanske ändå viktig information.

 

Min dotter går i årskull 12, dvs näst sista året i det brittiska systemet, så det har varit mycket information om universitetsansökningar senaste tiden. Jag kommer ihåg diskussionerna när ungarna gick på låg- och mellanstadiet: "ungarna kan plugga på universitet gratis i hela EU så gäller bara att ha råd med skolan här så är man safe". 2016 röstade britterna för Brexit och 2020 blev det klart att man som EU-medborgare inte längre pluggade gratis i UK. För de flesta internationella EU-ungar så var alltid UK det givna valet då de nationella kraven oftast kräver avgångsbetyg i det nationella språket (svenska i dotterns fall) vilket få klarar av. 

 

Det var ändå OK då Irland fortfarande var i EU och länder som Nederländerna har engelska som universitetsspråk. För att öka intäkterna har dock både Nederländerna, Irland, Belgien och kanske något annat land ändrat reglerna och kräver nu att studenten ska ha bott i ett EU-land de senaste 5 år för att ses som EU-medborgare, annars får de betala samma avgift som "utländska" studenter typ kineser och indier, och det kan handla om runt 30,000 Euro per år i bara studieavgift, inte inkluderat boende och mat.

 

De Nordiska länderna tillåter fortfarande nordiska medborgare som inte bott i EU de senaste 5 åren men enligt dotterns University Councillor, så kan det ändras väldigt snart, kanske redan om 2-3 år. Att skicka hem sina ungar för en universitetsutbildning i Sverige kan då kosta 300 kSEK om året plus kostnader för mat och logi, trots att de är svenska medborgare.

 

Jag lovade min dotter för många år sedan att jag betalar vad det kostar om hon kommer in på ett topp-10 universitet i världen och det står jag givetvis för. Fixar hon det så är inte EU och Sverige något alternativ och då vi bara har henne kan vi ta den kostnaden. Har dock stött på många skandinaver under åren som byggt sin prognos på att ungarna ska kunna plugga gratis hemma i Norden. Vill bara påminna om att så kanske inte är fallet.    

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

2016 röstade britterna för Brexit och 2020 blev det klart att man som EU-medborgare inte längre pluggade gratis i UK.

 

Hua ja inte blev det "gratis" för dottern trots hon började 2019 samt "tvingades" vara hemma distansstuderande i ca 1,5 år pga av pandemin

 

Enis 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Enis:

 

Hua ja inte blev det "gratis" för dottern trots hon började 2019 samt "tvingades" vara hemma distansstuderande i ca 1,5 år pga av pandemin

 

Enis 

 

Skulle tro att hennes "tuition fees" ändå var nästan gratis. Nu handlar det om 20,000 GBP för ett hyfsat universitet och 35,000 GBP för ett bra universitet, per år, och det bara i skolavgift. Med mat och boende landar vi på runt 600,000 SEK per år, i skattade pengar, och skulle tro att det känns rätt saftigt för de flesta svenskar. Och det var inte vad vi tänkte oss för 10 år sedan. 
 

Om även en universitetsutbildning i Sverige landar på 300,000 om året, för att man inte bott inom EU de senaste 5 åren, så är det nog många som får det svårt.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Atom:

Vi är kanske inte jättemånga som bor i Thailand, och dessutom har barn i skolålder, men kanske ändå viktig information.

 

Min dotter går i årskull 12, dvs näst sista året i det brittiska systemet, så det har varit mycket information om universitetsansökningar senaste tiden. Jag kommer ihåg diskussionerna när ungarna gick på låg- och mellanstadiet: "ungarna kan plugga på universitet gratis i hela EU så gäller bara att ha råd med skolan här så är man safe". 2016 röstade britterna för Brexit och 2020 blev det klart att man som EU-medborgare inte längre pluggade gratis i UK. För de flesta internationella EU-ungar så var alltid UK det givna valet då de nationella kraven oftast kräver avgångsbetyg i det nationella språket (svenska i dotterns fall) vilket få klarar av. 

 

Det var ändå OK då Irland fortfarande var i EU och länder som Nederländerna har engelska som universitetsspråk. För att öka intäkterna har dock både Nederländerna, Irland, Belgien och kanske något annat land ändrat reglerna och kräver nu att studenten ska ha bott i ett EU-land de senaste 5 år för att ses som EU-medborgare, annars får de betala samma avgift som "utländska" studenter typ kineser och indier, och det kan handla om runt 30,000 Euro per år i bara studieavgift, inte inkluderat boende och mat.

 

De Nordiska länderna tillåter fortfarande nordiska medborgare som inte bott i EU de senaste 5 åren men enligt dotterns University Councillor, så kan det ändras väldigt snart, kanske redan om 2-3 år. Att skicka hem sina ungar för en universitetsutbildning i Sverige kan då kosta 300 kSEK om året plus kostnader för mat och logi, trots att de är svenska medborgare.

 

Jag lovade min dotter för många år sedan att jag betalar vad det kostar om hon kommer in på ett topp-10 universitet i världen och det står jag givetvis för. Fixar hon det så är inte EU och Sverige något alternativ och då vi bara har henne kan vi ta den kostnaden. Har dock stött på många skandinaver under åren som byggt sin prognos på att ungarna ska kunna plugga gratis hemma i Norden. Vill bara påminna om att så kanske inte är fallet.    

 

Tack för att du delar med dig.

 

Just en uni-utbildning, i samband med en internal transfer för frugan, i Sverige/Europa är ju något som funnits i bakhuvet för våra ungar, snart 8/12 år. Kravet på 5 års boende i landet kan ju stoppa många, låter inte riktigt svenskt om det framöver skulle exkludera t.ex. invandrargrupper från att studera på universitet om föräldrarna saknar pengar.

 

En annan intressant detalj du skriver, att det krävs nationellt språk i avgångsbetyget för att kunna läsa vidare på universitet var också en sak jag inte kände till. 

 

/ SatanG

 

 

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Tack för att du delar med dig.

 

Just en uni-utbildning, i samband med en internal transfer för frugan, i Sverige/Europa är ju något som funnits i bakhuvet för våra ungar, snart 8/12 år. Kravet på 5 års boende i landet kan ju stoppa många, låter inte riktigt svenskt om det framöver skulle exkludera t.ex. invandrargrupper från att studera på universitet om föräldrarna saknar pengar.

 

En annan intressant detalj du skriver, att det krävs nationellt språk i avgångsbetyget för att kunna läsa vidare på universitet var också en sak jag inte kände till. 

 

/ SatanG

 

 

 

 


Som jag skrev, i Norden kan man fortfarande studera gratis som EU-medborgare, även om man bott utanför EU de senaste åren. Det kan dock ändras då ett par andra EU-länder redan har det kravet, även på sina egna medborgare. I UK var det aldrig gratis, inte ens för de egna medborgarna, men tror att de betalar ungefär en tredjedel av vad internationella studenter gör. Skulle tro att det var vad Enis dotter betalade då hon började innan Brexit.
 

Som svensk medborgare med en gymnasieutbildning från utlandet så måste du tenta av gymnasiesvenska för att söka ”svenska” utbildningar. Jag tror väldigt få klarar av det. De kan dock söka ”internationella” utbildningar i Sverige, som är helt på engelska, men det gör att antalet utbildningar är klart färre och konkurrensen högre.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostar rejält även med grundskola i Thailanda med 3 terminer per år

348470858_1306831293604662_6787686891790950726_n.jpg


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-11 at 23:22, skrev Kentan:

Kostar rejält även med grundskola i Thailanda med 3 terminer per år

348470858_1306831293604662_6787686891790950726_n.jpg

 

ISB är topp-5 bland de internationella skolorna i Thailand så helt klartt dyr. De följer dock, till skillnad från de andra stora internationella skolorna, amerikansk skolplan så det är inte tre terminer utan två. Ändå klart dyrt.

 

Dottern är nästan klar med årskurs 12, det dyraste året, och 950,000 Baht bara i tuition fee. Lägger man sedan till den obligatoriska Capital Assessment Fee, skollunch, skolbuss och kanske någon extra aktivitet (sport, musik etc) så hamnar nog de flesta runt 1.2 miljoner Baht.

 

Väldigt många av de thailändska ungarna har dessutom en väldig massa lektioner utanför skolan och de kan ofta kosta runt 3,000 Baht/timme och det finns nog många som lägger runt 50,000 Baht/vecka på det, så där har de 2.5 miljoner Baht per år till. Nu när det börjar dra ihop sig till universitetsansökningar så vill många försäkra sig om att de sköts på bästa sätt och där tar de bästa rådgivarna 2-3 miljoner Baht för att hjälpa till med ansökningshandlingar, sätta ihop en "portfolio", skriva personal statements etc. Så för de mest hängivna föräldrarna så blir det nog billigare när ungarna väl hamnar i US eller UK.  

 

Screenshot(1).thumb.png.7ef2079e995b017fa8d430cffc24bf3c.png

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ovanstående inlägg gäller givetvis den relativt lilla klassen av övre medelklass och överklass, kanske 3% av Bangkoks invånare (ändå runt 300,000 människor). Läste en avhandling som påstod att Bangkoks medelklass (runt en miljon människor som tjänar 100,000-500,000 Baht per månad och familj) lägger runt 25% av sin inkomst på sina barns utbildning; nog inte många svenskar som gör det, ens via skattsedeln. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
6 timmar sedan, skrev Atom:

Mitt ovanstående inlägg gäller givetvis den relativt lilla klassen av övre medelklass och överklass, kanske 3% av Bangkoks invånare (ändå runt 300,000 människor). Läste en avhandling som påstod att Bangkoks medelklass (runt en miljon människor som tjänar 100,000-500,000 Baht per månad och familj) lägger runt 25% av sin inkomst på sina barns utbildning; nog inte många svenskar som gör det, ens via skattsedeln. 

Är du en av dem 3% ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vid Lundsberg och Sigtuna Läroverk ligger årsavgifterna på 3 - 400 000 per läsår så det blir tufft för medelklassen 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-18 at 00:28, skrev Kenneth4618:

Vid Lundsberg och Sigtuna Läroverk ligger årsavgifterna på 3 - 400 000 per läsår så det blir tufft för medelklassen 😉

 

Nja, det är faktiskt gratis för svenska medborgare, iaf på Sigtuna Läroverk, så länge man inte väljer internatdelen. Dottern gick på Svenska Skolan där två somrar och rektorn informerade om detta en dag. Det är dock omöjligt att komma in om man inte är skriven i Sigtuna eller är en hemvändande expat och väljer utbildning på engelska, och då tillkommer typ 20,000 SEK per år.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dotter går på 

https://www.spu.ac.th/

Ska läsa något om turistnäringen

19.thumb.jpeg.552a600f8b9314e82ba105fd6bef4a8c.jpeg

 

och som alla andra döttrar ställer hon upp på en normal selfie

Betala för skolavgiftern 60000B per år+ andra kurser hon vill gå hon läser nu över sommarlovet vet ej exakt vad det kostar men troligen 20-30000B 2 månader

Jag är i den undre skicket av arbetare 

Mvh.Dolemon

Ändrades av Dolemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...