Jump to content
IGNORERAD

Alkoholförsäljning I Thailand


hasseryd

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Är inte 2 lådor tillräckligt mycket för att få köpa utanför förbudet?

Jag vet att det ska finnas en mängd som går som handlare/restaurang där man får köpa oavsett tid.

Något sådant undantag finns inte på Makro vad jag vet. Vi hade lastat mycket mer än så och vart nekad. Vill minnas att vi hade 5 -10 lådor plus mycket annat. Dessutom står det tydlig ofta avspärrat runt dessa avdelningar att man inte får handla alkohol under dessa tider. inga undantag. 

Jag har också hört detta om att man kan handla större förpackningar men enligt mig är det en myt. Du kan visserligen handla både små och stora förpackningar om du åker till ett ställe som inte bryr sig om lagen men på Makro funkar det inte för mig i alla fall.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    13

  • UglyFarang

    9

  • Boa52

    7

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Något sådant undantag finns inte på Makro vad jag vet. Vi hade lastat mycket mer än så och vart nekad. Vill minnas att vi hade 5 -10 lådor plus mycket annat. Dessutom står det tydlig ofta avspärrat runt dessa avdelningar att man inte får handla alkohol under dessa tider. inga undantag. 

Jag har också hört detta om att man kan handla större förpackningar men enligt mig är det en myt. Du kan visserligen handla både små och stora förpackningar om du åker till ett ställe som inte bryr sig om lagen. 

 

Man kanske måste visa något bevis på att man har en restaurang eller liknande då eller vara känd kund.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Man kanske måste visa något bevis på att man har en restaurang eller liknande då eller vara känd kund.

Mycket möjligt. Företagskunder har säkert egna regler. Jag förutsatte dock att vi pratade privatkunder.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Mycket möjligt. Företagskunder har säkert egna regler. Jag förutsatte dock att vi pratade privatkunder.

 

Vad jag har hört så gällde det alla men då du har blivit stoppad så verkar det inte så, för min del så spelar det ingen större roll för jag kan anpassa mina inköp efter deras tider.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad jag har hört så gällde det alla men då du har blivit stoppad så verkar det inte så, för min del så spelar det ingen större roll för jag kan anpassa mina inköp efter deras tider.

Tyvärr funkar det inte att anpassa oss för min del om vi vill handla på Makro. Vi har en ca: en timmas restid till en större stad typ Lampang där vi många gången handlar. Då passar vi på att handla på diverse affärer äta lunch med mera och innan vi åker hem vill vi handla upp på Makro. Då vi kommer till kassan är klockan över 14:00. Så alkohol handlar vi på andra ställen och hoppas det hjälper skolungdomarna att byaffären som inte följer några regler säljer mera alkohol.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte vid senaste resan i Thailand att flera 7-11 helt har slutat att sälja alkohol, framförallt de nybyggda vid stora vägar och de som finns vid mackarna. Så nu får man stanna vid de små Thaibutikerna om man vill ha någon öl. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Lorentz07:

Upptäckte vid senaste resan i Thailand att flera 7-11 helt har slutat att sälja alkohol, framförallt de nybyggda vid stora vägar och de som finns vid mackarna. Så nu får man stanna vid de små Thaibutikerna om man vill ha någon öl. 

7-11 säljer alkohol men de följer lagen ganska strikt som det verkar. De som ligger vid stora vägar i anslutningen till bensinmackar säljer inte alls. Inne i städer säljer de men följer tidsreglerna.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Tycker du inte det är viktigt att försöka hålla skolungdommar från alkohol, du blir sne för

du kan inte handla alkohol där du vill, Herregud du kan köpa alkohol i stort set var som

helst i Thai och du gnäller att man inte får köpa nära skolor HUVA

Det är lättare att 

få Sinin (min pudel) att förstå när jag säger något. Då pudlar till skillnad mot dig är extremt smarta och mottagliga för information. Man kan således inte förvänta sig att du ska förstå något som skrivs överhudtget. För det första så gäller tidsförbudet mellan kl 14-17 överallt. Inte inom vissa zoner som du gör gällande. Det är i alla fall förbjudet för ungdomar att köpa alkohol 24/7. Så dom enda som blir drabbade är vanliga vuxna personer. Och småbutikerna bryr sig ju inte ändå. Så där lär ungdomar kunna få tag på alkohol. 

Jag har således inte påstått något av det du försöker påskina. 

Men även det lär du väl dribbla bort

 

Vad jag skrev var hur lagen kom till och hur diskussionerna gick kring dess tillkomst. 

Sen att jag tycker att lagen inte lever upp till sitt syfte. Utan bara jävlas med vanligt folk. 

 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Något sådant undantag finns inte på Makro vad jag vet. Vi hade lastat mycket mer än så och vart nekad. Vill minnas att vi hade 5 -10 lådor plus mycket annat. Dessutom står det tydlig ofta avspärrat runt dessa avdelningar att man inte får handla alkohol under dessa tider. inga undantag. 

Jag har också hört detta om att man kan handla större förpackningar men enligt mig är det en myt. Du kan visserligen handla både små och stora förpackningar om du åker till ett ställe som inte bryr sig om lagen men på Makro funkar det inte för mig i alla fall.

 

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Man kanske måste visa något bevis på att man har en restaurang eller liknande då eller vara känd kund.

 

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Mycket möjligt. Företagskunder har säkert egna regler. Jag förutsatte dock att vi pratade privatkunder.

 

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad jag har hört så gällde det alla men då du har blivit stoppad så verkar det inte så, för min del så spelar det ingen större roll för jag kan anpassa mina inköp efter deras tider.

 

1 timme sedan, skrev Mankan:

7-11 säljer alkohol men de följer lagen ganska strikt som det verkar. De som ligger vid stora vägar i anslutningen till bensinmackar säljer inte alls. Inne i städer säljer de men följer tidsreglerna.

Seven plus många andra har begränsningar i kassasystemet så de kan inte sälja på fel tider. I och med det slipper personalen ta diskussionen med påstridiga kunder. Och de kan de inte heller sälja till näringsidkare på fel tid numera. Sen har man ju sett att vissa säljer på sidan om och slår in i kassan när klockan passerat 17.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Boa52:

Alltid lika otrevlig men jag svarade på Jannes inlägg där var det ungdommar det handlade om.

Orkar du inte åka utanför den zon det är förbjudit att köpa alkohol en viss tid kanske dags sluta dricka. Alkohol får du fram i hela Thai kanske inte just i "din" Makro butik en viss tid

Har du över huvud taget varit i Thailand. Lagen ifråga är typ 15-20 år gammal. Trodde i princip alla visste vad som gäller angående detta. Du måste när du varit i Thailand befunnit dig i en djungel hydda helt isolerad från omvärlden. Om du ens varit i Thailand. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Lorentz07:

Upptäckte vid senaste resan i Thailand att flera 7-11 helt har slutat att sälja alkohol, framförallt de nybyggda vid stora vägar och de som finns vid mackarna. Så nu får man stanna vid de små Thaibutikerna om man vill ha någon öl. 

Jag åkte första gången till Thailand 2003, dvs 20 år sedan. Under den tiden har 7/11 vid bensinmackar aldrig sålt alkohol.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...