Jump to content
IGNORERAD

Alkoholförsäljning I Thailand


hasseryd

Recommended Posts

Ja i Thailand kan Alkohol köpas (officiellt) mellan 11-14 och 17 - 24. I alla fall i de större Kedjorna typ 7/11 mfl .....fast att man i princip kan handla Alkohol dygnet runt i " Runt hörnet" affärer är ju en annan sak ....

Men varför dessa märkliga Restriktioner märkligaste förbudet mellan kl. 14-17? Vad ligger bakom dessa Alkoholrestriktioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    13

  • UglyFarang

    9

  • Boa52

    7

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

2 timmar sedan, skrev hasseryd:

Ja i Thailand kan Alkohol köpas (officiellt) mellan 11-14 och 17 - 24. I alla fall i de större Kedjorna typ 7/11 mfl .....fast att man i princip kan handla Alkohol dygnet runt i " Runt hörnet" affärer är ju en annan sak ....

Men varför dessa märkliga Restriktioner märkligaste förbudet mellan kl. 14-17? Vad ligger bakom dessa Alkoholrestriktioner?

Sedvanlig thailändsk konsekvensanalys, d v s nån som tänkt...fast bara lite.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det jag hört är att det beror på att skolorna slutar då.

Det är väl dessutom förbjudet att sälja alkohol inom en viss radie (300 eller 500 meter tror jag) från en skola oavsett tid på dygnet.

 

Syftet är helt enkelt att minska tillgängligheten på alkohol för skolelever på väg hem från skolan.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också hört om Försäljningsförbud nära Skolor men , bor i Chiang Mai och här blir det nog svårt att hitta en plats (centralt) som inte ligger rätt nära en skola. Klart men med med Thai ( militärstyre logik) så verkar det väll vettigt... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
1 minut sedan, skrev hasseryd:

Har också hört om Försäljningsförbud nära Skolor men , bor i Chiang Mai och här blir det nog svårt att hitta en plats (centralt) som inte ligger rätt nära en skola. Klart men med med Thai ( militärstyre logik) så verkar det väll vettigt... 

 

Som med alla regler i Thailand är det ju kraftiga "gummistroppar" i dom så allt går att "komma runt" på olika sätt.

 

Är tyvärr inte något som är kopplat till det militära styret utan till den "ledningsfilosofi" som finns baserat på mutor och korruption hela vägen från botten upp till toppen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Här finns mer om fösäljning av Alkohol i Thailand. Var, när, av vem och till vem

 

Bl.a är försäljning av alkohol på bensinstationer eller butiker vid bensinstationer förbjudet enligt denna men finns väl väldigt många 7-11 på bensinstationer som säljer alkohol ? Eller missminner jag mig där ?

 

https://thaiest.com/blog/Thailand-alcohol-rules

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

Här finns mer om fösäljning av Alkohol i Thailand. Var, när, av vem och till vem

 

Bl.a är försäljning av alkohol på bensinstationer eller butiker vid bensinstationer förbjudet enligt denna men finns väl väldigt många 7-11 på bensinstationer som säljer alkohol ? Eller missminner jag mig där ?

 

https://thaiest.com/blog/Thailand-alcohol-rules

 

Inga 7/11 i samband med bensinstation säljer alkohol, men 7/11 utan bensinstation gör det.

Thailogik på topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
8 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Inga 7/11 i samband med bensinstation säljer alkohol, men 7/11 utan bensinstation gör det.

Thailogik på topp.

 

OK. Då stämmer ju regeln att ingen alkohol får säljas på bensinstationer. Tycker nog kanske inte att det är en så konstig regel.

Vet t.ex av egen erfarenhet att flera stater i USA har väldigt hårda regler angående Alkohol och fordon. Du får t.ex inte som passagerare i baksätet ha en öppnad behållare av alkohol framme under färd

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
30 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

OK. Då stämmer ju regeln att ingen alkohol får säljas på bensinstationer. Tycker nog kanske inte att det är en så konstig regel.

Vet t.ex av egen erfarenhet att flera stater i USA har väldigt hårda regler angående Alkohol och fordon. Du får t.ex inte som passagerare i baksätet ha en öppnad behållare av alkohol framme under färd

Ha flaskan i papperspåse eller dyligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Tallviking:

Tycker nog kanske inte att det är en så konstig regel.

 

Har tittat lite närmare på denna "lag" lite snabbt och hittat lite mer specifik info.

Det handlar mer om att man inte får sälja alkohol längs större vägar/motorvägar.

Och då är det mindre konstigt att ha denna lag, så jag håller med.

 

Att men sen kan kringgå denna lag utan några som helst problem, är typiskt Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Har tittat lite närmare på denna "lag" lite snabbt och hittat lite mer specifik info.

Det handlar mer om att man inte får sälja alkohol längs större vägar/motorvägar.

Och då är det mindre konstigt att ha denna lag, så jag håller med.

 

Att men sen kan kringgå denna lag utan några som helst problem, är typiskt Thailand.

 

Ja onekligen

 

Ligger en stor "drickahandlare" 30 meter runt hörnet från PTT-macken hemma i byn som naturligtvis inte har några konstiga "säljtider" alls. Och vägen är stora Sukhumwit, väg 3 österut mot Chantaburi genom Rayong.

 

1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl förbud att dricka alkohol även för passagerare i peronbil...?

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Naam jai:

Är väl förbud att dricka alkohol även för passagerare i peronbil...?

Vad jag förstår så är det förbjudet att dricka alkohol i alla fordon även för passagerare. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Vad jag förstår så är det förbjudet att dricka alkohol i alla fordon även för passagerare. 

Flygplan undantaget då. Fast inrikes serveras inget så kanske inte...., Vi snackar ju Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-08 at 23:32, skrev Mankan:

Vad jag förstår så är det förbjudet att dricka alkohol i alla fordon även för passagerare. 

 

Vad jag fått lära mej så får det inte ens finnas alkohol i kupéutrymmet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad jag fått lära mej så får det inte ens finnas alkohol i kupéutrymmet.

Dom har väl samma regelverk som delar av USA att det inte får finns öppnade flaskor. Eller menar du även oöppnad som du fraktar i bilen?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Dom har väl samma regelverk som delar av USA att det inte får finns öppnade flaskor. Eller menar du även oöppnad som du fraktar i bilen?

 

Det sades ingen alkohol alls, inte ens ett knippe oöppnade ölburkar, de blev förvisade till flaket..

Det är om jag fattat rätt samma i en del stater i USA att de får bara finnas i bagageutrymmet.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Det sades ingen alkohol alls, inte ens ett knippe oöppnade ölburkar, de blev förvisade till flaket..

Det är om jag fattat rätt samma i en del stater i USA att de får bara finnas i bagageutrymmet.

Ok så kanske det är men det känns ganska märkligt. På många bilar är det ju bara att stäcka sig över baksätet till bagageutrymmet och greppa sig en öl. Det väsentliga borde ändå vara att föraren är nykter kan jag tycka. Där känns även USA som ett U-land som håller på men nykterhetskontroller där man ska gå på en linje och stå på ett ben mm. Det är väl bara att ta ett utandningsprov om de misstänker rattfylla så är det klart.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok så kanske det är men det känns ganska märkligt. På många bilar är det ju bara att stäcka sig över baksätet till bagageutrymmet och greppa sig en öl. Det väsentliga borde ändå vara att föraren är nykter kan jag tycka. Där känns även USA som ett U-land som håller på men nykterhetskontroller där man ska gå på en linje och stå på ett ben mm. Det är väl bara att ta ett utandningsprov om de misstänker rattfylla så är det klart.

Som jag förstått det är det inte trafikpolisen sköter utandningsproven utan det är speciella poliser som utför dessa test på polisstationen eller så görs det på sjukhus.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-08 at 10:55, skrev Tallviking:

 

OK. Då stämmer ju regeln att ingen alkohol får säljas på bensinstationer. Tycker nog kanske inte att det är en så konstig regel.

Vet t.ex av egen erfarenhet att flera stater i USA har väldigt hårda regler angående Alkohol och fordon. Du får t.ex inte som passagerare i baksätet ha en öppnad behållare av alkohol framme under färd

Så är det i Thailand också,  alkoholförtäring är förbjudet i alla fordon. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev uptoyou:

Som jag förstått det är det inte trafikpolisen sköter utandningsproven utan det är speciella poliser som utför dessa test på polisstationen eller så görs det på sjukhus.

Har blivit stoppad två gånger här i obygden då polisen stått med sin alkoholmätare och båda gångerna har de frågat om jag druckit alkohol och när jag svarat nej har jag inte behövt blåsa och fått köra vidare😂.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-06-08 at 05:14, skrev hasseryd:

Har också hört om Försäljningsförbud nära Skolor men , bor i Chiang Mai och här blir det nog svårt att hitta en plats (centralt) som inte ligger rätt nära en skola. Klart men med med Thai ( militärstyre logik) så verkar det väll vettigt... 

Alkoholtid för försäljning har funnits väldigt länge. I varje fall så länge jag minns. 

On 2023-06-08 at 09:33, skrev Naam jai:

Är väl förbud att dricka alkohol även för passagerare i peronbil...?

Denna lag har jag för mig kom till för en 5-6 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är gammal "Thairäv" Första resan Vintern 1988/89. Har också bott i Thailand över 12 år 

Tror att Alkohol förbudet mellan kl 14-17 infördes runt 2008. Men fortfarande varför?

Förbudet gäller ju bara kedjor typ 7/11 mm. Har hört att köper du stor..... volym typ 10 helflasjie Sprit går det bra på tex Makro Hela dess öppen tid? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
On 2023-06-08 at 04:56, skrev Tallviking:

Det jag hört är att det beror på att skolorna slutar då.

Det är väl dessutom förbjudet att sälja alkohol inom en viss radie (300 eller 500 meter tror jag) från en skola oavsett tid på dygnet.

 

Syftet är helt enkelt att minska tillgängligheten på alkohol för skolelever på väg hem från skolan.

500 meter

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...