Jump to content
IGNORERAD

Alkoholförsäljning I Thailand


hasseryd

Recommended Posts

33 minuter sedan, skrev hasseryd:

Är gammal "Thairäv" Första resan Vintern 1988/89. Har också bott i Thailand över 12 år 

Tror att Alkohol förbudet mellan kl 14-17 infördes runt 2008. Men fortfarande varför?

Förbudet gäller ju bara kedjor typ 7/11 mm. Har hört att köper du stor..... volym typ 10 helflasjie Sprit går det bra på tex Makro Hela dess öppen tid? 

 

Förbudet gäller i högstagrad även Makro, BigC etc. Family mart och mindre hål i väggen eller bybutiker verkar dock inte lika nogräknade med förbudet. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    13

  • UglyFarang

    9

  • Boa52

    7

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

Förbudet infördes av Thaksins regering när han var premiärminister. Han menade på att ungdomar köper alkohol och dricker när dom är på väg hem från skolan. Sen har förbudet bara hängt kvar. Då det inte funnits några politiker som prioriterat detta som något viktigt. I samma veva införde man regler för att butiker som sålde alkohol , måste ha ett visst avstånd till skolor.

Personligen tycker jag att förbudet är väldigt irriterande. Då det är just dom tiderna man oftast vill åka och handla mat. Och därmed i samma veva handla alkohol.

Som svar på detta. Så brygger jag min egen IPA. Så slipper jag köpa detta överhuvudtaget om jag ska dricka hemma.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Förbudet infördes av Thaksins regering när han var premiärminister. Han menade på att ungdomar köper alkohol och dricker när dom är på väg hem från skolan. Sen har förbudet bara hängt kvar. Då det inte funnits några politiker som prioriterat detta som något viktigt. I samma veva införde man regler för att butiker som sålde alkohol , måste ha ett visst avstånd till skolor.

Personligen tycker jag att förbudet är väldigt irriterande. Då det är just dom tiderna man oftast vill åka och handla mat. Och därmed i samma veva handla alkohol.

Som svar på detta. Så brygger jag min egen IPA. Så slipper jag köpa detta överhuvudtaget om jag ska dricka hemma.

 

Tycker du inte det är viktigt att försöka hålla skolungdommar från alkohol, du blir sne för

du kan inte handla alkohol där du vill, Herregud du kan köpa alkohol i stort set var som

helst i Thai och du gnäller att man inte får köpa nära skolor HUVA

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
3 minuter sedan, skrev Boa52:

Tycker du inte det är viktigt att försöka hålla skolungdommar från alkohol, du blir sne för

du kan inte handla alkohol där du vill, Herregud du kan köpa alkohol i stort set var som

helst i Thai och du gnäller att man inte får köpa nära skolor HUVA

Gäller tempel oxå eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev chevrolet-48:

Gäller tempel oxå eller?

Vet ej har aldrig köpt alkohol i ett tempel har du???

Link to comment
Dela på andra sajter

chevrolet-48
1 minut sedan, skrev Boa52:

Vet ej har aldrig köpt alkohol i ett tempel har du???

Ok nära tempel då hajja lite 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev chevrolet-48:

Ok nära tempel då hajja lite 

Vet ej men nära skolor har jag läst tillbringar inte min tid i Thai där dom reglerna tillämpas

tror jag, är inte på jakt efter alkohol hela dagar när  jag köper hittar jag altid nåt ställe i byn

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Tycker du inte det är viktigt att försöka hålla skolungdommar från alkohol, du blir sne för

du kan inte handla alkohol där du vill, Herregud du kan köpa alkohol i stort set var som

helst i Thai och du gnäller att man inte får köpa nära skolor HUVA

Som vanligt fatta du ingeting. Problemet är tiderna, inte om man säljer nära skolor eller ej. Jag håller med Janne. När vi åker från byn in till en störe stad för att shoppa diverse saker stannar vi gärna till vid Makro för att handla både dryck mat i större mängder. Då kan vi p.g.a detta idi*tiska förbud inte handla just alkohol på Makro. De har inget med skolungdomar att göra.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Som vanligt fatta du ingeting. Problemet är tiderna, inte om man säljer nära skolor eller ej. Jag håller med Janne. När vi åker från byn in till en störe stad för att shoppa diverse saker stannar vi gärna till vid Makro för att handla både dryck mat i större mängder. Då kan vi p.g.a detta idi*tiska förbud inte handla just alkohol på Makro. De har inget med skolungdomar att göra.

Janne skrev att förbudet gällde ungdomar på väg hem från skolan, LÄS

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Janne skrev att förbudet gällde ungdomar på väg hem från skolan, LÄS

Förbudet gäller alla oavsett om man är skolungdom eller inte. Intentionen var att stoppa skolungdomar från att köpa alkohol. Jag hoppas du kan förstår skillnaden men det är högst tveksamt.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett mut och mygel samhälle som Thailand så räcker det tyvärr inte med åldersgränser som det gör i stora delar av den utvecklade världen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Förbudet gäller alla oavsett om man är skolungdom eller inte. Intentionen var att stoppa skolungdomar från att köpa alkohol. Jag hoppas du kan förstår skillnaden men det är högst tveksamt.

Alltid lika otrevlig men jag svarade på Jannes inlägg där var det ungdommar det handlade om.

Orkar du inte åka utanför den zon det är förbjudit att köpa alkohol en viss tid kanske dags sluta dricka. Alkohol får du fram i hela Thai kanske inte just i "din" Makro butik en viss tid

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mankan:

Förbudet gäller alla oavsett om man är skolungdom eller inte. Intentionen var att stoppa skolungdomar från att köpa alkohol. Jag hoppas du kan förstår skillnaden men det är högst tveksamt.

Det många tycks glömma är att det är förbjudet för skolungdomar under 20 år att köpa alkohol. 

 

Oavsett vad klockan är.

 

Regeln slår bara mot den som är över 20 år. Så där är en skillnad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Boa52:

Alltid lika otrevlig men jag svarade på Jannes inlägg där var det ungdommar det handlade om.

Orkar du inte åka utanför den zon det är förbjudit att köpa alkohol en viss tid kanske dags sluta dricka. Alkohol får du fram i hela Thai kanske inte just i "din" Makro butik en viss tid

Du är ju hundra gånger otrevligare än jag är mot alla. Du ville bemästra Janne som du oftast gör med allt och alla. När jag bemöter dig med samma mynt och du tycker det är otrevligt, kanske du kan tänka efter lite?

 

Som jag skrev det handlar tiden när försäljning är tillåten som vi kritiserar, inte zonen.

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Orkar du inte åka utanför den zon det är förbjudit att köpa alkohol en viss tid

 

Denna zon är hela Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev apknug:

Det många tycks glömma är att det är förbjudet för skolungdomar under 20 år att köpa alkohol. 

 

Oavsett vad klockan är.

 

Regeln slår bara mot den som är över 20 år. Så där är en skillnad. 

Ja och då blir ju regeln ännu mer korkad. Tack för den apknug. Jag som trodde du försvarade Boa i alla meningsskiljaktigheter men jag hade uppenbarligen fel. 👋  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Denna zon är hela Thailand.

Ja i vissa butiker är det så, som jag skrev svarade jag Janne och var inte otrevlig som vissa påstår

Jag visstas inte i såna områden skrev jag också så vet inte allt, Nu hamna mitt inlägg som svar

på din tråd men det gäller alla inlägg

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Boa52:

Ja i vissa butiker är det så, som jag skrev svarade jag Janne och var inte otrevlig som vissa påstår

Jag visstas inte i såna områden skrev jag också så vet inte allt, Nu hamna mitt inlägg som svar

på din tråd men det gäller alla inlägg

 

Du förstår uppenbarligen inte, det finns ingen zon i Thailand där det är speciella tider för alkoholförsäljning utan det är en lag som gäller i hela Thailand.

Sedan att snikna/giriga handlare bryter mot lagen det är en annan femma.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
35 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja och då blir ju regeln ännu mer korkad. Tack för den apknug. Jag som trodde du försvarade Boa i alla meningsskiljaktigheter men jag hade uppenbarligen fel. 👋  

Han hade bara en dålig dag 😂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Du förstår uppenbarligen inte, det finns ingen zon i Thailand där det är speciella tider för alkoholförsäljning utan det är en lag som gäller i hela Thailand.

Sedan att snikna/giriga handlare bryter mot lagen det är en annan femma.

Ok du har jag läst fel att det är förbjudet att sälja alcohol nära skolor dom andra förbuden

känner jag till

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok du har jag läst fel att det är förbjudet att sälja alcohol nära skolor dom andra förbuden

känner jag till

 

Får jag fråga dig en enkel fråga. Tycker du att lagen funkar bra? När vi åker till Makro för att handla allt från färska skaldjur till ketchup och chips i storpack så kan vi på grund av lagen inte samtidigt handla 2 lådor öl eller 2 flaskor importerad cognac eller något annat som innehåller alkohol? Hur hjälper detta skolungdomarna? OBS! det ligger ingen skola i närheten. Det har med tiden att göra.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

 

Får jag fråga dig en enkel fråga. Tycker du att lagen funkar bra? När vi åker till Makro för att handla allt från färska skaldjur till ketchup och chips i storpack så kan vi på grund av lagen inte samtidigt handla 2 lådor öl eller 2 flaskor importerad cognac eller något annat som innehåller alkohol? Hur hjälper detta skolungdomarna? OBS! det ligger ingen skola i närheten. Det har med tiden att göra.

 

 

Hur orkar du :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Ok du har jag läst fel att det är förbjudet att sälja alcohol nära skolor dom andra förbuden

känner jag till

 

Nej, det har du läst korrekt, det är helt förbjudet att sälja alkohol inom ett visst avstånd från skolor liksom det är helt förbjudet att sälja alkohol vid tankstationer men den tidsbegränsade försäljningen gäller i hela Thailand oavsett närhet till skolor och tankstationer.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Får jag fråga dig en enkel fråga. Tycker du att lagen funkar bra? När vi åker till Makro för att handla allt från färska skaldjur till ketchup och chips i storpack så kan vi på grund av lagen inte samtidigt handla 2 lådor öl eller 2 flaskor importerad cognac eller något annat som innehåller alkohol? Hur hjälper detta skolungdomarna? OBS! det ligger ingen skola i närheten. Det har med tiden att göra.

 

 

Den frågan är nog för svår för Boa 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

 

Får jag fråga dig en enkel fråga. Tycker du att lagen funkar bra? När vi åker till Makro för att handla allt från färska skaldjur till ketchup och chips i storpack så kan vi på grund av lagen inte samtidigt handla 2 lådor öl eller 2 flaskor importerad cognac eller något annat som innehåller alkohol? Hur hjälper detta skolungdomarna? OBS! det ligger ingen skola i närheten. Det har med tiden att göra.

 

 

 

Är inte 2 lådor tillräckligt mycket för att få köpa utanför förbudet?

Jag vet att det ska finnas en mängd som går som handlare/restaurang där man får köpa oavsett tid.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...