Jump to content
IGNORERAD

Kan man betala med Prompt Pay som turist i Thailand?


Jordbromannen

Recommended Posts

Jordbromannen

Kan man som turist ordna prompt pay för betalningar, eller krävs det att man har ett thailändskt bankkonto? Kan man t ex via någon app koppla ett svenskt kreditkort till en prompt pay app och betala med QR-kod?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Jag har Prompt Pay i Kasikornappen så det går att lösa den vägen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969

Mig veterligen så måste du ha ett thailändskt bankkonto för att använda PromtPay.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Mickey1969:

Mig veterligen så måste du ha ett thailändskt bankkonto för att använda PromtPay.

Vilken svensk bank har det isof i sin app?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
22 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vilken svensk bank har det isof i sin app?

 

Finns inte. Du måste ha ett konto i en Thailändsk bank som det kopplas mot

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Finns inte. Du måste ha ett konto i en Thailändsk bank som det kopplas mot

No shit Sherlock 🤣

Ds, du behöver inte koppla nått, funktionen finns klar i bankappen direkt..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
12 minuter sedan, skrev Soengsang:

No shit Sherlock 🤣

Ds, du behöver inte koppla nått, funktionen finns klar i bankappen direkt..

 

Jag var tvungen att gå in och aktivera tjänsten manuellt i Kasikorns app efter jag skaffade appen. Den var inte igång och aktiverad automatiskt. Kommer inte ihåg nu vad det var det stod men vissa kriterier var tvungna att vara uppfyllda innan man kunde akivera Prompt Pay-funktionen i appen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

No shit Sherlock 🤣

Ds, du behöver inte koppla nått, funktionen finns klar i bankappen direkt..

Hur kan Du aktivera appen om Du inte har en konto i Kasikorn t.ex.? I min Bangkok bank (:: Bualuang iBanking ::) finns enbart möjlighet att koppla ett kort som är kopplat till mitt konto i Bangkok bank. TS frågar ju:

 

3 timmar sedan, skrev Jordbromannen:

Kan man som turist ordna prompt pay för betalningar, eller krävs det att man har ett thailändskt bankkonto? Kan man t ex via någon app koppla ett svenskt kreditkort till en prompt pay app och betala med QR-kod?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
25 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Finns inte. Du måste ha ett konto i en Thailändsk bank som det kopplas mot

Tack då vet jag. I nuläget har jag inget thailändskt bankkonto.
 

Tänkte mer att det kunde finnas en app där man kunde lägga in ett svenskt kreditkort som var kopplat till Prompt Pay, på något sätt, och få dragningarna direkt på det svenska kortet, men då vet jag att det inte går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Jordbromannen:

Tack då vet jag. I nuläget har jag inget thailändskt bankkonto.
 

Tänkte mer att det kunde finnas en app där man kunde lägga in ett svenskt kreditkort som var kopplat till Prompt Pay, på något sätt, och få dragningarna direkt på det svenska kortet, men då vet jag att det inte går.

 

Prompt Pay är Thailands motsvarighet till det svenska Swish-systemet. Det bygger på ungefär samma system som används i England och dom är alla nationella lösningar kopplade mot landets egna banker.

 

Swish kräver ju t.ex ett konto i någon av de sju svenska bankerna som är anslutna till systemet

 

Många länder har liknande lösningar. Det norska systemet heter Vips

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Hur kan Du aktivera appen om Du inte har en konto i Kasikorn t.ex.? I min Bangkok bank (:: Bualuang iBanking ::) finns enbart möjlighet att koppla ett kort som är kopplat till mitt konto i Bangkok bank. TS frågar ju:

Vet inte om du noterade att jag citerade TV?

Behövs inte kort till PromtPay, det är kopplat till ditt Thailändska bankkonto inget annat. Du kan se det som Thailands motsvarighet till Swish.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Jag var tvungen att gå in och aktivera tjänsten manuellt i Kasikorns app efter jag skaffade appen. Den var inte igång och aktiverad automatiskt. Kommer inte ihåg nu vad det var det stod men vissa kriterier var tvungna att vara uppfyllda innan man kunde akivera Prompt Pay-funktionen i appen

Konstigt, min fungerade direkt utan någon aktivering, var en jag köpte lotter av som frågade om kunde betala med Pp, första gången jag öppnade den och det bara fungerade..

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Jordbromannen:

Kan man som turist ordna prompt pay för betalningar, eller krävs det att man har ett thailändskt bankkonto? Kan man t ex via någon app koppla ett svenskt kreditkort till en prompt pay app och betala med QR-kod?

Alla de som "svarat" hitills har thai bankkonto som de använder. Din fråga var om det går att använda ett svenskt kreditkort eller liknande till prompt pay.

 

Det är en helt relevant fråga, tyvärr tror jag inte någon annan elektronisk betalningslösning har koppling till prompt pay och stödjer svenskt kreditkort. 

 

Hade varit smutt att ha Line Pay, Rabbit Pay eller Shopeepay integrerad i promt med ett internationellt kreditkort, men tyvärr inte vad jag vet.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
16 minuter sedan, skrev Soengsang:

Konstigt, min fungerade direkt utan någon aktivering, var en jag köpte lotter av som frågade om kunde betala med Pp, första gången jag öppnade den och det bara fungerade..

 

Jag var tvungen att registrera mitt mobilnummer och koppla ihop det med bankontonumret i appen innan Prompt Pay funkade

 

Ser ut så här när man startar PromptPay-funktionen i Kasikorns app

 

Screenshot_2023-05-25-18-40-06-073_com.kasikorn.retail.mbanking.wap.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Jag var tvungen att registrera mitt mobilnummer och koppla ihop det med bankontonumret i appen innan Prompt Pay funkade

Ok, mitt mobilnummer har varit med i Kasikorn och på appen från början, så du kunde ha både app och bank utan mobilnummer?

Eller var det registrering av nummer på dig, på ditt telefonbolag du menar?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ok, mitt mobilnummer har varit med i Kasikorn och på appen från början, så du kunde ha både app och bank utan mobilnummer?

Eller var det registrering av nummer på dig, på ditt telefonbolag du menar?

 

Det var mobilnumret som skulle in för att kunna aktivera PP-funktionen. Jag hade ett annat mobilnummer innan pandemin när jag skaffade bankkontot men eftersom vi var borta från Thailand så länge under pandemin gick våra gamla mobilnummer ut och slutade fungera

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Får rätta mig själv, Prompt pay är kopplat till kontot och telefon nummer, har inget med kort att göra. Så till TS: man måste ha ett thai konto för att kunna ha nytta av PP. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
14 timmar sedan, skrev Amigo:

Får rätta mig själv, Prompt pay är kopplat till kontot och telefon nummer, har inget med kort att göra. Så till TS: man måste ha ett thai konto för att kunna ha nytta av PP. 

Tack, jag hade hoppats att det skulle kunna fungera även utan ett thailändskt bankkonto, men nu vet jag😊

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jordbromannen:

Tack, jag hade hoppats att det skulle kunna fungera även utan ett thailändskt bankkonto, men nu vet jag😊

Nuförtiden verkar det vara ett jäkla bök att få ett thailändskt bankkonto.

Agent är nästan enda sättet om du inte är långtidsboende med o-visa. De har ju insett sin möjlighet att tjäna så den tjänsten har ökat rejält i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...