Jump to content
IGNORERAD

Olika namn i Thai respektive Svenskt pass


Mankan

Recommended Posts

De var väl ändå ganska väntat att det blir problem om namnet på flygbiljetten inte matchar något av hennes giltiga pass (om hon nu också har svenskt pass). Tur att det löste sig ändå.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-19 at 17:44, skrev Mankan:

Jo så långt är jag med. Men har man två olika pass med två olika namn så måste man ju välja vilket namn/pass som ska stå på flygbiljetten.

Jag fårstår inte vitsen med att hon ska byta namn o krångla...

Jag o frugan gifte oss 2001 i sverige,hon har kvar sitt Thai  efternamn och jag mitt Sveenska efternamn...

Har aldrig varit några problem varken i Thailand eller Sverige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ge karma 2

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev BOM:

Jag fårstår inte vitsen med att hon ska byta namn o krångla...

Jag o frugan gifte oss 2001 i sverige,hon har kvar sitt Thai  efternamn och jag mitt Sveenska efternamn...

Har aldrig varit några problem varken i Thailand eller Sverige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja vad ska jag svara på det. Det var hennes val och hon ville uppenbarligen dela efternamn med mig. Varför byter många Svenskar efternamn när de gifter sig?

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 5

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja vad ska jag svara på det. Det var hennes val och hon ville uppenbarligen dela efternamn med mig. Varför byter många Svenskar efternamn när de gifter sig?

Det är ju lite skillnad om Svenska par tar varandras namn. 

Men när man är gift med en Thai så varför är det så viktigt att hon måste byta till (ditt,mitt eller hennes)  efternamn?????9

  • Ge karma 1

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 timmar sedan, skrev BOM:

Jag fårstår inte vitsen med att hon ska byta namn o krångla...

Jag o frugan gifte oss 2001 i sverige,hon har kvar sitt Thai  efternamn och jag mitt Sveenska efternamn...

Har aldrig varit några problem varken i Thailand eller Sverige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så har vi också, frun har kvar sitt namn och jag mitt, aldrig något krångel. Hade nog varit enklare om jag bytt till hennes 😉

  • Ge karma 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev BOM:

Det är ju lite skillnad om Svenska par tar varandras namn. 

Men när man är gift med en Thai så varför är det så viktigt att hon måste byta till (ditt,mitt eller hennes)  efternamn?????9

Den skillnaden förstår jag nog inte riktigt. På vilket sätt är det viktigare för svenska par att ta varandras namn?

  • Ge karma 6

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Mankan:

Den skillnaden förstår jag nog inte riktigt. På vilket sätt är det viktigare för svenska par att ta varandras namn?

Jag menade inte att det är viktigare för"Sveska" par,Men det kan vara enklare om hon  vill köpa land eller nån bisniss i Thailand...

Vad vet jag?

Bara en tanke.

 

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev BOM:

Jag menade inte att det är viktigare för"Sveska" par,Men det kan vara enklare om hon  vill köpa land eller nån bisniss i Thailand om hon har kvar sitt Thai namn.

Vad vet jag?

Bara en tanke.

 

 

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev BOM:

Jag menade inte att det är viktigare för"Sveska" par,Men det kan vara enklare om hon  vill köpa land eller nån bisniss i Thailand...

Vad vet jag?

Bara en tanke.

 

De är därför hon har kvar sitt thailändska namn i Thailand.

  • Ge karma 2

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

De är därför hon har kvar sitt thailändska namn i Thailand.

Det va lite det jag menade..

Många grabbar tycker det är så viktigt och byta namn när man gifter sig,(och kanske även hon)Till vilken nytta????

MVH Micke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Inlagd (ändrad)

Personligen vill jag ha så lite som möjligt med vårt ampur att göra, jävla oduglingar som inte kan någonting.

Bolibompa passar verkligen in på detta ställe 🙂

20230104_104710.thumb.jpg.bdea04b20688c1641cfca55bbdafade1.jpg

Likaså banker och andra myndigheter. Kommer aldrig att skaffa ett bankkonto i detta landet, det räcker med frugans.

Thailand är sämst när det gäller myndigheter, det jobbar alldeles för många småpåvar där som sätter egna regler🤨

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 5

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag kan tala om att thaidamer anser det är mycket viktigt med farangens namn. Statusen bland vänninor i Thailand. 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
10 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag kan tala om att thaidamer anser det är mycket viktigt med farangens namn. Statusen bland vänninor i Thailand. 

Inte min fru, hon vill heller inte gifta sig i Thailand då hon tycker det är bara ett stort spektakel med skådeguld å pengar.

Min fru är en mycket klok fru 😉😉😉

  • Ge karma 6

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong

 

6 timmar sedan, skrev Mankan:

De var väl ändå ganska väntat att det blir problem om namnet på flygbiljetten inte matchar något av hennes giltiga pass (om hon nu också har svenskt pass). Tur att det löste sig ändå.

Hon har inget svenskt pass. Hennes tanke är att när hon blir pensionär flyttar hon tillbaka till Thailand. Om det blir så har jag svårt att säga.

Det som egentligen var intressant här var just att det löste sig ganska smidigt med Thai. Inga större bekymmer för dom att byta så att namnet stämde med det nuvarande giltiga passet.

 

Hur det skulle gått om vi flugit med ett annat bolag är dock okänt. 

Jag skulle tänka mig att om det inträffat i Sverige så hade det varit mera bekymmersamt. Något jag absolut inte har något belägg för. Bara en tanke. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Inte min fru, hon vill heller inte gifta sig i Thailand då hon tycker det är bara ett stort spektakel med skådeguld å pengar.

Min fru är en mycket klok fru 😉😉😉

Vi gifte oss i Thailand utan spektakel. Det går också. Om min fru är klok eller inte kan jag inte svara på. Men hon ville bli gift. Då blev det så.

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Inte min fru, hon vill heller inte gifta sig i Thailand då hon tycker det är bara ett stort spektakel med skådeguld å pengar.

Min fru är en mycket klok fru 😉😉😉

Samma här, frugan har kvar sitt efternamn och det funkar bra. Hon säger att om vi gifter oss i Thailand blir det minst 2000 gäster och frugan är rejält snål, så det blir inget med det.

På tal om klok fru.

  • Ge karma 2
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev John Khonken:

Vi gifte oss i Thailand utan spektakel. Det går också. Om min fru är klok eller inte kan jag inte svara på. Men hon ville bli gift. Då blev det så.

Vi är gifta i Sverige 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)
6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vi är gifta i Sverige 🙂

Vi också, sedan drygt 15 år. 

Ändrades av gorjos
Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

Vi är gifta i både Sverige och Thailand dessutom tog frugan mitt efternamn bröllopet i Thailand blev dyrt pga jag valde lite extra till festen. Vi gick tom med vinst 😃😃😃🙏🙏 på ampur gick allt snabbt och smidigt med namn byte och nytt ID kort till mig.. Dessutom har jag Bangkok bank otroligt bra service på våran bank i satuk. Tycker faktiskt att den appen är bättre än Swedbank 😃😃😃

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
21 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

Kan man lösa namnbytet vid ett lokalt Thaikontor är det att rekommendera istället för att göra det i sista minuten på suvan. 

Detta förutsåg jag redan när vi gifte oss och min fru har alltså behållit sitt namn. Hon har alltså aldrig haft de problem som så många andra har.
Fattar inte alls vitsen med att ha en Thaifru som heter Nilsson i efternamn.

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Detta förutsåg jag redan när vi gifte oss och min fru har alltså behållit sitt namn. Hon har alltså aldrig haft de problem som så många andra har.
Fattar inte alls vitsen med att ha en Thaifru som heter Nilsson i efternamn.

Vilka problem är det?

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev Mankan:

Vilka problem är det?

Ett exempel, läs första inlägget i tråden 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ett exempel, läs första inlägget i tråden 😉

Ja ok. Fast det stämde ju inte att hon måste ha det thailändska namnet på biljetten. Så lösningen är att resa med svenska efternamnet. Har man olika efternamn måste man naturligtvis tänka till så det inte blir fel men knappast några olösliga problem.

  • Ge karma 3

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...