Jump to content
IGNORERAD

Olika namn i Thai respektive Svenskt pass


Mankan

Recommended Posts

Min fru har nu bytt till mitt Svenska efternamn i Sverige men vill inte gärna ändra sitt namn i Thailand. Mycket med tanke på allt krångel det troligen skulle medföra med lagfarter etc. Nu dyker lite funderingar upp. Vad hon har hört av andra så ska det egentligen inte vara något problem att ha olika efternamn.

 

Nu dök det dock upp en lite problemställning. Hon säger att hon måste beställa flygbiljett i sitt Thailändska efternamn om hon ska slippa visum till Thailand. Skulle det inte gå lika bra att bra att boka i Svenskt namn bara att hon visar thai passet i passkontroller i Thailand? Jag har ett kreditkort där jag har fixat ett familjekort utställt till i hennes namn som gör att vi båda får lounge access för samma årskostnad då vi reser. Om hon nu tvingas byta namn även på kreditkortet blir det ju problem. (Jag vet inte om kreditkortsutgivaren ändrar till hennes nya registrerade namn i Sverige automatiskt eller om vi kan låta det Thailänka namnet stå kvar). 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min maka bytte till vårt svenska efternamn samma dag som vi gifte oss i Thailand (på vårt Amphur kontor).

Hon har inte upplevt några problem som markägare eller annat.

Hennes Thailändska pass har samma namn som hennes svenska pass, inga problem.

När vi reste in i somras visade hon sitt Thailändska pass.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Nu dök det dock upp en lite problemställning. Hon säger att hon måste beställa flygbiljett i sitt Thailändska efternamn om hon ska slippa visum till Thailand.

Inga problem, namnet spelar ingen roll, vi har aldrig haft några som helst problem med något, och vet ingen annan som haft det heller.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Min fru har nu bytt till mitt Svenska efternamn i Sverige men vill inte gärna ändra sitt namn i Thailand. Mycket med tanke på allt krångel det troligen skulle medföra med lagfarter etc. Nu dyker lite funderingar upp. Vad hon har hört av andra så ska det egentligen inte vara något problem att ha olika efternamn.

 

Nu dök det dock upp en lite problemställning. Hon säger att hon måste beställa flygbiljett i sitt Thailändska efternamn om hon ska slippa visum till Thailand. Skulle det inte gå lika bra att bra att boka i Svenskt namn bara att hon visar thai passet i passkontroller i Thailand? Jag har ett kreditkort där jag har fixat ett familjekort utställt till i hennes namn som gör att vi båda får lounge access för samma årskostnad då vi reser. Om hon nu tvingas byta namn även på kreditkortet blir det ju problem. (Jag vet inte om kreditkortsutgivaren ändrar till hennes nya registrerade namn i Sverige automatiskt eller om vi kan låta det Thailänka namnet stå kvar). 

Frugan har haft olika efternamn i drygt 30 år utan problem. Immigration bryr sig inte om vilket efternamn hon flugit med. Skulle dom vilja ha reda på det så kan visa båda namn.

I Thailand visar hon sitt thailändska. I Sverige visar hon sitt svenska pass. Har hon inget svenskt så visar hon sitt thailändska med uppehållskort. Det är så frugan gjort i sedan det blev uppehållskort. Tidigare var ju uppehållstillståndet i hennes thailändska pass. 

 

Nu i vinter bytte hon namn i Thailand. Anledningen är att eftersom vi stannar mera i Thailand så ska jag regestreras på ampö, för mitt visum. Tidigare har vi gett upp med registreringen på ampö eftersom de krånglar med nya krav hela tiden. Nu när vi är nere längre tid, tar vi den tiden som behövs. 

 

Efter hennes namnbyte på ampö, var det väldigt enkelt att byta namn på de två banker hon använder i Thailand. Det thailändska ID kprtet är heller inga problem att ändra. Det är mig de krånglar med hela tiden. Detta är tydligen olika från ampö till ampö.

 

Vi håller på att 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Tommy:

Min maka bytte till vårt svenska efternamn samma dag som vi gifte oss i Thailand (på vårt Amphur kontor).

Hon har inte upplevt några problem som markägare eller annat.

Hennes Thailändska pass har samma namn som hennes svenska pass, inga problem.

När vi reste in i somras visade hon sitt Thailändska pass.

 

 

MVH

 

Samma här. inga problem.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska vara samma namn på flygbiljetten som i passet.Vi har alltid haft med oss vigselbeviset(svenska)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev måne:

Det ska vara samma namn på flygbiljetten som i passet.Vi har alltid haft med oss vigselbeviset(svenska)

Jo så långt är jag med. Men har man två olika pass med två olika namn så måste man ju välja vilket namn/pass som ska stå på flygbiljetten.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Mankan:

Jo så långt är jag men. Men har man två olika pass med två olika namn så måste man ju välja vilket namn/pass som ska stå på flygbiljetten.

Det pass du (frugan) visar när du checkar in. I de flesta fall är väl det det thailändska. Eftersom du måste ha ett visum till Thailand i annat fall. Är du thailändsk medborgare så ska alltså det thailändska namnet stå på flygbiljetten. 

 

Har ingen aning om det fungerar att ha det svenska namnet på biljetten. men det skulle i så fall innebära att du (frugan) måste visa båda pass. Kan kanske bli tjafs om det är något vrånghuvud i incheckningen. Har alltid haft frugans thailändska namn på biljetten. Det har aldrig varit något problem. Möjligen har hon fått visa uppehållskortet i Thailand någon gång, vid resan till Sverige. 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Mankan:

Jo så långt är jag med. Men har man två olika pass med två olika namn så måste man ju välja vilket namn/pass som ska stå på flygbiljetten.

Enklast är naturligtvis att ha ett o samma namn, Karlsson fungerar bra för Thailändska myndigheter, inget visum behövs naturligtvis för medborgare, men ack så struligt det kan bli med flygbiljetten, förstår inte poängen med att ha olika namn i respektive länder?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det pass du (frugan) visar när du checkar in. I de flesta fall är väl det det thailändska. Eftersom du måste ha ett visum till Thailand i annat fall. Är du thailändsk medborgare så ska alltså det thailändska namnet stå på flygbiljetten. 

 

Har ingen aning om det fungerar att ha det svenska namnet på biljetten. men det skulle i så fall innebära att du (frugan) måste visa båda pass. Kan kanske bli tjafs om det är något vrånghuvud i incheckningen. Har alltid haft frugans thailändska namn på biljetten. Det har aldrig varit något problem. Möjligen har hon fått visa uppehållskortet i Thailand någon gång, vid resan till Sverige. 

Nu har jag fått svar från tre stycken som har erfarenhet av att det inte spelar någon roll om det är Svenska eller Thailändska namnet som står på flygbiljetten (Tack för dessa svar). På samma sätt som när hon flyger till Thailand så måste man ju ha visum eller medborgarskap till Sverige när man flyger tillbaka. Så då borde det ju betyda att hon måste ha sitt svenska namn på flygbiljetten hem till Sverige med samma logik. Det jag vill tro är att hon om hon får fråga helt enkelt bara visar båda passen så är problemet löst.  De var väl det jag ville ha bekräftelse på.

  • Ge karma 1

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu har jag fått svar från tre stycken som har erfarenhet av att det inte spelar någon roll om det är Svenska eller Thailändska namnet som står på flygbiljetten (Tack för dessa svar). På samma sätt som när hon flyger till Thailand så måste man ju ha visum eller medborgarskap till Sverige när man flyger tillbaka. Så då borde det ju betyda att hon måste ha sitt svenska namn på flygbiljetten hem till Sverige med samma logik. Det jag vill tro är att hon om hon får fråga helt enkelt bara visar båda passen så är problemet löst.  De var väl det jag ville ha bekräftelse på.

En sak som kan ställa till det om reser in i landet på sitt Thailändska namn är försäkringsbiten, har ni hemförsäkring som ni använder på er resa och hon reser in i Thailand på sitt thailändska namn, och vid ev. olycka eller sjukdom kommer in på sjukhus med sitt thailändska namn men är skriven i er bostad med ert svenska namn är att SOS Köpenhamn kanske kan bli kinkiga, inget jag hade chansat på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Soengsang:

Enklast är naturligtvis att ha ett o samma namn, Karlsson fungerar bra för Thailändska myndigheter, inget visum behövs naturligtvis för medborgare, men ack så struligt det kan bli med flygbiljetten, förstår inte poängen med att ha olika namn i respektive länder?

Nu heter jag ju inte Karlsson. Jag har svenska bokstäver i namnet vilket gör det lite krångligare men naturligtvis inte omöjligt. Poängen är att hon vill behålla sitt Thailändska namn i Thailand. Om det är klokt, rationellt eller helt vansinnigt kan vi väl lämna där hän. Min fråga gäller om man har olika namn och om man vill ha det så.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

En sak som kan ställa till det om reser in i landet på sitt Thailändska namn är försäkringsbiten, har ni hemförsäkring som ni använder på er resa och hon reser in i Thailand på sitt thailändska namn, och vid ev. olycka eller sjukdom kommer in på sjukhus med sitt thailändska namn men är skriven i er bostad med ert svenska namn är att SOS Köpenhamn kanske kan bli kinkiga, inget jag hade chansat på.

Jag förstod det som din fru hade olika namn i passen? Hur funkar det för er?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag förstod det som din fru hade olika namn i passen? Hur funkar det för er?

Jag skrev nog lite bakvänt, vi har samma efternamn......

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Jag skrev nog lite bakvänt, vi har samma efternamn......

Nej då förstår jag att du inte haft några problem men de var inte riktigt frågan.

 

Man kan diskutera om det är vettigt eller vansinne att ha 2 olika efternamn i sina pass men det var inte frågan. Sedan kan det väl slutar med att hon även byter i Thailand, eller inte. Jag vill bara förstår om det är viktigt att Thai namnet på flygbiljetten vilket hon påstår. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu heter jag ju inte Karlsson. Jag har svenska bokstäver i namnet vilket gör det lite krångligare men naturligtvis inte omöjligt. Poängen är att hon vill behålla sitt Thailändska namn i Thailand. Om det är klokt, rationellt eller helt vansinnigt kan vi väl lämna där hän. Min fråga gäller om man har olika namn och om man vill ha det så.

 

22 minuter sedan, skrev Mankan:

Nej då förstår jag att du inte haft några problem men de var inte riktigt frågan.

 

Man kan diskutera om det är vettigt eller vansinne att ha 2 olika efternamn i sina pass men det var inte frågan. Sedan kan det väl slutar med att hon även byter i Thailand, eller inte. Jag vill bara förstår om det är viktigt att Thai namnet på flygbiljetten vilket hon påstår. 

Alternativet att du byter till hennes efternamn kan väl underlätta?

Jag menar, här i Sverige finns ju alla möjliga efternamn nuförtiden.

 

Jag är tacksam för att hon bytte till mitt, Tommy Pungnuson låter lite märkligt...

 

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Att bara ha ett enda namn måste väl ändå var det enklaste långsiktigt? Även om det innebär en del meck i början beroende på hur man är registrerad på olika ägodelar i olika länder.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Att bara ha ett enda enda namn måste väl ändå var det enklaste långsiktigt? Även om det innebär en del meck i början beroende på hur man är registrerad på olika ägodelar i olika länder.

Min fråga var dock inte om det är enklast att ha samma namn oavsett pass. För den frågan har jag ingen anledning att ställa. Jag fattar liksom fördelarna ändå. Samtidigt förstår jag henne att hon har sitt arv i sitt hemland med sitt namn. Det var hennes eget val att byta efternamn i Sverige vilket jag aldrig har begärt eller en propsat på. Sedan att hon nu vill byta tycker jag naturligtvis är trevligt. Jag tänker absolut inte heller tvinga henne att byta i Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
29 minuter sedan, skrev Mankan:

Min fråga var dock inte om det är enklast att ha samma namn oavsett pass. För den frågan har jag ingen anledning att ställa. Jag fattar liksom fördelarna ändå. Samtidigt förstår jag henne att hon har sitt arv i sitt hemland med sitt namn. Det var hennes eget val att byta efternamn i Sverige vilket jag aldrig har begärt eller en propsat på. Sedan att hon nu vill byta tycker jag naturligtvis är trevligt. Jag tänker absolut inte heller tvinga henne att byta i Thailand.

Det var bara en allmän reflektion över problemen det innebär att i en global värld ha flera namn.  Särskilt numera när fingeravtryck och ansiktsigenkänning blir mer regel än undantag, och kopplat till pass, och andra id-handlingar. Självfallet gör din fru ändå som hon vill .

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hon bör väl ha sitt svenska namn på biljetten eftersom hennes uppehållstillstånd i Sverige förmodligen är knutet till hennes svenska pass. Sen visar hon sitt thailändska pass när hon reser in i Thailand så bör ju allt va frid och fröjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev rolba:

Hon bör väl ha sitt svenska namn på biljetten eftersom hennes uppehållstillstånd i Sverige förmodligen är knutet till hennes svenska pass. Sen visar hon sitt thailändska pass när hon reser in i Thailand så bör ju allt va frid och fröjd.

Uppehållstillstånd, svenskt pass? Hur tänkte du nu?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mankan:

Uppehållstillstånd, svenskt pass? Hur tänkte du nu?

Uppehålls tillstånd eller svensk medborgare. Oavsett lär hon inte kunna checka in när hon reser från Thailand om hon använder thailändska passet. Så biljetten bör vara utställd i namnet som står i svenska passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
On 2023-05-20 at 00:10, skrev Mankan:

Nej då förstår jag att du inte haft några problem men de var inte riktigt frågan.

 

Man kan diskutera om det är vettigt eller vansinne att ha 2 olika efternamn i sina pass men det var inte frågan. Sedan kan det väl slutar med att hon även byter i Thailand, eller inte. Jag vill bara förstår om det är viktigt att Thai namnet på flygbiljetten vilket hon påstår. 


Det är nog ”lika viktigt” i så fall att bägge namnen står på flygbiljetten, beroende på hur länge hon ska stanna. 
Sedan hade jag förklarat att hon faktiskt är den som känner till vad och hur man ska göra med sitt efternamn, annars hade hon väl gjort som folk gör flest. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Uppehålls tillstånd eller svensk medborgare. Oavsett lär hon inte kunna checka in när hon reser från Thailand om hon använder thailändska passet. Så biljetten bör vara utställd i namnet som står i svenska passet.

Jag inser att de var en lite för svår fråga för denna intellektuella samling men jag löser det ändå. Tack för hjälpen

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Wangthong
On 2023-05-19 at 18:41, skrev Mankan:

Nu har jag fått svar från tre stycken som har erfarenhet av att det inte spelar någon roll om det är Svenska eller Thailändska namnet som står på flygbiljetten (Tack för dessa svar). På samma sätt som när hon flyger till Thailand så måste man ju ha visum eller medborgarskap till Sverige när man flyger tillbaka. Så då borde det ju betyda att hon måste ha sitt svenska namn på flygbiljetten hem till Sverige med samma logik. Det jag vill tro är att hon om hon får fråga helt enkelt bara visar båda passen så är problemet löst.  De var väl det jag ville ha bekräftelse på.

Nu har vi facit på hur det kan bli när man åker ner på ett namn på biljetten och byter namn i passet till när man åker hem. 

Frugan åkte ner med sitt thailändska namn på biljetten. Nere i Thailand har hon bytt pass med det efternamn hon har som gift. 

Igår när vi skulle åka hem blir det bekymmer och vi får inte checka in. Hon visar båda passen dvs. både det med gamla namnet som biljetten är bokad i och det nya med efternamnet som gift. 

 

Det löser sig med att vi får gå till biljettkontoret för att byta namn på biljetten. Tar lite tid eftersom närmaste chef inte vet hur de ska lösa det och det tar en stund att leta reda på en överordnad som vågar ta beslut. De skickar till slut tillbaka oss till incheckningsdisken som vi var vid först. När vi kommer dit står de och vinkar in oss och allt fungerar jättebra. Tog väl en 30 minuter extra kan jag tro. 

 

Kan man lösa namnbytet vid ett lokalt Thaikontor är det att rekommendera istället för att göra det i sista minuten på suvan. 

  • Ge karma 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...