Jump to content
IGNORERAD

Nytt pass i utlandet rapporteras till Skatteverket?


Esspe

Recommended Posts

On 2023-05-20 at 16:26, skrev Atom:

 

Nu är jag väldigt OT men då jag citerar forumsägaren så borde jag komma undan med det 😉

 

Det är lätt att avfärda P3’s teori, alltså att alla politiker, och jag förmodar resten av samhället och ”etablissemanget”, gemensamt har valt att ta in en väldig massa invandrare för att på något sätt stärka sin makt över den ”enkla människan”. Det är samtidigt omöjligt att bevisa att P3’s teori är fel då de som köpt det paketet av åsikter närmast är religiöst övertygade att de har rätt, och precis som religiöst övertygade så kan de inte motbevisas då alla bevis på dess absurditet förnekas med ett svar av typen ”ja, men vem säger att vetenskapen, majoriteten och allmänt sunt förnuft alltid är rätt?”

 

Om man tycker att nästan allt i västvärlden, i allmänhet, och Sverige, i synnerhet, gått fel de senaste 10, 20 eller 30 åren så har man, förenklat sett, två möjliga sätt att förklara varför det blivit så. Antingen så säger man ”De ville säkert det bästa för Sverige och ville hjälpa resten av världen men de var väldigt naiva och förmodligen också rätt korkade”. Eller så väljer man P3’s teori och säger ”De visste precis vad de gjorde och de gjorde det för att öka sin makt och för egen vinning”. Väljer man P3’s teori så måste man dock också erkänna att politikerna är rätt intelligenta, långt mycket intelligentare än genomsnittet på MPR, då det ändå krävs en massa planerande, tänkande och konspirerande för att komma överens över blockgränser och med andra Europeiska politiker och dessutom hålla det hemligt i 30 år.

 

Jag tror klart mer på den första förklaringen men med justeringen att även om jag tror att väldigt många politiker varit naiva och en hel del är/har varit korkade så tror jag inte det är hela sanningen. Jag tror 99% av alla svenskar som ger sig in i politiken har ett ärligt uppsåt; de vill förbättra Sverige och världen. När man väl kommit så långt att man blir professionell politiker så är det dock ingen skillnad mot att jobba i ett vinstdrivande företag; man måste sälja för att behålla sitt jobb och man måste sälja bra för att växa och få en bättre position och bättre betalt. I företagsvärlden kan man alltid byta arbetsgivare om man inte längre tror på företaget, men att byta parti i Sverige är väldigt ovanligt, så även om man personligen tycker att partiet är på väg åt fel håll så är det bara att sälja ännu hårdare.

 

Mitt under den stora flyktingkrisen så var många upprörda över antalet invandrare som kom in i Sverige och många på MPR undrade varför ingen satte stopp. Jag skrev att anledningen var att en majoritet var för ökad invandring och många trodde inte på det, trots att jag bifogade en opinionsundersökning som visade just det. Hade en majoritet varit för en striktare invandring, som fallet är nu, så hade det blivit så; svårare är det inte. Partier som profilerar sig i invandringsfrågan (MP och V för och SD emot) kommer alltid hålla sin linje men de andra fem kommer alltid korrigera sina åsikter efter hur opinionsvindarna blåser. Ingen konspiration, ren taktik.

 

Jag tror, märk tror, att personer som P3 anser att så mycket inte kan gå fel utan att det finns en typ ”högre makt” som vill att det ska gå fel; det är grunden i alla konspirationsteorier. Så får man givetvis tro men för mig är det dels helt osannolikt att 10,000-tals människor i ledande positioner runtom i västvärlden, många av dem med diametralt motsatta värderingar och i direkt konkurrenssituation, skulle kunna enas och dessutom hålla tyst. Dessutom ligger den åsikten alldeles för nära religion för att jag ska känna mig bekväm att tro på det. Min teori är istället att alla organisationer består av människor och de flesta människor, i alla fall de som vill göra någon form av karriär, är beredda att tänja på sanningen och även gå emot sin egen övertygelse för att lyckas. Många vet att beslut de tar förmodligen är negativa på lång sikt, men man tar besluten ändå för att de gynnar en här och nu och lyckas man tillräckligt bra så behöver man inte bry sig när problemen väl inträffar. Alla dessa problem är dessutom oerhört enkla att skylla bort på andra orsaker, beslut och personer.

Oaktat anledningen så är det inget som skett av en slump, det fanns en agenda. 

 

Jag har säkert nämnt det tidigare men jag råkade passera centerpartiets stämma i lugnets friluftsområde utanför Falun, september 2015, och med några få starka röster i ledningen på partiet så lyckades man få stämman att peka ut en helt ny riktning som gick ut på att man skulle vara invandrarvänlig. 

Det var huvudnumret. 

 

Inte exakt det som var centerpartiets politik upp till den punkten. 

Men så blev det, och resultatet ser vi idag, partiet håller på att dö. 

Nu är det ju förvisso en mycket gammal paradgren hos centern att sälja sina mandat till highest bidder, men den här gången så blev det en hård inmålning i hörnet. 

 

Så vem var arkitekten bakom det som skedde i lugnet 2015? 

Nån hadde tänkt ut det. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    14

  • Surin P3

    10

  • Soengsang

    7

  • Esspe

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

on topic. 

 

Jag hämtade ut nytt pass på konsulatet i San Francisco, men så var jag även skriven i USA i skatteverkets folkbokföring. 

 

Vem lyckas hämta nya pass utomlands utan att vara skriven utomlands? 

 

Visste inte att det ens gick. 

 

Ett nöd-pass för att kunna åka hem kan jag förstå att man kan få. 

 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
38 minuter sedan, skrev Nicholas:

on topic. 

 

Jag hämtade ut nytt pass på konsulatet i San Francisco, men så var jag även skriven i USA i skatteverkets folkbokföring. 

 

Vem lyckas hämta nya pass utomlands utan att vara skriven utomlands? 

 

Visste inte att det ens gick. 

 

Ett nöd-pass för att kunna åka hem kan jag förstå att man kan få. 

 

 


Jag har plockat ut en del pass utomlands utan att vara skriven där. Iofs så är det nog 5 år sedan jag plockade ut ett pass utomlands och då var det i Thailand. Jag har alltid varit skriven i Sverige eftersom jag bor där. 
är det inte bl.a sådant ambassaderna är till för?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag har plockat ut en del pass utomlands utan att vara skriven där. Iofs så är det nog 5 år sedan jag plockade ut ett pass utomlands och då var det i Thailand. Jag har alltid varit skriven i Sverige eftersom jag bor där. 
är det inte bl.a sådant ambassaderna är till för?

Ambassader är till för att ge avdankade politiker jobb, samt stå tillhanda för näringslivet. 

 

Men det var lärorikt för mig att se att dom även delar ut pass, mycket mystiskt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nicholas:

on topic. 

 

Jag hämtade ut nytt pass på konsulatet i San Francisco, men så var jag även skriven i USA i skatteverkets folkbokföring. 

 

Vem lyckas hämta nya pass utomlands utan att vara skriven utomlands? 

 

Visste inte att det ens gick. 

 

Ett nöd-pass för att kunna åka hem kan jag förstå att man kan få. 

 

 

Jag gjorde i och för sig mitt senaste pass hemma i Sverige men fick det levererat via ambassaden i Bangkok till konsulatet i Phuket. Skulle ta 11 veckor att få det i oktober november förra året enligt polisen. Tog 9 dagar så låg det i Bangkok och jag var kvar i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ambassader är till för att ge avdankade politiker jobb, samt stå tillhanda för näringslivet. 

 

Men det var lärorikt för mig att se att dom även delar ut pass, mycket mystiskt. 

 

 

Jaha, nu var det bara skit med ambassader också?  Ska vi stänga ned alla ambassader och på så sätt slippa den statliga utgiften, eller vad är din lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Jaha, nu var det bara skit med ambassader också?  Ska vi stänga ned alla ambassader och på så sätt slippa den statliga utgiften, eller vad är din lösning?

Ja. 

 

Finns en dokumentär om ämnet. 

 

Vietnams ambassad i Havanna är en affär för billig öl och sprit, många ambassader förväntas bära sina egna kostnader med hjälp av den diplomatiska immuniteten. 

 

Tex många ambassader i Sverige är rena spion-centraler, för att spionera på sina egna medborgare, samt att hämta ut pass där kostar aset för att finansiera kontoret, en del vill även ha tionde. 

 

Ryssland bor gratis i ett stort hus på Lidingö, pga... tja vem vet. 

 

Mycket skit i det där skrået. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Ambassader är till för att ge avdankade politiker jobb, samt stå tillhanda för näringslivet. 

 

Men det var lärorikt för mig att se att dom även delar ut pass, mycket mystiskt. 

 

När jag pluggade på universitetet och åkte till Thailand mitt under kurserna, med böckerna i ryggan, för att plugga utanför bungalown så gick det ett rykte. 

 

Att man kunde tenta på Ambassaden, fakulteten skulle å faxa ner tentan och ma skulle sitta där och skriva. 

 

Det lästes inte mycket kurslitteratur utanför bungen och testades ännu mindre. 

 

Det var troligtvis en skröna .

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev apknug:

När jag pluggade på universitetet och åkte till Thailand mitt under kurserna, med böckerna i ryggan, för att plugga utanför bungalown så gick det ett rykte. 

 

Att man kunde tenta på Ambassaden, fakulteten skulle å faxa ner tentan och ma skulle sitta där och skriva. 

 

Det lästes inte mycket kurslitteratur utanför bungen och testades ännu mindre. 

 

Det var troligtvis en skröna .


Jag gjorde en tenta på Norges ambassad en gång i tiden, så det stämmer nog. 
Dom övervakar bara så att man inte myglar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...