Jump to content
IGNORERAD

Nytt pass i utlandet rapporteras till Skatteverket?


Esspe

Recommended Posts

Har hört ryktas att vissa myndigheter sen 1 jan har rapportering till Skatteverket, bl.a. ambassader för nya pass och Trafikverket för nya körkort. Har också en bekant som blev utskriven efter att ha fått nytt pass via svenska ambassaden i Bangkok. Han hade varit i Thailand sen 2018. Har försökt att googla på det, hittar ingenting men vill minnas att jag någonstans har sett något om det. Någon som vet mer???

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    14

  • Surin P3

    10

  • Soengsang

    7

  • Esspe

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Esspe:

Har hört ryktas att vissa myndigheter sen 1 jan har rapportering till Skatteverket, bl.a. ambassader för nya pass och Trafikverket för nya körkort. Har också en bekant som blev utskriven efter att ha fått nytt pass via svenska ambassaden i Bangkok. Han hade varit i Thailand sen 2018. Har försökt att googla på det, hittar ingenting men vill minnas att jag någonstans har sett något om det. Någon som vet mer???

Hört det samma, vet de som blivit "drabbade" av det.....pass/skatteverket.

Ang. körkort så kan man ju sen ett par år inte som utskriven förnya sitt svenska körkort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått en påminnelse från Skatteverket  där man undrat om jag "möjligen glömt att göra flyttanmälan"...

Så visst händer det något, även utan nytt pass.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Har hört ryktas att vissa myndigheter sen 1 jan har rapportering till Skatteverket, bl.a. ambassader för nya pass och Trafikverket för nya körkort. Har också en bekant som blev utskriven efter att ha fått nytt pass via svenska ambassaden i Bangkok. Han hade varit i Thailand sen 2018. Har försökt att googla på det, hittar ingenting men vill minnas att jag någonstans har sett något om det. Någon som vet mer???

Skatteverket har blivit mycket mer aggressiva på att leta upp de som inte har skrivit ut sig trots att de bor utomlands. De verkar plöja allt från FB till linkedin och troligen pass som skickas utomlands också. 

 

Man bör skriva sig där man bor, det är ett brott att inte göra det.Kan leda till fängelse i 2 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy f@n för dessa djävla invandrare som utvandrar och inte meddelar våra myndigheter att de lämnat landet.

 

/ Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Enis:

Ja fy f@n för dessa djävla invandrare som utvandrar och inte meddelar våra myndigheter att de lämnat landet.

 

/ Enis

Fuskar till sig bidrag och fuskar med skatter etc. Släng ut dom och ta bort deras medborgarskap.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hört det samma, vet de som blivit "drabbade" av det.....pass/skatteverket.

Ang. körkort så kan man ju sen ett par år inte som utskriven förnya sitt svenska körkort.

Ang körkort får man göra som grabben. Fortkörning i SE så att kortet dras in, då måste polisen utfärda ett nytt efter strafftiden. Kanske inte det billigaste eller bästa, men funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

Till syvende och sist,om vi nu ska gnälla på vart folk flyttar och folk bor, så känns det väl rimligt att man även som svensk skriver sig där man faktiskt bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga synpunkter på att man skärper kontrollen. Landet NollKoll behöver det. Det som man möjligen kan ha synpunkter på är att reglerna är så jäkla luddiga, något rakt svar går inte att få i frågan. Då har jag betydligt fler synpunkter på att man ska mista vissa rättigheter som utskriven trots att man fortsatt är tvångsbeskattad. Någon belastning för det svenska samhället är man ju inte längre. Den berömda jantelagen spelar nog en stor del där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Esspe:

Jag har inga synpunkter på att man skärper kontrollen. Landet NollKoll behöver det. Det som man möjligen kan ha synpunkter på är att reglerna är så jäkla luddiga, något rakt svar går inte att få i frågan.

Absolut ska man vara skriven där man bor, men lite sjukt att ambassaden vid passutfärdande ska vara de som meddelar skatteverket om det.

 

Det är även problem att förnya sitt pass i Sverige idag för de som är utskrivna, när jag sist i Gävle för 2-3 år sedan skulle jag minsann inte få nytt pass där, trodde hon i receptionen svamlade, men jag förklarade att jag inte kunde åka till Thailand just då pga pandemin, det var helt enkelt helstängt, och mitt pass var utgående....och frågade hur jag då skulle göra. Hon ringde sen upp mig och sa att jag får nytt pass pga situationen just då.

 

Jag har sen sett hon hade rätt, pass till utlandsboende ska inte utfärdas i Sverige(sen 2019-20 nått), utan på den ambassad i landet där man bor, helt sjukt, varför skulle man som svensk inte få förnyat pass då på besök i Sverige???

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Soengsang:

Absolut ska man vara skriven där man bor, men lite sjukt att ambassaden vid passutfärdande ska vara de som meddelar skatteverket om det.

 

Det är även problem att förnya sitt pass i Sverige idag för de som är utskrivna, när jag sist i Gävle för 2-3 år sedan skulle jag minsann inte få nytt pass där, trodde hon i receptionen svamlade, men jag förklarade att jag inte kunde åka till Thailand just då pga pandemin, det var helt enkelt helstängt, och mitt pass var utgående....och frågade hur jag då skulle göra. Hon ringde sen upp mig och sa att jag får nytt pass pga situationen just då.

 

Jag har sen sett hon hade rätt, pass till utlandsboende ska inte utfärdas i Sverige(sen 2019-20 nått), utan på den ambassad i landet där man bor, helt sjukt, varför skulle man som svensk inte få förnyat pass då på besök i Sverige???

 

Ja Sverige "får" runt 100,000 nya medborgare varje år, de ska självklart ha företräde.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man bli tvångsutskriven om man äger ett hus i Sverige men bor största delen av året i Thailand ?  Inga killgissningar snälla...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Kan man bli tvångsutskriven om man äger ett hus i Sverige men bor största delen av året i Thailand ?  Inga killgissningar snälla...

Vad jag läst så spelar det ingen roll, det står så här i lagtexten:

 

"7 § En person anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon regelmässigt tillbringar eller, när byte av bostad har skett, kan antas komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila. Den som därigenom kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist.

En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där han eller hon under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden.

Undantag från första stycket finns i 8-11 och 15 §§."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/28831.html

 

Det är också olagligt och straffbart att vara fel folkbokförd, den lagen stärktes 2018.

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/folkbokfordparattadress.4.5b35a6251761e691420599d.html

Skarmavbild2023-05-16kl_18_03_42.thumb.png.cb16a70f7e621fb78ea64492b956030c.png

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-15 at 16:59, skrev Esspe:

Har hört ryktas att vissa myndigheter sen 1 jan har rapportering till Skatteverket, bl.a. ambassader för nya pass och Trafikverket för nya körkort. Har också en bekant som blev utskriven efter att ha fått nytt pass via svenska ambassaden i Bangkok. Han hade varit i Thailand sen 2018. Har försökt att googla på det, hittar ingenting men vill minnas att jag någonstans har sett något om det. Någon som vet mer???

När det gäller nytt körkort är det Trafikverket som skickar körkortet till ambassaden efter begäran om att hämta ut det där. Du måste kvittera ut det på ambassaden, med giltigt ID. Inga ombud.  Som någon skrev tidigare du får inte vara permanent bosatt utanför Sverige och få förnyat körkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja Sverige "får" runt 100,000 nya medborgare varje år, de ska självklart ha företräde.

 

/ SatanG

 

Har du möjligen en källa på detta, jag tycker att siffran känns överdriven i dagsläget.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Wangthong:

När det gäller nytt körkort är det Trafikverket som skickar körkortet till ambassaden efter begäran om att hämta ut det där. Du måste kvittera ut det på ambassaden, med giltigt ID. Inga ombud.  Som någon skrev tidigare du får inte vara permanent bosatt utanför Sverige och få förnyat körkort.

 

Funkar även med konsulaten, precis som passen.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969
6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Har du möjligen en källa på detta, jag tycker att siffran känns överdriven i dagsläget.

Det är inte taget ur luften, gå in på SCB och kolla själv om du inte tror på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Har du möjligen en källa på detta, jag tycker att siffran känns överdriven i dagsläget.

 

Kan gå in och kolla statistiken, obs Excelfiler, knappt 90k/ år de senaste åren.

Jan-Apr 2023 ca 22400 beviljade medborgarskap.

https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Svenskt-medborgarskap.html

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Ja Sverige "får" runt 100,000 nya medborgare varje år, de ska självklart ha företräde.

 

/ SatanG

Undrar vem som tycker det är så jävla viktigt att flyktingarna ska bli svenska medborgare? Tillfälliga uppehållstillstånd hade räckt mer än väl enligt mig.

Tanken är väl ändå att dom ska flytta tillbaka till sina hemländer när det lugnat sig där?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev uptoyou:

Undrar vem som tycker det är så jävla viktigt att flyktingarna ska bli svenska medborgare? Tillfälliga uppehållstillstånd hade räckt mer än väl enligt mig.

Tanken är väl ändå att dom ska flytta tillbaka till sina hemländer när det lugnat sig där?

 

Tanken är väl att de ska "rösta rätt". Inget konstigt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev uptoyou:

Undrar vem som tycker det är så jävla viktigt att flyktingarna ska bli svenska medborgare? Tillfälliga uppehållstillstånd hade räckt mer än väl enligt mig.

Tanken är väl ändå att dom ska flytta tillbaka till sina hemländer när det lugnat sig där?

 

Dom som sitter och bestämmer ville väl förstöra Sverige då måste man öppna sina hjärtan

Detta är INTE mitt Sverige därför kommer jag flytta ut ur landet bara pensionsåldern kommer.

 

Mvh.Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
29 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Tanken är väl att de ska "rösta rätt". Inget konstigt alls.

 

mmm... det finns en konspiratorisk tanke bakom precis allt som händer och sker...

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

mmm... det finns en konspiratorisk tanke bakom precis allt som händer och sker...

 

Konspirationsteoretiker har de senaste åren visat sig vara personer som ser sanningen ca 6-12 månader före många andra.

 

Inget egentligt fel i att vara skeptisk till allt annat än MSM. Det är väl ändå normen än så länge, att inte tänka så mycket själv och lita blint på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Konspirationsteoretiker har de senaste åren visat sig vara personer som ser sanningen ca 6-12 månader före många andra.

 

Inget egentligt fel i att vara skeptisk till allt annat än MSM. Det är väl ändå normen än så länge, att inte tänka så mycket själv och lita blint på dem.

 

Så huvudanledningen till att vi tar emot så mycket invandrare fortsatt ', är för att det finns en medveten strategi från S att bibehållla makten på detta sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Så huvudanledningen till att vi tar emot så mycket invandrare fortsatt ', är för att det finns en medveten strategi från S att bibehållla makten på detta sätt?

 

Att ge svenskt pass/medborgarskap till en stor del invandrare/flyktingar har andra anledningar, tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...