Jump to content
IGNORERAD

Två BankID på en telefon


lasseiudon

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Kan man verkligen köpa grejer på nätet med ett bankid??

Jag brukar använda mitt ICA-kort.

Ja många e-handlare erbjuder köp mot faktura där man får legitimera sig med bank-ID.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
6 timmar sedan, skrev Enis:

 

Har ingen med BankId och gör direkt

 

Nordea har nått man kan  teckna som heter medanvändareavtal, skulle gissa om någon ansöker om det så använder medanändaren sitt vanliga bankid och kan då välja sig själv eller den man skall hjälpa.

 

Kvira har väl något liknade också

 

/Enis

 

 

Vad katten är kvira?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev GreenValley:

Det finns ställen på nätet

där man betalar med kort och verifierar kortet med bank-id.

 

Aha, jag brukar bara behöva sätta ICA-kortet i en dosa och kvittera med en kod.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
35 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja många e-handlare erbjuder köp mot faktura där man får legitimera sig med bank-ID.

 

Det verkar vettigt om handlaren inte vill bli blåst.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.kivra.se  ...

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Vad katten är kvira?

 

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
9 minuter sedan, skrev Benriach:

 

Ok, kivra har jag hört talas om, digital post.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Aha, jag brukar bara behöva sätta ICA-kortet i en dosa och kvittera med en kod.

Senast jag använda en bankdosa var nog minst 5-6 år sedan.

24 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det verkar vettigt om handlaren inte vill bli blåst.

Det handlar nog även mycket om att privatpersoner inte ska bli blåsta. De är ett vanligt bedrägeri att handla varor på nätet i andras namn eftersom det många gånger förut räckte med ett personnummer.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 minuter sedan, skrev Mankan:

Senast jag använda en bankdosa var nog minst 5-6 år sedan.

Det handlar nog även mycket om att privatpersoner inte ska bli blåsta. De är ett vanligt bedrägeri att handla varor på nätet i andras namn eftersom det många gånger förut räckte med ett personnummer.

 

ICA-bankens kortdosa kan visserligen användas vid inloggning men jag använder den uteslutande vid köp på nätet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

ICA-bankens kortdosa kan visserligen användas vid inloggning men jag använder den uteslutande vid köp på nätet.

ok men jag pratade inte om inloggning utan legitimering vid internetköp med bank-ID. Men hur loggar du förövrigt in på ICA banken om du inte använder dosan och saknar bank-ID?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 timmar sedan, skrev Mankan:

ok men jag pratade inte om inloggning utan legitimering vid internetköp med bank-ID. Men hur loggar du förövrigt in på ICA banken om du inte använder dosan och saknar bank-ID?

 

Då finns det en så kallad personlig dosa som jag använder normalt, mycket smidigt!

Sambon har mobilt bankid vilket är onödigt i min värld då jag stänger av min mobil när jag tycker det är lagom på kvällen och om jag då ska fixa något med banken eller liknande så måste mobilen igång igen dessutom så lämnar jag dosorna till Klas-Göran som sköter ekonomi/bokföring åt mej så han har full koll när vi är i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Då finns det en så kallad personlig dosa som jag använder normalt, mycket smidigt!

Sambon har mobilt bankid vilket är onödigt i min värld då jag stänger av min mobil när jag tycker det är lagom på kvällen och om jag då ska fixa något med banken eller liknande så måste mobilen igång igen dessutom så lämnar jag dosorna till Klas-Göran som sköter ekonomi/bokföring åt mej så han har full koll när vi är i Thailand.

Ok det var mycket dosor hit och dit. Och ja ska man envisas med att stänga av mobilen så behöver man kanske det om man inte har bank-id på andra enheter som exempelvis en iPad. Mycket av bankaffärer, bokföring etc kan man ju annars numera sköta lika bra från Thailand eller vart man än befinner sig utan dosor. Har man ett företagskonto kan ju den som ska betala fakturor logga in med eget bank-ID bara man ger personen i fråga behörighet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen
19 timmar sedan, skrev Amigo:

Vissa vill ha allt gratis, sägs det. Det tar väl alla banker nuförtiden, t.o.m ICA 

Ica lägger in det i ett paket med kort+konto, så du får betala kring 27kr/månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

i min värld då jag stänger av min mobil när jag tycker det är lagom på kvällen och om jag då ska fixa något med banken eller liknande så måste mobilen igång igen

Hahaha😁😁😁!!!

Varför i hela friden stänger du av mobilen? Funktionen ljudlös?

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
13 timmar sedan, skrev frogfish:

Hahaha😁😁😁!!!

Varför i hela friden stänger du av mobilen? Funktionen ljudlös?

 

Gammal vana från skiftarbete och gamla tiders mobiler som inte batteriet räckte i en vecka på, jag har en mobil igång som bara mina gamla föräldrar har numret till.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
20 timmar sedan, skrev Mankan:

Ok det var mycket dosor hit och dit. Och ja ska man envisas med att stänga av mobilen så behöver man kanske det om man inte har bank-id på andra enheter som exempelvis en iPad. Mycket av bankaffärer, bokföring etc kan man ju annars numera sköta lika bra från Thailand eller vart man än befinner sig utan dosor. Har man ett företagskonto kan ju den som ska betala fakturor logga in med eget bank-ID bara man ger personen i fråga behörighet.

 

Han tar hand om mina privata räkningar också.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Han tar hand om mina privata räkningar också.

Aha en godman :) 

 

Det låter som du inte riktigt har anammat den digitala eran. :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
28 minuter sedan, skrev Mankan:

Aha en godman :) 

 

Det låter som du inte riktigt har anammat den digitala eran. :)

 

Nej, han fixar bokföring och dylikt för mina verksamheter, sedan är det ett stort plus att han fixar allt när vi är bortresta, kostar lite men jag har nog tjänat in den kostnaden mångdubbelt pga hans kompetens och stora intresse för det han gör.

 

Vad gäller den digitala eran så känns det inte intressant att ha ett av de sämsta digitala id systemen som finns inom EU, det svenska bankid och Freja E-id fick betyget 4 på en femgradig skala där 1 är bäst och 5 är sämst, det var Sverige och ett par fd östländer som hamnade där.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Nej, han fixar bokföring och dylikt för mina verksamheter, sedan är det ett stort plus att han fixar allt när vi är bortresta, kostar lite men jag har nog tjänat in den kostnaden mångdubbelt pga hans kompetens och stora intresse för det han gör.

 

Vad gäller den digitala eran så känns det inte intressant att ha ett av de sämsta digitala id systemen som finns inom EU, det svenska bankid och Freja E-id fick betyget 4 på en femgradig skala där 1 är bäst och 5 är sämst, det var Sverige och ett par fd östländer som hamnade där.

Ok jag känner inte till den undersökningen och vilka kriterier som låg till grund för betygen men jag antar att Ica banken bankdosor fick bättre betyg då?  Men funkar det bra för dig med ICAs bankdosa och Klas-Göran så är det väl bara att fortsätta med det. Men för alla andra utan en Klas Göran kan det ju vara bra med bank-id och e-fakturor.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
59 minuter sedan, skrev Mankan:

Ok jag känner inte till den undersökningen och vilka kriterier som låg till grund för betygen men jag antar att Ica banken bankdosor fick bättre betyg då?  Men funkar det bra för dig med ICAs bankdosa och Klas-Göran så är det väl bara att fortsätta med det. Men för alla andra utan en Klas Göran kan det ju vara bra med bank-id och e-fakturor.

 

Det finns ett litet problem med E-fakturor, de är jävligt svåra att sätta in i en pärm...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det finns ett litet problem med E-fakturor, de är jävligt svåra att sätta in i en pärm...

Det ryktas att det problemet snart är löst då det finns en ny uppfinning som snart är ute på marknaden, nämligen skrivaren...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Det finns ett litet problem med E-fakturor, de är jävligt svåra att sätta in i en pärm...

Varför ska du sätta dem i en pärm?

Privata fakturor behöver man knappast spara i pappersformat. När det gäller företag och bokföringslagen så räcker det ju spara digitala fakturor just digitalt. Man behöver inte skriva ut dem och spara dem i en pärm. I morerna bokföringsprogram så bifogar man ju bara den digitala fakturan när man bokför den sen sparas den i molnet. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Varför ska du sätta dem i en pärm?

Privata fakturor behöver man knappast spara i pappersformat. När det gäller företag och bokföringslagen så räcker det ju spara digitala fakturor just digitalt. Man behöver inte skriva ut dem och spara dem i en pärm. I morerna bokföringsprogram så bifogar man ju bara den digitala fakturan när man bokför den sen sparas den i molnet. 

Han är väl så gammal att han stänger av mobilen också...🫡

Gå in i väggen, är en svaghet. Gå genom väggen, tyder på styrka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det finns ett litet problem med E-fakturor, de är jävligt svåra att sätta in i en pärm...

Pärm 2023 🤣

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
21 timmar sedan, skrev Mankan:

Varför ska du sätta dem i en pärm?

Privata fakturor behöver man knappast spara i pappersformat. När det gäller företag och bokföringslagen så räcker det ju spara digitala fakturor just digitalt. Man behöver inte skriva ut dem och spara dem i en pärm. I morerna bokföringsprogram så bifogar man ju bara den digitala fakturan när man bokför den sen sparas den i molnet. 

 

Man kan när man vill öppna pärmen och kolla upp vad man vill utan att dra igång tex en dator.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
14 timmar sedan, skrev Soengsang:

Pärm 2023 🤣

Jupp!!!   🫠

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...