Jump to content
IGNORERAD

Två BankID på en telefon


lasseiudon

Recommended Posts

lasseiudon

Frågan handlar om att ha 2 olika mobila BankID på en telefon.
Jag hade tidigare frugans mobila BankID även på min telefon men hennes försvann i samband med att det gick ut och hon fick hämta ett nytt till sin telefon och nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde när jag förra gången installerade hennes ID på min telefon.


Någon som kan arbetsgången? I detta fall Swedbank. Loggar hon in på Swedbank med sin telefon och begär ett nytt BankID? Hur får jag det sedan till min telefon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg på rak arm, men hon borde ange ett telefon nummer dit BankId ska komma ? ange då ditt telefon nummer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har redan Mobilt Bankid

Om du redan har ett Mobilt BankID i till exempel din gamla mobil eller på en surfplatta kan du använda det för att skaffa ett nytt. Gör så här:
 

Ladda först ner BankID-appen till din nya mobil.
 

Öppna Swedbank Privat-appen i din gamla mobil.
 

Tryck på ändra inloggningssätt på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID.
 

Använd befintligt Mobilt BankID för att logga in.
 

När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du annan enhet. 
 

När QR-koden visas öppna BankID-appen i din nya mobil och skanna av.
 

Bekräfta hämtningen med samma säkerhetskod som du har till ditt gamla BankID. Klart!  

 

eller

Du har inte Mobilt BankID

Om du har en säkerhetdosa, svenskt pass eller nationellt id kan du enkelt skaffa Mobilt BankID. Gör så här: 
 

Ladda ner BankID-appen till din nya mobil.
 

Öppna Swedbank Privat-appen i din nya mobil.
 

Tryck på Ändra inloggningssätt på logga in-sidan. Välj Beställ nytt Mobilt BankID.
 

Välj hur du vill beställa. För att beställa med säkerhetsdosa följ instruktionerna i appen. Om du har ett svenskt pass eller nationellt ID kan du beställa Mobilt BankID med din ID-handling. Beställ Mobilt BankID med digital ID-kontroll
 

När du får frågan att välja ”Hämta BankID till samma enhet eller hämta BankID till annan enhet?” väljer du samma enhet. Följ instruktionerna. Klart!

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Frågan handlar om att ha 2 olika mobila BankID på en telefon.
Jag hade tidigare frugans mobila BankID även på min telefon men hennes försvann i samband med att det gick ut och hon fick hämta ett nytt till sin telefon och nu kommer jag inte ihåg hur jag gjorde när jag förra gången installerade hennes ID på min telefon.


Någon som kan arbetsgången? I detta fall Swedbank. Loggar hon in på Swedbank med sin telefon och begär ett nytt BankID? Hur får jag det sedan till min telefon?

Nej det går inte att ha 2 olika på samm telefon enligt denna informationssida i alla fall.

 

image.png.0d1f8726bef31fc64d5ff138088ac643.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Någon som kan arbetsgången? I detta fall Swedbank. Loggar hon in på Swedbank med sin telefon och begär ett nytt BankID? Hur får jag det sedan till min telefon?

Följ instruktionerna på din internet bank. Det är inte "rocket science".

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nej det går inte att ha 2 olika på samm telefon enligt denna informationssida i alla fall.

 

image.png.0d1f8726bef31fc64d5ff138088ac643.png

Det är fel, det går bra. Har mitt och förälders bankid på min lur, inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har ett Bank Id men två användare

Screenshot_20230504_163950_Gallery.jpg.bc4a03903d570c207266f7424e5809db.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Det är fel, det går bra. Har mitt och förälders bankid på min lur, inga problem.

Då kan vi konstarera att mitt påstående var fel.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Då kan vi konstarera att mitt påstående var fel.


var helt hundra på att @Mankan hade rätt, så fel även jag hade.

 

Tänka sig MAN kan faktiskt lära sig nåt genom att hänga på MPR.

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Enis:


var helt hundra på att @Mankan hade rätt, så fel även jag hade.

 

Tänka sig MAN kan faktiskt lära sig nåt genom att hänga på MPR.

 

Enis

Det kan vara så att alla har rätt enligt min teori. Den går ut på att Swedbank för ett tag sen har infört ett förbud mot två olika bank-id på samma telefon men att låta dom som redan hade dubbla får behålla det tills giltighetstiden går ut. Läser man Swedbanks svar på frågor i ämnet så är ju svaren olika beroende på då- och nutid. Men som sagt, det är bara en teori.

https://www.facebook.com/swedbanksverige/posts/kan-man-ha-2-olika-mobilt-bankid-i-samma-telefon-med-sina-respektive-olika-koder/882545091821261/

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Fritz:

Det kan vara så att alla har rätt enligt min teori. Den går ut på att Swedbank för ett tag sen har infört ett förbud mot två olika bank-id på samma telefon men att låta dom som redan hade dubbla får behålla det tills giltighetstiden går ut. Läser man Swedbanks svar på frågor i ämnet så är ju svaren olika beroende på då- och nutid. Men som sagt, det är bara en teori.

https://www.facebook.com/swedbanksverige/posts/kan-man-ha-2-olika-mobilt-bankid-i-samma-telefon-med-sina-respektive-olika-koder/882545091821261/

Svaret borde vi ha när @lasseiudon har lagt eller försökt lägga in BankID nr två.

 

Jag misstänker att bankerna kan ha fattat att många av dessa dubbelinstallationer strider mot användarvillkoren och eventuellt försöker stoppa det denna väg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har det gått @lasseiudon har du fått in två BankID i en enhet?

 

JAg prövade själv på två enheter, en Telefon och en Platta. Det var tvärkört. Men ersätter bara det befintliga, bara ett id funkar. Det tycks vara begränsat från senaste versionen, BankID skriver på sin hemsida;

 

" Varför kan jag inte längre aktivera flera BankID i min app?

Från och med version 7.31 av BankID-appen är det inte längre möjligt att aktivera mer än ett BankID per installation."

 

Det finns några sätt att komma runt det hela dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev apknug:

Hur har det gått @lasseiudon har du fått in två BankID i en enhet?

 

JAg prövade själv på två enheter, en Telefon och en Platta. Det var tvärkört. Men ersätter bara det befintliga, bara ett id funkar. Det tycks vara begränsat från senaste versionen, BankID skriver på sin hemsida;

 

" Varför kan jag inte längre aktivera flera BankID i min app?

Från och med version 7.31 av BankID-appen är det inte längre möjligt att aktivera mer än ett BankID per installation."

 

Det finns några sätt att komma runt det hela dock!

Två banker, två mobila bank ID SJälv har jag Handelsbanken och ICA för mig. Sambon är självständig och får hantera sina tillgångar själv utan att jag behöver blanda mig i hennes affärer. Ni som har frugans bankID, har ni gett henne er egen bankID också?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Amigo:

Två banker, två mobila bank ID SJälv har jag Handelsbanken och ICA för mig. Sambon är självständig och får hantera sina tillgångar själv utan att jag behöver blanda mig i hennes affärer. Ni som har frugans bankID, har ni gett henne er egen bankID också?

Behöver man ha 2 bank-ID om man har 2 olika banker? Jag trodde samma bank-ID gällde för alla personliga "inloggningar ".

 

Jag har inte min frus Bank-ID och inte hon mitt. Hon klarade sig bra utan svensk snubbe flera år i Sverige innan hon träffade mig. Däremot har hon ett tvilling kreditkort utan övre köp gräns där jag får fakturan. Det är smidigt att överlåta notan till frugan när vi är på krogen.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Amigo:

Två banker, två mobila bank ID SJälv har jag Handelsbanken och ICA för mig. Sambon är självständig och får hantera sina tillgångar själv utan att jag behöver blanda mig i hennes affärer. Ni som har frugans bankID, har ni gett henne er egen bankID också?

Ja, jag har mitt och min frus, hon har sitt och mitt. Perfekt om nåt skulle hända med telefonen i Thailand :)

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Behöver man ha 2 bank-ID om man har 2 olika banker? Jag trodde samma bank-ID gällde för alla personliga "inloggningar ".

Nej det behöver man inte men kan vara bra att ha två i vissa situationer, tex när jag låg inne i sjh. Men har ingen absolutlig behov att ha två. Oftas klarar jag också med telefonens bankID, men eftersom det inte kostar nåt att ha från båda så varför inte. Har i telefon och platta.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Nej det behöver man inte men kan ha bra att ha i vissa situationer, tex när jag låg inne i sjh. Men har ingen absolutlig behov att ha två. Oftas klarar jag också med telefonens bankID, men eftersom det inte kostar nåt att ha från båda så varför inte. Har i telefon och platta.

"Låg inne i sjh" vet jag inte vad det betyder men du slant säkert på tangenterna och det kanske inte är väsentligt. Jag har Bank-ID på flera enheter, telefoner och padda men bara en bank. Jag förstod det som du hade ett bank-ID från vardera bank därav frågan.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mankan:

"Låg inne i sjh" vet jag inte vad det betyder men du slant säkert på tangenterna och det kanske inte är väsentligt. Jag har Bank-ID på flera enheter, telefoner och padda men bara en bank. Jag förstod det som du hade ett bank-ID från vardera bank därav frågan.

sjh = sjukhus och ja har både från Handelsbanken och ICA dock i olika enheter. Iför sig onödigt ha HB kvar men det varken tar plats eller kostar nåt så får det vara. Konto hos handels har jag bara för att har tecknat ett livsförsäkring för länge sedan och tror inte att jag skulle få en ny idag pga hälsan o historiken så den får vara kvar tills jag fyller 67 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bank-ID är väl samma oavsett vilket ställe man laddat ner det ifrån.

 

Ungefär som att en liter mjölk från Arla är samma oavsett om du köpt den på ICA, COOP eller Willys...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Du kan ha upp till tre stycken Mobilt BankID, till exempel i mobiltelefonen på jobbet, i din privata mobiltelefon och i surfplattan.

 

Men bara ett per enhet, men det funkar med flera användare på samma ID

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Benriach:

Bank-ID är väl samma oavsett vilket ställe man laddat ner det ifrån.

 

Ungefär som att en liter mjölk från Arla är samma oavsett om du köpt den på ICA, COOP eller Willys...

Går man in på inställningar kan man läsa var man laddad den. 

image.png.af0c2157240f19bf03e67facaeb3eb97.png

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
2 timmar sedan, skrev apknug:

Hur har det gått @lasseiudon har du fått in två BankID i en enhet?

 

JAg prövade själv på två enheter, en Telefon och en Platta. Det var tvärkört. Men ersätter bara det befintliga, bara ett id funkar. Det tycks vara begränsat från senaste versionen, BankID skriver på sin hemsida;

 

" Varför kan jag inte längre aktivera flera BankID i min app?

Från och med version 7.31 av BankID-appen är det inte längre möjligt att aktivera mer än ett BankID per installation."

 

Det finns några sätt att komma runt det hela dock!

Har inte fått frun att avsätta tid för detta ännu men skall prova så snart hon är villig att sitta still en stund.

 

Du skriver: "Det finns några sätt att komma runt det hela dock!" Vad är det för sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 timme sedan, skrev gst:

Ja, jag har mitt och min frus, hon har sitt och mitt. Perfekt om nåt skulle hända med telefonen i Thailand :)

Man kan även avlida eller råka ut för en olycka och hamna på sjukhus eller bli medvetslös  

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...