Jump to content
IGNORERAD

Cyanidmörderska i Thailand


Tommy

Recommended Posts

Jag antar att många har hört om denna giftmörderskan, det är Hot-news i Thailand.

 

Frugan berättar den ena historian efter den andra.

Min första fråga var "Hur kom det sej att ingen läkare på 8 år känt igen spåren av cyanidförgiftning, och bara konstaterat att offren dött av Hjärtstopp???"

"This is Thailand" svarade frugan.

 

https://www.tv4.se/artikel/4i9W26vhxIEtbhTjEqQXx5/Thailand-skakas-av-13-cyanidmord-kvinna-gripen

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hot stuff enligt frugan. Manglas i alla medier nu.

Hoppas verkligen att det inte genererar en massa copy cats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att cyanid, också kallat Blåsyra, är väldigt svårt att konstatera om man inte specifikt letar efter det. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man undra hur många människor som måste dö runt en person innan det bildar ett mönster. 

 

Svaret är 20st.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66
7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Sedan kan man undra hur många människor som måste dö runt en person innan det bildar ett mönster. 

 

Svaret är 20st.

 

13 verkar ju stämma bättre? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev jlh66:

13 verkar ju stämma bättre? 

 

Det kommer nog gå upp. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-02 at 15:55, skrev Nicholas:

Det kommer nog gå upp. 

 

 

Det kommer nog inte gå upp så mycket men det är tveklöst helt oförklarligt att 13 medelålders personer kan falla ned döda utan att någon ser en koppling. Förklaringen är nog att de alla tillhörde arbetarklassen och därför inte hade några anhöriga som hade råd att ifrågasätta. Hade det inträffat bland medelklassen i Bangkok så hade advokater kopplats in men utan den påtryckningen så händer inget.

On 2023-05-02 at 15:55, skrev Nicholas:

Det kommer nog gå upp. 

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

 

Det kommer nog inte gå upp så mycket men det är tveklöst helt oförklarligt att 13 medelålders personer kan falla ned döda utan att någon ser en koppling. Förklaringen är nog att de alla tillhörde arbetarklassen och därför inte hade några anhöriga som hade råd att ifrågasätta. Hade det inträffat bland medelklassen i Bangkok så hade advokater kopplats in men utan den påtryckningen så händer inget.

 

Enligt rykten som frugan hört har mörderskan tagit en massa pengar från det första offrets bankkonton (offret hade en Kanadensisk make) och köpt flera villor i fashionabla "gated communitys" trots att hon inte hade några inkomster...

 

Har ni hört liknande rykten?

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tommy:

Enligt rykten som frugan hört har mörderskan tagit en massa pengar från det första offrets bankkonton (offret hade en Kanadensisk make) och köpt flera villor i fashionabla "gated communitys" trots att hon inte hade några inkomster...

 

Har ni hört liknande rykten?

 


Det är nog mer än ett rykte. Var nog inte första offret dock.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

 

Det kommer nog inte gå upp så mycket men det är tveklöst helt oförklarligt att 13 medelålders personer kan falla ned döda utan att någon ser en koppling. Förklaringen är nog att de alla tillhörde arbetarklassen och därför inte hade några anhöriga som hade råd att ifrågasätta. Hade det inträffat bland medelklassen i Bangkok så hade advokater kopplats in men utan den påtryckningen så händer inget.

 

Tror förklaringen är att polisen inte löser andra fall än dom som är enkla och lättbegripliga. 

 

Siffran 13 är uppe i 20 vad jag såg på nyheterna. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

14+3 and counting. 

 

Samt 1 misslyckat försök. 

 

 

Sararat faces 14 charges of premeditated murder and one of attempted murder. Police are looking at as many as three other cases, and the area of the investigation now spans five provinces.

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Risifrutti

Påminner lite om den här rullen. Nog ingen som vet hur många han mördade till slut.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-07 at 05:16, skrev Nicholas:

Tror förklaringen är att polisen inte löser andra fall än dom som är enkla och lättbegripliga. 

 

Siffran 13 är uppe i 20 vad jag såg på nyheterna. 

 

 

Man ser ibland på MPR och andra forum västerlänningar som hyllar den thailändska polisens effektivitet jämfört med polisen i gamla Europa, något jag alltid sett som helt absurt. Thailand har en enormt stor polisstyrka jämfört med Europa så när ett fall tas upp i media så kan de slänga in hundratals poliser på det du kallar "enkla och lättbegripliga fall" och ofta får de då snabbt fram en gärningsman. Som fallet i Koh Tao visade så är det ofta inte så noga att det är rätt gärningsman dock, det viktiga är att låtsas ha löst fallet.

 

Ett fall blir dock bara uppmärksammat om offret är en känd och/eller rik person, en turist i en riktig turistort (dvs inte Pattaya), eller får spridning i social media. Folk mördas ute i byarna varje dag utan att polisen nämnbart bryr sig och är det en arbetskraftsinvandrare från grannländerna så når det inte ens lokalpressen. Undrar hur många äldre västerlänningar som bor med sin fru/flickvän i någon by som dött, utan ens en minuts undersökning om huruvida det kunde varit mord?

 

Vi har minst ett par fall här på MPR där relativt unga personer avlidit. Jag har ingen aning om det var någon fuffens men har svårt att tänka mig att polisen brydde sig om att kontrollera om så var fallet.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Atom:

 

Man ser ibland på MPR och andra forum västerlänningar som hyllar den thailändska polisens effektivitet jämfört med polisen i gamla Europa, något jag alltid sett som helt absurt. Thailand har en enormt stor polisstyrka jämfört med Europa så när ett fall tas upp i media så kan de slänga in hundratals poliser på det du kallar "enkla och lättbegripliga fall" och ofta får de då snabbt fram en gärningsman. Som fallet i Koh Tao visade så är det ofta inte så noga att det är rätt gärningsman dock, det viktiga är att låtsas ha löst fallet.

 

Ett fall blir dock bara uppmärksammat om offret är en känd och/eller rik person, en turist i en riktig turistort (dvs inte Pattaya), eller får spridning i social media. Folk mördas ute i byarna varje dag utan att polisen nämnbart bryr sig och är det en arbetskraftsinvandrare från grannländerna så når det inte ens lokalpressen. Undrar hur många äldre västerlänningar som bor med sin fru/flickvän i någon by som dött, utan ens en minuts undersökning om huruvida det kunde varit mord?

 

Vi har minst ett par fall här på MPR där relativt unga personer avlidit. Jag har ingen aning om det var någon fuffens men har svårt att tänka mig att polisen brydde sig om att kontrollera om så var fallet.

Thailändska polisens otroliga förmåga att lösa enkla brott beror på att det sitter övervakningskameror var 10:e meter. 

 

Hur effektivt det är kan inte nog understrykas. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nicholas:

Thailändska polisens otroliga förmåga att lösa enkla brott beror på att det sitter övervakningskameror var 10:e meter. 

 

Hur effektivt det är kan inte nog understrykas. 

 

Det som förvånar mig mest är att de får så många att erkänna.

Det kan ju bero på att de faktiskt förhör folk. Gör man som svenska polisen bara skriver av fallen utan åtgärder är det ganska svårt att klara upp fallen. Där har såklart thaipolisen ett övertag. De kan sätta 10 man på att förhöra en misstänkt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

När det gäller att kontrollera prostitution på vissa orter är de helt plötslig helt blinda 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Wangthong:

Det som förvånar mig mest är att de får så många att erkänna.

Inte konstig, blir man utsätt för misshandel o tortyr erkänner man även sånt man inte ens gjort. Undrar hur många sitter inne oskyldigt? Har hört otroliga berättelser, en halv bekant hade åkt dit för polismisshandel, han hade både erkännt o betalt men lika förbaskat hade han satts i handsfängsel och två monster hade misshandlat honom i en halv timme, medan de drack en flaska wishky.

 

Men som sagt tidigare, olika parametrar som påverkar hur ärenden löper, vem som är offer, hur mycket pengar har gärningspersonen, får ärendet uppmärksamhet i media/sociala medier

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

När det gäller att kontrollera prostitution på vissa orter är de helt plötslig helt blinda 😉

Det som inte finns kan man inte se. :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Thailändska polisens otroliga förmåga att lösa enkla brott beror på att det sitter övervakningskameror var 10:e meter. 

 

Hur effektivt det är kan inte nog understrykas. 

 


Det hjälper givetvis till i större städers stadskärnor men här ute i byarna är inte övervakningskameror direkt vanligare än ishallar. Här handlar det mer om den stora mängden poliser.
 

Vi har dock haft många inbrott i byn senaste åren, relativt öppen försäljning av tunga droger,  samt även flera mord i kommunen som inte klarats upp, helt enkelt för att offren inte varit viktiga och haft resurserna att skapa något tryck på poliser eller andra myndigheter. Vill polisen verkligen hitta en gärningsman så finns det tusentals kambodjaner på grisfarmerna och i fabrikerna de kan välja bland. Bekvämt nog kan de då säga att gärningsmannen flytt landet och fallet läggs ned.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

När det gäller att kontrollera prostitution på vissa orter är de helt plötslig helt blinda 😉

Poliser behöver också lite kvalitetstid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Peter Hultgren
On 2023-05-13 at 09:47, skrev Kenneth4618:

När det gäller att kontrollera prostitution på vissa orter är de helt plötslig helt blinda 😉

Vad jag vet finns det ingen prostitution här i Pattis, det har ju både polisen och militären konstaterat. Så det känns tryggt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...