Jump to content
IGNORERAD

Cannabis


Esspe

Recommended Posts

Kenneth4618

Man blir frisk av att röka på 😉

Screenshot_20230425_164113_Chrome.thumb.jpg.385914819c97940b31176ab5c92ca16f.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tjack kan ju även skapa viss förvirring. Smart snubbe, men munnen gick nog lite fortare än hjärnan när han svarade - hans fru kanske😀

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
20 timmar sedan, skrev Atom:


Jag ska försöka att resonera med dig som om du vore en normal person, för sista gången.

 

Du tror på det som Socialstyrelsen predikade på 60-90 talet, dvs att det fanns alkohol, narkotika och tobak och där klassade de marijuana/cannabis som narkotika. I minst 20 år så är vetenskapen enig (så enig vetenskapen någonsin kan bli) om att marijuana är mindre skadligt än alkohol. Då det dessutom inte gör brukaren aggressiv,  vilket alkohol ofta gör, så är det även bättre för tredje person.

 

Som förälder till en 17-åring så vill man givetvis att de håller sig borta både från alkohol, tobak, marijuana och tunga droger; dessutom helst större bruk av socker och salt samt givetvis alla former av mediciner. Ska jag välja vilken ”onyttighet” min dotter provat två gånger  så är jag dock oerhört glad att det är marijuana och inte alkohol eller tobak.

 

Kan du inte köpa det här argumentet så är det bara att inse att du är vad många påstår att du är, och då kommer jag också behandla dig efter det.

Argumentet är lite som tyck som jag annars är du dum i huvudet

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev conservator:

Argumentet är lite som tyck som jag annars är du dum i huvudet

Ja att man försöker förpacka det annorlunda förtar inte innebörden. 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev conservator:

Argumentet är lite som tyck som jag annars är du dum i huvudet


Det tycker jag inte. Man kan givetvis tycka att det är förfärligt att en far accepterar att en 17-årig dotter har rökt en marijuana cigarett och ätit en marijuanakladdkaka; det är en uppfattning alla är berättigade till. Man bör då bli minst lika upprörd över en far som inte beordrar husarrest om en 17-årig unge druckit 2 folköl. Om denne person medger att båda är ungefär lika illa så kan vi istället flytta diskussionen till barnuppfostran.

 

Det är den föråldrade uppfattningen att marijuana är knark medans alkohol är en del av vår kultur, egentligen ofarlig julmust, som irriterar mig.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Ja att man försöker förpacka det annorlunda förtar inte innebörden. 


Menar du också att två ”enheter” marijuana är värre än två öl eller vill du bara vara djävulens advokat?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Torrschampo verkar orsaka mest elände just nu

 

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
13 minuter sedan, skrev Enis:

Torrschampo verkar orsaka mest elände just nu

 

 

Enis

Inget för flintskalliga mpr-gubbar hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Enis:

Torrschampo verkar orsaka mest elände just nu

 

 

Enis

Undra hur det kommer att påverka torrtvålsproducenterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev conservator:

Argumentet är lite som tyck som jag annars är du dum i huvudet


Jag håller dig som en av forumets intelligentare personer och jag håller med om att jag uttryckte mig på ett sätt som inte var optimalt. Jag vet inte om du håller med mig i sak eller inte, men hur skulle jag uttryckt det bättre?

 

Här har vi, i realiteten, en funktionell analfabet med en intelligensmässig funktionell nedsättning som slentrianmässigt slänger ut sig något han tror sig hört på 60-talet och framställer min dotter som drogmissbrukare och mig som enabler. Hur skulle du bemött det?

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Atom:


Jag ska försöka att resonera med dig som om du vore en normal person, för sista gången.

 

Du tror på det som Socialstyrelsen predikade på 60-90 talet, dvs att det fanns alkohol, narkotika och tobak och där klassade de marijuana/cannabis som narkotika. I minst 20 år så är vetenskapen enig (så enig vetenskapen någonsin kan bli) om att marijuana är mindre skadligt än alkohol. Då det dessutom inte gör brukaren aggressiv,  vilket alkohol ofta gör, så är det även bättre för tredje person.

 

Som förälder till en 17-åring så vill man givetvis att de håller sig borta både från alkohol, tobak, marijuana och tunga droger; dessutom helst större bruk av socker och salt samt givetvis alla former av mediciner. Ska jag välja vilken ”onyttighet” min dotter provat två gånger  så är jag dock oerhört glad att det är marijuana och inte alkohol eller tobak.

 

Kan du inte köpa det här argumentet så är det bara att inse att du är vad många påstår att du är, och då kommer jag också behandla dig efter det.

Jag tänker inte ta ställning till vad som är farligare, två tillfällen med cannabis eller 2 st pilsner. 

Det farliga är ju naturligtvis långvarigt bruk, och då spelar det väl ingen roll vad du brukar. Det stora problemet är när du börjar bruka i ungdomen medans hjärnan och de andra av kroppens organ utvecklas. 

 

När jag var ung så (miss)brukade en hel del av de jag var bekanta med både det ena och det andra. Jag brukade också, mest mellanöl men även en del andra alkoholhaltiga drycker samt tobak. De som gick bort började med öl, men höll öven i endel fall på med sniffning och alla av dom gick senare över till knark i någon form. Tror de flesta började sin bana med cannabis. Är dock osäker på en tjej om hon gick direkt på starkare grejor. Detta var under högstadie tiden, tjejen jag är osäker på började med knark senare. Troligen vid 20 års åldern, överdos vid ca 24 års ålder. Mycket trevlig och omtyckt tjej. Flera av de som (miss)brukade gick bort relativt tidigt, ofta av överdoser eller självmord. Tappade nog kontakten med vad som hände de övriga vid 25 - 26 års ålder.

 

En av de händelser som påverkade mig stort, var senare efter att den här tjejen gått bort. Jag gick på en föreläsning med en f.d. knarkare. Han var nog runt 40 år men såg bra mycket äldre ut. Han berättade om hela sitt liv och hur det såg ut i knarkarkvartar b.la. Hur de började tidigt med cannabis. Han var väl inte den som rökte på mest. Men han såg en tendens hos de som rökte allra mest att de utvecklades inte i samma takt som de jämnåriga. Som ex sa han att om de började med missbruket vid 14 år så vid 16 år var de kvar vid 14 åringarnas mognad. Det var ju lite problematiskt för dessa, för vilka av deras jämnåriga ville vara med 16 åringar som var kvar på en 14 årings mognads nivå. 

 

Detta har jag senare hört från andra håll också. Att hjärnan inte utvecklas som den ska om du utsätter den för missbruk i unga år. Sökte lite innan men hittade inget som bekräftade det i forskningen. Det stöds dock av att man tycks vara säker på att cannabis försämrar inlärningen. 

 

Nu är de flesta som kommer in på detta tidiga missbruk mest troligt beroende av att man inte har föräldrar som bryr sig, eller i något fall föräldrar som bryr sig "för mycket". Vissa revolterar nog mot föräldrar som bryr sig "för mycket". Den som avviker från detta är tjejen som tog en överdos vid 24 års ålder, hon hade väldigt bra hemma förhållanden. Flyttade till en ny stad vid 16 års åldern. Precis som mig! Vi hade en del kontakt till efter gymnasiet.  

 

Mycket spelar förstås in, gener och omgivning. Det är trots allt en liten andel av de som provar på, som trillar dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ber Boa om ursäkt, mitt senaste inlägg var onödigt otrevligt. Hade jag rökt marijuana istället för druckit alkohol igår så hade det inte hänt 😉. I vilket fall var det fel, så jag ger mig själv en avstängning. Kanske bara några dagar, kanske några veckor, får se hur jag sköter mig.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-25 at 17:00, skrev Risifrutti:

Bra tjack kan ju även skapa viss förvirring. Smart snubbe, men munnen gick nog lite fortare än hjärnan när han svarade - hans fru kanske😀

 

 

 

"Klart jag visa kuken jag fick 25000 spänn" 😅😅

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
19 timmar sedan, skrev Atom:


Jag håller dig som en av forumets intelligentare personer och jag håller med om att jag uttryckte mig på ett sätt som inte var optimalt. Jag vet inte om du håller med mig i sak eller inte, men hur skulle jag uttryckt det bättre?

 

Här har vi, i realiteten, en funktionell analfabet med en intelligensmässig funktionell nedsättning som slentrianmässigt slänger ut sig något han tror sig hört på 60-talet och framställer min dotter som drogmissbrukare och mig som enabler. Hur skulle du bemött det?

Att kalla någon eller till och med någons 17 åriga dotter för drogmissbrukare efter en kaka och en joint är ju inget som man kan kalla genomtänkt, lika lite som någon som har druckit 2 folköl skulle vara i farozonen till ett alkoholmissbruk. Bruk och missbruk skiljer sig åt i båda fallen och i detta fall så var det ju varken eller, mer att "prova på" och kommer det ingen större stegring så är det ingen större fara i något av fallen. Det var bara sättet att en sista gång ge antagonisten en chans att tycka som du annars skulle han för alltid behandlas som en dumstrut.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Atom:

Jag ber Boa om ursäkt, mitt senaste inlägg var onödigt otrevligt. Hade jag rökt marijuana istället för druckit alkohol igår så hade det inte hänt 😉. I vilket fall var det fel, så jag ger mig själv en avstängning. Kanske bara några dagar, kanske några veckor, får se hur jag sköter mig.

Snyggt gjort!

 

Det är inte många på forumet som skulle erkänna att det gick lite snett när ormen är inblandad. 

 

Och för sakens skull så håller jag i princip med dig, i sakfrågan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev apknug:

Snyggt gjort!

 

Det är inte många på forumet som skulle erkänna att det gick lite snett när ormen är inblandad. 

 

Och för sakens skull så håller jag i princip med dig, i sakfrågan. 

Har du någonsin själv erkännt att det gick lite snett, oavsett vem som var inblandad. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Har du någonsin själv erkännt att det gick lite snett, oavsett vem som var inblandad. 

Nu var det INTE jag som sket i duschen. 

 

Men fortsätte gärna att försvara systematiska övergrepp, det är din fulla rätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev apknug:

Nu var det INTE jag som sket i duschen. 

 

Men fortsätte gärna att försvara systematiska övergrepp, det är din fulla rätt. 

Systematiska övergrepp? 🤣 Vart har jag försvarat det? Jag frågade ju bara om du själv erkännt när det gick lite snett som du ansåg att inte många här på forumet "gjorde när ormen är inblandad". De var väl ändå en rimlig fråga.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Systematiska övergrepp? 🤣 Vart har jag försvarat det? Jag frågade ju bara om du själv när det gick lite snett som du ansåg att inte många här på forumet "gjorde när ormen är inblandad". De var väl ändå en rimlig fråga.

 

Det var nån som tidigare i tråden desperat var tvungen att hävda att han inte hade "nåt" med övergreppen att göra, konstigt nog misstänker han att folk skulle tro det och var tydligen tvungen att omedelbart dementera. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev apknug:

 

Det var nån som tidigare i tråden desperat var tvungen att hävda att han inte hade "nåt" med övergreppen att göra, konstigt nog misstänker han att folk skulle tro det och var tydligen tvungen att omedelbart dementera. 

 

 

Jasså det kännar jag inte till. Men nu frågade jag dig med anledninga av dit påstående här om du själv erkännt när det gått snett? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-04-26 at 16:13, skrev Wangthong:

Jag tänker inte ta ställning till vad som är farligare, två tillfällen med cannabis eller 2 st pilsner. 

Det farliga är ju naturligtvis långvarigt bruk, och då spelar det väl ingen roll vad du brukar. Det stora problemet är när du börjar bruka i ungdomen medans hjärnan och de andra av kroppens organ utvecklas. 

 

När jag var ung så (miss)brukade en hel del av de jag var bekanta med både det ena och det andra. Jag brukade också, mest mellanöl men även en del andra alkoholhaltiga drycker samt tobak. De som gick bort började med öl, men höll öven i endel fall på med sniffning och alla av dom gick senare över till knark i någon form. Tror de flesta började sin bana med cannabis. Är dock osäker på en tjej om hon gick direkt på starkare grejor. Detta var under högstadie tiden, tjejen jag är osäker på började med knark senare. Troligen vid 20 års åldern, överdos vid ca 24 års ålder. Mycket trevlig och omtyckt tjej. Flera av de som (miss)brukade gick bort relativt tidigt, ofta av överdoser eller självmord. Tappade nog kontakten med vad som hände de övriga vid 25 - 26 års ålder.

 

En av de händelser som påverkade mig stort, var senare efter att den här tjejen gått bort. Jag gick på en föreläsning med en f.d. knarkare. Han var nog runt 40 år men såg bra mycket äldre ut. Han berättade om hela sitt liv och hur det såg ut i knarkarkvartar b.la. Hur de började tidigt med cannabis. Han var väl inte den som rökte på mest. Men han såg en tendens hos de som rökte allra mest att de utvecklades inte i samma takt som de jämnåriga. Som ex sa han att om de började med missbruket vid 14 år så vid 16 år var de kvar vid 14 åringarnas mognad. Det var ju lite problematiskt för dessa, för vilka av deras jämnåriga ville vara med 16 åringar som var kvar på en 14 årings mognads nivå. 

 

Detta har jag senare hört från andra håll också. Att hjärnan inte utvecklas som den ska om du utsätter den för missbruk i unga år. Sökte lite innan men hittade inget som bekräftade det i forskningen. Det stöds dock av att man tycks vara säker på att cannabis försämrar inlärningen. 

 

Nu är de flesta som kommer in på detta tidiga missbruk mest troligt beroende av att man inte har föräldrar som bryr sig, eller i något fall föräldrar som bryr sig "för mycket". Vissa revolterar nog mot föräldrar som bryr sig "för mycket". Den som avviker från detta är tjejen som tog en överdos vid 24 års ålder, hon hade väldigt bra hemma förhållanden. Flyttade till en ny stad vid 16 års åldern. Precis som mig! Vi hade en del kontakt till efter gymnasiet.  

 

Mycket spelar förstås in, gener och omgivning. Det är trots allt en liten andel av de som provar på, som trillar dit.

Jamen jovisst

Jag som har noll koll i cannabisbruk vill gärna tro att alkohol (som jag kärt använder) känner att alkohol har en mer destruktiv effekt. Rätta mej gärna om jag har fel

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Odin:

Jamen jovisst

Jag som har noll koll i cannabisbruk vill gärna tro att alkohol (som jag kärt använder) känner att alkohol har en mer destruktiv effekt. Rätta mej gärna om jag har fel

Om du har fel eller inte kan jag ej säga. Jag beskrev bara det som jag har upplevt. Som du skriver så är det nog ingen fara på bruk av vare sig alkohol eller cannabis. Det är missbruket som inte är bra. Problemet är ju att avgöra när det går över från bruk till missbruk. Ett annat problem är att ungdomar påverkas mera under uppväxttiden. Samma sak där, vad är värre för ungdomarna alkohol eller cannabis. Har själv ingen aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

scorpio63

Sitter på balkongen på viewtalay6 just nu och det kommer vindfläktar med cannabisrökning.

Första gången i Thailand på 3 år och måste säga att en del har förändrats. Vissa saker har kanske blivit bättre men det jag sett sedan jag kom till Pattaya 3 dagar sedan tycker jag visar åt det sämre hållet. Uppe i kook sung var allt som vanligt i alla fall.

Går upp till Harrys om någon timme och ser om dom kan blanda Long Island ice te till mig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den tydligaste "nya" drogen för ungdomar i Sverige verkar vara lustgas.

Det ligger tomma gasflaskor överallt, längs vägar och i stadskärnan.

 

Lustgas ger ett behagligt men kortvarigt rus, är dessutom bedövande, är hyfsat ofarligt vid enstaka användning, med farligt vid långvarigt bruk, och fortfarande helt lagligt att köpa samt sälja.

Exempelvis: https://gaskungen.nu/

 

En "Lagom dos" är att fylla en ballong med gas och sen andas in innehållet i ett eller två andetag, ger en bra "Snurr"

Det säljs fyllda ballonger för 20Kr till kunder som inte klarar att handla hela flaskor själva, helt öppet...

 

Första gången jag provade lustgas var väl ca 1986, när jag var Kadett, under en stor försvarsmaktsövning på Västkusten...

Jag och en kollega som också var tekniker fick uppdraget att laga Centrifug, i ett fältsjukhus inne i ett bergrumsfort.

Vi kom dit och Narkosläkaren visade oss problemet med maskinen, sen sa han att han måste gå...

 

Vi frågade om Lustgasen de hade i sjukhuset, och Narkosläkaren visade hur man skulle dosera lustgas och syrgas i rätt förhållande i en andningsmask... Sen gick han, vad menade han???

Vi tolkade det som att han sa "Testa om ni vill, men säg inte att jag visade er", sjukhuset var tomt, bara jag och John var där.

 

OK!

Vi lagade centrifugen, sen...

Ställde vi in rätt blandning av syrgas och lustgas, och hade riktigt roligt i en halvtimme eller så...

Det var förresten samma kväll som filmen "Repmånad" visades på TV första gången!

 

Lustgas som ges till patienter en längre tid (mer än 1 minut) måste blandas med syre, annars "drunknar" patienten i brist på syre, detta kan också hända om nån andas ren lustgas, länge, direkt från gasflaskan, utan att andas in luft / syre under tiden...

Det är därför lustgasen till ungdomar oftast säljs i en ballong, det ger ett rus men är inte så långvarigt att nån hinner få syrebrist.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett riktigt bra och informativt inlägg. Själv visste jag absolut noll om detta. Är det kanske "samma effekt av drivgasen från torrschampoflaskorna som en det unga tydligen använder?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...