Jump to content
IGNORERAD

Cannabis


Esspe

Recommended Posts

Thailand, som har väldigt hårda narkotikastraff har legaliserat cannabis. Singapore har det definitivt inte och hävdar att dom stränga straffen är avskräckande. Dödsstraff för 1 kg cannabis, är det rimligt?

 

https://www.bangkokpost.com/world/2554274/singapore-to-execute-man-over-1kg-of-cannabiskg

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

I Sverige får du 8-10 år.

 

Rimligt.

 

 

 

För ett kilo cannabis? Det lät orimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Thailand, som har väldigt hårda narkotikastraff har legaliserat cannabis. Singapore har det definitivt inte och hävdar att dom stränga straffen är avskräckande. Dödsstraff för 1 kg cannabis, är det rimligt?

 

https://www.bangkokpost.com/world/2554274/singapore-to-execute-man-over-1kg-of-cannabiskg

 

Det är intressant med Singapore...förebilden i Sydostasien, det ordningsamma, civiliserade landet som alla andra i regionen vill efterlikna...fortfarande rätt barbariska i vissa avseenden lär man tycka....

 

image.png.99164c82e849edaef730ae0942330931.png

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version

Att Cannabis är en olaglig drog i en del länder är för mig en gåta numera. Ja i dessa förbudsländer, likt Sverige, måste man få cancer innan man kan nyttja weed.

 

Alkohol, syntetiska sömnpiller, värktabletter i alla dess former, kan hålla på ett tag, är alla både mer hälsofarliga och beroende framkallande än weed. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

Att Cannabis är en olaglig drog i en del länder är för mig en gåta numera. Ja i dessa förbudsländer, likt Sverige, måste man få cancer innan man kan nyttja weed.

 

Alkohol, syntetiska sömnpiller, värktabletter i alla dess former, kan hålla på ett tag, är alla både mer hälsofarliga och beroende framkallande än weed. 

 

Det enda argumentet de förbudsivrande svenskarna har kvar numer är det om cannabis som  inkörsporten till tyngre droger. Det har alltid varit rätt ihåligt. 

 

Men om vi ger det ett par timmar eller mer så kommer snart någon MPR-medlem med den i dessa diskussioner obligatoriska historien om kompisen som började med cannabis och slutade med heroin., vilket därmed är ett  i deras värld är ett självklart skäl till hårda bestraffningar för såväl brukare som säljare.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

Att Cannabis är en olaglig drog i en del länder är för mig en gåta numera. Ja i dessa förbudsländer, likt Sverige, måste man få cancer innan man kan nyttja weed.

 

Alkohol, syntetiska sömnpiller, värktabletter i alla dess former, kan hålla på ett tag, är alla både mer hälsofarliga och beroende framkallande än weed. 

I en del länder skriver du.

Det är ju kriminellt i mer än halva världen.

 

Och att hävda att det är bra för medicinskt bruk funkar väl.

 

Men sluta då och punda offentligt så slipper vi som inte uppskattar varken lukten eller en del av brukarna, att drabbas.

 

Som det är nu i Thailand är det ju helt utom kontroll.

Säljs överallt till vem som helst och röks dessutom också överallt.

 

Förväntar mig ganska mycket citat på detta inlägg så varsågoda.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
11 minuter sedan, skrev Mickey1969:

I en del länder skriver du.

Det är ju kriminellt i mer än halva världen.

 

Och att hävda att det är bra för medicinskt bruk funkar väl.

 

Men sluta då och punda offentligt så slipper vi som inte uppskattar varken lukten eller en del av brukarna, att drabbas.

 

Som det är nu i Thailand är det ju helt utom kontroll.

Säljs överallt till vem som helst och röks dessutom också överallt.

 

Förväntar mig ganska mycket citat på detta inlägg så varsågoda.

 

 

 

Tror mig bo i en av Thailands mest Cannabis affärer täta ort. Bara i lilla Rawai kan jag räkna minst 20 butiker.

Hör och häpna, jag har inte en enda gång stött på någon som pundat offentligt eller ens luktat doften av Cannabis, ej heller störts av någon som eventuellt varit hög. Mycket svårt att se på de flesta.

 

Bör väl nämna att jag dagligen ser dyngfulla turister krypandes, spyende eller ofta mest bara har ett beteende man vill hålla säkerhetsavstånd till., ja absolut dagligen. Och ni kanske har sett dem, dessa oftast något överviktiga och äldre män som ensam går in i en bar, men som senare med hjälp av alkohol kommer ut i tron att de är George Clooney eller Brad Pitt och därför nu hittat sitt hjärtats dam i Noi 22 år. 

 

Min ståndpunkt har av livet själv, ändrats över åren, men den som påstår att Cannabis och Cannabis användare sticker ut och stör anser jag har fel.

 

Däremot så är en halv eller helpackad, handsome man, en syn som man ser hela tiden och som jag personligen skulle klara mig utan. Med det sagt har jag personligen varit oerhört jädrans hansome man, många gånger, ja alldeles för många gånger..................

 

Weed kontra alkohol...........,Cannabis alla dagar i veckan om ni frågar mig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Jag är ingen beundrare av canabis har aldrig fallit mig i smaken men visst är det lite bättre än tobak canabisbrukarna blir ju åtminstone höga och det luktar inte fullt så illa som tobak.  I Thailand har jag bara mött canabisbrukare på Kho Samed under en resa hösten 2008 stötte på en kines på en restaurang som undrade varför mitt hår lyste och glittrade😟 lyset vat tänt men det var ingen hemma...😟

Förresten så stötte jag på en gubbe på stan  under skärtorsdagen   (10 - 15 år äldre än mig) som frågade om jag visste att var man kan köpa lite röka tyvärr hade jag ingen aning men föreslog att han skulle söka på nätet och arrangera en blind drop . 

Man ser ju knarkgömmor lite då och då runtomkring på stan parker närbutiker lekplatser busshållplats m.m. (låter bli dom det är ju inre mitt ,vill inte ha med ägarna att göra behöver inte den spänningen i livet 😊)

Håller mig till vin och pilsner...... 🥳

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som möjligen ska få mig stt anamma cannabisrökare är om det kan få bort den jävla yabban som ställer till ett helvete för tusentals oskyldiga varje dag...en fundering på kvällskvisten i ett hett Issan.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Det enda argumentet de förbudsivrande svenskarna har kvar numer är det om cannabis som  inkörsporten till tyngre droger. Det har alltid varit rätt ihåligt. 

 

Men om vi ger det ett par timmar eller mer så kommer snart någon MPR-medlem med den i dessa diskussioner obligatoriska historien om kompisen som började med cannabis och slutade med heroin., vilket därmed är ett  i deras värld är ett självklart skäl till hårda bestraffningar för såväl brukare som säljare.

 

Jag lobbade ju en del för finska pinnar för några år sedan då det letades med ljus och lykta efter suspekta husmoderskurer mot Covid. Här vill jag dock lägga in ett varningens tecken för just finska pinnar. Jag började 1:an med en liten kille, ja de flesta var rätt små på den tiden, och han hade alltid med sig en liten burk med finska pinnar som han smaskade i sig på kvartsrasten. Han dog dock av en heroinöverdos när han var 19, och varandes en försiktig man så vill jag inte med bestämdhet hävda att det var de finska pinnarna som var hans inkörsport till tyngre droger, men samtidigt anser jag inte att det kan uteslutas. Härmed är en varning utfärdad.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

Tror mig bo i en av Thailands mest Cannabis affärer täta ort. Bara i lilla Rawai kan jag räkna minst 20 butiker.

Hör och häpna, jag har inte en enda gång stött på någon som pundat offentligt eller ens luktat doften av Cannabis, ej heller störts av någon som eventuellt varit hög. Mycket svårt att se på de flesta.

 

Bör väl nämna att jag dagligen ser dyngfulla turister krypandes, spyende eller ofta mest bara har ett beteende man vill hålla säkerhetsavstånd till., ja absolut dagligen. Och ni kanske har sett dem, dessa oftast något överviktiga och äldre män som ensam går in i en bar, men som senare med hjälp av alkohol kommer ut i tron att de är George Clooney eller Brad Pitt och därför nu hittat sitt hjärtats dam i Noi 22 år. 

 

Min ståndpunkt har av livet själv, ändrats över åren, men den som påstår att Cannabis och Cannabis användare sticker ut och stör anser jag har fel.

 

Däremot så är en halv eller helpackad, handsome man, en syn som man ser hela tiden och som jag personligen skulle klara mig utan. Med det sagt har jag personligen varit oerhört jädrans hansome man, många gånger, ja alldeles för många gånger..................

 

Weed kontra alkohol...........,Cannabis alla dagar i veckan om ni frågar mig.

 

20 butiker räcker inte på långa vägar.

Nog känner man lukten ibland men inget som stör mig. Finns väldigt mycket i Thailand som luktar värre.

Ser nog varken pundare eller krypande turister.

 

rolba, lätt överviktig som ibland går ensam till baren.

 

 

 

Även ensam därifrån. :bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

Tror mig bo i en av Thailands mest Cannabis affärer täta ort. Bara i lilla Rawai kan jag räkna minst 20 butiker.

Hör och häpna, jag har inte en enda gång stött på någon som pundat offentligt eller ens luktat doften av Cannabis, ej heller störts av någon som eventuellt varit hög. Mycket svårt att se på de flesta.

 

Bör väl nämna att jag dagligen ser dyngfulla turister krypandes, spyende eller ofta mest bara har ett beteende man vill hålla säkerhetsavstånd till., ja absolut dagligen. Och ni kanske har sett dem, dessa oftast något överviktiga och äldre män som ensam går in i en bar, men som senare med hjälp av alkohol kommer ut i tron att de är George Clooney eller Brad Pitt och därför nu hittat sitt hjärtats dam i Noi 22 år. 

 

Min ståndpunkt har av livet själv, ändrats över åren, men den som påstår att Cannabis och Cannabis användare sticker ut och stör anser jag har fel.

 

Däremot så är en halv eller helpackad, handsome man, en syn som man ser hela tiden och som jag personligen skulle klara mig utan. Med det sagt har jag personligen varit oerhört jädrans hansome man, många gånger, ja alldeles för många gånger..................

 

Weed kontra alkohol...........,Cannabis alla dagar i veckan om ni frågar mig.

 

Även efter Rolba åkt hem? 😂

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som har erfarenhet om cannabis, kan ni beskriva hur det känns när man har rökt på? 

Vad är fördelen jämfört med tex. alkohol? 

Hur inmunidigar man cannabis, tar man ett blåss lite då o då eller är det "botten upp" Kan man umgås hela kvällen i baren med polarna eller hemma med familjen när man röker? hur det går i praktiken, upplys en okunnig i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
2 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag lobbade ju en del för finska pinnar för några år sedan då det letades med ljus och lykta efter suspekta husmoderskurer mot Covid. Här vill jag dock lägga in ett varningens tecken för just finska pinnar. Jag började 1:an med en liten kille, ja de flesta var rätt små på den tiden, och han hade alltid med sig en liten burk med finska pinnar som han smaskade i sig på kvartsrasten. Han dog dock av en heroinöverdos när han var 19, och varandes en försiktig man så vill jag inte med bestämdhet hävda att det var de finska pinnarna som var hans inkörsport till tyngre droger, men samtidigt anser jag inte att det kan uteslutas. Härmed är en varning utfärdad.

Pilska finnar ska man passa sig för!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
12 timmar sedan, skrev Amigo:

Ni som har erfarenhet om cannabis, kan ni beskriva hur det känns när man har rökt på? 

Vad är fördelen jämfört med tex. alkohol? 

Hur inmunidigar man cannabis, tar man ett blåss lite då o då eller är det "botten upp" Kan man umgås hela kvällen i baren med polarna eller hemma med familjen när man röker? hur det går i praktiken, upplys en okunnig i ämnet.

 

Hade en kollega som ofta svarade samma svar på viktiga frågor. Han sa "Hur vill du det ska va eller bli"? .  Han arbetar idag som världskänd idrotts manager och vet verkligen vad han vill och kan. Med detta svar menade han att mycket av hur vi känner och vad som händer styr vi själva över.

 

Detta svar passar nog bäst som sammanfattning till en Cannabis oskuld.    "Hur vill du det ska va eller bli"             

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fråga mer, kan man odla kvalitets cannabis i Sverige? Är det i såfall mer lönsamt för jordbrukaren att lägga av med vete och börja med opium i stället? Blir det mer klir i kassan med cannabis? Tjänar staten mer på det, eller rinner alla inokmster utomlands?

 

@Vaxet older version svar bedömer jag som innehållslöst, ingen kunskap alltså. Jag vill veta för o nackdelar innan jag inblandar mig i ämnet, då får väl förespråkarna övertyga mig, eller annars motståndarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Amigo:

Måste fråga mer, kan man odla kvalitets cannabis i Sverige? Är det i såfall mer lönsamt för jordbrukaren att lägga av med vete och börja med opium i stället? Blir det mer klir i kassan med cannabis? Tjänar staten mer på det, eller rinner alla inokmster utomlands?

 

@Vaxet older version svar bedömer jag som innehållslöst, ingen kunskap alltså. Jag vill veta för o nackdelar innan jag inblandar mig i ämnet, då får väl förespråkarna övertyga mig, eller annars motståndarna.


Om du vill ha fakta så finns det nog bättre siter än MPR att leta på.

 

Jag har rökt marijuana några gånger i Holland, Sverige och Botswana men senaste gången var nästan 30 år sedan. Jag är för en legalisering men trots att det numera är legaliserat i Thailand så har jag inte rökt eller käkat där. Har dock en 17-åring dotter som varit på lite hemmafester och jag är glad att det är mer cannabis än alkohol på dessa; cannabis är trots allt betydligt ofarligare och gör inte någon aggressiv. 
 

Själv gillar jag mina IPA’s allt för mycket för att ens överväga ett byte.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Atom:


Om du vill ha fakta så finns det nog bättre siter än MPR att leta på.

 

Jag har rökt marijuana några gånger i Holland, Sverige och Botswana men senaste gången var nästan 30 år sedan. Jag är för en legalisering men trots att det numera är legaliserat i Thailand så har jag inte rökt eller käkat där. Har dock en 17-åring dotter som varit på lite hemmafester och jag är glad att det är mer cannabis än alkohol på dessa; cannabis är trots allt betydligt ofarligare och gör inte någon aggressiv. 
 

Själv gillar jag mina IPA’s allt för mycket för att ens överväga ett byte.

Säkert har Du rätt som vanligt att det finns bättre siter att inhämta fakta, men vill även ha lite info hur mycket förespråkarna egentligen vet om saken de förespråkar här. Hittills en fördel har framkommit, en förälder blir lugnare av att tonåring röker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Amigo:

Säkert har Du rätt som vanligt att det finns bättre siter att inhämta fakta, men vill även ha lite info hur mycket förespråkarna egentligen vet om saken de förespråkar här. Hittills en fördel har framkommit, en förälder blir lugnare av att tonåring röker på.

 

Välkommen hit Amigo, så lovar jag att bjuda på tårta. Learning by doing är alltid bästa väg. :dance1: 🍰

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Amigo:

Ni som har erfarenhet om cannabis, kan ni beskriva hur det känns när man har rökt på? 

Vad är fördelen jämfört med tex. alkohol? 

Hur inmunidigar man cannabis, tar man ett blåss lite då o då eller är det "botten upp" Kan man umgås hela kvällen i baren med polarna eller hemma med familjen när man röker? hur det går i praktiken, upplys en okunnig i ämnet.


Om du är extremt intresserad, så kan du ju själv prova. Då får du ju dessutom ett 100% rätt svar på dina frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår, det var kanske för svåra frågor? Tydligen är det är bara häftigt att röka på.

 

Vad jag hört lagras TCH i hjärnbarken och det kan finnas där länge, eftersom TCH är fettlösligt kan den lagrade TCH:n (delta-9-tetrahydrocannabinol) lösas till blodomloppet vid fysiskt ansträngning och orsaka psykos flera år efter användet av haschis. 

13 minuter sedan, skrev Surin P3:

Om du är extremt intresserad, så kan du ju själv prova. Då får du ju dessutom ett 100% rätt svar på dina frågor.

Jag vågar inte, sån yngrygg är jag.

 

Cannabis (marijuana och hasch)

 

Till cannabisprodukterna hör hasch, cannabisextrakt (s.k.hascholja) och marijuana som utvinns ur en hampväxt som heter Cannabis sativa. Marijuana består av hampans blomställningar och översta skott. Hasch och hascholja framställs av hampans toppar. Den aktiva substansen i cannabis är THC, det vill säga delta-9-tetrahydrocannabinol, som är fettlöslig. Hascholjan är den starkaste av cannabisprodukterna, marijuana i regel den mildaste.

 

Cannabis brukar blandas med t.ex. tobak i en cigarrett eller pipa och sedan rökas. Cannabis intas också i te eller som ingrediens i bakverk. Ett nyare användningssätt är att förånga (vaporisera) cannabis, vilket görs genom att släppa het ånga genom marijuanan. Under de senaste åren har hemodling av cannabis ökat betydligt i Finland.

 

Cannabis ger olika effekt beroende på användarens känsloläge och på sällskapet. Effekterna varierar beroende på om substansen används tillsammans med andra droger, och om missbrukaren är en nybörjare eller erfaren. De omedelbara effekterna är att man blir pratsam och glad, hämningarna släpper och man känner stark hunger. Fysiska effekter är ökad puls och blodsprängda ögon.

I ett senare skede kan missbrukaren bli tystlåten, tillbakadragen och sömnig. Vid större doser är effekterna kraftigare och kan då leda till att färg-, ljus- och hörselhallucinationer, panikattacker och illamående. Effekterna består också av att närminnet och prestationsförmågan försvagas så att missbrukaren inte klarar av koncentrationskrävande uppgifter som t.ex. bilkörning.

I ljuset av forskningsdata kan långvarigt bruk av cannabis, uppenbarligen beroende på individens känslighet och tolerans, öka risken för att insjukna i schizofreni eller depression. Det finns tillsvidare inga säkra forskningsresultat om effekterna av fortsatt, långvarig användning. Dock vet man att rök från cannabis ökar förekomsten av luftvägssjukdomar och lungcancer, eftersom cannabisröken innehåller avsevärt högre doser tjära än vanliga cigarretter. Även om man drar in röken i lungorna till exempel från en vattenpipa eller s.k. ”bong”, ökar mängden skadliga ämnen som går ner i lungorna och delvis också ut i blodcirkulationen. Denna risk finns inte då substansen intas oralt (via munnen), men å andra sidan är det då svårare att kontrollera dosens storlek eftersom effekten kommer senare och är starkare än vid rökning.

 

Hos några personer som använt cannabis i stora mängder under lång tid, har konstaterats psykiska förändringar i form av apati, ovilja att ta sig an nya utmaningar, dålig hygien samt ointresse för sex och socialt umgänge. Detta syndrom kallas ammotivationssyndromet, och har påträffats speciellt hos unga och unga vuxna. Amotivationssyndromet kan innebära en risk i ett livsskede då framgång i studier och arbetslivet påverkar hela resten av livet.

 

Vid regelbundet och långvarigt missbruk av cannabis utvecklas en tolerans, och missbrukaren behöver då ständigt större doser för att substansen ska ge samma effekt. Regelbundet bruk kan leda till psykiskt beroende. Stora mängder dagligen kan medföra ett fysiskt beroende. Den som röker cannabis blandat med tobak får på mycket kort tid ett psykiskt och fysiskt beroende av nikotin. Abstinensbesvär vid missbruk av cannabis är sömnrubbningar, nervositet, svettningar samt dålig matlust. De fysiska besvären sitter vanligtvis i ungefär en knapp vecka.

 

Det verksamma ämnet i cannabis, Δ9-tetrahydrocannabinol (THC), lagras i fettvävnaderna och frigörs mycket långsamt. Efter att man har slutat långvarigt bruk av cannabis kan drogtestet visa positivt för cannabis i till och med över en månad.

MD Ulrich Tacke
Docent i farmakologi, Kuopio universitet

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
3 timmar sedan, skrev Amigo:

Måste fråga mer, kan man odla kvalitets cannabis i Sverige? Är det i såfall mer lönsamt för jordbrukaren att lägga av med vete och börja med opium i stället? Blir det mer klir i kassan med cannabis? Tjänar staten mer på det, eller rinner alla inokmster utomlands?

 

@Vaxet older version svar bedömer jag som innehållslöst, ingen kunskap alltså. Jag vill veta för o nackdelar innan jag inblandar mig i ämnet, då får väl förespråkarna övertyga mig, eller annars motståndarna.

 

Låt mig klargöra utifrån mina egna erfarenheter. Mår du dåligt och har något som fastnat i huvudet blir det bara värre när du använder Cannabis.

 

Men mår du bra och känner dig glad, ja då blir du mest bara lite gladare, lite mera klartänkt, lite glömsk och sedemera hungrig. I detta fall en liknande kick som efter första groggen, bara det att den varar någrar timmar utan konstant påfyllning och att man sedemera slipper baksmälla.

 

Ni som nu börjar tjata om baksmälla o.s.v. , märk väl detta är mina egna erfarenheter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur lång tid tar innan cannabisen går ur kroppen och man köra bil eller  jobba säkert igen? Kan t.ex. en pilot kan sitta och puffa på  några timmar innan avgång?

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...