Jump to content
IGNORERAD

Namn på flygbiljett Turkish Airlines


Marlon

Recommended Posts

Ni som flugit med turkarna på sista tiden, är de kinkiga med hur namn är stavade på biljetten? På deras egen bokningssida går det att skriva in namnen rakt av dvs med svensk stavning å, ä och ö utan att sidan klagar. Dock noterade jag nu att dessa bokstäver inte automatiskt omvandlades till aa, ae och oe enligt normal praxis när biljetten ställdes ut utan istället till a, a och o. Min erfarenhet är att hos vissa bolag så omvandlas det automatiskt och hos andra så går det inte att boka alls om man inte använder  aa, ae och oe. Turkarna har alltså något mellanläge som jag inte stött på tidigare och som känns lite olustigt. Speciellt som vi nu ska söka visum och där namnen måste skrivas enligt mallen aa, ae och oe.

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag läst att IATA ändrat hur å, ä och ö hanteras och att det är a, a och o som används numera då deras system har begränsat antal tecken och att man på detta sätt kan sparar tecken i bokningarna. Samtidigt bokade jag med BA förra veckan och då var jag tvungen att använda aa, ae och oe för att bokningen skulle gå igenom. Snurrigt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Marlon:

Ni som flugit med turkarna på sista tiden, är de kinkiga med hur namn är stavade på biljetten? På deras egen bokningssida går det att skriva in namnen rakt av dvs med svensk stavning å, ä och ö utan att sidan klagar. Dock noterade jag nu att dessa bokstäver inte automatiskt omvandlades till aa, ae och oe enligt normal praxis när biljetten ställdes ut utan istället till a, a och o. Min erfarenhet är att hos vissa bolag så omvandlas det automatiskt och hos andra så går det inte att boka alls om man inte använder  aa, ae och oe. Turkarna har alltså något mellanläge som jag inte stött på tidigare och som känns lite olustigt. Speciellt som vi nu ska söka visum och där namnen måste skrivas enligt mallen aa, ae och oe.

Jag skriver alltid mitt ä i efternamnet till ae numer oavsett bolag eftersom det är så det ser ut när de läser av passet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i passet nertill på huvudsidan, där ser du hur ditt namn skall skrivas!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Marlon:

Kan tillägga att jag läst att IATA ändrat hur å, ä och ö hanteras och att det är a, a och o som används numera då deras system har begränsat antal tecken och att man på detta sätt kan sparar tecken i bokningarna. Samtidigt bokade jag med BA förra veckan och då var jag tvungen att använda aa, ae och oe för att bokningen skulle gå igenom. Snurrigt

Aj då har du alla tre svenska bokstäver i ditt namn. Jag har ö i mitt efternamn och använder alltid oe. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har nu pratat med Turkish representant på Landvetter (jo de har faktiskt ett fysiskt kontor där med 1 timmes öppettid varje vardag). Spelar ingen roll hur man skriver de svenska bokstäverna i namnet, dvs å som aa eller a. Bokningssidan omvandlar helt enkelt å till a, ä till a och ö till o.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...