Jump to content
IGNORERAD

Vilka Sjukförsäkringar har ni?


Holst

Recommended Posts

Hej 

Är väl några år kvar ,men planerar att flytta till Pattaya, när man får pension.

Vilka försäkringar har ni som redan bor i Thailand?

Har hört bra om ett nytt företag https://www.wrlife.net/

Tackar på förhand Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    5

  • rolba

    4

  • Esspe

    4

  • p125

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

22 minuter sedan, skrev Holst:

Hej 

Är väl några år kvar ,men planerar att flytta till Pattaya, när man får pension.

Vilka försäkringar har ni som redan bor i Thailand?

Har hört bra om ett nytt företag https://www.wrlife.net/

Tackar på förhand Holst

 

Känner inte till det företaget. Har haft Bupa/Blue Cross sedan 1999, men sedan dess har de köpts upp av Aetna och nu senast Allianz. Använde försäkringen för ett större utlägg första förra året (en mindre operation men ändå nästan en halv miljon Baht) och det gick igenom efter lite knussel.

 

När företaget inte längre betalar för försäkringen kommer jag dock köra oförsäkrad (med en rejäl buffert på banken givetvis) då min erfarenhet ändå är att försäkringsbolag generellt sett är rätt svåra att ha att göra med. Jag försökte byta försäkringsbolag förra året men trots att jag då precis fyllt 50 och bara använt min försäkring en gång på över 20 år så fick jag rätt taskiga förslag, trots att de givetvis ursprungligen var hur generösa som helst.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klokt att tänka på försäkringar om man flyttar utomlands, särskild utanför EU. Det kan bli en dyr affär med försäkring men ännu dyrare utan sånt. Men en sak att tänka på är att om man är till åren och har underliggande / befintliga sjukdomar täcker försäkringen kanske inte sjukdomar orsakade av dessa. Kan vara hjärtfel, hjärtoperation och dyligt som man själv beaktar som behandlat och rehabiliterat.

 

Har en polare i ett sk "nursery home" i Jomtien, han hade varit i Thailand över vintern nov. 2021-april 2022 Han hade gjort in chekningen och passerat säkerhets kontrollen i Suwarnahbum 1. maj, olyckligt fick han en massiv hjärtinfarkt i transit area och trots snabb hjälp hade han hamnat i koma. Han låg i koma ca en vecka tills han vaknade men kunde varken röra sina händer, fötter eller nåt i kroppen, för att kunna kommunicera. Enda som ger livstecknen är att ögonen rör sig och ev kan han bilda tårar.

 

Försäkringsbolaget ansåg att han hade befintliga fel i hjärtat och slutade betala vården efter två veckor, och en privat sjuhus debiterar nog ca 10 000 SEK/dygn i IVA så närstående var tvugna att flytta honom till ett privat vårdhem som kostar ca 1000 SEK/dygn (100 000 THB plus medicin per mån) Hans hemkommun i Finland betalade till 17. mars 2023 men efter det hade statsrådet bestämt att de ska inte betala längre pga organisations ändring i Finland (ansvar flyttade över till "regioner" som bildades 1. jan 2023) Hemkommunen slutade betala tvärt utan att vara behjälplig i att flytta över ansvaret till nya "region" som kallas fritt översatt välfärdsregion. Så nu är han i Thailand utan att frun kan ta hand om honom, omöjligt eftersom han är sängliggande och behöver omvårdad 24/7 av flera personer.  Hans tillstånd är fortfarande samma, och enl doctor som undersökt honom kan han leva flera år framöver. Att ta hem honom skulle kosta ca 200 000 SEK minimum, om man kan flyga honom med regulärflyg, det måste man kanske göra om det inte finns annan lösning på problemet. Förra sommaren bedömdes han inte klara flyget så det var inte ett alternativ då.

Ändrades av Amigo
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Holst:

Hej 

Är väl några år kvar ,men planerar att flytta till Pattaya, när man får pension.

Vilka försäkringar har ni som redan bor i Thailand?

Har hört bra om ett nytt företag https://www.wrlife.net/

Tackar på förhand Holst

 

Hela familjen duktigt försäkrade (genom frugans anställning) i Generali, har inte märkt något knorr där än men har inte mycket erfarenhet heller. Var tidigare försäkrad genom jobbet men sa upp mig 2020 så när jag kom på att jag skulle göra en roadtripp med våra två kids så stressköpte jag försäkring i Pacific Cross för ca. 100k/år för mig och ungarna. Bara ifall att men då jag kryssade i att jag sökt läkare för huvudvärk någon gång så friskrev de sig ändå på mycket så de kommer jag inte välja igen.

 

Min inställning är att försäkringsbolag likt "Banksters" är högst opålitliga, de friskriver sig på mycket de kan men kräver premiumbetalning från dag 1. Å andra sidan är ju läkarna härnere ytterst finslipade på att "hjälpa till" med de symptom som försäkringsbolagen kräver för att nicka ja.

 

Då frugan sannolikt säger upp sig snart får jag se vad det innebär, ofta går det ofta även för närstående att köpa in sig till företagspris om ens närstående jobbar och man rundar ev. friskrivningar. Har tidigare gjort så med AIA, de funkade bra men hade inget större behov heller. Om man har den möjligheten alltså, men om inte kör jag möjligen från egen plånbok vid behov. 

 

Är lite kluven, ogillar som sagt försäkringsbolag men samtidigt ganska skönt om det skulle behövas. Får man en bil i ryggen när man är ute själv kan det vara bra med lite back-up, det är ju inte i alla situationer man hinner gå till banken först eller ens har plånboken kvar när man når sjukhus.

 

Bra påminnelse, rekar alla att lägga in någon man litar på som "Emergency contact" på telefonen. Inte för att det är något som garanterat funkar när man hittas men det kan ju knappast skada iaf. Kanske otydligt svar men så det funkat för mig.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge fungerar det att ha förlängd reseförsäkring via hemförsäkringen i svenska försäkringsbolaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev p125:

Hur länge fungerar det att ha förlängd reseförsäkring via hemförsäkringen i svenska försäkringsbolaget?

Så länge du är villig att betala. Förlängning måste ske innan aktuell period löper ut. Är det avbrott är det osäkert om f.bolag vill förlänga eller man åker på en karens. Så det går förlänga även om man redan är på resande fot.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Amigo:

Så länge du är villig att betala. Förlängning måste ske innan aktuell period löper ut. Är det avbrott är det osäkert om f.bolag vill förlänga eller man åker på en karens. Så det går förlänga även om man redan är på resande fot.

Blir det billigare/bättre än thailändsk/internationell helth insurance?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev p125:

Hur länge fungerar det att ha förlängd reseförsäkring via hemförsäkringen i svenska försäkringsbolaget?

Hej

Jag har varit i Thailand lite mer än 5 månader. Har Folksams hemförsäkring. 45 dagar ingår. Har sedan förlängt

flera gånger, inget problem, men måste naturligtvis ske innan gällande försäkring förfallit.

Så det går nog bra hos Folksam att förlänga "hur länge som helst", men det blir ingen billig försäkring i längden.

Och att byta försäkring när man redan är på resande fot kan nog vara svårt.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev p125:

Blir det billigare/bättre än thailändsk/internationell helth insurance?

Jag har ingen färsk och aktuell kunskap men har för mig att svensk förlängning blir dyrare i längden. Sen beror det vilken täckning man väljer på en internationell försäkring, finns ju olika varianter. Man ska ju komma ihåg också att en svensk försäkring kräver ofta att man har svenska socialskydd i botten som i sin tur kräver en viss period av vistelse i Sverige per år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallo.

Jag och frugan har reseförsäkring hos Länsförsäkringar. Betalar 62 kr/dag. Man kan förlänga upp till 2 år sen måste man vara I Sverige och teckna ny. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken försäkring man skall välja beror väldigt mycket på din ålder. År du under 65 finns en hel del att välja på men när du passerat 65 blir det svårare och mycket dyrare och efter 70 kan det vara svårt att överhuvudtaget hitta en försäkring. Är du under 65 är det väldigt viktigt att kolla hur länge du kan vara föräkrad i resp. bolag. En del kastar ut dig vid 65 medans andra kanske låter dig vara kvar livet ut.
Själv är jag så gammal att en riktig sjukförsäkring inte går att hitta utan jag nöjer mig med en olycksfallsförsäkring ifrån Coris.

På Facebook finns en grupp som heter "Sjukförsäkring Thailand" där du kan få massor med korrekt information och hjälp med att teckna det som passar just dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev p125:

Hur länge fungerar det att ha förlängd reseförsäkring via hemförsäkringen i svenska försäkringsbolaget?

 

LF max 2 år.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Holst:

Hej 

Är väl några år kvar ,men planerar att flytta till Pattaya, när man får pension.

Vilka försäkringar har ni som redan bor i Thailand?

Har hört bra om ett nytt företag https://www.wrlife.net/

Tackar på förhand Holst

 

WRLife har jag tittat på. Dom är ganska nya, tror dom funnits här 3-4 år nu. Har inte hört något negativt om dom och dom är betydligt billigare än dom konkurenter jag tittat på. Finns som endast inpatient eller med outpatient med men då naturligtvis dyrare. Ingen åldersbegränsning. Kontakta AA Insurance om du vill veta mer om dom.

 

Jag har valt att teckna reseförsäkring med Coris. Jag är 68 år och betalar ca 4000 THB/månad. Har haft det i snart 2 år tror jag och kan förlänga hur länge som helst. Tidigare kunde man bara teckna 4 mån i stöten, vet inte om dom ändrat på det. Valde dom eftersom dom tar out patient kostnader av "akut" art. Har haft ett claim och det var inga problem men det var en mindre kostnad. Kontakta Clas Ebler på FB om du vill ha hjälp med den.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

 

WRLife har jag tittat på. Dom är ganska nya, tror dom funnits här 3-4 år nu. Har inte hört något negativt om dom och dom är betydligt billigare än dom konkurenter jag tittat på. Finns som endast inpatient eller med outpatient med men då naturligtvis dyrare. Ingen åldersbegränsning. Kontakta AA Insurance om du vill veta mer om dom.

 

Jag har valt att teckna reseförsäkring med Coris. Jag är 68 år och betalar ca 4000 THB/månad. Har haft det i snart 2 år tror jag och kan förlänga hur länge som helst. Tidigare kunde man bara teckna 4 mån i stöten, vet inte om dom ändrat på det. Valde dom eftersom dom tar out patient kostnader av "akut" art. Har haft ett claim och det var inga problem men det var en mindre kostnad. Kontakta Clas Ebler på FB om du vill ha hjälp med den.

 

dum fråga kanske .. men inpatient   och outpatient  vad är det? 

 

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Holst:

dum fråga kanske .. men inpatient   och outpatient  vad är det? 

 

Inpatient är en patient som ligger inlagd och flera dagar. Outpatient är en sådan som kommer in över dan eller för kortare besök för vård men stannar inte kvar över natten.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Inpatient är en patient som ligger inlagd och flera dagar. Outpatient är en sådan som kommer in över dan eller för kortare besök för vård men stannar inte kvar över natten.

Ok så om man bara har inpatient, får man bara hjälp om man blir inlagd , annars får man betala själv?

 

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Holst:

Ok så om man bara har inpatient, får man bara hjälp om man blir inlagd , annars får man betala själv?

 

Ja

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick nyligen update på Coris.

 

181596556_Screenshot_20230410_134348_AdobeAcrobat.thumb.jpg.83816cfccb8f99d92010374d34892cf5.jpg524435526_Screenshot_20230410_134449_Microsoft365(Office).thumb.jpg.a73623bc5352fd7e2f6d8eabad734a39.jpg

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2023-04-09 at 08:21, skrev Esspe:

WRLife har jag tittat på. Dom är ganska nya, tror dom funnits här 3-4 år nu.

Just köpt den, funderat länge på det men avvaktat pga att jag varit iväg på jobb för mycket och det känts onödigt.

 

Har googlat och inte funnit någon missnöjd patient som använt försäkringen, har ett par vänner som också köpt WR, och de är nöjda med hur allt fungerat.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-22 at 07:15, skrev Soengsang:

Just köpt den, funderat länge på det men avvaktat pga att jag varit iväg på jobb för mycket och det känts onödigt.

 

Har googlat och inte funnit någon missnöjd patient som använt försäkringen, har ett par vänner som också köpt WR, och de är nöjda med hur allt fungerat.

Hej

Måste man teckna försäkringen helt år, eller går det t.ex. teckna 6 mån?

Var i Thailand 6 månader senast, och använde min Folksam hemförsäkring 45 dagar + förlängning upp till 6 mån.

Men tycker det blir ett dyrt sätt, måste hitta något bättre till nästa resa. WR kanske är ett bra alternativ.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
1 timme sedan, skrev biker:

Hej

Måste man teckna försäkringen helt år, eller går det t.ex. teckna 6 mån?

Var i Thailand 6 månader senast, och använde min Folksam hemförsäkring 45 dagar + förlängning upp till 6 mån.

Men tycker det blir ett dyrt sätt, måste hitta något bättre till nästa resa. WR kanske är ett bra alternativ.

mvh

biker

 

Jag har Coris och den säljs endast i 120 dagars perioder.

Varför inte kolla med Clas Ebler via Messenger/FB. Det är han som har gruppen Sjukförsäkring Thailand på FB.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag har Coris och den säljs endast i 120 dagars perioder.

Varför inte kolla med Clas Ebler via Messenger/FB. Det är han som har gruppen Sjukförsäkring Thailand på FB.

 

19 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag har Coris och den säljs endast i 120 dagars perioder.

Varför inte kolla med Clas Ebler via Messenger/FB. Det är han som har gruppen Sjukförsäkring Thailand på FB.

Jodå, jag är med i den gruppen och kommer att kontakta Claes framöver. Tack för svar ang. Coris.

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Måste man teckna försäkringen helt år, eller går det t.ex. teckna 6 mån?

Var i Thailand 6 månader senast, och använde min Folksam hemförsäkring 45 dagar + förlängning upp till 6 mån.

Men tycker det blir ett dyrt sätt, måste hitta något bättre till nästa resa. WR kanske är ett bra alternativ.

mvh

biker

 

Förlängning av hemförsäkringen må vara lite dyr men man får nog mest för pengarna den dagen olyckan är framme.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Förlängning av hemförsäkringen må vara lite dyr men man får nog mest för pengarna den dagen olyckan är framme.

Jo, jag har den känslan också. Ska kolla med Folksam, jag fyller 65 nu i juni. En del premier stiger ju markant då.

Konstigt egentligen, eftersom man bara blir piggare för varje år? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Måste man teckna försäkringen helt år, eller går det t.ex. teckna 6 mån?

Var i Thailand 6 månader senast, och använde min Folksam hemförsäkring 45 dagar + förlängning upp till 6 mån.

Men tycker det blir ett dyrt sätt, måste hitta något bättre till nästa resa. WR kanske är ett bra alternativ.

mvh

biker

 

Jag vet inte.

Men poängen är lite att teckna tidigt, för premien består livet ut.

Den höjs dock med 3% varje gång du använder den.

Och det är ju billigare att teckna dess då ”yngre” man är.

 

Fråga Clas Ebler, han är väldigt kunnig och hjälpsam.

 

Men vill du endast ha 6m är ju en bra reseförsäkring ett alternativ, den nedan rekommenderar mr Ebler till mig, då WR inte täcker vissa sjukdomar de första 3 månaderna efter nytecknade av WR.

https://www.acs-ami.com/en/travel-insurance/globe-traveller/

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...