Jump to content
IGNORERAD

Northvolts plågsamma död


Nicholas

Recommended Posts

Northvolt jagar nya miljarder
Den svenska batteritillverkaren befinner sig enligt uppgift i förhandlingar om att ta in mer än 5 miljarder dollar, över 52 miljarder kronor i finansiering, för att nå sitt mål att bli Europas största batteritillverkare.

Enligt Financial Times förhandlar Northvolt med ett antal banker för att tanka kassan och en överenskommelse spås kunnas nå senare under året, skriver tidningen och hänvisar till personer med insyn.

Enligt källorna kommer pengarna att användas för att nå batteritillverkarens mål, nämligen att bli den största batteritillverkaren i Europa. Skulle förhandlingarna gå i lås skulle detta innebära ett stort steg framåt, skriver tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

 

Personligen tror jag att helt batteridrivna bilar är ett övergående fenomen.

 

Tror mer på Ladd-Hybrider som går på alternativa bränslen som Alkohol eller Vätgas, och på bilar som körs på elbilsvägar där de kör på el från vägbanan samtidigt som de laddar sina mindre batterier.

Och naturligtvis på bränsleceller.

 Det största problemet jag ser med enbart batteridrift är tiden det tar att ladda fullt och de tunga batterierna...

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
33 minuter sedan, skrev Tommy:

Intressant!

 

Personligen tror jag att helt batteridrivna bilar är ett övergående fenomen.

 

Tror mer på Ladd-Hybrider som går på alternativa bränslen som Alkohol eller Vätgas, och på bilar som körs på elbilsvägar där de kör på el från vägbanan samtidigt som de laddar sina mindre batterier.

Och naturligtvis på bränsleceller.

 Det största problemet jag ser med enbart batteridrift är tiden det tar att ladda fullt och de tunga batterierna...

 

MVH

 

 

Håller helt med dig Tommy.

Bra batterier behövs det i framtiden, men som brukare av en bil behöver jag veta att jag har reservkraft eller alternativ drivning när batterierna är slut. 

 

Att alla nu springer åt samma håll för att Tesla dök upp och blev en succe betyder ju inte att detta är rätt väg. Har aldrig fattat vad som är bättre med att ladda bilen med El från kolkraft och olja istället för att direkt driva fordonet med detta. Miljömässigt blir ju resultatet det samma, och då har jag bortsett från den enorma miljöbelastning det är att tillverka batterier. 

Det var ju inte så jättelänge sedan alla skulle köra på etanol som var så oerhört bra. Men bilar som började lukta som storkök när rappsbaserad etanol förbrändes och motorer som inte klarade av detta bränsle även om de skulle göra det enligt tillverkarna, slog ihjäl den flugan på ett halvår. 

 

Ändrades av Vaxet older version
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Vaxet older version:

 

Håller helt med dig Tommy.

Bra batterier behövs det i framtiden, men som brukare av en bil behöver jag veta att jag har reservkraft eller alternativ drivning när batterierna är slut. 

 

Att alla nu springer åt samma håll för att Tesla dök upp och blev en succe betyder ju inte att detta är rätt väg. Har aldrig fattat vad som är bättre med att ladda bilen med El från kolkraft och olja istället för att direkt driva fordonet med detta. Miljömässigt blir ju resultatet det samma, och då har jag bortsett från den enorma miljöbelastning det är att tillverka batterier. 

Det var ju inte så jättelänge sedan alla skulle köra på etanol som var så oerhört bra. Men bilar som började lukta som storkök när rappsbaserad etanol förbrändes och motorer som inte klarade av detta bränsle även om de skulle göra det enligt tillverkarna, slog ihjäl den flugan på ett halvår. 

 

Rapsbaserad etanol har jag aldrig hört talas om, däremot vet jag att många dieselbilar går fint att köra på filtrerad rapsolja, så bra att flera företag i Sverige BETALAR för att få ta emot vår uttjänta frityrolja, drygt 2 kr/liter, nåt som vi förväntades att betala för att bli av med för 10 år sedan...

 

Men jag minns att jag hamnade bakom en Skogaholms-lastbil som körde på Rapsolja för 35 år sedan, den bogserade en annan lastbil i en uppförsbacke, OCH då luktade det Pommes i flera minuter, innan jag kunde köra om.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja men ni glömmer oss som lever på att åka runt å sälja saker!

Min Fiat Dukato drar 0,86 mil med full last samt husvagn.

Försök att få ihop ekonomin med en elbil inkl inköp.

Örebro- Jokkmokk disel kontra el!!

Minst 3 laddningar upp.

Säger som ormen...

Huva huva

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet older version
13 minuter sedan, skrev Tommy:

Rapsbaserad etanol har jag aldrig hört talas om, däremot vet jag att många dieselbilar går fint att köra på filtrerad rapsolja, så bra att flera företag i Sverige BETALAR för att få ta emot vår uttjänta frityrolja, drygt 2 kr/liter, nåt som vi förväntades att betala för att bli av med för 10 år sedan...

 

Men jag minns att jag hamnade bakom en Skogaholms-lastbil som körde på Rapsolja för 35 år sedan, den bogserade en annan lastbil i en uppförsbacke, OCH då luktade det Pommes i flera minuter, innan jag kunde köra om.

 

 

MVH

 

Använd frityrolja låter dock som ett miljövänligt alternativ, men för att den skall brinna bra behövs alkohol i den också. Skall detta med frityrolja funka fullt ut får dock Svenska folket lägga om sina kostvanor till 100 procent friterat, och inte ens då räcker det antagligen :)

Så jag tror på detta med en förbränningsmotor av någon typ i kombination med elmotorer och bra batterier, bättre än idag är framtiden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tommy:

Intressant!

 

Personligen tror jag att helt batteridrivna bilar är ett övergående fenomen.

 

Tror mer på Ladd-Hybrider som går på alternativa bränslen som Alkohol eller Vätgas, och på bilar som körs på elbilsvägar där de kör på el från vägbanan samtidigt som de laddar sina mindre batterier.

Och naturligtvis på bränsleceller.

 Det största problemet jag ser med enbart batteridrift är tiden det tar att ladda fullt och de tunga batterierna...

 

MVH

 

 

Det finns dieslar som går att köra på under 4l/100km så kombinera dessa med hybriddrift där batterierna klarar minst 150km så är infrastrukturen redan utbyggd.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Vaxet older version:

 

Håller helt med dig Tommy.

Bra batterier behövs det i framtiden, men som brukare av en bil behöver jag veta att jag har reservkraft eller alternativ drivning när batterierna är slut. 

 

Att alla nu springer åt samma håll för att Tesla dök upp och blev en succe betyder ju inte att detta är rätt väg. Har aldrig fattat vad som är bättre med att ladda bilen med El från kolkraft och olja istället för att direkt driva fordonet med detta. Miljömässigt blir ju resultatet det samma, och då har jag bortsett från den enorma miljöbelastning det är att tillverka batterier. 

Det var ju inte så jättelänge sedan alla skulle köra på etanol som var så oerhört bra. Men bilar som började lukta som storkök när rappsbaserad etanol förbrändes och motorer som inte klarade av detta bränsle även om de skulle göra det enligt tillverkarna, slog ihjäl den flugan på ett halvår. 

 

 

Miljömässigt är inte resultatet samma, det är mycket sämre(om man ska tro miljötomtarna) att ladda med el från kol och oljekraftverk.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyskarna fick behålla disel-bilarna.

 

Så dom är inte förbjudna från 2035, men dom måste köra på "e-bränsle" dvs diesel framställt miljövänligt.

 

Lite oklart vad det e-fuel, betyder, men det betyder väl att tyskarna skjuter problemet framför sig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Tyskarna fick behålla disel-bilarna.

 

Så dom är inte förbjudna från 2035, men dom måste köra på "e-bränsle" dvs diesel framställt miljövänligt.

 

Lite oklart vad det e-fuel, betyder, men det betyder väl att tyskarna skjuter problemet framför sig.

 

 

Kolla tex här:

 

https://www.audi.se/se/web/sv/senaste/teknik-2016-ediesel.html  

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar ju om politisk makt. Avväpnar man araberna med oljan. Så ökar ju den politiska makten för dom lokala politikerna. Problemet med "global warming" började ju när Araberna försökte konkurrera ut den amerikanska skifferoljan. Vilket fick amerikanska politiker på spåret att sätta arbaerna på plats. Sen har man lurat alla att det är CO2 som är problemet. Vilket är rent bullshit. Att förbjuda förbränningsmotorer till 2035 är ju så korkat. Då denna energikris som sker nu. Har väl om något påvisat att framställning av el inte är helt oproblematiskt.  politiker använer miljön som språngbräda för egen vinning. Vilket handlar om  miljöfrågor som ideologi. Inte om miljön som så. Då dom flesta politiker skiter i miljön. Dock är det bra för politiker som vill använda miljön som språngbräda för att vinna egen makt.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-03-29 at 12:11, skrev Nicholas:

Tyskarna fick behålla disel-bilarna.

 

Så dom är inte förbjudna från 2035, men dom måste köra på "e-bränsle" dvs diesel framställt miljövänligt.

 

Lite oklart vad det e-fuel, betyder, men det betyder väl att tyskarna skjuter problemet framför sig.

 

Det betyder att man har ett sundare tänk än att än att lägga alla ägg i samma korg. De där med att 100% av alla bilar som tillverkas från och med 2030 bara ska vara eldrivna är ju bara dumt och orealistiskt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...