Jump to content
IGNORERAD

Kasikorn banks nya App !


LittleBell

Recommended Posts

NÀr jag idag loggade in pÄ Kasikorns bankhemsida sÄ fick jag ett meddelande om att jag kan skaffa sÀkrare inloggning med Kasikorns egen app dÀr man sedan skall kunna logga in via att skanna en QR kod.

Är det nĂ„gon hĂ€r pĂ„ forumet som har installerat deras app som heter nĂ„got i stil med "K Plus ", och har den fungerat bra frĂ„n Sverige och med svensk mobil ?

Fanns dÀr engelsk text eller Àr den endast pÄ Thai ?

mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna trÄd

  • biker

    8

  • gst

    7

  • Tallviking

    6

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna trÄd

Inlagda bilder

Jag installerade den i Thailand och hade dÄ ett Thai sim-kort. Fick hjÀlp pÄ Kasikorn-kontoret att fixa allt

 

Tveksam om det gÄr att aktivera appen med ett svenskt sim-kort

 

Den finns pÄ engelska

 

Du kan t.ex anvÀnda den som prompt-pay och ta ut kontanter i automat samt betala överallt dÀr du kan betala med QR-kod vilket snart Àr överallt. Har knappt aldrig anvÀnt Kasikorn-kortet sedan jag fick appen

 

 

Screenshot_2023-03-13-15-05-37-315_com.kasikorn.retail.mbanking.wap.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SÄnt dÀr har vÀl inte med telefonkortet att göra. Det Àr ju i appen och inloggningsuppgifterna som hemligheterna sitter. 

Vill man fÄ kvitto pÄ betalning via sms sÄ Àr det nog ett thainummer som krÀvs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

SÄnt dÀr har vÀl inte med telefonkortet att göra.

Delvis har det med kortet att göra, appen kÀnner av vilket nummer du loggar in frÄn, det nummer du har registrerat pÄ banken.

Det var Ànnu kÀnsligare för nÄgra Är sedan, mÄnga saker gick dÄ inte att göra via wifi.

Men för att starta en nyinstallerad app sÄ Àr jag rÀtt sÀker du Àven idag mÄste ansluta frÄn ditt registrerade nummer.

Jag gjorde en gÄng misstaget att byta telefon dÄ jag inte var i Thailand, hade dÄ problem med att logga in i den nya luren, löste det med att köra internet vi mitt Thai-sim.

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Delvis har det med kortet att göra, appen kÀnner av vilket nummer du loggar in frÄn, det nummer du har registrerat pÄ banken.

Det var Ànnu kÀnsligare för nÄgra Är sedan, mÄnga saker gick dÄ inte att göra via wifi.

Men för att starta en nyinstallerad app sÄ Àr jag rÀtt sÀker du Àven idag mÄste ansluta frÄn ditt registrerade nummer.

Jag gjorde en gÄng misstaget att byta telefon dÄ jag inte var i Thailand, hade dÄ problem med att logga in i den nya luren, löste det med att köra internet vi mitt Thai-sim.

Frugan kör 2 olika banker frÄn sin telefon nÀr hon Àr i Sverige trots att simkortet dÄ sitter i en annan telefon i Thailand. 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inlagd (Ă€ndrad)
33 minuter sedan, skrev rolba:

Frugan kör 2 olika banker frÄn sin telefon nÀr hon Àr i Sverige trots att simkortet dÄ sitter i en annan telefon i Thailand. 

Ja, men prova att nyinstallera en app och starta den utan rÀtt sim.....det gick iaf inte för mig förens jag anslöt via thaisim.

Iaf Kasikorn krÀver rÀtt sim i luren vid större Àndringar, men den "nya" appen verkar mindre kÀnslig.

 

Om hennes sim inte sitter i, eller hon har tillgÄng, hur gör hon dÄ med OTP, det behöver man ju ofta vid olika transaktioner, kortköp?

Ändrades av Soengsang

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

51 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja, men prova att nyinstallera en app och starta den utan rÀtt sim.....det gick iaf inte för mig förens jag anslöt via thaisim.

Iaf Kasikorn krÀver rÀtt sim i luren vid större Àndringar, men den "nya" appen verkar mindre kÀnslig.

 

Om hennes sim inte sitter i, eller hon har tillgÄng, hur gör hon dÄ med OTP, det behöver man ju ofta vid olika transaktioner, kortköp?

Vad jag vet sÄ betalar hon bara rÀkningar nÀr hon Àr i Sverige. Det hon missar Àr sms konfirmationen men det syns ju i appen sÄ den behövs inte

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja, men prova att nyinstallera en app och starta den utan rÀtt sim.....det gick iaf inte för mig förens jag anslöt via thaisim.

Iaf Kasikorn krÀver rÀtt sim i luren vid större Àndringar, men den "nya" appen verkar mindre kÀnslig.

 

Om hennes sim inte sitter i, eller hon har tillgÄng, hur gör hon dÄ med OTP, det behöver man ju ofta vid olika transaktioner, kortköp?

OTP behövs inte i nya appen. DÀr bekrÀftar du med 6-siffrig kod istÀllet eller fingeravtrycket

 

Lokalt SIM behövs nÀr du aktiverar appen bara. Min app fungerar utan problem nu hemma i Sverige med svenskt sim i telefonen enbart,

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inlagd (Ă€ndrad)
15 minuter sedan, skrev Tallviking:

OTP behövs inte i nya appen. DÀr bekrÀftar du med 6-siffrig kod istÀllet eller fingeravtrycket

AnvÀnde OTP för nÄgon vecka sedan, sÄ nog behövs det, anvÀnder inte fingeravtryck heller, ansiktsigenkÀnning fungerar bra.

Sant dÀr att registrerat sim nu tydligen endast behövs för aktivering, tidigare var det till fler tjÀnster.

 

En jÀkligt bra funktion i appen Àr att man kan ringa banken via ip-samtal dÄ man Àr inloggad, om man behöver hjÀlp med nÄgot, just att man Àr inloggad bekrÀftar att det Àr du.

Ändrades av Soengsang

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

AnvÀnde OTP för nÄgon vecka sedan, sÄ nog behövs det, anvÀnder inte fingeravtryck heller, ansiktsigenkÀnning fungerar bra.

Sant dÀr att registrerat sim nu tydligen endast behövs för aktivering, tidigare var det till fler tjÀnster.

 

OK. Enda jag behöver OTP till Àr nÀr jag gör nÄgot i webbanken, inte i appen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

OK. Enda jag behöver OTP till Àr nÀr jag gör nÄgot i webbanken, inte i appen.

Ok, jag behöver den oftast för kortköp online, tex flygbiljett.

Kortköp pÄ tex Lazada och liknande krÀver dÀremot inte OTP

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för all feedback.👍

 

OTP var nÄgot som jag aldrig hört talas om och att googla gav en massa olika svar, men gissar att det svaret som handlade om nÄgon betalningsapp Àr vad ni skriver om??.

 

Jag fÄr vÀl höra med banken i Thailand vid nÀsta resa om de vet vad som gÀller (antagligen utgÄr de frÄn att alla har ett Thai sim kort och kan dÀrför inte svara).

 

SÄ frÄgan Àr om nÄgon hÀr pÄ forumet har testat om appen (K Plus) fungerar om man installerar den pÄ en mobil med endast svenskt sim-kort.

 

Kan vara trĂ„kigt att testa och sĂ„ dĂ€refter kan man inte lĂ€ngre logga in med sin vanliga namn + lösenord variant  och sĂ„ stĂ„r man helt utan möjlighet att kolla sina kontouppgifter dĂ€refter â˜č

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

39 minuter sedan, skrev LittleBell:

Tack för all feedback.👍

 

OTP var nÄgot som jag aldrig hört talas om och att googla gav en massa olika svar, men gissar att det svaret som handlade om nÄgon betalningsapp Àr vad ni skriver om??.

 

Jag fÄr vÀl höra med banken i Thailand vid nÀsta resa om de vet vad som gÀller (antagligen utgÄr de frÄn att alla har ett Thai sim kort och kan dÀrför inte svara).

 

SÄ frÄgan Àr om nÄgon hÀr pÄ forumet har testat om appen (K Plus) fungerar om man installerar den pÄ en mobil med endast svenskt sim-kort.

 

Kan vara trĂ„kigt att testa och sĂ„ dĂ€refter kan man inte lĂ€ngre logga in med sin vanliga namn + lösenord variant  och sĂ„ stĂ„r man helt utan möjlighet att kolla sina kontouppgifter dĂ€refter â˜č

 

 

 

 

 

 

OTP Àr förkortningen för One Time Password.

 

AlltsÄ ett engÄngslösenord som oftast levereras med sms eller mail beroende pÄ vad för tjÀnst man anvÀnder.

 

KrÀvs normalt sett vid vissa transaktioner eller inloggningar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En sak jag gillar med nya appen Àr att man kan ta ut kontakter i en Kasikorn-bankomat enbart genom att anvÀnda appen och man behöver inte ha kontokortet med sig

 

Även att funktionen "Prompt-Pay" gĂ„r att göra i appen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

En sak jag gillar med nya appen Àr att man kan ta ut kontakter i en Kasikorn-bankomat enbart genom att anvÀnda appen och man behöver inte ha kontokortet med sig

 

Även att funktionen "Prompt-Pay" gĂ„r att göra i appen

KÀnner inte kontakterna sig lite tillplattade dÄ? 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inlagd (Ă€ndrad)
5 timmar sedan, skrev Tallviking:

En sak jag gillar med nya appen Àr att man kan ta ut kontakter i en Kasikorn-bankomat enbart genom att anvÀnda appen och man behöver inte ha kontokortet med sig

 

Även att funktionen "Prompt-Pay" gĂ„r att göra i appen

HÄller med om att det Àr bra funktioner. Men Kasikorn kanske Àr lite lÄngsamma, detta har gÄtt att göra i flera Är med Bangkok Banks app.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

HÄller med om att det Àr bra funktioner. Men Kasikorn kanske Àr lite lÄngsamma, detta har gÄtt att göra i flera Är med Bangkok Banks app.

Har ocksÄ Bangkok bank. Tycker deras app fungerar klockrent bra. Sedan kan jag inte se problemet med sim-kort? Jag har haft mitt AIS simkort

i mÄnga Är. Har det hela tiden i mobilen, alltsÄ Àven hemma i Sverige. DÄ kan t.ex. Bangkok bank skicka OTP om sÄ skulle behövas.

Dock sÀllsynt, har nog bara hÀnt nÄgon gÄng nÀr man klantat och blivit spÀrrad pga. felaktiga inlogg.

Man mÄste sÄklart ha roaming aktiverat, men dÄ fungerar thai simkortet i Sverige. Tycker dessutom det Àr bra att

mobilen fungerar direkt man kommer till Thailand. DÄ stÀnger man bara sitt svenska sim. Allt vÀldigt smidigt, dock krÀvs mobil med 2 simslot.

Det har nog de flesta idag?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3 minuter sedan, skrev biker:

Har ocksÄ Bangkok bank. Tycker deras app fungerar klockrent bra. Sedan kan jag inte se problemet med sim-kort? Jag har haft mitt AIS simkort

i mÄnga Är. Har det hela tiden i mobilen, alltsÄ Àven hemma i Sverige. DÄ kan t.ex. Bangkok bank skicka OTP om sÄ skulle behövas.

Dock sÀllsynt, har nog bara hÀnt nÄgon gÄng nÀr man klantat och blivit spÀrrad pga. felaktiga inlogg.

Man mÄste sÄklart ha roaming aktiverat, men dÄ fungerar thai simkortet i Sverige. Tycker dessutom det Àr bra att

mobilen fungerar direkt man kommer till Thailand. DÄ stÀnger man bara sitt svenska sim. Allt vÀldigt smidigt, dock krÀvs mobil med 2 simslot.

Det har nog de flesta idag?

mvh

biker

 

 

Roaming har vÀl inget med sim:ets funktioner som telefon/sms att göra ? SMS/Ringa fungerar utomlands Àven om roaming Àr avstÀngt

 

DÀremot mÄste ditt thailÀndska SIM ha funktion för att fungera utomlands som sms/ringa samtal vilket inte alla har.

 

Det gÀller bara surf

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Roaming har vÀl inget med sim:ets funktioner som telefon/sms att göra ? SMS/Ringa fungerar utomlands Àven om roaming Àr avstÀngt

 

DÀremot mÄste ditt thailÀndska SIM ha funktion för att fungera utomlands som sms/ringa samtal vilket inte alla har.

 

Det gÀller bara surf

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om?

Naturligtvis mÄste din thailÀndska operatör ha roamingavtal med operatörer i det det land du befinner dig i.

I mitt fall, AIS har naturligtvis inget nÀt i Sverige. Men har roamingavtal som gör att det det gÄr bra att ringa med AIS vis TeliaŽs nÀt.

Ais har t.ex. inte roaming aktiverat med sverige default, men inget problem att be dem aktivera detta.

 

Datasurf som du nÀmner Àr nÄgot helt annat.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ocksÄ Bangkok Bank, och ör mycket nöjd med deras app. OTP skickas till det telefonnummer man har registrerat hos banken om man installerar om appen (t ex ny telefon) eller om man ska skicka till ny mottagare via internetbanken. Viktigt att behÄlla det telefonnummer man har registrerat hos banken. Har fÄtt lov att byta för ett antal Är sen, och det var inte kul :(

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

15 minuter sedan, skrev biker:

Har ocksÄ Bangkok bank. Tycker deras app fungerar klockrent bra. Sedan kan jag inte se problemet med sim-kort? Jag har haft mitt AIS simkort

i mÄnga Är. Har det hela tiden i mobilen, alltsÄ Àven hemma i Sverige. DÄ kan t.ex. Bangkok bank skicka OTP om sÄ skulle behövas.

Dock sÀllsynt, har nog bara hÀnt nÄgon gÄng nÀr man klantat och blivit spÀrrad pga. felaktiga inlogg.

Man mÄste sÄklart ha roaming aktiverat, men dÄ fungerar thai simkortet i Sverige. Tycker dessutom det Àr bra att

mobilen fungerar direkt man kommer till Thailand. DÄ stÀnger man bara sitt svenska sim. Allt vÀldigt smidigt, dock krÀvs mobil med 2 simslot.

Det har nog de flesta idag?

mvh

biker

 

Har inga problem med varken deras app eller mitt sim-kort (thai).

 

Dock tycker jag det Àr en bra funktion att man kan ta ut pengar ur ATM utan kort, otroligt att Kasikorn fÄtt det först nu.

Kommer ihÄg i forntiden hur det var innan man hade thai-bank, mycket stÄlar som gick i avgifter och vÀxlingskurser mm. Skönt att slippa det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 minut sedan, skrev biker:

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om?

Naturligtvis mÄste din thailÀndska operatör ha roamingavtal med operatörer i det det land du befinner dig i.

I mitt fall, AIS har naturligtvis inget nÀt i Sverige. Men har roamingavtal som gör att det det gÄr bra att ringa med AIS vis TeliaŽs nÀt.

Ais har t.ex. inte roaming aktiverat med sverige default, men inget problem att be dem aktivera detta.

 

Datasurf som du nÀmner Àr nÄgot helt annat.

mvh

biker

 

Roaming i telefonen gÀller bara surf. Att ringa, ta emot sms mm gÄr utmÀrkt med ais utan att ha roaming pÄslaget.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Roaming i telefonen gÀller bara surf. Att ringa, ta emot sms mm gÄr utmÀrkt med ais utan att ha roaming pÄslaget.

Om jag har det pÄslaget, eller inte Àr inte frÄgan. AIS mÄste ha det pÄslaget pÄ simkort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Har ocksÄ Bangkok Bank, och ör mycket nöjd med deras app. OTP skickas till det telefonnummer man har registrerat hos banken om man installerar om appen (t ex ny telefon) eller om man ska skicka till ny mottagare via internetbanken. Viktigt att behÄlla det telefonnummer man har registrerat hos banken. Har fÄtt lov att byta för ett antal Är sen, och det var inte kul :(

Precis som du sÀger. Det Àr guld vÄrt att hÄlla liv i sitt thai simkort. Har mitt nummer kvar sedan mÄnga Är.

Det Àr inte bara i bankvÀrlden det visat sig vÀrdefullt. Har haft helt otroliga problem med FB angÄende mobilnummer

mm. Skulle kunna skriva uppsatser om FBŽs policy. Men det hör inte hemma hÀr.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inlagd (Ă€ndrad)
36 minuter sedan, skrev gst:

Har ocksÄ Bangkok Bank, och ör mycket nöjd med deras app. OTP skickas till det telefonnummer man har registrerat hos banken om man installerar om appen (t ex ny telefon) eller om man ska skicka till ny mottagare via internetbanken. Viktigt att behÄlla det telefonnummer man har registrerat hos banken. Har fÄtt lov att byta för ett antal Är sen, och det var inte kul :(

Vad menar du med att de skickar ett OTP om man skickar till ny mottagare? Jag betalar med Bualuang-appen vid de flesta köp numera.

Har aldrig fÄtt nÄgot OTP för att göra detta. Anger bara kontonummer till mottagaren, numera sker det nÀstan alltid genom att skanna QR.

Menar du kanske menar om man anvÀnder internetbanken via dator? 

mvh

biker

'

Ändrades av biker
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna pÄ riktigt.

Du mÄste vara medlem för att kommentera pÄ forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. LĂ€tt gjort...!

Registrera dig pÄ forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in hÀr.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...