Jump to content
IGNORERAD

Kasikorn banks nya App !


LittleBell

Recommended Posts

När jag idag loggade in på Kasikorns bankhemsida så fick jag ett meddelande om att jag kan skaffa säkrare inloggning med Kasikorns egen app där man sedan skall kunna logga in via att skanna en QR kod.

Är det någon här på forumet som har installerat deras app som heter något i stil med "K Plus ", och har den fungerat bra från Sverige och med svensk mobil ?

Fanns där engelsk text eller är den endast på Thai ?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    8

  • gst

    7

  • Tallviking

    6

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag installerade den i Thailand och hade då ett Thai sim-kort. Fick hjälp på Kasikorn-kontoret att fixa allt

 

Tveksam om det går att aktivera appen med ett svenskt sim-kort

 

Den finns på engelska

 

Du kan t.ex använda den som prompt-pay och ta ut kontanter i automat samt betala överallt där du kan betala med QR-kod vilket snart är överallt. Har knappt aldrig använt Kasikorn-kortet sedan jag fick appen

 

 

Screenshot_2023-03-13-15-05-37-315_com.kasikorn.retail.mbanking.wap.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt där har väl inte med telefonkortet att göra. Det är ju i appen och inloggningsuppgifterna som hemligheterna sitter. 

Vill man få kvitto på betalning via sms så är det nog ett thainummer som krävs.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Sånt där har väl inte med telefonkortet att göra.

Delvis har det med kortet att göra, appen känner av vilket nummer du loggar in från, det nummer du har registrerat på banken.

Det var ännu känsligare för några år sedan, många saker gick då inte att göra via wifi.

Men för att starta en nyinstallerad app så är jag rätt säker du även idag måste ansluta från ditt registrerade nummer.

Jag gjorde en gång misstaget att byta telefon då jag inte var i Thailand, hade då problem med att logga in i den nya luren, löste det med att köra internet vi mitt Thai-sim.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Soengsang:

Delvis har det med kortet att göra, appen känner av vilket nummer du loggar in från, det nummer du har registrerat på banken.

Det var ännu känsligare för några år sedan, många saker gick då inte att göra via wifi.

Men för att starta en nyinstallerad app så är jag rätt säker du även idag måste ansluta från ditt registrerade nummer.

Jag gjorde en gång misstaget att byta telefon då jag inte var i Thailand, hade då problem med att logga in i den nya luren, löste det med att köra internet vi mitt Thai-sim.

Frugan kör 2 olika banker från sin telefon när hon är i Sverige trots att simkortet då sitter i en annan telefon i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev rolba:

Frugan kör 2 olika banker från sin telefon när hon är i Sverige trots att simkortet då sitter i en annan telefon i Thailand. 

Ja, men prova att nyinstallera en app och starta den utan rätt sim.....det gick iaf inte för mig förens jag anslöt via thaisim.

Iaf Kasikorn kräver rätt sim i luren vid större ändringar, men den "nya" appen verkar mindre känslig.

 

Om hennes sim inte sitter i, eller hon har tillgång, hur gör hon då med OTP, det behöver man ju ofta vid olika transaktioner, kortköp?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja, men prova att nyinstallera en app och starta den utan rätt sim.....det gick iaf inte för mig förens jag anslöt via thaisim.

Iaf Kasikorn kräver rätt sim i luren vid större ändringar, men den "nya" appen verkar mindre känslig.

 

Om hennes sim inte sitter i, eller hon har tillgång, hur gör hon då med OTP, det behöver man ju ofta vid olika transaktioner, kortköp?

Vad jag vet så betalar hon bara räkningar när hon är i Sverige. Det hon missar är sms konfirmationen men det syns ju i appen så den behövs inte

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Ja, men prova att nyinstallera en app och starta den utan rätt sim.....det gick iaf inte för mig förens jag anslöt via thaisim.

Iaf Kasikorn kräver rätt sim i luren vid större ändringar, men den "nya" appen verkar mindre känslig.

 

Om hennes sim inte sitter i, eller hon har tillgång, hur gör hon då med OTP, det behöver man ju ofta vid olika transaktioner, kortköp?

OTP behövs inte i nya appen. Där bekräftar du med 6-siffrig kod istället eller fingeravtrycket

 

Lokalt SIM behövs när du aktiverar appen bara. Min app fungerar utan problem nu hemma i Sverige med svenskt sim i telefonen enbart,

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

OTP behövs inte i nya appen. Där bekräftar du med 6-siffrig kod istället eller fingeravtrycket

Använde OTP för någon vecka sedan, så nog behövs det, använder inte fingeravtryck heller, ansiktsigenkänning fungerar bra.

Sant där att registrerat sim nu tydligen endast behövs för aktivering, tidigare var det till fler tjänster.

 

En jäkligt bra funktion i appen är att man kan ringa banken via ip-samtal då man är inloggad, om man behöver hjälp med något, just att man är inloggad bekräftar att det är du.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Använde OTP för någon vecka sedan, så nog behövs det, använder inte fingeravtryck heller, ansiktsigenkänning fungerar bra.

Sant där att registrerat sim nu tydligen endast behövs för aktivering, tidigare var det till fler tjänster.

 

OK. Enda jag behöver OTP till är när jag gör något i webbanken, inte i appen.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

 

OK. Enda jag behöver OTP till är när jag gör något i webbanken, inte i appen.

Ok, jag behöver den oftast för kortköp online, tex flygbiljett.

Kortköp på tex Lazada och liknande kräver däremot inte OTP

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all feedback.👍

 

OTP var något som jag aldrig hört talas om och att googla gav en massa olika svar, men gissar att det svaret som handlade om någon betalningsapp är vad ni skriver om??.

 

Jag får väl höra med banken i Thailand vid nästa resa om de vet vad som gäller (antagligen utgår de från att alla har ett Thai sim kort och kan därför inte svara).

 

Så frågan är om någon här på forumet har testat om appen (K Plus) fungerar om man installerar den på en mobil med endast svenskt sim-kort.

 

Kan vara tråkigt att testa och så därefter kan man inte längre logga in med sin vanliga namn + lösenord variant  och så står man helt utan möjlighet att kolla sina kontouppgifter därefter ☹️

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev LittleBell:

Tack för all feedback.👍

 

OTP var något som jag aldrig hört talas om och att googla gav en massa olika svar, men gissar att det svaret som handlade om någon betalningsapp är vad ni skriver om??.

 

Jag får väl höra med banken i Thailand vid nästa resa om de vet vad som gäller (antagligen utgår de från att alla har ett Thai sim kort och kan därför inte svara).

 

Så frågan är om någon här på forumet har testat om appen (K Plus) fungerar om man installerar den på en mobil med endast svenskt sim-kort.

 

Kan vara tråkigt att testa och så därefter kan man inte längre logga in med sin vanliga namn + lösenord variant  och så står man helt utan möjlighet att kolla sina kontouppgifter därefter ☹️

 

 

 

 

 

 

OTP är förkortningen för One Time Password.

 

Alltså ett engångslösenord som oftast levereras med sms eller mail beroende på vad för tjänst man använder.

 

Krävs normalt sett vid vissa transaktioner eller inloggningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag gillar med nya appen är att man kan ta ut kontakter i en Kasikorn-bankomat enbart genom att använda appen och man behöver inte ha kontokortet med sig

 

Även att funktionen "Prompt-Pay" går att göra i appen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

En sak jag gillar med nya appen är att man kan ta ut kontakter i en Kasikorn-bankomat enbart genom att använda appen och man behöver inte ha kontokortet med sig

 

Även att funktionen "Prompt-Pay" går att göra i appen

Känner inte kontakterna sig lite tillplattade då? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Tallviking:

En sak jag gillar med nya appen är att man kan ta ut kontakter i en Kasikorn-bankomat enbart genom att använda appen och man behöver inte ha kontokortet med sig

 

Även att funktionen "Prompt-Pay" går att göra i appen

Håller med om att det är bra funktioner. Men Kasikorn kanske är lite långsamma, detta har gått att göra i flera år med Bangkok Banks app.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev frogfish:

Håller med om att det är bra funktioner. Men Kasikorn kanske är lite långsamma, detta har gått att göra i flera år med Bangkok Banks app.

Har också Bangkok bank. Tycker deras app fungerar klockrent bra. Sedan kan jag inte se problemet med sim-kort? Jag har haft mitt AIS simkort

i många år. Har det hela tiden i mobilen, alltså även hemma i Sverige. Då kan t.ex. Bangkok bank skicka OTP om så skulle behövas.

Dock sällsynt, har nog bara hänt någon gång när man klantat och blivit spärrad pga. felaktiga inlogg.

Man måste såklart ha roaming aktiverat, men då fungerar thai simkortet i Sverige. Tycker dessutom det är bra att

mobilen fungerar direkt man kommer till Thailand. Då stänger man bara sitt svenska sim. Allt väldigt smidigt, dock krävs mobil med 2 simslot.

Det har nog de flesta idag?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev biker:

Har också Bangkok bank. Tycker deras app fungerar klockrent bra. Sedan kan jag inte se problemet med sim-kort? Jag har haft mitt AIS simkort

i många år. Har det hela tiden i mobilen, alltså även hemma i Sverige. Då kan t.ex. Bangkok bank skicka OTP om så skulle behövas.

Dock sällsynt, har nog bara hänt någon gång när man klantat och blivit spärrad pga. felaktiga inlogg.

Man måste såklart ha roaming aktiverat, men då fungerar thai simkortet i Sverige. Tycker dessutom det är bra att

mobilen fungerar direkt man kommer till Thailand. Då stänger man bara sitt svenska sim. Allt väldigt smidigt, dock krävs mobil med 2 simslot.

Det har nog de flesta idag?

mvh

biker

 

 

Roaming har väl inget med sim:ets funktioner som telefon/sms att göra ? SMS/Ringa fungerar utomlands även om roaming är avstängt

 

Däremot måste ditt thailändska SIM ha funktion för att fungera utomlands som sms/ringa samtal vilket inte alla har.

 

Det gäller bara surf

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Roaming har väl inget med sim:ets funktioner som telefon/sms att göra ? SMS/Ringa fungerar utomlands även om roaming är avstängt

 

Däremot måste ditt thailändska SIM ha funktion för att fungera utomlands som sms/ringa samtal vilket inte alla har.

 

Det gäller bara surf

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om?

Naturligtvis måste din thailändska operatör ha roamingavtal med operatörer i det det land du befinner dig i.

I mitt fall, AIS har naturligtvis inget nät i Sverige. Men har roamingavtal som gör att det det går bra att ringa med AIS vis Telia´s nät.

Ais har t.ex. inte roaming aktiverat med sverige default, men inget problem att be dem aktivera detta.

 

Datasurf som du nämner är något helt annat.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också Bangkok Bank, och ör mycket nöjd med deras app. OTP skickas till det telefonnummer man har registrerat hos banken om man installerar om appen (t ex ny telefon) eller om man ska skicka till ny mottagare via internetbanken. Viktigt att behålla det telefonnummer man har registrerat hos banken. Har fått lov att byta för ett antal år sen, och det var inte kul :(

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev biker:

Har också Bangkok bank. Tycker deras app fungerar klockrent bra. Sedan kan jag inte se problemet med sim-kort? Jag har haft mitt AIS simkort

i många år. Har det hela tiden i mobilen, alltså även hemma i Sverige. Då kan t.ex. Bangkok bank skicka OTP om så skulle behövas.

Dock sällsynt, har nog bara hänt någon gång när man klantat och blivit spärrad pga. felaktiga inlogg.

Man måste såklart ha roaming aktiverat, men då fungerar thai simkortet i Sverige. Tycker dessutom det är bra att

mobilen fungerar direkt man kommer till Thailand. Då stänger man bara sitt svenska sim. Allt väldigt smidigt, dock krävs mobil med 2 simslot.

Det har nog de flesta idag?

mvh

biker

 

Har inga problem med varken deras app eller mitt sim-kort (thai).

 

Dock tycker jag det är en bra funktion att man kan ta ut pengar ur ATM utan kort, otroligt att Kasikorn fått det först nu.

Kommer ihåg i forntiden hur det var innan man hade thai-bank, mycket stålar som gick i avgifter och växlingskurser mm. Skönt att slippa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev biker:

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om?

Naturligtvis måste din thailändska operatör ha roamingavtal med operatörer i det det land du befinner dig i.

I mitt fall, AIS har naturligtvis inget nät i Sverige. Men har roamingavtal som gör att det det går bra att ringa med AIS vis Telia´s nät.

Ais har t.ex. inte roaming aktiverat med sverige default, men inget problem att be dem aktivera detta.

 

Datasurf som du nämner är något helt annat.

mvh

biker

 

Roaming i telefonen gäller bara surf. Att ringa, ta emot sms mm går utmärkt med ais utan att ha roaming påslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

Roaming i telefonen gäller bara surf. Att ringa, ta emot sms mm går utmärkt med ais utan att ha roaming påslaget.

Om jag har det påslaget, eller inte är inte frågan. AIS måste ha det påslaget på simkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev gst:

Har också Bangkok Bank, och ör mycket nöjd med deras app. OTP skickas till det telefonnummer man har registrerat hos banken om man installerar om appen (t ex ny telefon) eller om man ska skicka till ny mottagare via internetbanken. Viktigt att behålla det telefonnummer man har registrerat hos banken. Har fått lov att byta för ett antal år sen, och det var inte kul :(

Precis som du säger. Det är guld vårt att hålla liv i sitt thai simkort. Har mitt nummer kvar sedan många år.

Det är inte bara i bankvärlden det visat sig värdefullt. Har haft helt otroliga problem med FB angående mobilnummer

mm. Skulle kunna skriva uppsatser om FB´s policy. Men det hör inte hemma här.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev gst:

Har också Bangkok Bank, och ör mycket nöjd med deras app. OTP skickas till det telefonnummer man har registrerat hos banken om man installerar om appen (t ex ny telefon) eller om man ska skicka till ny mottagare via internetbanken. Viktigt att behålla det telefonnummer man har registrerat hos banken. Har fått lov att byta för ett antal år sen, och det var inte kul :(

Vad menar du med att de skickar ett OTP om man skickar till ny mottagare? Jag betalar med Bualuang-appen vid de flesta köp numera.

Har aldrig fått något OTP för att göra detta. Anger bara kontonummer till mottagaren, numera sker det nästan alltid genom att skanna QR.

Menar du kanske menar om man använder internetbanken via dator? 

mvh

biker

'

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...