Jump to content
IGNORERAD

Kasikorn banks nya App !


LittleBell

Recommended Posts

54 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Roaming har väl inget med sim:ets funktioner som telefon/sms att göra ? SMS/Ringa fungerar utomlands även om roaming är avstängt

 

Däremot måste ditt thailändska SIM ha funktion för att fungera utomlands som sms/ringa samtal vilket inte alla har.

 

Det gäller bara surf

Det vore att förstöra en bra tråd att gå i djupare diskussion angående roaming i mobiltelefonivärlden.

Men det är liksom grunden för att hantera debitering mm. i mobiltelefonivärlden. Olika taxor beroende var du befinner dig i världen mm.

Den som vill lära sig kan googla.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Roaming

"Vad vet väl jag efter 45 år i telekombranschen?".

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    8

  • gst

    7

  • Tallviking

    6

  • Soengsang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev biker:

Om jag har det påslaget, eller inte är inte frågan. AIS måste ha det påslaget på simkort.

Har aldrig roaming påslaget på mitt ais-kort, fungerar alldeles utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev biker:

Vad menar du med att de skickar ett OTP om man skickar till ny mottagare? Jag betalar med Bualuang-appen vid de flesta köp numera.

Har aldrig fått något OTP för att göra detta. Anger bara kontonummer till mottagaren, numera sker det nästan alltid genom att skanna QR.

Menar du kanske menar om man använder internetbanken via dator? 

mvh

biker

'

Ja, i telefonen behövs inget OTP, utan bara i internetbanken som jag skrev, och set får jag utan att ha roaming påslaget. Roaming gäller bara mobildata, inte sms.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev gst:

Har aldrig roaming påslaget på mitt ais-kort, fungerar alldeles utmärkt.

Hur vet du det? Det är operatören som kan ändra detta. Du kan inte göra något åt detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev biker:

Hur vet du det? Det är operatören som kan ändra detta. Du kan inte göra något åt detta.

Då pratar vi om helt olika saker. För mig är roaming på telefonen att mobildata fungerar i andra länder. Någon annan typ av roaming har jag aldrig hört talas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev gst:

Har aldrig roaming påslaget på mitt ais-kort, fungerar alldeles utmärkt.

Spelar väl ingen roll vad du slår på eller av på din mobil?

Nja, jag lämnar diskussionen. Kan man inte förstå att mobiltelefoni/sms är något helt annat än datatrafik på mobilen, då blir det svårt.

Telefoni/sms är sedan gammalt, debitering baseras på var i världen man befinner sig. På vilken räkning ska debiteringen ske.

Mobildata är senare tiders påfund. Betala för vad du använder. Oavsett var du befinner dig.

Det ordnar sig

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev biker:

Spelar väl ingen roll vad du slår på eller av på din mobil?

Nja, jag lämnar diskussionen. Kan man inte förstå att mobiltelefoni/sms är något helt annat än datatrafik på mobilen, då blir det svårt.

Telefoni/sms är sedan gammalt, debitering baseras på var i världen man befinner sig. På vilken räkning ska debiteringen ske.

Mobildata är senare tiders påfund. Betala för vad du använder. Oavsett var du befinner dig.

Det ordnar sig

mvh

biker

 

Jag vet mycket väl skillnaden mellan telefoni och mobildata. Använder som sagt aldrig mobildata på mitt ais-kort i Sverige, behövs inte då sms går via telefoni.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Spelar väl ingen roll vad du slår på eller av på din mobil?

Nja, jag lämnar diskussionen. Kan man inte förstå att mobiltelefoni/sms är något helt annat än datatrafik på mobilen, då blir det svårt.

Telefoni/sms är sedan gammalt, debitering baseras på var i världen man befinner sig. På vilken räkning ska debiteringen ske.

Mobildata är senare tiders påfund. Betala för vad du använder. Oavsett var du befinner dig.

Det ordnar sig

mvh

biker

 

 

2 timmar sedan, skrev gst:

Jag vet mycket väl skillnaden mellan telefoni och mobildata. Använder som sagt aldrig mobildata på mitt ais-kort i Sverige, behövs inte då sms går via telefoni.

 

 

Ni pratar om varandra.

För att i huvud taget kunna koppla upp ett SIM-kort utomlands så att man kan ringa och skicka sms krävs att din operatör har ett roamingavtal med en operatör som verkar i det landet man reser till. Ibland behöver man hos sin operatör aktivera möjligheten till att använda roaming annars funkar inte SIM-kortet alls utomland alls.

Dataroaming är något man själv kan aktivera eller avaktivera i sin telefon. Har man dataroaming avaktiverat går det bara att använda datatrafik i hemlandet och inte utomlands. När du @biker skrev ” Man måste såklart ha roaming aktiverat” tänkte de flest nog att du menade dataroaming. För det är nog vad de flesta lekmän tänker som inte ha varit telekombranschen i 45 år.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt mycke trams om Roaming! Förstår inte problemet, sitter jag i Sverige och vill göra något med mitt thailändska Sim-kortet så gör jag det hemma där jag har WiFi, skulle aldrig drömma om att använda mitt thaikort ute i någon park i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev lasseiudon:

Väldigt mycke trams om Roaming! Förstår inte problemet, sitter jag i Sverige och vill göra något med mitt thailändska Sim-kortet så gör jag det hemma där jag har WiFi, skulle aldrig drömma om att använda mitt thaikort ute i någon park i Sverige.

Det som diskuteras är ju att hos vissa thailändska operatörer måste du aktivera internationell roaming för att kunna ta emot sms på ditt thai sim i Sverige.

 

Så när du genomför något som kräver OTP så blir det svårt om inte internationell roaming är aktiverat.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Mankan:

 

 

 

Ni pratar om varandra.

För att i huvud taget kunna koppla upp ett SIM-kort utomlands så att man kan ringa och skicka sms krävs att din operatör har ett roamingavtal med en operatör som verkar i det landet man reser till. Ibland behöver man hos sin operatör aktivera möjligheten till att använda roaming annars funkar inte SIM-kortet alls utomland alls.

Dataroaming är något man själv kan aktivera eller avaktivera i sin telefon. Har man dataroaming avaktiverat går det bara att använda datatrafik i hemlandet och inte utomlands. När du @biker skrev ” Man måste såklart ha roaming aktiverat” tänkte de flest nog att du menade dataroaming. För det är nog vad de flesta lekmän tänker som inte ha varit telekombranschen i 45 år.

OK, då är jag med, men aldrig något jag behövt tänka på. Så fort jag slår på mitt ais-kort jar det alltid anslutit mot svensk operatör.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:

OK, då är jag med, men aldrig något jag behövt tänka på. Så fort jag slår på mitt ais-kort jar det alltid anslutit mot svensk operatör.

 

Det är dataroaming (surfen) man kan slå av och på i en mobiltelefon som användare och finns en knapp i menyn för i Inställningar/Mobilnät

 

Det Roaming en "fackidi*t" pratar om som rör avtalen mellan operatörer i olika länder som krävs för att telefonfunktioner som samtal och sms ska fungera hos andra länders operatörer (t.ex Telenor i Sverige kontra DTAC i Thailand) är inget man som användare kan slå på eller av.

 

Konstigt att någon som varit i "branschen" i 45 år inte förstår skillnaden vad en "Fackidi*t" menar med Roaming och vad en konsument menar med Roaming (Dataroaming)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...