Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen är nu här


John Khonken

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Tommy:

 

Jag har alltid några tusen i plånboken, och det har hjälpt mej några gånger.

Tillexempel när någon maskinist grävde av IKEAs fiberkabel i Bäckebol för några år sedan, och de bara hade 2 kassor som kunde ta kortbetalningar, Restaurangen kunde bara ta kontanter den gången, jag betalade för oss och hjälpte en familj som ville swisha (men det gick icke på IKEA), jag betalade deras mat med kontanter och de swishade till mej.

 

Har för mig att MSB rekommenderar att man alltid skall ha kontanter i beredskap, för tillfällen när betalsystem inte fungerar, tillexempel vid cyberattacker  eller annat...

 

En googling visade att jag minns rätt:

Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma.

Fördelen med kontanter

Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället.

Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.

Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.

Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.

Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.

Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.

 

 https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/hemberedskap---preppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/

 

Fick du "kontantrabatt" på bräderna?

Borde vara minst momsen!

 

 

MVH

 

Samma här, alltid en rejäl slant i kontant i fickan och en reservkassa hemma om något akut händer.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    22

  • Boa52

    12

  • John Khonken

    11

  • Kenneth4618

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kenneth4618

Frugan har alltid kontanter och guld i kassaskåpet 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Frugan har alltid kontanter och guld i kassaskåpet 🙂

 

I kassaskåpet förvarar jag mina dykvikter, värdesakerna ligger på annan plats...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Jag har alltid några tusen i plånboken, och det har hjälpt mej några gånger.

Tillexempel när någon maskinist grävde av IKEAs fiberkabel i Bäckebol för några år sedan, och de bara hade 2 kassor som kunde ta kortbetalningar, Restaurangen kunde bara ta kontanter den gången, jag betalade för oss och hjälpte en familj som ville swisha (men det gick icke på IKEA), jag betalade deras mat med kontanter och de swishade till mej.

 

Har för mig att MSB rekommenderar att man alltid skall ha kontanter i beredskap, för tillfällen när betalsystem inte fungerar, tillexempel vid cyberattacker  eller annat...

 

En googling visade att jag minns rätt:

Ha en reserv av kontanter i mindre valörer hemma.

Fördelen med kontanter

Även om andra betalningssätt har blivit mycket vanligare, så har kontanter fortfarande en viktig roll i samhället.

Det är det enda betalningsmedel som alla kan ha tillgång till.

Du behöver inte någon speciell teknik som appar, betalkort eller E-legitimation för att betala.

Du kan ta ut och förvara en summa hemma i förebyggande syfte.

Kontanter är centralbankspengar, det vill säga att värdet garanteras av staten.

Det krävs inga mellanhänder för att genomföra betalning med kontanter.

 

 https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/forbered-dig-for-kris/hemberedskap---preppa-for-en-vecka/betalningar-och-kontanter/

 

Fick du "kontantrabatt" på bräderna?

Borde vara minst momsen!

 

 

MVH

Jag har minst en månadslön (tjänar rätt lite 😉) tillgänglig i kontanter annars känner jag mig naken.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har minst en månadslön (tjänar rätt lite 😉) tillgänglig i kontanter annars känner jag mig naken.

Att ha kontanter tillgängliga eller att ha dem i plånboken är inte riktigt samma sak...

Jag förutsätter att du inte lallar omkring med en månadslön i fickan?

Annars håller jag med och gör likadant, dvs har alltid ca 30000 i kontanter tillgängliga, men inte i plånboken.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Att ha kontanter tillgängliga eller att ha dem i plånboken är inte riktigt samma sak...

Jag förutsätter att du inte lallar omkring med en månadslön i fickan?

Annars håller jag med och gör likadant, dvs har alltid ca 30000 i kontanter tillgängliga, men inte i plånboken.

 

 

MVH

Det händer nog att man har en månadslön i fickan men oftast är det som du beskriver.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-03-14 at 15:19, skrev Soengsang:

Så är det fler o fler handlare som inte tar kontanter, men jag håller med @Boa52 där, de är dumma ;)

Men även i Thailand använder man ju inte mycket kontanter numera, i princip alla accepterar och föredrar QR-kod, till och med de små byashopparna, skulle tro jag betalar ca 90% i Thailand digitalt.

Värsta som finns när nån ska skanna på ex 7, tar ju en jvla tid. Men ovanligt här som tur är, bara på typ Homepro som jag betalar digitalt, cash is still King här på Phuket iaf. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev LTD:

Värsta som finns när nån ska skanna på ex 7, tar ju en jvla tid. Men ovanligt här som tur är, bara på typ Homepro som jag betalar digitalt, cash is still King här på Phuket iaf. 

Nja, tycker det går rätt fort, kan ta lika lång tid när folk gräver i fickorna eller personalen fipplar med växel.

I min familj så är det knappt någon som använder sedlar numera, barnen betalar i princip allt via telefonen, frugan har inte ens ett kort numera, helt onödigt då allt går via telefonen enl henne.

Jag kanske är mer old fashioned minded, använder både kort, kontanter och telefon.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är bra med alternativen, telefon och Cash.. inte var utan hur stort inköp  blir är mitt rättesnöre, upp till en dryg tusing är det Cash som gäller, allt däröver blir med q code om det alternativet finns. Det händer  om än ganska sällan, att det är blockat i fånen, strömavbrott t.ex så liksom tidigare påpekats,  en hög med Cash är ett måste.....

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-03-14 at 09:19, skrev Soengsang:

Så är det fler o fler handlare som inte tar kontanter, men jag håller med @Boa52 där, de är dumma ;)

Men även i Thailand använder man ju inte mycket kontanter numera, i princip alla accepterar och föredrar QR-kod, till och med de små byashopparna, skulle tro jag betalar ca 90% i Thailand digitalt.

 

Den gångna veckan var jag inne hos en handlare som hade en stor skylt vid kassan med texten:

"Betala gärna med kontanter!

Jag frågade varför och svaret var pga de höga kortavgifterna.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Nja, tycker det går rätt fort, kan ta lika lång tid när folk gräver i fickorna eller personalen fipplar med växel.

I min familj så är det knappt någon som använder sedlar numera, barnen betalar i princip allt via telefonen, frugan har inte ens ett kort numera, helt onödigt då allt går via telefonen enl henne.

Jag kanske är mer old fashioned minded, använder både kort, kontanter och telefon.

Svångrem, hängslen och säkerhetsnål är tryggast 🙂

Tyvärr funkar sällan kontanter när det är strömmavbrott. Möjligtvis på någon lanthandel.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Svångrem, hängslen och säkerhetsnål är trryggast 🙂

Tyvärr funkar sällan kontanter också när det är strömmavbrott. Möjligtvis på någon lanthandel.

Eller att nätverket ligger nere. Var iväg och skulle handla en gång, det var bara att köra hem igen.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar inte kassan eller det är strömavbrott får de flesta företag med registrerad kassa inte sälja något enligt reglerna för varje såld vara måste slås in i kassan så den registreras i "svarta lådan" och kunden måste få ett kassakvitto med kontrollnummer.

 

Så slutar kassan att fungera eller det blir strömavbrott måste företaget stänga tills problemet är löst

 

Så det hjälper inte att ha kontanter då

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sabotage/avbrott på nätverken så stannar nästan allting.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Fungerar inte kassan eller det är strömavbrott får de flesta företag med registrerad kassa inte sälja något enligt reglerna för varje såld vara måste slås in i kassan så den registreras i "svarta lådan" och kunden måste få ett kassakvitto med kontrollnummer.

 

Så slutar kassan att fungera eller det blir strömavbrott måste företaget stänga tills problemet är löst

 

Så det hjälper inte att ha kontanter då

Självklart polismästaren.

Ingen skulle komma på tanken. 

 

Världen är så enkel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Fungerar inte kassan eller det är strömavbrott får de flesta företag med registrerad kassa inte sälja något enligt reglerna för varje såld vara måste slås in i kassan så den registreras i "svarta lådan" och kunden måste få ett kassakvitto med kontrollnummer.

 

Så slutar kassan att fungera eller det blir strömavbrott måste företaget stänga tills problemet är löst

 

Så det hjälper inte att ha kontanter då

 

Då är det skönt att en del handlare har stake nog att begå en mindre "civil olydnad" i dessa situationer då, åtminstone i ditt nya hemland Skåne....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Då är det skönt att en del handlare har stake nog att begå en mindre "civil olydnad" i dessa situationer då, åtminstone i ditt nya hemland Skåne....

 

Dom riskerar ganska höga böter så de större butikerna och affärerna lär inte ta risken

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Dom riskerar ganska höga böter så de större butikerna och affärerna lär inte ta risken

 

Jag vet flera mindre handlare som varit riktigt "kundvänliga" när det varit större strömavbrott här nere de senaste åren, om man kan skriva(upp vad kunden köpte) och räkna(ihop kostnaden för vad kunden köpte) så kan man lägga in detta i sitt kassasystem när el eller internet är tillbaka.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag vet flera mindre handlare som varit riktigt "kundvänliga" när det varit större strömavbrott här nere de senaste åren, om man kan skriva(upp vad kunden köpte) och räkna(ihop kostnaden för vad kunden köpte) så kan man lägga in detta i sitt kassasystem när el eller internet är tillbaka.

 

Tvekar inte en sekund på att massor av företag är beredda att göra detta för dom vill ju tjäna pengar. Inte direkt något konstigt i det

 

Men allt handlar om risken att råka ut för problem med skatteverket vid en revision och alla lite större företag eller firmor är därför väldigt försiktiga med att "bända reglerna" eftersom skatteverkets bötesbelopp kan vara väldigt höga

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Tvekar inte en sekund på att massor av företag är beredda att göra detta för dom vill ju tjäna pengar. Inte direkt något konstigt i det

 

Men allt handlar om risken att råka ut för problem med skatteverket vid en revision och alla lite större företag eller firmor är därför väldigt försiktiga med att "bända reglerna" eftersom skatteverkets bötesbelopp kan vara väldigt höga

 

I fallen jag beskriver så kan jag inte tänka mej att varken Skattevärket eller andra myndigheter får kännedom eller kan bevisa vad som hänt och nu vet jag att vad gäller Skattevärket så är det omvändbevisning som gäller.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Tvekar inte en sekund på att massor av företag är beredda att göra detta för dom vill ju tjäna pengar. Inte direkt något konstigt i det

 

Men allt handlar om risken att råka ut för problem med skatteverket vid en revision och alla lite större företag eller firmor är därför väldigt försiktiga med att "bända reglerna" eftersom skatteverkets bötesbelopp kan vara väldigt höga

Typ aldrig döms någon. 

 

kolla med eko brotts myndigheten.

 

Omöjligt att fälla, läggs ner. 

Finns dokumentär i statsradion. 

 

Magdalena Andersson tyckte det största moms bedrägeriet någonsin inte var värt att prata om, och än mindre lagstifta emot. 

 

Man antar hon fick bra andel. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

Fungerar inte kassan eller det är strömavbrott får de flesta företag med registrerad kassa inte sälja något enligt reglerna för varje såld vara måste slås in i kassan så den registreras i "svarta lådan" och kunden måste få ett kassakvitto med kontrollnummer.

 

Så slutar kassan att fungera eller det blir strömavbrott måste företaget stänga tills problemet är löst

 

Så det hjälper inte att ha kontanter då

 

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Då är det skönt att en del handlare har stake nog att begå en mindre "civil olydnad" i dessa situationer då, åtminstone i ditt nya hemland Skåne....

Visst får företaget ta kontant betalt trots att kassaregistret tillfälligt inte fungerar.

 

Företaget ska då dock utfärda en "kontantfaktura". 

 

 

"Om ett företag upprättar en faktura och samtidigt tar kontant betalt vid försäljningstillfället brukar denna benämnas "kontantfaktura". Försäljning som dokumenteras genom en kontantfaktura behöver inte registreras i ett kassaregister om kontantfakturan uppfyller bokföringslagens krav på vad en verifikation ska innehålla."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
GreenValley

Idag på morgonen meddelade Seb rörelseresultatet för 1:a kvartalet 2023. Det verkar som att bankkrisen är här på riktigt nu, endast 11,6 miljarder i vinst!

:rotfl:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...