Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen är nu här


John Khonken

Recommended Posts

John Khonken

Som jag talat om hela tiden och vissa som inte försökt förstå vad som händer i bankvärlden. 

Alla vet väl att alla pengar ni har i ett bankkonto är bankens pengar.

Att vissa här på MPR tror att allt rasar på en dag  när en större bank oftast rasar på en helg. Allt för att låsa våra pengar. För insiders är redan ute.

Vad är det nu som händer och har hänt under många år. Jo. Insolventa banker. Dom har kunnat hålla sig över ytan på grund av oss och centralbanker och statliga garantier

Vilka banker har då problem eller är i krisläge. Det verkar som vissa tror att handelsbanken har problem. Det tror inte jag. Men blir det en stor bank som går i putten då drar den mig sig  fler som ringar på vattnet.

Titta på aktiekursen dom senaste åren på flera banker.

Deutsche bank

Storbanken i Schweiz Credit  Suisse

Nu SVB 

Även Wells Fargo och Silver State bank  har problem.

I SVB är nu alla konton låsta och aktiekursen rasade väl med 90%. 

Mitt kära pensionsbolag Alecta förlorade bara 6 miljarder i Fredags.

Så tänk efter är mitt råd i denna turbulenta tid. 

Ps Tänk på om det blir bail in så ligger vi sist i kedjan.

 

SKULLE VARA GLAD OM VI DISKUTERADE SAKFRÅGAN OCH INTE SKJUTER BUDBÄRAREN SOM VANLIGT

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    22

  • Boa52

    12

  • John Khonken

    11

  • Kenneth4618

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan inte uttala mig om SVB i detalj men det är som jag förstår en relativt nischad bank mot tech. En bransch som drivits av tillväxt snarare än lönsamhet när det inte kostat något att låna pengar. När räntorna stigit så har denna bransch fått problem att finansiera sin verksamhet då det blir dyrare att låna pengar. Så SVB fall tror jag kommer drabba tech hårdare än banksektorn, om vi pratar den tröga, tråkiga etablerade banksektorn. Skillnaden mot 2008 är tuffare regler och högre kapitaliseringskrav. Att SHB skulle ha problem är jag därför väldigt tveksam till, historiskt sett den mest välskötta banken i Sverige. Men vi får se de närmaste veckorna om någon sitter på en rejäl svarte Petter och dras med i fallet. Gällande Alecta så minskade deras portföljvärde med några promille, så man behöver nog inte vara orolig för att bli av med sin pension. Men med facit i hand, ett riktigt dålig beslut att byta SHB mot SVB. Men det blir nog bonusersättningar för dessa medarbetare ändå…

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Tydligen någon som betalt  till Alecta då jag får 261 spänn efter skatt varje månad från dem.

Skulle de försvinna så går jag inte under för det 🙂

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta här är att Alecta gick och köpte aktier i SVB för 6 miljarder sekunderna innan dom gick i putten.

 

Jag kommer återkomma och förklara det extremt anmärkningsvärda i detta som gjorde att alla mina aluminiumfolie-rullar gick åt innan jag hann tänka flaska. 

 

Men under tiden, tänk lite på det själva. 

Eller som Leif GW säger, hata slumpen.

 

Fundera på hur affären gick tilll, hur stressad var säljaren, vem var säljaren, hur fick han betalt, och hur stor kickback utgår när man köper saker som alla vet är värda 0 kr, och hur bra är det inte med polare som har pengar som igen egentligen bryr sig om när sådana här nödsituationer uppstår. 

 

Se till att ni har ordentligt med folie hemma innan ni sätter igång. 

 

 

 

elon-musk (1).jpg

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Fredman:

Mina pengar på banken är mina och skyddas av staten upp till 1.050.000:- mer än så ska man nog inte ha i likvida medel oavsett tider. Budbäraren är som vanligt förvirrad och felinformerad. 
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/sa-fungerar-insattningsgarantin/

 

Rent juridiskt har du en "enkelfordran" gentemot banken när du har satt in dem på banken. Insättningen hålls inte åtskild för dig utan är en del av bankens totala förmögenhetsmassa så nej, pengarna är inte dina utan du har en fordran på banken motsvarande det du satt in.

 

 

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
11 minuter sedan, skrev apknug:

Rent juridiskt har du en "enkelfordran" gentemot banken när du har satt in dem på banken. Insättningen hålls inte åtskild för dig utan är en del av bankens totala förmögenhetsmassa så nej, pengarna är inte dina utan du har en fordran på banken motsvarande det du satt in.

 

 

Ja det var ju en jävla skillnad! 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Det intressanta här är att Alecta gick och köpte aktier i SVB för 6 miljarder sekunderna innan dom gick i putten.

 

Jag kommer återkomma och förklara det extremt anmärkningsvärda i detta som gjorde att alla mina aluminiumfolie-rullar gick åt innan jag hann tänka flaska. 

 

Men under tiden, tänk lite på det själva. 

Eller som Leif GW säger, hata slumpen.

 

Fundera på hur affären gick tilll, hur stressad var säljaren, vem var säljaren, hur fick han betalt, och hur stor kickback utgår när man köper saker som alla vet är värda 0 kr, och hur bra är det inte med polare som har pengar som igen egentligen bryr sig om när sådana här nödsituationer uppstår. 

 

Se till att ni har ordentligt med folie hemma innan ni sätter igång. 

 

 

 

elon-musk (1).jpg

På ett sätt är det väldigt ironiskt att de sålde sina SHB till förmån för SVB i ett läge när många andra placerare för tillfället undviker tech och sådant kopplat till tech. Och att informationen om detta byte gick ut precis innan SVB aktiekurs slaktades. Kan inte varit kul att under veckor/månader sålt av SHB och köpt SVB för att sen se kursen störtdyker. Hade gärna varit en fluga på väggen och lyssnat på diskussionerna hos Alecta.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja det var ju en jävla skillnad! 

Det är det, jag kommer ihåg när jag jobbade på bank och uttagskorten eller Internetbanken låg nere eller att det var dubbeldraget på en korttransaktion. Kunderna ringde in och var vansinniga, "Det är MINA pengar, jag ska ha MINA pengar nu". De fick inte "sina" pengar utan ombads att skriftligen reklamera och begära återbetalning. 

 

Had det varit deras egendom så kunde de omedelbart begärt handräckning hos kronofogdemyndigheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
8 minuter sedan, skrev apknug:

Det är det, jag kommer ihåg när jag jobbade på bank och uttagskorten eller Internetbanken låg nere eller att det var dubbeldraget på en korttransaktion. Kunderna ringde in och var vansinniga, "Det är MINA pengar, jag ska ha MINA pengar nu". De fick inte "sina" pengar utan ombads att skriftligen reklamera och begära återbetalning. 

 

Had det varit deras egendom så kunde de omedelbart begärt handräckning hos kronofogdemyndigheten.

Så då gäller den statliga insättningsgarantin bara bankens pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
49 minuter sedan, skrev Fredman:

Mina pengar på banken är mina och skyddas av staten upp till 1.050.000:- mer än så ska man nog inte ha i likvida medel oavsett tider. Budbäraren är som vanligt förvirrad och felinformerad. 
https://www.riksgalden.se/sv/var-verksamhet/insattningsgarantin-och-investerarskyddet/sa-fungerar-insattningsgarantin/

 

Är jag. Kan du tala när du får ut dina om banken tar dom . Jag väntar . Att du är skyddad Yes. Man vad betyder skyddet.  Och allt över 1050000. Du som vet allt utan att skjuta budbäraren

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja det var ju en jävla skillnad! 

Och bankerna är nog försäkrade i sin tur!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Banker är försäkrade hos varandra. Kommer ni ihåg när dom tog spararnas pengar på Cypern.  Att det kan hända

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev John Khonken:

Är jag. Kan du tala när du får ut dina om banken tar dom . Jag väntar . Att du är skyddad Yes. Man vad betyder skyddet.  Och allt över 1050000. Du som vet allt utan att skjuta budbäraren

Är det bankkrisen 2017 som slår till nu?
Vad det gäller insättningsgarantin så ska den betalas ut senast 7 arbetsdagar efter konkurs eller att Finansinspektionen ingripit. Finns en bit ned på denna sida:
https://www.konsumenternas.se/sparande--pension/sparande/sparkonton/insattningsgaranti/

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fredman:

Så då gäller den statliga insättningsgarantin bara bankens pengar.

Nej, den statliga insättningsgarantin gäller för din fordran på banken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 minuter sedan, skrev John Khonken:

Är jag. Kan du tala när du får ut dina om banken tar dom . Jag väntar . Att du är skyddad Yes. Man vad betyder skyddet.  Och allt över 1050000. Du som vet allt utan att skjuta budbäraren

Ja det är du som vanligt. Det mesta av dina funderingar kan du läsa dig till på länken som jag lade in.

Där kan du läsa följande: ”När insättningsgarantin träder in kontaktar vi dig och ser till att du får din ersättning utbetald. Ersättningen ska vara tillgänglig inom sju arbetsdagar från den dag då insättningsgarantin trätt in.” Du kan även läsa att du kan teckna försäkring upp till 5 mkr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Frågan ni bör också titta på. Vad gjorde Justin T i Kanada när truckers demonstrerade fredligt. Dom stängde folkets bankkonton . Hemskt beteende

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
Precis nyss, skrev apknug:

Nej, den statliga insättningsgarantin gäller för din fordran på banken. 

Och nu blev skillnaden än mer tydlig, du är ju fan komiker! 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
1 minut sedan, skrev NiceBeaver:

Är det bankkrisen 2017 som slår till nu?
Vad det gäller insättningsgarantin så ska den betalas ut senast 7 arbetsdagar efter konkurs eller att Finansinspektionen ingripit. Finns en bit ned på denna sida:
https://www.konsumenternas.se/sparande--pension/sparande/sparkonton/insattningsgaranti/

Ok . tråkigt pricken hade rätt där . Bankkrisen började redan 2008. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

7 dagar efter Banken gått i konkurs. Fundera på den ni. Nu måste jag gå på fotboll

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev John Khonken:

Frågan ni bör också titta på. Vad gjorde Justin T i Kanada när truckers demonstrerade fredligt. Dom stängde folkets bankkonton . Hemskt beteende

När JT rockar skakar tom bankerna😁

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Marlon:

På ett sätt är det väldigt ironiskt att de sålde sina SHB till förmån för SVB i ett läge när många andra placerare för tillfället undviker tech och sådant kopplat till tech. Och att informationen om detta byte gick ut precis innan SVB aktiekurs slaktades. Kan inte varit kul att under veckor/månader sålt av SHB och köpt SVB för att sen se kursen störtdyker. Hade gärna varit en fluga på väggen och lyssnat på diskussionerna hos Alecta.

Så kan man resonera om man tror att det var en dålig dag på jobbet. 

 

Det tror dock inte jag, här ligger en gravad hund, varghund. 

 

Jag gissar att säljaren av SVB aktier fick betalt med SHB aktierna. 

 

Ett "rent" byte.

Fort fick det gå, i panik. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Så kan man resonera om man tror att det var en dålig dag på jobbet. 

 

Det tror dock inte jag, här ligger en gravad hund, varghund. 

 

Jag gissar att säljaren av SVB aktier fick betalt med SHB aktierna. 

 

Ett "rent" byte.

Fort fick det gå, i panik. 

 

Rätt kasst byte då det verkar vara lika illa ställt med SHB. Går säkert i putten redan nästa vecka

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom håller Fed nödmöte på måndag, hela finansmarknaden kantrar och sjunker nästa vecka

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Fredman:

Och nu blev skillnaden än mer tydlig, du är ju fan komiker! 

Ja, vad har du gentemot banken om du har satt i pengar på banken? 

 

Du kan göra denna tankejämförelse. Du sätter inte i pengarna i kassan. Du lägger in dem i ditt eget bankfack istället.

 

Känner du nån skillnad? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...