Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen är nu här


John Khonken

Recommended Posts

Guest Fredman
3 minuter sedan, skrev apknug:

Ja, vad har du gentemot banken om du har satt i pengar på banken? 

 

Du kan göra denna tankejämförelse. Du sätter inte i pengarna i kassan. Du lägger in dem i ditt eget bankfack istället.

 

Känner du nån skillnad? 

Diskutera om nageln är blå eller blå/svart kan du väl ägna dig åt på bögstranden i Jomtien. Här blir det lite för tröttsamt även med de komiska inslagen du kommer med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    22

  • Boa52

    12

  • John Khonken

    11

  • Kenneth4618

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Fredman:

Diskutera om nageln är blå eller blå/svart kan du väl ägna dig åt på bögstranden i Jomtien. Här blir det lite för tröttsamt även med de komiska inslagen du kommer med.

Att du inte ville tillföra nåt materiellt i diskussionen och saknar kunskap om juridiska grundbegrepp framgår med all önskvärd tydlighet. 

 

Nä kanske läge för en söndags öl! 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Marlon:

På ett sätt är det väldigt ironiskt att de sålde sina SHB till förmån för SVB i ett läge när många andra placerare för tillfället undviker tech och sådant kopplat till tech. Och att informationen om detta byte gick ut precis innan SVB aktiekurs slaktades. Kan inte varit kul att under veckor/månader sålt av SHB och köpt SVB för att sen se kursen störtdyker. Hade gärna varit en fluga på väggen och lyssnat på diskussionerna hos Alecta.

Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut?


Fattar inte hur Alecta kunde bli en av de största aktieägarna i SVB, har dom ingen investeringspolicy där det står att dom skall hantera spararnas pengar på ett varsamt och tryggt sätt??

 

Alectas VD bara rycker på axlarna och tycker att "tajmingen" kunde varit bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara på taket, Biden steppar in och ordnar biffen såklart :-)

Detsamma med Signature Bank.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 timmar sedan, skrev John Khonken:

Ok . tråkigt pricken hade rätt där . Bankkrisen började redan 2008. 


Den började långt före det. Det har varit kris och kaos sedan begynnelsen. 
Det jag sett är ju hur ni snåljåpar ska spara och investera er ihjäl. 
Själv sätter jag sprätt på stålarna och får således valuta för pengarna. 
inte ens Zimbabwes inflation hade kunnat göra avtryck på mina stålar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Det började som vanligt med massa saker som inte hörde till sakfrågan. Men vissa här förstår inte att man kan diskutera sakfrågor som vuxna. 

Ändå trodde jag att det som vanligt skulle vara värre än vad det hittills är. Så fortsätt så . 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut?


Fattar inte hur Alecta kunde bli en av de största aktieägarna i SVB, har dom ingen investeringspolicy där det står att dom skall hantera spararnas pengar på ett varsamt och tryggt sätt??

 

Alectas VD bara rycker på axlarna och tycker att "tajmingen" kunde varit bättre!

Det kommer säkert en granskning längre fram. Är också förvånad att de investerar i techbank och kryptobank. Undra vad de sitter på för ytterligare guldkorn…

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ironiska i detta är att Fed kanske inte höjer räntan nästa gång vilket skulle dra igång ett börsrally. Verkar bli uppgång idag i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut?

Det går läsa på deras hemsida. https://www.alecta.se / Alectas investering i Silicon Valley Bank  

 

Alecta förvaltar 1 200 miljader SEK och totalt har de investerat i SVB ca 9 miljarder. Förlusten motsvarar ca 6-7 promille av deras totala investeringar. 

 

Påverkan på framtida pensionsutbetalningar

För enskilda kunder är påverkan av denna kursnedgång på framtida tjänstepensionsutbetalningar mycket liten.

Nästan alla Alectas kunder som går i pension de närmaste tjugo åren har en förmånsbestämd försäkring, där påverkas inte de framtida utbetalningarna av avkastningen på kapitalet. Pensionens storlek bestäms i stället utifrån den försäkrades lön och tjänstetid.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Amigo:

Det går läsa på deras hemsida. https://www.alecta.se / Alectas investering i Silicon Valley Bank  

 

Alecta förvaltar 1 200 miljader SEK och totalt har de investerat i SVB ca 9 miljarder. Förlusten motsvarar ca 6-7 promille av deras totala investeringar. 

 

Påverkan på framtida pensionsutbetalningar

För enskilda kunder är påverkan av denna kursnedgång på framtida tjänstepensionsutbetalningar mycket liten.

Nästan alla Alectas kunder som går i pension de närmaste tjugo åren har en förmånsbestämd försäkring, där påverkas inte de framtida utbetalningarna av avkastningen på kapitalet. Pensionens storlek bestäms i stället utifrån den försäkrades lön och tjänstetid.

Som jag skrev, 6 miljarder som ingen brydde sig om. 

 

it's no big deal. 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Som jag skrev, 6 miljarder som ingen brydde sig om. 

 

it's no big deal. 

Det är vad de själv skriver, jag skulle ta det med en nypa salt. Vi få se vad som händer senare tex vad kommer Finansinspektionen att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Det är vad de själv skriver, jag skulle ta det med en nypa salt. Vi få se vad som händer senare tex vad kommer Finansinspektionen att säga?

Finansinspektionen säger aldrig någonting om sina polare. 

 

Never. 

 

Finansinspektionen kan på sin höjd jaga småsparare som stör dom stora. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Finansinspektionen säger aldrig någonting om sina polare. 

 

Never. 

 

Finansinspektionen kan på sin höjd jaga småsparare som stör dom stora. 

Du har en stark (miss)tro på myndigheter!  :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.svt.se / Alecta riskerar ny miljardsmäll

 

Alecta riskerar ny miljardsmäll: Har även investerat i kraschade kryptobanken

UPPDATERAD IDAG 11:05

PUBLICERAD IDAG 09:40

Det svenska pensionsbolaget Alecta riskerar att förlora omkring nio miljarder kronor till följd av kollapsen i Silicon Valley Bank i fredags.

Pensionsjätten uppger för SR Ekot att de även har investerat över tre miljarder kronor i kryptobanken Signature Bank som stängdes av amerikanska myndigheter på söndagen.

Nu har en tredje bank i USA, där Alecta har stora ägarandelar, fått två tredjedelar av sitt värde utraderat, rapporterar TT.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Det är konstigt att ingen journalist har försökt ta reda på hur en sådan här smäll kommer påverka de pensioner Alecta betalar ut?


Fattar inte hur Alecta kunde bli en av de största aktieägarna i SVB, har dom ingen investeringspolicy där det står att dom skall hantera spararnas pengar på ett varsamt och tryggt sätt??

 

Alectas VD bara rycker på axlarna och tycker att "tajmingen" kunde varit bättre!

Från Svt Nyheter https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tech-kraschen-har-natt-bankerna

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev uptoyou:

Pensionerna för alla som är födda 1978 och tidigare påverkas över huvud taget inte, hävdar de. Deras pensioner beräknas på lön och inflation och påverkas inte av svängningar på aktiemarknaden.

– Alecta förvaltar ett kapital på 1 200 miljarder, varav 500 miljarder i aktier. Det här motsvarar ett innehav på sex till sju promille av våra tillgångar, sa presschefen Jacob Lapidus i fredags.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev 65Selander:

Pensionerna för alla som är födda 1978 och tidigare påverkas över huvud taget inte, hävdar de. Deras pensioner beräknas på lön och inflation och påverkas inte av svängningar på aktiemarknaden.

– Alecta förvaltar ett kapital på 1 200 miljarder, varav 500 miljarder i aktier. Det här motsvarar ett innehav på sex till sju promille av våra tillgångar, sa presschefen Jacob Lapidus i fredags.

Mer än 1 procent av deras innehav av aktier. 

 

Typ 2 procent. 

 

And counting. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, and counting.

 

12 miljarder nu.

 

Dvs:  1% på hela kapitalet och drygt 2% av aktie-innehavet.

 

ps

1%  = 1/100

1 promille = 1/1000

1 ppm = 1/1000000

ds

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Silverstate bank har också problem. Har mycket crypto. Kan det vara centralbankerna som förstör dessa kryptobanker. Allt för att lansera sina egna crypto.

Inte omöjligt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Som sagt, and counting.

 

12 miljarder nu.

 

Dvs:  1% på hela kapitalet och drygt 2% av aktie-innehavet.

 

ps

1%  = 1/100

1 promille = 1/1000

1 ppm = 1/1000000

ds

 

 

Det här är bara början

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är om en svensk bank går i konkurs, och jag ska få "alla" mina pengar av staten.

Kan jag få dem i kontanter? Eller sätter de sig på tvären?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

Min fråga är om en svensk bank går i konkurs, och jag ska få "alla" mina pengar av staten.

Kan jag få dem i kontanter? Eller sätter de sig på tvären?

Då ska du fråga om du inte kan få ett par tunnor tapetklister oxå för använda kontanter går snart inte.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Baa:

Då ska du fråga om du inte kan få ett par tunnor tapetklister oxå för använda kontanter går snart inte.

Varför går det inte använda kontanter ??? när var du i Sverige senast eller läser du bara på face book

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Varför går det inte använda kontanter ??? när var du i Sverige senast eller läser du bara på face book

Har du inte fattat att många affärer, restauranger, hotell etc är kontantfria sedan flera år, och fler blir det.....

Helt fantastiskt att du är så satans verklighetsfrånvarande!!!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Baa:

Då ska du fråga om du inte kan få ett par tunnor tapetklister oxå för använda kontanter går snart inte.

 

Det är lite min poäng.

I teorin har du en bankgaranti, men i praktiken blir det nog inte dina pengar förrän du uppfyller "kraven" och låter någon annan förvalta dem och du får be om tillåtelse när du behöver dem. 

 

Med andra ord, ingen riktig bankgaranti.

För ingen kan väl i sin vildaste fantasi tro att staten ger pengar till kreti och pleti utan motkrav i ett fall som detta.

 

En idag hypotetisk fråga, men... ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...