Jump to content
IGNORERAD

Thai E-Visa Official Website https://thaievisa.go.th/


kenke

Recommended Posts

Hej försöker att söka ett turistvisum 60 dagar ifrån Sverige, Tourist Visa(TR),men har fastnat lite på flik 4    Support Document

 

 

Vore hjälpsamt att se vad ni svarat på dessa punkter eller ni känner till någon lathund

 

Översättning till svenska

 

 

3 . Deklaration 

 

Har ingen skrivare,kan man signera dokumentet på något annat sätt

 

5 . Bevis på boende i Thailand, t.ex. Boendebokningar, inbjudningsbrev från familj/vänner i Thailand

   

Har en egen condo men inga dokument i Sverige

 

 

6 . Finansiella bevis, t.ex. kontoutdrag, intjäningsbevis, sponsringsbrev

 

 

 

7 . Bekräftelse på laglig vistelse i ett land där du ansöker om visum. (Om du inte är medborgare i det land där du ansöker om visum.)

 

 

 

8 . Den sökande måste ladda upp sina pass sidor som innehåller alla reseuppgifter för de senaste 12 månaderna (1 år) sedan den senaste internationella resan

 

Har ett nytt pass utan stämplar,skall jag fota en tom sida

 

 

9 . Den sökande måste ansöka om e-visum via specifik ambassad/konsulat som överensstämmer med hans/hennes konsulära jurisdiktion och hemvist. Den sökande måste ladda upp dokument som kan verifiera hans/hennes nuvarande hemvist. 

 


MVH

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • p125

    7

  • gst

    6

  • Mankan

    4

  • kenke

    4

1 Varför TR? Ett 30+30 (45+30 tom 31/3) exemption bord duga kan man tycka.

Sign går att lägga på med bildbehandlingsprogram

I värsta fall boka billigt hotell en natt om inte kontrakt eller annan reg. finns tillgängligt.

Kontoutdrag kan du be banken om.

Laglig vistelse? Du är väl svensk?

Tom sida om inga stämplar finns

Ambassaden hanterar ansökan och kan dessutom svara på frågor.

Tidigare har jag frågat på visa@thaiembassy.se 

Ändrades av p125
Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969

Punkt 5.

Den juridiska personen för condominumet kan skriva ett dokument åt dig som accepteras av thailändska ambassaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev kenke:

Hej försöker att söka ett turistvisum 60 dagar ifrån Sverige, Tourist Visa(TR),men har fastnat lite på flik 4    Support Document

 

 

Vore hjälpsamt att se vad ni svarat på dessa punkter eller ni känner till någon lathund

 

Översättning till svenska

 

 

3 . Deklaration 

 

Har ingen skrivare,kan man signera dokumentet på något annat sätt

 

5 . Bevis på boende i Thailand, t.ex. Boendebokningar, inbjudningsbrev från familj/vänner i Thailand

   

Har en egen condo men inga dokument i Sverige

 

 

6 . Finansiella bevis, t.ex. kontoutdrag, intjäningsbevis, sponsringsbrev

 

 

 

7 . Bekräftelse på laglig vistelse i ett land där du ansöker om visum. (Om du inte är medborgare i det land där du ansöker om visum.)

 

 

 

8 . Den sökande måste ladda upp sina pass sidor som innehåller alla reseuppgifter för de senaste 12 månaderna (1 år) sedan den senaste internationella resan

 

Har ett nytt pass utan stämplar,skall jag fota en tom sida

 

 

9 . Den sökande måste ansöka om e-visum via specifik ambassad/konsulat som överensstämmer med hans/hennes konsulära jurisdiktion och hemvist. Den sökande måste ladda upp dokument som kan verifiera hans/hennes nuvarande hemvist. 

 


MVH

Hej

Punkt 8 kan du använda denna blankett

https://www.allavisum.se/assets/blanketter/Thailand-tidigare-resor.pdf

Punkt 7 och 9

Personbevis, beställs hos skatteverket.

Skall vara engelsk version samt med signatur.

Kommer på ett par dagar, kostar inget.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Punkt 8 kan du använda denna blankett

https://www.allavisum.se/assets/blanketter/Thailand-tidigare-resor.pdf

Punkt 7 och 9

Personbevis, beställs hos skatteverket.

Skall vara engelsk version samt med signatur.

Kommer på ett par dagar, kostar inget.

 

mvh

biker

 

För punkt 7 och 9 duger det bra med passet om du är svensk medborgare, annars uppehållskortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev p125:

1 Varför TR? Ett 30+30 (45+30 tom 31/3) exemption bord duga kan man tycka.

Sign går att lägga på med bildbehandlingsprogram

I värsta fall boka billigt hotell en natt om inte kontrakt eller annan reg. finns tillgängligt.

Kontoutdrag kan du be banken om.

Laglig vistelse? Du är väl svensk?

Tom sida om inga stämplar finns

Ambassaden hanterar ansökan och kan dessutom svara på frågor.

Tidigare har jag frågat på visa@thaiembassy.se 

Varför ska man krångla med förlängning på plats när man kan söka visum innan som dessutom billigare?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Punkt 8 kan du använda denna blankett

https://www.allavisum.se/assets/blanketter/Thailand-tidigare-resor.pdf

Punkt 7 och 9

Personbevis, beställs hos skatteverket.

Skall vara engelsk version samt med signatur.

Kommer på ett par dagar, kostar inget.

 

mvh

biker

 

Jag laddade ner personbeviset på engelska utan stämpel direkt från Skatteverket senast och det gick alldeles utmärkt. Som gst skriver verkar det också gå bra med passet om man föredrar det.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mickey1969
3 timmar sedan, skrev Mankan:

Jag laddade ner personbeviset på engelska utan stämpel direkt från Skatteverket senast och det gick alldeles utmärkt. Som gst skriver verkar det också gå bra med passet om man föredrar det.

Fast som vanligt med thailändska myndigheter så går en sak bra ena gången men kanske inte andra så ett personbevis är nog att föredra då passet inte visar var du har din hemvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev p125:

1 Varför TR? Ett 30+30 (45+30 tom 31/3) exemption bord duga kan man tycka.

Sign går att lägga på med bildbehandlingsprogram

I värsta fall boka billigt hotell en natt om inte kontrakt eller annan reg. finns tillgängligt.

Kontoutdrag kan du be banken om.

Laglig vistelse? Du är väl svensk?

Tom sida om inga stämplar finns

Ambassaden hanterar ansökan och kan dessutom svara på frågor.

Tidigare har jag frågat på visa@thaiembassy.se 

Jag behöver ett TR visum som grund för att söka ett sk  RETIRMENT uppehållstillstånd på plats.Hade inte möjlighet att förnya innan det gamla gick ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev kenke:

Jag behöver ett TR visum som grund för att söka ett sk  RETIRMENT uppehållstillstånd på plats.Hade inte möjlighet att förnya innan det gamla gick ut.

För att kunna söka extension, mpste du ha ett non-imm O visum

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev gst:

För att kunna söka extension, mpste du ha ett non-imm O visum

Så du menar att jag kan strunta i att söka visum ifrån Sverige och söka non imm O på plats i Thailand.Det underlättar ju en hel del

 

 

Så detta stämmer alltså

 

 

TM87 (Application for Visa)

Foreigners who are currently staying in Thailand under the visa exemption stamp (30 days) may actually apply for a visa inside Thailand.

It is applicable for non-immigrant B, O, ED and F categories.

Application for the visa is common for those who were able to find employment during their 30-day stay.

If the applicant is above 50 years old or married to a Thai, they are also able to apply for the nonimmigrant O visa respectively.

It is good to note that the applicant who wishes to apply for the visa must have at least 15 days remaining in his or her current permit to stay.

The application fee is 2,000 THB.

https://www.thaiembassy.com/Thailand-visa/thai-immigration-forms

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev kenke:

Så du menar att jag kan strunta i att söka visum ifrån Sverige och söka non imm O på plats i Thailand.Det underlättar ju en hel del

 

 

Så detta stämmer alltså

 

 

TM87 (Application for Visa)

Foreigners who are currently staying in Thailand under the visa exemption stamp (30 days) may actually apply for a visa inside Thailand.

It is applicable for non-immigrant B, O, ED and F categories.

Application for the visa is common for those who were able to find employment during their 30-day stay.

If the applicant is above 50 years old or married to a Thai, they are also able to apply for the nonimmigrant O visa respectively.

It is good to note that the applicant who wishes to apply for the visa must have at least 15 days remaining in his or her current permit to stay.

The application fee is 2,000 THB.

https://www.thaiembassy.com/Thailand-visa/thai-immigration-forms

Visum kan du bara söka från Sverige, men för att kunna söka extension, måste du ha ett non-immigrant O visum, som du söker på samma plats som turistvisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev gst:

Visum kan du bara söka från Sverige, men för att kunna söka extension, måste du ha ett non-immigrant O visum, som du söker på samma plats som turistvisum.

Det går att fixa non O när man befinner sig i Thailand 

Har en bekant som gjort det denna vecka. 

Jag rekommenderar dock att söka innan man åker. Väldiga köer på immigration här nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går på de flesta immigrationkontor att via blankett TM 87, om man är på visa exempt, söka ett O-Visa 90-dagar.

Man måste ha minst 15/21 dagar kvar på sitt uppehållstillstånd när man ansöker. 

 

Dock måste man ha B 800.000 på ett konto samma dag man ansöker. 

Hör med immigration vad de ställer för krav, då det kan variera. 

 

Jag gjorde detta förra året i Chiang Mai.  Och många som jag känner har gjort likadant.  Så inga problem. 

 

När man fått sitt O-Visa, och det är kvar 30/45 dagar så kan man söka extension med de vanliga reglerna. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev hakancnx:

Det går på de flesta immigrationkontor att via blankett TM 87, om man är på visa exempt, söka ett O-Visa 90-dagar.

Man måste ha minst 15/21 dagar kvar på sitt uppehållstillstånd när man ansöker. 

 

Dock måste man ha B 800.000 på ett konto samma dag man ansöker. 

Hör med immigration vad de ställer för krav, då det kan variera. 

 

Jag gjorde detta förra året i Chiang Mai.  Och många som jag känner har gjort likadant.  Så inga problem. 

 

När man fått sitt O-Visa, och det är kvar 30/45 dagar så kan man söka extension med de vanliga reglerna. 

Hej

Man ska alltså uppvisa 800000 redan vid visa-ansökan? Annars är det när man söker extension som dessa

krav finns. Men det kanske även funkar med ett "income letter", som det gör i vanliga fall?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev rolba:

Det går att fixa non O när man befinner sig i Thailand 

Har en bekant som gjort det denna vecka. 

Jag rekommenderar dock att söka innan man åker. Väldiga köer på immigration här nu.

 

10 timmar sedan, skrev hakancnx:

Det går på de flesta immigrationkontor att via blankett TM 87, om man är på visa exempt, söka ett O-Visa 90-dagar.

Man måste ha minst 15/21 dagar kvar på sitt uppehållstillstånd när man ansöker. 

 

Dock måste man ha B 800.000 på ett konto samma dag man ansöker. 

Hör med immigration vad de ställer för krav, då det kan variera. 

 

Jag gjorde detta förra året i Chiang Mai.  Och många som jag känner har gjort likadant.  Så inga problem. 

 

När man fått sitt O-Visa, och det är kvar 30/45 dagar så kan man söka extension med de vanliga reglerna. 

 

Jag vet det också att det går att fixa i Thailand, men själva meningen med ett visum är att det ger tillåtelse att komma in i landet, och därför ska sökas i hemlandet. Att Thailand sedan har hittat på sätt att gå runt detta för dem som tänkt söka extension är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev biker:

Hej

Man ska alltså uppvisa 800000 redan vid visa-ansökan? Annars är det när man söker extension som dessa

krav finns. Men det kanske även funkar med ett "income letter", som det gör i vanliga fall?

mvh

biker

 

Det är ett 90dagars visa så jag tror inte att det behövs 800000.

Nör man söker motsvarande i Sverige vill jag minnas att det var typ 57000 sek som skulle visas.

Sen vid extension är det dock 800000 som skall visas på bank eller income letter. Eller en kombination. 

Jag kan kolla med min bekant imorgon om jag har minnet i behåll.

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev rolba:

Det är ett 90dagars visa så jag tror inte att det behövs 800000.

Nör man söker motsvarande i Sverige vill jag minnas att det var typ 57000 sek som skulle visas.

Sen vid extension är det dock 800000 som skall visas på bank eller income letter. Eller en kombination. 

Jag kan kolla med min bekant imorgon om jag har minnet i behåll.

Höjt även när du söker från Sverige , 115000 kr nu om du söker som pensionär.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev gst:

Höjt även när du söker från Sverige , 115000 kr nu om du söker som pensionär.

Har du länk till det?

Jag hittar inte det på ambassadens sida längre. Har ett års ökats också?

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev gst:

Höjt även när du söker från Sverige , 115000 kr nu om du söker som pensionär.

Ok är det så mycket. När jag frågade gällande Non O "fru" svarade de i höstas att det bara behövdes 7000kr på ett konto.

 

image.png.cf31383eac52f1512c8b032c6591f5b6.png

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev p125:

Har du länk till det?

Jag hittar inte det på ambassadens sida längre. Har ett års ökats också?

Nej, ingen länk, men hjälpte en kompis att söka i höstas, och han visade för lite pengar, så han fick mail från ambassaden att han måste visa 115000 kr. Tror det stod 10000 GBP i visumansökan, men som sagt ambassaden krävde 115000 kr.

 

För thaifru krävs nog bara, som Mankan skriver om 7000 kr, står inget specificerat när man söker

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
On 2023-03-09 at 17:39, skrev rolba:

Det är ett 90dagars visa så jag tror inte att det behövs 800000.

Nör man söker motsvarande i Sverige vill jag minnas att det var typ 57000 sek som skulle visas.

Sen vid extension är det dock 800000 som skall visas på bank eller income letter. Eller en kombination. 

Jag kan kolla med min bekant imorgon om jag har minnet i behåll.

Kollade du med din bekant om man behövde visa någon inkomst  MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ansöker om O-Visa i Thailand så gäller B 800.000 eller income letter. Kan variera på olika immigrationskontor. 

De 800.000 räcker att vara på ett konto samma dag man ansöker. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som vanligt. Olika besked över allt...Man börjar vänja sig.

Behövs ett income-lettter? Räcker det inte med bankboken där minst 65k kommer in per månad under de senaste tolv månaderna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...