Jump to content
IGNORERAD

Dyra flygbiljetter


Nerike

Recommended Posts

Köpte 2 biljetter i slutet av mars förra året. 3 veckor i augusti 4300 kr och 8 veckor 30de tom 22 februari för 5200 kr inklud bagage med tajjen.. Så billigt lär dig det inte bli igen. Man får nog räkna med 8000+för vintern och med bagage 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    8

  • Nerike

    6

  • Soengsang

    6

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är Putin priser som gäller nu 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är mest irriterande är skillnaden mellan att åka till Bkk eller Phuket? 27 december kostar det 10150 att åka till Bkk (Ticket via momondo) medans det kostar 14543 till Phuket (Ticket Momondo) om jag åker till Bkk utan transfer och åker upp checkar in själv så går en tur och retur till Phuket 600-800 kr. Alla med Thai air.

 

känns som om dom vill ta ut mycket mer för att åka till Phuket? vi får vänta och se om det kommer några priserbjudande i vår.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 timmar sedan, skrev Boa52:

Nä men precis ett år sen äkte vi ca 7 -8 tusen bet vi frän umeå till Bangkok

Då är det ju bara att boka igen för samma pris om du kan

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tommy:

Vad tror ni om att den usla svenska kronan gör att vi tycker att det är lite dyrt med flygbiljetter nu?

Har nån av er kollat vad prisskillnaden är om man betalat med US$ förr och nu?

 

Första resan för mej var år 2000 på hösten, charter till Patong 2 veckor inkl ett hyfsat Hotell för 2500 kronor.

Vår valuta var starkare då, fick ca 5 THB för 1 SEK.

 

Sen har väl flygbolagen haft det tufft under Covid pandemin, och behöver få in lite pengar?

 

 

MVH

Kolla in Thai forum på engelska och dom säger samma sak som vi i Svedala att flygbiljetterna har går upp och bättre att resa till ett annat land tills priserna har gått ner.

 

Har en kompis som åkte från Sverige till Thailand för en krona enkel resa , men kommer inte ihåg vad bolaget hette men dom har gått i konkurs för länge sedan.
Men dom satsade på billiga flygbiljetter kommer inte ihåg om det var även charter eller bara flygbiljetter, och dom fyllde inte sina plan i början och släppte typ sista minuten pris på en krona, men då fick du köpa mat och dricka på planet till och med vatten fick du köpa samt bara handbagage.
Så en kompis till mig nappa på det och betala en krona, det skrevs en hel del om det bolaget på MPR när det begavs sig men som sagt kommer inte ihåg vad bolaget hette. Måne kanske kommer ihåg bolaget för det var Tjorven som åkte kanske fler som jag inte vet nåt om.
  

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nerike:

Kolla in Thai forum på engelska och dom säger samma sak som vi i Svedala att flygbiljetterna har går upp och bättre att resa till ett annat land tills priserna har gått ner.

 

Har en kompis som åkte från Sverige till Thailand för en krona enkel resa , men kommer inte ihåg vad bolaget hette men dom har gått i konkurs för länge sedan.
Men dom satsade på billiga flygbiljetter kommer inte ihåg om det var även charter eller bara flygbiljetter, och dom fyllde inte sina plan i början och släppte typ sista minuten pris på en krona, men då fick du köpa mat och dricka på planet till och med vatten fick du köpa samt bara handbagage.
Så en kompis till mig nappa på det och betala en krona, det skrevs en hel del om det bolaget på MPR när det begavs sig men som sagt kommer inte ihåg vad bolaget hette. Måne kanske kommer ihåg bolaget för det var Tjorven som åkte kanske fler som jag inte vet nåt om.
  

Inte lätt att veta vad du menar för nåt när du inte kommer ihåg, låter som en Saga

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Nerike:

924159882_MPRoljepris.thumb.jpg.c47fcd8133a1fae63d0495ab5d7936c5.jpg
Då gjorde jag som dom ville, jag startade en ny tråd.
 

Flygpriserna ligger på samma nivå som 2008, även under juli - augusti ligger flygbiljetterna på ca 10 500 SEK
Vad är det som gör dom så dyra, man kan inte skylla på oljepriset då den idag 2023-02-24 på ca 75,68/fat
Om det fattas flygplan så kommer inte Thailand nå sina önskemål om antal turister, kanske när kineserna börjar flyga som vanligt då borde flygpriserna gå ner.

För kineserna flyger väl inte så många plan i veckan till Europa, därav så ökar väl inte konkurrensen på flyg mellan Europa och Thailand (Asien).
Så nu kan dom tälja guld på sina flygningar till och med Thai air går bra nu, det är endast SAS som är ett svart får i skocken.   
Är det personalbrist ja men anställ fler dom sparkade många under pandemin, så det borde finnas mycket personal till godo som vill börja jobba igen.
 

Varken oljepriset eller personalbrist samt flygplan har med priset att göra utan dom vill mjölka så länge dom kan utan konkurrens, tror det blir som dag och natt när kineserna börjar flyga igen som vanligt.

Eller vad tror ni om flygpriserna.

 

Jag tror nog de relativt höga priserna är här för att stanna, åtminstone de närmaste 2-3 åren. Alla flygbolag i världen har gått back i tre år, och få av dem har tjänat några pengar de senaste 10 åren, så det sista de vill just nu är nog att dra på sig nya kostnader i en osäker framtid. 

 

Visst är det en liten peak i resande nu när världen äntligen har öppnat upp men alla flygbolag undrar nog om det är en nivå som kan hållas eller om efterfrågan dippar igen när allt uppdämt behov är borta. En ordentlig lågkonjunktur med hög inflation i 2-3 är absolut ingen omöjlighet och då avstår nog de allra flesta från att resa. Alla flygbolag har gjort sig av med mycket folk och då deras ekonomi fortfarande är dålig kan de inte locka med några vidare löner, så de har svårt att få in nytt folk, samma problem som flygplatserna har.

 

Jag är snarare förvånad över att flygpriserna inte har ökat mer, hotellpriserna i Europa har ökat mer än flygpriserna enligt min uppskattning. Tycker dessutom priserna från Sverige till Thailand låter riktigt billiga, de ligger på samma nivå som jag betalar för flyg till Kina och det är bara en 4-timmars flygning.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Boa52:

Inte lätt att veta vad du menar för nåt när du inte kommer ihåg, låter som en Saga

Hmm jag kommer inte ihåg vad flygbolaget/resebolaget hette, jag orkar inte leta på MPR men som jag skrev det skrevs rätt mycket på detta forum när det begavs sig så nån saga är det inte.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Nerike:

Hmm jag kommer inte ihåg vad flygbolaget/resebolaget hette, jag orkar inte leta på MPR men som jag skrev det skrevs rätt mycket på detta forum när det begavs sig så nån saga är det inte.

Ska inte bråka men du skriver att svaret finns på MPR. Herre gud där finns inga svar eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Boa52:

Ska inte bråka men du skriver att svaret finns på MPR. Herre gud där finns inga svar eller hur

Jag skrev att det skrevs mycket om det bolaget när det begavs för en herrans massa år sedan, inga svar där inte utan jag skrev att jag inte orkade leta rätt på tråden eller vad det skrevs om.
 

Det där med läsförståelse är inte din starka sida, eller skriver du bara utan att tänka 

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Naam jai:

Vet att förr fanns 1 års biljetter 6 , 3 och 1 månaders. Men finns det kvar?

De kallar dem nog inte så men om man köper ombokningsbar biljett så finns det ofta en notis om travel before..... eller not valid after .....

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Förra året åkte jag till Thailand i slutet av Februari. Biljetten kostade 5600 med KLM och jag bokade lite före nyår

P.G.A. olyckliga omständigheter var jag tvungen att förlänga resan med några dagar.

Då hade priset gått upp till ca 9000 kr så jag fick betala 4300 kr till för att komma hem.

Då är frågan om priset hade (på två månader) gått upp beroende på inflation, kronans tappade värde eller att lönerna

hade gått upp?

Eller är det så att flygbolagen har sett sin chans att höja priserna när efterfrågan på biljetter har ökat?

Nu tror jag på det senare för det verkar som att många betalar hur mycket som helst, bara man

kommer iväg.

MVH

Nutteman

 

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Boa52:

Ska inte bråka men du skriver att svaret finns på MPR. Herre gud där finns inga svar eller hur

Jag kan intyga att det stämmer att man kunde åka till Thailand för 1 kr men tror det var minst 15 år sen och tror inte det var på MPR det skrevs om det utan på forumet som fanns innan MPR= Thaitjejer på MSN. Men bolaget var ju riktigt illa ut och det kursade rätt snabbt, så var inte många som kunde nappa på det och helt irrelevant idag för det för det var en engångsgrej som aldrig hänt varken innan eller efter det :-P 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev Nerike:

Jag skrev att det skrevs mycket om det bolaget när det begavs för en herrans massa år sedan, inga svar där inte utan jag skrev att jag inte orkade leta rätt på tråden eller vad det skrevs om.
 

Det där med läsförståelse är inte din starka sida, eller skriver du bara utan att tänka 

Ni skriver ju alltid det läsförståelse. Men du kan inte förklara vad du menar och inte orka leta

efter tråden du menar

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Swippe:

Jag kan intyga att det stämmer att man kunde åka till Thailand för 1 kr men tror det var minst 15 år sen och tror inte det var på MPR det skrevs om det utan på forumet som fanns innan MPR= Thaitjejer på MSN. Men bolaget var ju riktigt illa ut och det kursade rätt snabbt, så var inte många som kunde nappa på det och helt irrelevant idag för det för det var en engångsgrej som aldrig hänt varken innan eller efter det 😛

 

Kanske det fanns sånt men jag har åkt till Thai i 20 år nu inte sett nåt sånt. Men det måste gå att visa att det fanns såna billjeter

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som herr B inte upplevt själv i sin lilla bubbla är inte sant, utan hittepå 😁

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Ni skriver ju alltid det läsförståelse. Men du kan inte förklara vad du menar och inte orka leta

efter tråden du menar

Undra varför ”Ni” alltid skriver läsförståelse. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Ni skriver ju alltid det läsförståelse. Men du kan inte förklara vad du menar och inte orka leta

efter tråden du menar

Kan du inte berätta vilka ”Ni” är en gång för alla så vi vet vem eller vilka som ska svara

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mankan:

Undra varför ”Ni” alltid skriver läsförståelse. 

Skriver jag Du så gnäller du hos Surin och jag åker ut. Sen skriver ni alltid läsförståelse.

du är dum, du vet inget typ säna saker

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Skriver jag Du så gnäller du hos Surin och jag åker ut. Sen skriver ni alltid läsförståelse.

du är dum, du vet inget typ säna saker

Jag har aldrig gnällt hos Surin. 
 

Att ”vi” skriver dum, läsförståelse osv. tyder ju kanske på något.
 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nerike:

Jag skrev att det skrevs mycket om det bolaget när det begavs för en herrans massa år sedan, inga svar där inte utan jag skrev att jag inte orkade leta rätt på tråden eller vad det skrevs om.
 

Det där med läsförståelse är inte din starka sida, eller skriver du bara utan att tänka 

Tänka? Sån avancerad verksamhet förekommer inte hemma hos Boa!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Boa52:

Kanske det fanns sånt men jag har åkt till Thai i 20 år nu inte sett nåt sånt. Men det måste gå att visa att det fanns såna biljeter

 

Det stämmer att några sådan "biljetter" inte "fanns" egentligen, men det gick att  köpa.

 

Här var det dock ett virtuellt flygbolag från Göteborg med koppling till Hells Angels, Eastjet, som sålde biljetter för 1kr innan de gick i konkurs. Troligen struntade de i att lägga på, och betala in, skatter och avgifter så det gick att få tag i en billig biljett. Hade man tur kom man fram och det utan stor försening, massor av folk förlorade dock sina pengar för biljetter betalda för normalpris och fick aldrig åka.

 

Det går fortfarande att boka "biljetter" som kostar 1 kr ibland MEN skatter och avgifter gör att priset går upp till mot flera tusen kr på en Thailands flygresa.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Eastjet

 

https://www.maipenrai.se/forum/topic/21020-din-billigaste-biljett-någonsin/?do=findComment&comment=547163

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swippe:

Jag kan intyga att det stämmer att man kunde åka till Thailand för 1 kr men tror det var minst 15 år sen och tror inte det var på MPR det skrevs om det utan på forumet som fanns innan MPR= Thaitjejer på MSN. Men bolaget var ju riktigt illa ut och det kursade rätt snabbt, så var inte många som kunde nappa på det och helt irrelevant idag för det för det var en engångsgrej som aldrig hänt varken innan eller efter det 😛

 

Du kan ha mycket rätt om det att det var på TT det skrevs om det, och jag kommer också ihåg att det var en herrans massa års sedan

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Nerike:

Du kan ha mycket rätt om det att det var på TT det skrevs om det, och jag kommer också ihåg att det var en herrans massa års sedan


 

var det något med orient i namnet?

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Enis:


 

var det något med orient i namnet?

 

enis

Apknug
Har redan lagt upp en länk, men visst var det så Eastjet sålde biljetterna och Orient Thai Airlines flyg se länken nedan som Apknug la upp
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eastjet

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...