Jump to content
IGNORERAD

Dyra flygbiljetter


Nerike

Recommended Posts

924159882_MPRoljepris.thumb.jpg.c47fcd8133a1fae63d0495ab5d7936c5.jpg
Då gjorde jag som dom ville, jag startade en ny tråd.
 

Flygpriserna ligger på samma nivå som 2008, även under juli - augusti ligger flygbiljetterna på ca 10 500 SEK
Vad är det som gör dom så dyra, man kan inte skylla på oljepriset då den idag 2023-02-24 på ca 75,68/fat
Om det fattas flygplan så kommer inte Thailand nå sina önskemål om antal turister, kanske när kineserna börjar flyga som vanligt då borde flygpriserna gå ner.

För kineserna flyger väl inte så många plan i veckan till Europa, därav så ökar väl inte konkurrensen på flyg mellan Europa och Thailand (Asien).
Så nu kan dom tälja guld på sina flygningar till och med Thai air går bra nu, det är endast SAS som är ett svart får i skocken.   
Är det personalbrist ja men anställ fler dom sparkade många under pandemin, så det borde finnas mycket personal till godo som vill börja jobba igen.
 

Varken oljepriset eller personalbrist samt flygplan har med priset att göra utan dom vill mjölka så länge dom kan utan konkurrens, tror det blir som dag och natt när kineserna börjar flyga igen som vanligt.

Eller vad tror ni om flygpriserna.

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    8

  • Nerike

    6

  • Soengsang

    6

  • Kenneth4618

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Branschen är svår att förstå sig på.

Först priskrig, sedan en stor enighet om att hålla priserna uppe. 

 

Är ju leasingbolag som äger mycket av flygplanen och dom kanske tröttnat på att förlora pengar, så dom kanske samlade alla på Scandic motorhotell norr om Norrköping och diskuterade igenom priserna för resten av tjugotalet. 

 

Jag trodde dom skulle normalisera sig, men för att vara flygbolag så är dom oerhört beräknande, planen går fulla och dom håller tappar inte fattningen och börjar gödsla med nya plan. 

 

Ekonomiavdelningen har helt enkelt större makt nu än marknadsavdelning. 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte jag läste att Norwegian ska börja flyga till Thailand ifrån Sverige igen och de brukar vara bra på att pressa priserna.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 timmar sedan, skrev Swippe:

Tyckte jag läste att Norwegian ska börja flyga till Thailand ifrån Sverige igen och de brukar vara bra på att pressa priserna.

Eller så ser Norwegian ”fan vad stålar man kan tjäna”

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Eller så ser Norwegian ”fan vad stålar man kan tjäna”

Ja men det gör man väl genom att pressa priserna så man kan sno kunder ifrån konkurrenterna? Jag åkte med dom flera gånger när de flög ifrån Sverige och då hade de ju riktigt bra pris men i de biljetterna så ingick varken stort bagage eller mat på flyget, bara handbagage ingick. Man fick lägga till typ 500 spänn per resväg om man ville ha mat och stort bagage med sig. För mig som inte behövde det så kom jag ju billigt undan då :-P 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Swippe:

Ja men det gör man väl genom att pressa priserna så man kan sno kunder ifrån konkurrenterna? Jag åkte med dom flera gånger när de flög ifrån Sverige och då hade de ju riktigt bra pris men i de biljetterna så ingick varken stort bagage eller mat på flyget, bara handbagage ingick. Man fick lägga till typ 500 spänn per resväg om man ville ha mat och stort bagage med sig. För mig som inte behövde det så kom jag ju billigt undan då 😛

Det är ju otroligt lätt att pressa priserna idag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det är ju otroligt lätt att pressa priserna idag. 

Ja men tydligen inte lika lätt att göra vinster. Men kan man ta bort en kostnad för en tjänst som kunden ändå anser sig kan klara sig utan så blir ju flygbiljetterna billigare jämfört med konkurrenterna. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

10k för en biljett till Bangkok är väl inte så farligt. En resa inom Europa kostar ofta mellan 3-8k. Förutsatt att man inte kuskar LCC.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nerike:

924159882_MPRoljepris.thumb.jpg.c47fcd8133a1fae63d0495ab5d7936c5.jpg
Då gjorde jag som dom ville, jag startade en ny tråd.
 

Flygpriserna ligger på samma nivå som 2008, även under juli - augusti ligger flygbiljetterna på ca 10 500 SEK
Vad är det som gör dom så dyra, man kan inte skylla på oljepriset då den idag 2023-02-24 på ca 75,68/fat
Om det fattas flygplan så kommer inte Thailand nå sina önskemål om antal turister, kanske när kineserna börjar flyga som vanligt då borde flygpriserna gå ner.

För kineserna flyger väl inte så många plan i veckan till Europa, därav så ökar väl inte konkurrensen på flyg mellan Europa och Thailand (Asien).
Så nu kan dom tälja guld på sina flygningar till och med Thai air går bra nu, det är endast SAS som är ett svart får i skocken.   
Är det personalbrist ja men anställ fler dom sparkade många under pandemin, så det borde finnas mycket personal till godo som vill börja jobba igen.
 

Varken oljepriset eller personalbrist samt flygplan har med priset att göra utan dom vill mjölka så länge dom kan utan konkurrens, tror det blir som dag och natt när kineserna börjar flyga igen som vanligt.

Eller vad tror ni om flygpriserna.

Har alldrig bet 10 000 tusen för en flygbilljet til Thai mellan 5 - 8 tusen på 20 års resande

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
19 minuter sedan, skrev M33:

10k för en biljett till Bangkok är väl inte så farligt. En resa inom Europa kostar ofta mellan 3-8k. Förutsatt att man inte kuskar LCC.

Ja, sett till distansen är det ju riktigt billigt. 
Jag har kört eco till Norge för över 6k

1 minut sedan, skrev Boa52:

Har alldrig bet 10 000 tusen för en flygbilljet til Thai mellan 5 - 8 tusen på 20 års resande

Då har du inte heller rest nyligen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, sett till distansen är det ju riktigt billigt. 
Jag har kört eco till Norge för över 6k

Då har du inte heller rest nyligen. 

Nä men precis ett år sen äkte vi ca 7 -8 tusen bet vi frän umeå till Bangkok

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, sett till distansen är det ju riktigt billigt. 
Jag har kört eco till Norge för över 6k

Då har du inte heller rest nyligen. 

Ändrade lite på min hemresa Plq-cph-got. +3k per person. Men hade nog bokat på kampanj från början.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte för 20 år sedan för 1500 😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Åkte för 20 år sedan för 1500 😉

Svarar ju inte dina inlägg men för 20 år sen 1500 ????? Vilken båt då

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Svarar ju inte dina inlägg men för 20 år sen 1500 ????? Vilken båt då

Förmodligen sista minuten flygstol med typ Apollo eller nåt annat charterbolag :-P 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Svarar ju inte dina inlägg men för 20 år sen 1500 ????? Vilken båt då

Båtar brukar inte ha vingar med jetmotorer på

Flygstol på ett charterbolag Apollo

10500 st  kostade biljetten när vi åkte januari 2023

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När frun och dottern åkte i maj förra året kostade det 10500 för 2 biljetter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Första biljetten för mig 2005-04-01 betalade jag 6300:- med Thai

Billigaste 3750:- samt dyraste 10500:- med Thai i Eco klass under min tid som thai resenär

Men troligen skulle jag tippa på kring 5-6000:- i snitt för mina biljetter med Thai, Finnarna och Qatar

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigast jag åkt med 3900 kr Kastrup Bkk  Via Dubai med Emirates ,, Dubai Bkk med 380an o vise versa .. tror det var 2018. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om att den usla svenska kronan gör att vi tycker att det är lite dyrt med flygbiljetter nu?

Har nån av er kollat vad prisskillnaden är om man betalat med US$ förr och nu?

 

Första resan för mej var år 2000 på hösten, charter till Patong 2 veckor inkl ett hyfsat Hotell för 2500 kronor.

Vår valuta var starkare då, fick ca 5 THB för 1 SEK.

 

Sen har väl flygbolagen haft det tufft under Covid pandemin, och behöver få in lite pengar?

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tommy:

Vad tror ni om att den usla svenska kronan gör att vi tycker att det är lite dyrt med flygbiljetter nu?

Har nån av er kollat vad prisskillnaden är om man betalat med US$ förr och nu?

 

Första resan för mej var år 2000 på hösten, charter till Patong 2 veckor inkl ett hyfsat Hotell för 2500 kronor.

Vår valuta var starkare då, fick ca 5 THB för 1 SEK.

 

Sen har väl flygbolagen haft det tufft under Covid pandemin, och behöver få in lite pengar?

 

 

MVH

räntan har gått upp. 

bränslet har förmodligen gått upp. 

Svenska kronan är svagast ever. 

flygbolagen har bildat oligopol. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jämföra med gamla priser blir ju lite skevt.

 

381189237_Skarmavbild2023-02-25kl_06_30_29.png.d21d31feec2992fd0485344c3546b43b.png

 

Sedan har nog många haft betydligt större löneutveckling än 27%, efter inflation, under perioden.  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

räntan har gått upp. 

bränslet har förmodligen gått upp. 

Svenska kronan är svagast ever. 

flygbolagen har bildat oligopol. 

 

Och flygsträckan har förlängts p.g.a kriget Ryssland - Ukraina så dom måste flyga lång omväg runt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man jämföra någorlunda vettigt så måste man ju jämföra samma typ av resor. Till exempel ettårsbiljetter. I mitt fall har de kostat från 6500 till nu senast 11500.

Man kan ju inte jämföra dessa med en charter, två veckor sista minuten som jag har sett för 2000 spänn för 6-7 år sedan

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Ska man jämföra någorlunda vettigt så måste man ju jämföra samma typ av resor. Till exempel ettårsbiljetter. I mitt fall har de kostat från 6500 till nu senast 11500.

Man kan ju inte jämföra dessa med en charter, två veckor sista minuten som jag har sett för 2000 spänn för 6-7 år sedan

Vet att förr fanns 1 års biljetter 6 , 3 och 1 månaders. Men finns det kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...