Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd för filippinsk flickvän


Nillerille

Recommended Posts

Nillerille

Förhoppningsvis så kommer denna tråd att hjälpa andra i den situationen som jag var i när jag började, Alltså hade 0 koll och ville fråga en massa 😁. Ifall ni någon gång i framtiden undrar över något, eller kände att något inte var tydligt så hojta till här i tråden så kommer jag svara när jag ser det. Räkna inte med ett svar dagen efter dock, jag är lite seg ibland :)))

  • Ge karma 8
Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille

Jag var lite inne på att starta en ny tråd gällande om de saker som händer när ens partner kommer till Sverige men tänkte sen att jag kanske bara fortsätter på denna tråd lite till. Det jag hittat är https://www.informationsverige.se/ som ger lite info om att gå till skatteverket för att få personnummer, fixa id-kort, bankkonto osv.

 

Jag var inne och kollade lite på hur det är med jobb och så. Då hittade jag att arbetsförmedlingen har något etableringsprogram med sfi och jobbsökande och att de får nån typ av ersättning. Men det verkar som man måste ha fått uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting, skyddsbehövande eller vara anhörig till någon av dessa för att få vara med.

 

Hur någon koll på ifall tjejen kan få något liknande? Eller får man bara hjälp ifall man är flykting? 

 

Jag kommer ju naturligtvis att hjälpa henne med allt. Funderar bara på hur det funkar med SFI och sådant. 

 

Alla tips är välkomna ifall ni sitter på någon bra info 🙂

 

Må väl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första Ni gör är att ni går till skatteverket och anmäler henne som inflyttat, ansöker samtidigt om svensk personnummer, formulären kan man fylla på nätet. När man fått personnummer kan man ansöka om ID-kort hos skatteverket. Man bokar tiden och betalar avgiften i förväg För oss tog det ca två veckor hon fick sitt personnummer och kunde därmed annmäla sig för SFI. Hon får ingen ersättning för SFI, men det krävs för att ev arbetsgivare kan ansöka om bidrag, sk instegsjobb alt. introduktionsjobb, om det kan man läsa på arbetsförmedlingens hemsida. Om SFI kan man läsa på hemkommunens hemsida, tror att det inte är "drop in" utan kurser börjar vissa tider. Min sambo kom till Sverige 17. dec och började SFI i början av februari, det var planerat för anmälningstiden slutade i mitten av januari, nästa kurs hade börjat nån gång i maj. 

 

Kom ihåg att vissa banker beviljar inte bankID för nyanlända. 

 

https://arbetsformedlingen.se/ Stöd när en person varit arbetslös länge eller är nyanländ i Sverige

 

https://www.skatteverket.se/ Skatteverkets id-kort

 

https://www.skatteverket.se/ folkbokforing

 

https://arbetsformedlingen.se/ Svenska för invandrare, sfi

  • Ge karma 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
11 minuter sedan, skrev Amigo:

Det första Ni gör är att ni går till skatteverket och anmäler henne som inflyttat, ansöker samtidigt om svensk personnummer, formulären kan man fylla på nätet. När man fått personnummer kan man ansöka om ID-kort hos skatteverket. Man bokar tiden och betalar avgiften i förväg För oss tog det ca två veckor hon fick sitt personnummer och kunde därmed annmäla sig för SFI. Hon får ingen ersättning för SFI, men det krävs för att ev arbetsgivare kan ansöka om bidrag, sk instegsjobb alt. introduktionsjobb, om det kan man läsa på arbetsförmedlingens hemsida. Om SFI kan man läsa på hemkommunens hemsida, tror att det inte är "drop in" utan kurser börjar vissa tider. Min sambo kom till Sverige 17. dec och började SFI i början av februari, det var planerat för anmälningstiden slutade i mitten av januari, nästa kurs hade börjat nån gång i maj. 

 

Kom ihåg att vissa banker beviljar inte bankID för nyanlända. 

 

https://arbetsformedlingen.se/ Stöd när en person varit arbetslös länge eller är nyanländ i Sverige

 

https://www.skatteverket.se/ Skatteverkets id-kort

 

https://www.skatteverket.se/ folkbokforing

 

https://arbetsformedlingen.se/ Svenska för invandrare, sfi

Tack så jätte mycket för detta fina svar!

 

Jag är övertygad om att det inte bara kommer hjälpa mig 🙂

  • Ge karma 6
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nillerille

Litet uppföljningstips inför att UT-kortet skickas ut: Ifall er tjej är från Filippinerna så var snabba med att säga att ni vill hämta upp UT-kortet i Sverige. Annars skickar de kortet till Bangkok. Så nu kommer de skicka tillbaks det till Sverige så att jag kan hämta ut det och skicka det till Filippinerna 🤪. Anledningen är att det inte kan skicka det till Filippinerna p.g.a att det inte finns någon svensk myndighet i Filippinerna. Att lämna ut UT-kortet är en myndighetsutövning som enbart kan verkställas av svenska myndigheter.

 

Så ser ni till att det framgår att ni hämtar det i Sverige så sparar ni typ 1 månad på det 😁

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla min fot
50 minuter sedan, skrev Nillerille:

Litet uppföljningstips inför att UT-kortet skickas ut: Ifall er tjej är från Filippinerna så var snabba med att säga att ni vill hämta upp UT-kortet i Sverige. Annars skickar de kortet till Bangkok. Så nu kommer de skicka tillbaks det till Sverige så att jag kan hämta ut det och skicka det till Filippinerna 🤪. Anledningen är att det inte kan skicka det till Filippinerna p.g.a att det inte finns någon svensk myndighet i Filippinerna. Att lämna ut UT-kortet är en myndighetsutövning som enbart kan verkställas av svenska myndigheter.

 

Så ser ni till att det framgår att ni hämtar det i Sverige så sparar ni typ 1 månad på det 😁

Sverige har en ambassad i Manila.

Dock:

Svenska ambassaden i Bangkok är ansvarig för arbets- och uppehållstillstånd för sökanden från Filippinerna. Förfrågningar och begäran om intervju ska skickas till: migration.Bangkok@gov.se

 

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/filippinerna-manila/#

 

Dock ny adress (långt ifrån gristorget och Padre Burgos street)

 

Postadress

11th Floor, DelRosarioLaw Centre
21st Drive corner 20th Drive, Bonifacio Global City, 1630 Taguig,
Metro Manila, Philippines

Besök oss

11th Floor, DelRosarioLaw Centre
21st Drive corner 20th Drive, Bonifacio Global City, 1630 Taguig,
Metro Manila, Philippines

Tel

+63 (0)2 8 811 7900

Fax

+63 (0)2 8 811 7940

E-post

ambassaden.manila@gov.se

Besök på ambassaden

Varje besök måste förhandsbokas genom att ringa till ambassaden på telefon 02-8811 7900 eller maila till ”ambassaden.manila@gov.se”. 

 

Skärtorsdag är helgdag enligt Swe. ambassaden.

Förmodligen spenderar Ambassadörskan Annika Thunborg helgen med korvbesök på IKEA Mnl. för vidare transport till Planet dive,Batangas där el capitano tar över efter att hon anlänt...

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
On 2024-02-28 at 17:43, skrev Nillerille:

Jag var lite inne på att starta en ny tråd gällande om de saker som händer när ens partner kommer till Sverige men tänkte sen att jag kanske bara fortsätter på denna tråd lite till. Det jag hittat är https://www.informationsverige.se/ som ger lite info om att gå till skatteverket för att få personnummer, fixa id-kort, bankkonto osv.

 

Jag var inne och kollade lite på hur det är med jobb och så. Då hittade jag att arbetsförmedlingen har något etableringsprogram med sfi och jobbsökande och att de får nån typ av ersättning. Men det verkar som man måste ha fått uppehållstillstånd som flykting, kvotflykting, skyddsbehövande eller vara anhörig till någon av dessa för att få vara med.

 

Hur någon koll på ifall tjejen kan få något liknande? Eller får man bara hjälp ifall man är flykting? 

 

Jag kommer ju naturligtvis att hjälpa henne med allt. Funderar bara på hur det funkar med SFI och sådant. 

 

Alla tips är välkomna ifall ni sitter på någon bra info 🙂

 

Må väl!

Grattis!!

Din tjej har ju en ganska stor fördel jämfört med många andra. Hon kan engelska. Det går att börja jobba utan SFI. 

Är ganska odaterad när det gäller vad som är möjligt med bidrag osv.

Skönt i varje fall att ovissheten och väntandet är över.

Återigen Grattis!

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
7 timmar sedan, skrev Wangthong:

Grattis!!

Din tjej har ju en ganska stor fördel jämfört med många andra. Hon kan engelska. Det går att börja jobba utan SFI. 

Är ganska odaterad när det gäller vad som är möjligt med bidrag osv.

Skönt i varje fall att ovissheten och väntandet är över.

Återigen Grattis!

Men även en nackdel. Risken är stor att det bara pratas engelska hemma och att tjejen struntar i att lära sig svenska.

Vet 2 fall  där det är så. Mannen och barnen pratar svenska, men frun pratar engelska.

Iofs så är det så i många familjer i Sverige där "tjejen" är thai?

Svenska är för "svårt" att lära sig så många ger upp, tyvärr.

  • Ge karma 2

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
2 timmar sedan, skrev uptoyou:

Men även en nackdel. Risken är stor att det bara pratas engelska hemma och att tjejen struntar i att lära sig svenska.

Vet 2 fall  där det är så. Mannen och barnen pratar svenska, men frun pratar engelska.

Iofs så är det så i många familjer i Sverige där "tjejen" är thai?

Svenska är för "svårt" att lära sig så många ger upp, tyvärr.

Definitivt är det så. Känner till det genom att jag och frugan pratade thailändska när hon kom till Sverige. Vi hade känt varandra några år innan hon kom till Sverige och jag pratade bättre thai än hennes engelska, som var två tre ord. 

Eftersom vi hade ett språk som vi kunde kommunicera på var det svårt att gå över till ett nytt språk som inte fungerade. Till sist så lärde hon sig svenska, men det tog tid.

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2024-03-15 at 12:02, skrev uptoyou:

Men även en nackdel. Risken är stor att det bara pratas engelska hemma och att tjejen struntar i att lära sig svenska.

Vet 2 fall  där det är så. Mannen och barnen pratar svenska, men frun pratar engelska.

Iofs så är det så i många familjer i Sverige där "tjejen" är thai?

Svenska är för "svårt" att lära sig så många ger upp, tyvärr.

 

Jag vågar nog påstå att detta oftast beror på att gubbarna är lata och inte orkar driva på att det pratas svenska, det har varit så i flera av våra bekantas förhållanden.

  • Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag vågar nog påstå att detta oftast beror på att gubbarna är lata och inte orkar driva på att det pratas svenska, det har varit så i flera av våra bekantas förhållanden.

Om det oftast är gubbarna är jag inte säker på. Det kan nog finnas flera orsaker. Hos oss var frugan väldigt aggressiv när hon körde fast och jag skulle försöka hjälpa henne. Visst kunde jag ha tvingat henne att ägna mer tid åt svenskan. Det skulle förmodligen gått åt helvete. Att mannen tvingar tjejen för hårt är kanske också en av anledningarna att många förhållanden tar slut. Hennes prio var att arbeta och tjäna pengar.

 

Mycket beror på hur thaitjejen är som människa. Min fru är inte så utåt riktad som många andra thai. Där märker jag att de thai som är mera utåtriktade och umgås med största delen svenskar har lättast att ta till sig språket. Det sämsta är när de bara umgås med andra thailändare. 

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

uptoyou
18 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag vågar nog påstå att detta oftast beror på att gubbarna är lata och inte orkar driva på att det pratas svenska, det har varit så i flera av våra bekantas förhållanden.

Faktiskt inte våra erfarenheter av tjejens SFI utbildning och några thai och filippinskor vi känner.

  • Ge karma 1

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...