Jump to content
IGNORERAD

Uppehållstillstånd för filippinsk flickvän


Nillerille

Recommended Posts

Hallå forum medlemmar.

 

Livet är roligt. Hade ni frågat mig för fem år sen ifall jag skulle träffa en tjej från Filippinerna så hade jag sagt att det är en lågoddsare. Fast då var jag iofs tillsammans med min tjej i Thailand. Hursom - Nu är det så och det är dags att ansöka om mitt första uppehållstillstånd för henne. Vi har träffats både i Filippinerna och hon har kommit hit och hälsat på i tre månader. Innan visumet är färdigbehandlat så kommer jag nog hinna åka dit en gång till och hon komma hit en gång till.

 

Info:

Jag har fullmakt och massa papper som vi ska lämna in. Jag har startat ansökan för att bli sambos här i Sverige. Alltså inte redan sambos.

 

Jag har en fullgod bostad för att uppfylla bostadskravet. Det enda som jag är lite orolig för är att jag inte har inkomst från ett jobb. Jag har dock läst att man kan uppfylla detta krav genom att visa pengar på banken istället som täcker de normalbelop m.m som två samboende vuxna behöver. Jag har fullgott med pengar för detta och lite till för att vara på den säkra sidan på ett konto.

 

Jag tänkte höra ifall det är någon som har några bra tips inför ansökan? Det är ju en hel del information som behöver fyllas i ifall vi säger så. Gärna mottaglig för erfarenheter för just filippinska tjejer som kommer hit för UT

 

Tacksam för all input!

 

Må väl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tillägga att då jag har läst en del liknande trådar som inte gett mig den informationen jag behöver så kommer jag uppdatera den här tråden med hela processen, som den kommer vara för mig, steg för steg vad som händer. Förhoppningsvis hjälper det någon i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller just nu på att skriva ansökan. Det är mycket information att fylla i och det har slutat med att vi skriver en del varje dag. Senast idag fick jag nöjet att översätta/renskriva hennes bakgrundsinformation. Efter att ha översatt och renskrivit ca 2000 ord eller så så klickar jag på nästa för att komma till nästa del. Möts av "Ett internt fel har skett och vi har internloggat felet" "var vänligen uppdatera sidan" och när jag gör det så är all information borta 😁😁😁. Man blir så ...... lycklig. Det som gör allt ok är ju dock att migrationsverket har INTERNLOGGAT felet......SÅ DÅ ÄR JU ALLT OK :) :) haha

 

Efter att jag skrivit om den delen så kommer vi till en annan informationsdel. Hon skriver en text igen som jag ska få renskriva/översätta. När jag läser texten så reagerar jag på att det här är ju inte samma namn på universitetet som hon sa på bakgrundsinfon.....då säger hon "oj...jajustja....hahahaha....jag bytte ju universitet efter ett tag....det hade jag glömt...". Jag, som vid tillfällen kan ha kort stubin, mår som en prins när hon säger det och hon sedan också "kommer på" annan information som gör att jag får skriva om bakgrundsinfon IGEN. Jag frågar lite försiktigt (inte så försiktigt) "Du kanske kan tänka efter riktigt ordentligt den här gången när du skriver så jag slipper skriva om massa saker igen" "haha ja självklart...så dumt det blev" svarar hon. Jag tänker inombords...."jaaaa VISST....så DUMT det blev..grrr "#¤"%"#¤"#¤948" 😱

 

Summa summarum så är det en tålamodskrävande del även med ansökan. Jag har ju fått god övning på det är med tålamod med besöksvisum och nedstängningar och samla papper och det ena med det fjärde. Men jag har helt klart fortfarande en del att lära på den biten märker jag 😁😁

 

Det är bara att hålla ögat på bollen

 

Tills nästa gång.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha haft mycket kontakt med Migrationsverket och andra myndigheter så har jag lärt mig att alltid kopiera all text innan jag klickar på nästa eller gå vidare. Första gången all text gick förlorad höll jag på att bli tokig :D

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

Efter att ha haft mycket kontakt med Migrationsverket och andra myndigheter så har jag lärt mig att alltid kopiera all text innan jag klickar på nästa eller gå vidare. Första gången all text gick förlorad höll jag på att bli tokig :D

Bra tips. Har råkat ut för samma i andra sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Efter att ha haft mycket kontakt med Migrationsverket och andra myndigheter så har jag lärt mig att alltid kopiera all text innan jag klickar på nästa eller gå vidare. Första gången all text gick förlorad höll jag på att bli tokig :D

Haha jo jag gör det nu också. Det var faktiskt ett tips jag tänkte ge men glömde att göra det så tack för att du tog upp det!

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor med min andra Filippinska nu. 

den första satt i i hennes säng och skrev UT ansökan.

Och mitt svar.

Sedan tog det en tid och hon fick en tid på dåvarande konsulatet i Manila för intervju.  2011.

 

Nuvarande tjej fixa sin ansökan själva med lite hjälp från mig.

Jag svara mig. med hjälp från henne. 2018.

efter mycket om och men blev det intervju på ambassaden i Manila med videolänk med Amb.  i Bangkok. 

2020 kom hon hit.

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev pigge01:

Jag bor med min andra Filippinska nu. 

den första satt i i hennes säng och skrev UT ansökan.

Och mitt svar.

Sedan tog det en tid och hon fick en tid på dåvarande konsulatet i Manila för intervju.  2011.

 

Nuvarande tjej fixa sin ansökan själva med lite hjälp från mig.

Jag svara mig. med hjälp från henne. 2018.

efter mycket om och men blev det intervju på ambassaden i Manila med videolänk med Amb.  i Bangkok. 

2020 kom hon hit.

 

Grattis och tack för infon. Jag hoppas få samma resultat (eller vi).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då var ansökan inskickad till Migrationsverket. PUST 🥴. Vi gjorde alltså detta via internet. Vi höll på att samla papper och grejja i typ 2 veckor innan jag nu skickade in den idag. Tog lite extra tid då jag har haft annat att göra också.

Jag delar upp det på två inlägg så ni slipper bli gråhåriga (MER gråhåriga) innan ni läst klart 🤯💀.

 

Så det jag lämna in idag var själva ansökan för UT för tjejen. När hon var här och hälsade på så skrev hon under en fullmakt som jag skrivit ut från migrationsverkets hemsida. Det är också något dom efterfrågar att du ska ladda upp senare i ansökan.

 

Själva ansökan innehåller uppgifter om din tjej/kille och han/hennes familj (föräldrar, syskon, barn osv), om dig och din famlij, om erat förhållande, om era tidigare förhållanden och om hur ni ser på er framtid. Vi fokuserade på den information de sökte efter och skrev utförligt på allt som kunde skrivas.

 

I slutet på ansökan så finns det en kategori för "övrigt" där man kan ladda upp dokumentation som hör till ansökan. Vi ladade upp en hel del dokument här och vi kan sammanfattningsvis säga att vi laddade upp bevis för allt som vi skrivit i ansökan. Exempelvis ifall vi sagt att jag åkt och hälsat på henne så  laddade vi upp dokumentation på det. Jag gjorde en pdf för varje besök och slängde in bilder, biljetter och hotellkvitton, visum osv. Allt som hade med det besöket att göra. Så gjorde vi för varje gång vi rest och hälsat på varandra.

 

Vi ladda också upp dokument som styrkte hennes identitet som pass, födelseattest, registrationsbevis av hus. 

 

Migrationsverket frågade också om information om hur vi håller kontakten när vi inte ses. Så jag skapade en pdf med 2-3 skärmdumpar per månad från Whatsapp (där vi främst håller kontakten), med datum, och slängde upp dem på rad efter varandra i år/månadsordning 🤓

 

Jag laddade också upp dokumentation som hade med mig att göra men insåg senare att jag nog inte skulle ha gjort det där....mer om det i nästa inlägg 🤩

 

 

Ändrades av Nillerille
Kan vara en tjej som vill få hit sin kille så la till det :)
  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha gått igenom ansökan med tjejen så bestämde jag mig för att höra av mig till migrationsverket för att fråga om ett par saker jag funderat på. Nämligen följande:

 

1. Är det ok ifall man skriver allt på svenska eller ska det vara två uppsättningar dokument? Anledningen till varför jag funderade var att hon ska gå intervjun i Bangkok och att hon läst i nån Facebook grupp att det skulle vara på engelska. Svaret jag fick av migrationsverket var att det är det svenska handläggaren som förbereder ärendet och väljer ut frågor som hen sedan skickar till handläggaren i BKK. Tjejen jag talade med sa också att det är ok att blanda svenska och engelska i dokumentationen då Migrationsverket har både engelska och svenska som språk.

 

2. Ska jag bifoga alla bilder separat eller sammanfogade i en pdf som jag hade gjort? Migrationsverket svarade att så länge filen kan laddas upp (och alltså stöds rent tekniskt) så är det ok. Hon höll dock med om att det nog var skönt för handläggaren att informationen var organiserad. Jag kan tillägga att all information jag laddade upp var i pdf filer. Jag har en liten störning när det kommer till enhetlig dokumentering 🤪😜

 

3. Är det ok att visa på försörjningskravet på annat sätt än genom lön? Min tjej hade "hört" i sin Facebookgrupp att man var tvungen att ha inkomst från jobb för att det skulle räkna. Detta är INTE sant (vilket jag nu tryckte in i tj....erm....snällt förklarade🥳). Det går t.o.m att kombinera olika inkomstkällor för att visa på det.

 

Så NU tänkte jag att det var dags. ÄNTLIGEN betalade jag 2000kr och skickade in ansökan. SJUKT skönt....nu börjar väntan...Trodde jag....🤢

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en titt på inkorgen så ser jag...."Migrationsverket behöver information från dig" 😬 Vafan ni har ju fått INFORMATION så det står härliga till 😒🙄🤣

 

Sen kommer jag ihåg att jag hade läst om det på något forum tidigare. Bara att kavla upp ärmarna och ge sig påt!

 

Det visade sig att det typ var samma ansökan som det var för tjejen men lite annorlunda. som tur var så hade jag sparat allt som jag plitat ner i hennes ansökan så att sidan inte skulle få "tekniskt fel" och försvinna 😁 sjukt nöjd var jag 😁😇

******** TIPS ********  Spara allt ni skrivit i UT ansökan så ni kan använda det igen när du ska fylla in "din" del. SJUKT värt 👍

 

Så jag fyllde typ in samma sak igen. Under övrigtfliken den här gången så laddade jag upp inkomstpapper, saker om min bostad (för att uppfylla försörjningskravet som du hittar på Migrationsverkets hemsida, ena delen om bostad och andra om inkomst), identitetshandlingar och sen laddade jag upp bilder och konversationer igen bara för sakens skull. DRÄNK DEM I PAPPER VETJA 🤓🤭😁 EN FLOD AV PAPPER 👍😁

 

Och nu är det äntligen inskickat och "klart". Nu börjar väntan. En väntan som jag har planerat ska bli mindre jobbig genom att hon kommer hit och hälsar på samt att jag kommer ge mig ut på en del äventyr också.....men först måste jag jobba ner den här förbaskade vinterölmagen.....

 

och innan jag glömmer ******* TIPS ********* Jag frågade hur det var med att uppdatera information. Tjejen hade hört att folk hade gjort det med sina ansökningar när det kom till lönebesked, räkningar osv (beror ju lite på hur ens ekonomi och levnadsituation ser ut). Tjejen på MiG svarade att det kan man göra och att det bara var att mejla dem (på en mejladress hon skickade till mig). Hon sa även att ifall man inte gör det så kommer handläggaren senare att komplettera information kring detta och att dewt kan ta ytterligare nån vecka.

 

Nä nu får det fasen vara nog med skrivandet. Nu blir det ner till systemet och köpa nått gött för att fira detta. Simma lugnt minna herrar!

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Fullmakten som du förmodligen skannat och skickat in skall medföras i orginal vid intervjun.

Egentligen ska nog alla orginal vara med.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev rolba:

Fullmakten som du förmodligen skannat och skickat in skall medföras i orginal vid intervjun.

Egentligen ska nog alla orginal vara med.

Tack rolba! 

Jo jag skannade den. Alla papper som jag skickade in skannade jag och gjorde om till pdf med hjälp av word.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

En liten uppdatering.

 

Tanken är att tjejen ska komma och besöka mig i sommar (Det är ok att besöka Sverige 90 dagar under en 180 dagars period). Jag hade läst någonstans att man var tvungen att anmäla detta till migrationsverket. Då jag var lite osäker bestämde jag mig för att ringa migrationsverket och fick följande svar:

 

Skicka ett email till migrationsverket@migrationsverket.se och ange under vilken period hon är här och bifoga erat kontrollnummer. Gör detta först efter att visumet blivit godkänt. Hon sa vidare att eftersom vi inte har varit på intervju än så försenar det heller inte ansökan. Ifall vi redan hade varit på intervju så skulle det kunna leda till att ansökan pausades då hon inte får befinna sig i Sverige när hon meddelas beslut om hennes UT.

 

Så efter att vi fått svar om visumet så kommer vi skicka in ett mejl. Ifall det nu blir godkänt 🤩

Ändrades av Nillerille
ändrade lite info som jag missat
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten uppdatering 2.

 

När det kommer till att ansöka om besöksvisum så gör vi detta via VFS global : https://www.vfsglobal.com/en/individuals/index.html . Ifall man fyller i uppgifterna där så får man en checklista på vad som behövs.

 

Vidare så hittas den svenska inbjudan som du ska fylla i, ifall du står som han/hennes sponsor, att hitta på https://www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba631285c/1666876596848/241011_Inbjudan_en.pdf . Ifall du läser ansökan så står det också vilka typer av dokument som ska bifogas. Ett av dokumenten är ett personbevis. Personbeviset hittar du online via https://www.skatteverket.se/ .

 

Hoppas ni har en fin vecka!

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till.  Svårt nog föt att få hem sin thailändska fŕu. Vi har dock en del andra problem åxå. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jaha då var alla dokument, som tjejen behövde för sitt besöksvisum, skickade till tjejen. Hon sticker till Manila imorgon för att gå till ambassaden på onsdag.

 

För de som inte känner till det så är saken inte klar bara för att visumet blir godkänt. På flygplatsen så genomgår ensamma kvinnor, som ska resa utomlands till en man, ofta en intervju för att fastställa att det är säkert för kvinnan att åka. Detta har med human trafficking osv att göra. Min tjej satt i 45 minuter på denna intervju förra gången hon kom till Sverige.

 

Man kan tycka vad man vill om detta men så är det. Min tjej snokade reda på att det finns ett dokument (naturligtvis så tar detta dokumentinförskaffandet ALDRIG slut 🤯🤯🥴😁👍💀) som hjälper denna process oerhört. Det kallas AOS = Affidavit of Invitation and Financial Support. Jag blev så glad när hon nämnde detta för mig. Jag blev överlycklig när hon också sa vad jag skulle göra. Jag skulle gå till en advokatbyrå för att få ett dokument skrivet och stämplat. Sedan ta mig till Stockholm och besöka Ambassaden där och få mer stämplar. Naturligtvis ta med stöddokument m.m. också. Bara för SKOJS skull 💀💀💀

 

Efter undersökningar så hittade jag ytterligare information på https://stockholmpe.dfa.gov.ph/index.php/consular-services/notarial-services-and-legalization-of-documents . Jag har bestämt mig för att jag skiter i att gå till en advokat byrå för att de ska skriva åt mig och ge stämpel och kommer istället att använda mig av de dokument som ambassaden rekommenderar. 

 

Nästa underbara sak är ju att komma i kontakt med ambassaden för att boka besök eller så (hade velat fråga dem lite om det dokumentet jag ska fylla i osv också). Jag är just nu 0 för 231231345692930 försök att kontakta dem på båda numrena 🥰😍😍 . Jag har kommit fram till att jag kommer åka ner på vinst eller förlust och hoppas på att någon är där.

 

Nåja den som lever får se. Kommer la en uppdatering när jag besökt ambassaden.

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Nillerille

*** Uppdatering besöksvisum ***

 

Jaha då har man varit och lämnat in alla papper för Affadavit of garuantee och support på ambassaden i Stockholm. Blev en tågresa fram och tillbaks på en dag. Det går att skicka dit papprena men då måste man få dessa papper notariserade av en juristbyrå och jag kände att jag inte orkade det 💀 Så går du dit så behöver du alltså INTE få dessa notariserade av en advokatbyrå.

 

Hör och häpnad så lyckades jag få tag på ambassaden via det mobilnummer som anges på hemsidan till slut. Det var ungefär försök 14020123 och dagen innan jag skulle åka dit 😁👍 Tjejen var väldigt trevlig och informerade mig om att jag inte behövde boka tid då det var mest för covid. Just nu så har de öppet mellan 09-15 på tisdagar och torsdagar för notariseringar. Bara att knalla förbi. Det gick väldig fort typ in och ut så var det klart. Personalen var väldigt tillmötesgående!

 

Ifall någon efterföljande skall försöka sig på att göra samma sak så hittar ni info på https://stockholmpe.dfa.gov.ph/index.php/consular-services/notarial-services-and-legalization-of-documents vad ni behöver. Jag rekommenderar att ni mejlar ambassaden ifall ni har några frågor istället för att ringa. Ni hittar mejl under contact.

 

TIPS 1 ** Jag kan tillägga att ni behöver kopia på både ditt och partners pass. På ambassadens sida står det bara 1 av dem men båda skall med. TIPS 2 ** Det är säkert folk som väntar i det rummet du kommer in i. Dessa människor har dock andra skäl än att få något notariserat så ifall du går in och anmäler att du ska ha en affadavit så kommer en person på ambassaden och hjälper dig (då detta går snabbt) så du slipper vänta. Anmäler du dig inte så kan det bli att vänta ett bra tag :) Det var en trevlig tjej som sa till mig.

 

Jaha då var allt klart inför besöket i sommar så det blir gött det :) Sagan fortsätter gällande UT....tbc.....

 

  • Ge karma 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
13 timmar sedan, skrev Nillerille:

Jaha då var det dags för en liten uppdatering igen.

 

Efter att tjejen varit här i tre månader så har jag precis skickat in en uppdatering till migrationsverket. Detta är vår första uppdatering.

 

I uppdateringen så skickade jag med olika filer. Dessa filer bestod av: 1st pdf fylld med bilder från hennes besök. 1st pdf med flygbiljetter, in och ut stämpel från passet samt bild på visum. 1st pdf med uppdatering på inkomstrelaterade grejjor för försörjningskravet. 1st pdf för uppdatering av hushållskostnader.
 

Detta skickas till migrationsverkets mejl: migrationsverket@migrationsverket.se.

Det är bara att upge ditt kontrollnummer (tror jag det heter. Det nummer som är kopplat till din UT-ansökan) och uppdatering i ämnesfältet så läggs det till din ansökan.

 

Nu väntar vi på att hon ska få tid för intervju i bkk. Migrationsverket sa att det kan dröjja upp till 1 år just nu. Vi håller tummarna.

 

I övriga nyheter så åker jag och hälsar på henne i mitten av december. Det blir bla 45 dars resa till Jomtien under besöket och hon ska med. Första gången för henne i Thailand så blir ju lite kul 🙂

 

Fortsättning följer…..

 

Det låter bra

Kontakt Ambassaden om biomedic då hon är i Thailand.

Då kanske hon kan få sin intervju på länk från Ambassaden i Manila.

 

Min tjej fick detta under pandemin

Och D-visa hit, UT kort på mig. i Malmö.

 

  • Ge karma 1

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev pigge01:

 

Det låter bra

Kontakt Ambassaden om biomedic då hon är i Thailand.

Då kanske hon kan få sin intervju på länk från Ambassaden i Manila.

 

Min tjej fick detta under pandemin

Och D-visa hit, UT kort på mig. i Malmö.

 

Tack så mycket för det tipset. Det kommer jag garanterat kolla upp.  

  • Ge karma 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kort liten uppdatering…


Jag bestämde mig att, efter att ha talat med migrationsverket per telefon, skicka iväg ett mejl till dem (ca  3 veckor sen) om att jag ska ner till Phi/Thai i december för att stanna i två månader och det vore fantastiskt ifall vi kunde genomföra intervjun då. Som svar fick jag att det inte finns möjlighet till förtur. Vad det nu betydde. Men jag tänkte att då vet dom iaf.

 

Fick svar förra veckan från migrationsverket att jag behövde komplettera med lite information. Det gällde att uppdatera mitt anställningskontrakt samt amortering på bostadsrätt. 
 

Förhoppningsvis betyder detta att vi får boka intervju snart. Något som skulle sammanfalla väldigt bra med att jag åker ner till Filippinerna och Thailand i mitten på nästa månad. Vi håller alla tummar och stortår.

 

tbc…..

  • Ge karma 9
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Nillerille

Hallå forumiter. Its that time again 🙂 Dags för uppdatering!

 

Jag följde med tjejen till ambassaden i Bangkok där hon genomförde intervjun. Vi fick tid för intervju den 30:e januari vilket är ca 2 månader efter att vi fått meddelande om att boka. Vi hade kunnat fått tidigare men detta passade oss.

 

Var väldigt lätt att hitta dit (google maps är din vän) och valde att boka en airbnb i närheten. Det tog ganska precis 1 timme att genomföra intervjun. Jag hade i förväg frågat migrationsverket vad intervjun handlade om och de hade förklarat att det är ett gäng frågor baserat på den information som vi lämnat in till migrationsverket tidigare. Och att det var vår handläggare i Sverige som valde ut vad som skulle frågas. Detta stämde mycket bra in på intervjun där tjejen som intervjuade min dam ställde just dessa typer av frågor. Var inga direkta konstigheter.

 

Tjejen hade tänkt att "plugga" på grejjer men jag sa till henne att bara slappna av och ifall hon glömt någon liten detalj av all information som vi skickat in så var det ju bara att säga det. Är ju inte så att jag kommer ihåg exakt när hennes syster är född direkt. Det var så att hon glömde någon liten detalj under intervjun och när hon sa det så sa intervjuaren att det inte var några problem. Intervjun är ju till för att se ifall ni är ett genuint par eller inte och sånt märks ju.

 

Tänk på att förbereda original av de dokument som de efterfrågar samt att ha med dessa till intervjun. Vi hade en tjock pärm med alla dokument jag någonsin skickat in så att det inte var några tveksamheter 🤓 

  • Ge karma 7
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...