Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket pengar behöver man för att gå i pension


LTD

Recommended Posts

andrejsdenruskige
10 minuter sedan, skrev Boa52:

Av dom behoven har du väl bara en, Skita. Synd om dina annhöriga lukta fan om dej


Det var ju konstruktivt inlägg för att komma från dig. 
Vid det här laget borde även du själv inse att du är helt dum i huvudet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    16

  • LTD

    7

  • audirs2

    4

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev audirs2:

Sedan har du vart vaken och jobbat i Norge där lönen ofta är över 100,000.- per månad. Det måste till hög utbildning som fan i "Svärje" för att komma upp i såna summor! Om man inte är hög statlig chef vill säga, dom får bra med slantar utan att veta ett skit, svetsa (vaaaah?) kan vissa av dom åxå!:lipa:


Självklart har man gjort ett vettigt val. 
I Sverige har ju en ”ingenjör” som @Boa52 inte direkt lyckats med något. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Boa52:

Varför pannslag på det inlägget, det är ju fakta, lägger man pengar på mer än att leva gott, OK

När ska du fatta att många inte vill leva som dig?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
42 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

När ska du fatta att många inte vill leva som dig?

Det vill egentligen inte han heller, men han har inget val och nu är han sur på allt och alla. 
Hade jag haft mer stålar så hade jag inte bott där jag bor. Jag hade helt klart valt någon annan plats på jorden, men nu är det som det är och jag får helt enkelt acceptera det. 
Ett fint hus vid någon fin strand hade jag kunnat tänka mig, men då håller inga 40 mille för resten av livet. Kanske pengarna skulle räcka till huset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lever ett enkelt liv.

Kvällens nota var på 870 baht. Något över snittet på veckobasis men det var en trevlig kväll. 

Hyra och el blir nog under 100 baht per dygn.

Försäkring ca 100 baht per dygn 

Just idag extrakostnader telefon 1500 och reentry på immigration 1000. Dylika kostnader på  ett år bör klara sig på 100 baht per dygn.

All mat är inte gratis. Blir minst 300 till per dygn.

Sen en massa småskit hit å dit så blir det lätt 50.000 baht per månad. Tur att frugan föder sig själv. 

Sen tillkommer alla kostnader i Sverige åxå. Men de kan jag ju avveckla om jag börjar känna mig fattig. Får nog inte 40 mille för huset i Sverige men det räcker för en jädrans massa Leo i alla fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Får nog inte 40 mille för huset i Sverige men det räcker för en jädrans massa Leo i alla fall. 


Du får mera för garaget

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev rolba:

Jag lever ett enkelt liv.

Kvällens nota var på 870 baht. Något över snittet på veckobasis men det var en trevlig kväll. 

Hyra och el blir nog under 100 baht per dygn.

 

Jag tror inte att jag skulle vilja bo på ett ställe där hyran inkl. el är ca. 3.000 thb i månaden! Bara min elräkning ligger oftast på över 3.000.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-15 at 15:42, skrev Boa52:

Du använder alltså 15-16 tusen svenska kr bara för att äta och må bra. I thailnd är mat

billigt, alcko dyrt så vad lägger du pengarna på 

Det kostar att ha transportmedel,det finns släkt som inte har så bra ställt,barn behöver ha en bra uppväxt med bra mat och näring.Och att räkna sikiner är inte min grej.Alkoholen är jag numera sparsam med men god mat prioriteras och vi odlar grönsaker men inte djur.När var du i Thailand senast?Kostnadsökningarna har nått dit oxå,skatter finns numera överallt.Och jag lever i verkligheten,inte i drömmen.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev måne:

Det kostar att ha transportmedel,det finns släkt som inte har så bra ställt,barn behöver ha en bra uppväxt med bra mat och näring.Och att räkna sikiner är inte min grej.Alkoholen är jag numera sparsam med men god mat prioriteras och vi odlar grönsaker men inte djur.När var du i Thailand senast?Kostnadsökningarna har nått dit oxå,skatter finns numera överallt.Och jag lever i verkligheten,inte i drömmen.

Det är svårt att tesonera med en som har sig själv som måttstock. Boa52 förstår inte vad som sker i världen utanför byn i Sverige. 

Du har så klart helt rätt i det du skriver men för att göra ett ytterligare förtydligande som även @Boa52kanske förstår så ska jag försöka trots misstanken om att det är att kasta pärlor för svin..

Först tar vi valutan, för inte så länge sedan fick man ung.85-90 000 thb om man har en pension på 20 000/mån vilket jag tycker mig flrstå är en ganska vanlig siffra, idag blir det 63 000thb. Prisbilden i Thailand har på ex matvaror stigit under samma period med 12-15%..Vill man unna sig ett glas drickbart vin kostar en flaska minst 500 idag mot 350 tidigare, drivmedel mm likaså, bara som exempel alltså, det har blivit 20 % dyrare att leva på25% mindre i plånboken, sug på den @Boa52,  där har du fakta oberoende om du är norr eller sörlänning.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som många redan varit inne på så beror det på tre faktorer:

Hur många år man har kvar till man kan plocka ut "ålderspension" och hur bra den är.

Om man har barn eller andra personer som behöver finansiell hjälp för ytterligare x antal år.

Hur mycket man tror att det liv man vill leva resten av sin tid kommer kosta.

 

För min del försvinner den första punkten. Jag har bara skattat knappa två år i Sverige och kommer kanske göra det i ett par år till, så de 500 kronorna i månaden gör varken till eller från.

Punkt nummer två är lite småtuff i vårt fall. Vi har fortfarande 1.5 år kvar här som kostar runt 300 kSEK per år för dotterns studier. Sedan 3-5 år i UK, och kanske US, som ligger på minst 500 kSEK om året. Jag skulle nog kunna gå i pension på måndag men tar helst inte de 2-3 miljonerna från sparbössan.

 

Efter det är klart tror jag dock vi lever gott på 350 kSEK/år om vi bor i Sverige och något mindre om vi flyttar tillbaka till Thailand. Vi klarar oss bra på 30,000 Baht i månaden i Thailand men då vi gillar att resa så behöver vi mer så länge vi kan göra det.

 

Jag missade kontentan. För mig som inte har någon pension så blir beräkningen över hur mycket pengar jag behöver för att pensionera mig enkel. Om jag orkar vänta tills dottern är färdigstuderad och jag antar att vi vill ha en miljon THB om året, inflationsskyddat, tills jag dör och man räknar med att över tid kan få 6% värdeökning på sina investeringar, av vilka 3% används för inflationsskydd, så "räcker" det med en investering på 33 miljoner Baht. Då har vi ändå hela "förmögenheten" kvar när vi kilar vidare så dottern får ett hyfsat tillskott.

 

Har man dessutom en hygglig pension, säg 20,000 SEK efter skatt, så är det redan 800,000 THB per år och då räcker det med en "förmögenhet" på 2 miljon SEK för att totalt ha 1 miljon THB/år att leva för.

 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 minuter sedan, skrev Atom:

Som många redan varit inne på så beror det på tre faktorer:

Hur många år man har kvar till man kan plocka ut "ålderspension" och hur bra den är.

Om man har barn eller andra personer som behöver finansiell hjälp för ytterligare x antal år.

Hur mycket man tror att det liv man vill leva resten av sin tid kommer kosta.

 

För min del försvinner den första punkten. Jag har bara skattat knappa två år i Sverige och kommer kanske göra det i ett par år till, så de 500 kronorna i månaden gör varken till eller från.

Punkt nummer två är lite småtuff i vårt fall. Vi har fortfarande 1.5 år kvar här som kostar runt 300 kSEK per år för dotterns studier. Sedan 3-5 år i UK, och kanske US, som ligger på minst 500 kSEK om året. Jag skulle nog kunna gå i pension på måndag men tar helst inte de 2-3 miljonerna från sparbössan.

 

Efter det är klart tror jag dock vi lever gott på 350 kSEK/år om vi bor i Sverige och något mindre om vi flyttar tillbaka till Thailand. Vi klarar oss bra på 30,000 Baht i månaden i Thailand men då vi gillar att resa så behöver vi mer så länge vi kan göra det.

 


Ja, att överleva på 30k i Thailand då allt är betalt går ganska bra. Men man får hoppas att inte kylskåp, TV, tvättmaskin och bil rasar samma år då det kan bli lite tight om man inte vill låna av nästa års budget. 
Det skapar som du säger inte några möjligheter till utsvävningar. 
Gillar man att påta i trädgården och hatar att gå utanför tomtgränsen så behövs inte många THB eller SEK. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Ja, att överleva på 30k i Thailand då allt är betalt går ganska bra. Men man får hoppas att inte kylskåp, TV, tvättmaskin och bil rasar samma år då det kan bli lite tight om man inte vill låna av nästa års budget. 
Det skapar som du säger inte några möjligheter till utsvävningar. 
Gillar man att påta i trädgården och hatar att gå utanför tomtgränsen så behövs inte många THB eller SEK. 

 

Det är nog just den missen många thailandsnyfrälsta gör; de ser hur låga de löpande kostnaderna är och lägger sedan budgeten efter det. Hushållsmaskiner, och inte minst AC, brakar givetvis minst lika ofta i Thailand och är heller inte särskilt mycket billigare här.

 

Att bo på landet, eller i en mindre stad, är ofantligt mycket billigare än att bo i Bangkok (förmodligen gäller detsamma Pattaya och Phuket), det kunde vi tydligt se under den lockdown där vi spenderade stora delar av 2020 och 2021 hemma i byn. Det är inte det att nudlarna kostar 10 Baht mindre utan att det helt enkelt inte finns särskilt mycket att spendera pengarna på. Vi trivs dock väldigt bra med att ligga lågt i byn; läsa, kolla på serier etc, för att sedan splasha till med en resa. Resa, framförallt om man vill bo och äta bra, gör dock att månadsbudgeten på 30,000 Baht istället blir en dagsbudget 😉   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar på att skapa en utdelningsportfölj som ska ge mig ca 30’ i månaden inom 10 år. Vid pensionering så borde denna avkasta ytterligare något och tillsammans med pension och tjänstepension ge en dräglig tillvaro. Förutsatt att man har hälsan och når pension vill säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Gillar man att påta i trädgården och hatar att gå utanför tomtgränsen så behövs inte många THB eller SEK. 

 

Min unge man, tack vare hjälpande händer som till exempel Lazada kan man spendera ofantligt mycket pengar helt utan att gå utanför tomtgränsen. Jag har provat... :D 

 

Jag tror för övrigt att Lazada/Alibaba ligger bakom hela Covidpamdemin. Och Bill Gates, såklart.

 

I frågan om hur mycket pengar som behövs för att gå i pension svarar jag att man inte ska tänka så, utan rikta in sig på att tjäna pengar fast man inte jobbar. På så vis kan man "pensionera sig" när som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
45 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Min unge man, tack vare hjälpande händer som till exempel Lazada kan man spendera ofantligt mycket pengar helt utan att gå utanför tomtgränsen. Jag har provat... :D 

 

Jag tror för övrigt att Lazada/Alibaba ligger bakom hela Covidpamdemin. Och Bill Gates, såklart.

 

I frågan om hur mycket pengar som behövs för att gå i pension svarar jag att man inte ska tänka så, utan rikta in sig på att tjäna pengar fast man inte jobbar. På så vis kan man "pensionera sig" när som helst.


Ja, har man en inkomst utan att jobba så kan man syssla med jobb som en ”sällan hobby”. 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Min unge man, tack vare hjälpande händer som till exempel Lazada kan man spendera ofantligt mycket pengar helt utan att gå utanför tomtgränsen. Jag har provat... :D 

 

Jag tror för övrigt att Lazada/Alibaba ligger bakom hela Covidpamdemin. Och Bill Gates, såklart.

 

I frågan om hur mycket pengar som behövs för att gå i pension svarar jag att man inte ska tänka så, utan rikta in sig på att tjäna pengar fast man inte jobbar. På så vis kan man "pensionera sig" när som helst.

 

Vår adress hemma i byn är normalt sett lite svår att beskriva men när lock-down startade i mars 2020 och vi flyttade hem till byn, så beställde frugan så mycket grejer on-line att vi efter ett tag såg på kvittona att leveransadressen satts till Soi Baan Farang 😉. Det gick inte en dag utan flertalet leveranser och dessutom förbarmade sig frugan över byns två små byggföretag och byggde ett litet hus samt gjorde om trädgården utan någon egentlig anledning.

 

Visst kostade det pengar men jämfört med att bo i Bangkok så är det bara en liten vindpust; var och såg på "Tar" med dottern idag; 2,000 Baht för två biljetter med lite popcorn och sedan 2,000 Baht för lite halvdan pasta att ta med hem. Kunde man fan byggt en friggebod för i byn 😉   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

 

Vår adress hemma i byn är normalt sett lite svår att beskriva men när lock-down startade i mars 2020 och vi flyttade hem till byn, så beställde frugan så mycket grejer on-line att vi efter ett tag såg på kvittona att leveransadressen satts till Soi Baan Farang 😉. Det gick inte en dag utan flertalet leveranser och dessutom förbarmade sig frugan över byns två små byggföretag och byggde ett litet hus samt gjorde om trädgården utan någon egentlig anledning.

 

Visst kostade det pengar men jämfört med att bo i Bangkok så är det bara en liten vindpust; var och såg på "Tar" med dottern idag; 2,000 Baht för två biljetter med lite popcorn och sedan 2,000 Baht för lite halvdan pasta att ta med hem. Kunde man fan byggt en friggebod för i byn 😉   

Du har varit borta för länge. Attefallshus för helvete! Skit samma, du får nog betala i vilket (atte)fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Min unge man, tack vare hjälpande händer som till exempel Lazada kan man spendera ofantligt mycket pengar helt utan att gå utanför tomtgränsen. Jag har provat... :D 

 

Jag tror för övrigt att Lazada/Alibaba ligger bakom hela Covidpamdemin. Och Bill Gates, såklart.

 

I frågan om hur mycket pengar som behövs för att gå i pension svarar jag att man inte ska tänka så, utan rikta in sig på att tjäna pengar fast man inte jobbar. På så vis kan man "pensionera sig" när som helst.

Hur många grävmaskiner har du nu då?

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...