Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket pengar behöver man för att gå i pension


LTD

Recommended Posts

Funderar på det här med jobba eller gå i pension, hur mycket pengar behöver man eg för att sova gott som pensionär?

Hur mycket är det värt att kunna disponera tiden precis som man vill?

Vad tycker ni är minimum i inkomst/kapital för att leva ett gott pensionärs liv?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    16

  • LTD

    7

  • audirs2

    4

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

56 minuter sedan, skrev LTD:

Funderar på det här med jobba eller gå i pension, hur mycket pengar behöver man eg för att sova gott som pensionär?

Hur mycket är det värt att kunna disponera tiden precis som man vill?

Vad tycker ni är minimum i inkomst/kapital för att leva ett gott pensionärs liv?

 

1 minut sedan, skrev Naam jai:

Rätt omöjlig fråga att svara på...fasta utgifter per månad...skuldfri? .m.m.🤔

 

Så är det, vore jag själv kunde jag gå i pension nu som 58år och leva ett drägligt liv.

Men nu har jag 3 barn som ännu inte står på fötter så det får vänta.

Sen är frågan om jag vill sluta arbeta, trivs bra.

Men inom några år så kommer jag nog att dra ner på arbetetandet, kanske max 4m per år.

Att helt sluta arbeta vet i tusan om jag vill göra?

 

Hur mycket man behöver ekonomiskt, ja det beror väl på hur man vill leva?

Så omöjlig fråga att svara på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska staten tycker 10 631 i månaden. 

 

Vilka belopp gäller för garantipensionen?

Som mest kan garantipensionen bli 10 631 kronor för ensamstående och 9 625 kronor i månaden för gifta.

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev LTD:

Funderar på det här med jobba eller gå i pension, hur mycket pengar behöver man eg för att sova gott som pensionär?

Hur mycket är det värt att kunna disponera tiden precis som man vill?

Vad tycker ni är minimum i inkomst/kapital för att leva ett gott pensionärs liv?

 

Svår fråga men om man kör en sämre bil än grannen utan att man bryr sig har man nog kommit nära :-)

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Funderar på det här med jobba eller gå i pension, hur mycket pengar behöver man eg för att sova gott som pensionär?

Hur mycket är det värt att kunna disponera tiden precis som man vill?

Vad tycker ni är minimum i inkomst/kapital för att leva ett gott pensionärs liv?

 

Är inte du pensionär redan?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hur mycket man behöver är nog beroende på hur gammal man är. 
Är man 64 år så behöver man inte lika stort bankkonto som någon som tänker ta pension vid 22 års ålder. 
 

Jag själv har väl 25 år kvar till en riktig ålderspension. Man kanske kan tycka att man lätt kunde pensionera sig med 25 mille på kontot, men det är nog inte så enkelt om man inte vill leva relativt enkelt. 
Varje dag som går så minskar detta fina belopp på grund av ren konsumtion. Men i tillägg till det så äter inflationen en stor del av kakan, så länge värdet inte är

investerat i något med bra avkastning. 
Med ”inget att göra” dagarna i ända, så får man nog för sig att man vill ut på ett eller annat äventyr och det vet vi alla hur dyrt det kan bli. 
För 10 år sedan så tyckte jag att 40 miljoner skulle vara en rimlig summa innan man kan skita i allt. 10 år senare så skulle jag nog fortfarande känna att 40 miljoner skulle vara en vettig summa att ha. 
40 mille är mycket om man ska dricka upp pengarna. Men ska man leva upp pengarna så är det nog inte så speciellt mycket. 
 

 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket kostar mia noi i månaden? Det borde avgöra! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man varit låginkomsttagare (fastighetsskötare) som jag ett helt liv ska man nog alvarligt fundera på att jobba några extra år.

Den statliga pensionen är till för att överleva men knappast för att ha roligt. Men jobbar man vidare så året efter ålderspension så

får man ett jobbskatteavdrag på 100 000. Lägger man ihop inkomsterna har man det ganska bra.

 

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "pensionerade" mig när jag var 44 år nu 59. Jag vägde även in att man ska orka med å inte sitta i en gungstol oxå.Ångrar absolut inte det beslutet,visst lever inte på lyxhotell, men reser och unnar oss.Alla variabler finns,omöjligt att säga vad andra ska göra.Det måste man planera själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mest hur ni tänker för egen del om ni själva skulle vilja sluta jobba före 65. Hur vill ni leva och vad krävs för det? 

Andrejs leder med 40 mille, själv ligger jag nog snäppet under 🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Spannet är stort

Från BTT liv 400 Bath/dag till Andrejs liv 40000 Bath/dag 😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Spannet är stort

Från BTT liv 400 Bath/dag till Andrejs liv 40000 Bath/dag 😉

Uppsalas egen Darwin har väl det dubbla!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju så många parametrar att ta hänsyn till. 

Hur gammal tänker du bli?

Inflation? Tja tar man pension före fyllda 50 så måste man nog tänka lite på det. Efter 70 så minskar nog de normala levnadskostnaderna nog mer än vad inflationen äter upp. Däremot ökar försäkringskostnader och andra underhållskostnader  av kropp och själ.

Tar man ut pension tidigt så får man som i mitt fall en usel pension från staten. Det är ju sånt som man måste beakta vad det gäller visum/uppehållstillstånd här i Thailand åxå.

Jag gjorde en baklängeskalkyl 2012 och den håller än. Peppar peppar. 

Tog först min nettolön och skalade bort en del helt onödiga utgifter. Sen plockades pensionsparande plus annat sparande bort. Då gick det att se vad jag egentligen hade för behov.

Nu har jag fuskat lite och jobbat en hel del när jag varit i Sverige. Tiden går fortare då.

Är ekonomiskt lite rikare nu än då jag "slutade" jobba för drygt tio år sedan.

Mycket rikare dock vad det gäller livskvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
30 minuter sedan, skrev rolba:

Finns ju så många parametrar att ta hänsyn till. 

Hur gammal tänker du bli?

Inflation? Tja tar man pension före fyllda 50 så måste man nog tänka lite på det. Efter 70 så minskar nog de normala levnadskostnaderna nog mer än vad inflationen äter upp. Däremot ökar försäkringskostnader och andra underhållskostnader  av kropp och själ.

Tar man ut pension tidigt så får man som i mitt fall en usel pension från staten. Det är ju sånt som man måste beakta vad det gäller visum/uppehållstillstånd här i Thailand åxå.

Jag gjorde en baklängeskalkyl 2012 och den håller än. Peppar peppar. 

Tog först min nettolön och skalade bort en del helt onödiga utgifter. Sen plockades pensionsparande plus annat sparande bort. Då gick det att se vad jag egentligen hade för behov.

Nu har jag fuskat lite och jobbat en hel del när jag varit i Sverige. Tiden går fortare då.

Är ekonomiskt lite rikare nu än då jag "slutade" jobba för drygt tio år sedan.

Mycket rikare dock vad det gäller livskvalitet.


Ja, man måste räkna med att det blir en usel pension efter 65 om man slutar att jobba tidigt. 
Så sparkapitalet är det enda man har att leva på även när ålderspensionen trillar in. 

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Jo skulle nog kunna ta pension  vid 55 nu. Men fan jag är "arbetsnarkoman " men går på avvänjning  i Thailand. Man kan nog säga  jag blivit kvarts pensionär  från med i år. Dessa  45 dagars perioder passar  ganska bra för mig.  Innan det börjar klia för mycket  i fingrarna. Nu har det var jäkligt  med jobb sedan jag kom hem 2 jan 7 dagar i veckan. Så det känns  jäkligt bra att sticka ned till khao lak 28/2.  

 

 Under åren har blivit en hel del  gånger då jag avbrutit  semestern. Helt enkelt stuckit offshore på jobb, trillat in nån förfrågan på mailen eller åkt hem och jobbat. 

 Men nu skall först  försöka  överleva  3

dagar  med barnbarnet i Åre/Duved.  Nästa år  är det nog 2 i backen  man skall passa på.

20230213_125657.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev LTD:

Tänkte mest hur ni tänker för egen del om ni själva skulle vilja sluta jobba före 65. Hur vill ni leva och vad krävs för det? 

Andrejs leder med 40 mille, själv ligger jag nog snäppet under 🙃

Allt beror väl på hur mycket pension man får den dagen man får ålderspension. 
Tar man allt för tidig pension så lär man inte få många Rubel i ålderspension. Om jag blir 85år så har jag en del på efter pension som kräver pengar. 
Säg att hälften av pengarna (20 mille) är kvar vid 65, då räknar jag med att inflationen har halverat värdet och det egentliga värdet bara är 10 mille. Då har jag 500.000 ( i dagens värde) per år att leva på och prickar 0kr den dagen jag blir 85. 
 

Helt ok summor och dessutom med en del marginal för lite utsvävningar. Men långt ifrån något lyxliv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har skapat sig en relation till Thailand, vilket alla på detta forumet gjort, borde man skaffat sig en bra "take away" (insikt):

 

Planera inte så jävla mycket, och skapa inte för många bekymmersamma funderingar kring en  (eventuellt) väntande  ålderdom.  Live day by day. Eller som Robin Williams  (may he  rest in peace) sa i en av sina bästa roller, då adresserat till ett gäng personer betydligt yngre än de allra flesta MPR-medlemmar ; "fånga dagen". 

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Allt beror väl på hur mycket pension man får den dagen man får ålderspension. 
Tar man allt för tidig pension så lär man inte få många Rubel i ålderspension. Om jag blir 85år så har jag en del på efter pension som kräver pengar. 
Säg att hälften av pengarna (20 mille) är kvar vid 65, då räknar jag med att inflationen har halverat värdet och det egentliga värdet bara är 10 mille. Då har jag 500.000 ( i dagens värde) per år att leva på och prickar 0kr den dagen jag blir 85. 
 

Helt ok summor och dessutom med en del marginal för lite utsvävningar. Men långt ifrån något lyxliv. 

Du tänker att man ska leva upp kapitalet?

Jag tänker att jag ska leva på avkastningen och låta kapitalet vara om det blir kris eller förhoppningsvis gå i arv.

4-5% avkastning i snitt är ju inte så svårt att fixa, det blir ju typ 150k sek/mån på 40 mille, klarar du dig inte på det?

 

Vi bränner ca 20K sek/mån (Thailand), inga skulder ingen hyra inga barn, tänker att om jag drar in 30k/mån inkl pension utan att röra kapitalet så blir det typ 10K/mån sparat vilket borde räcka för framtida inflation. Men då blir det inga Porshe köp. Är det värt att offra lyxprylar för att få gå ett par år tidigare eller ska man köra in i kaklet bara för att kunna bräcka det grannen har på parkeringen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Finns ju så många parametrar att ta hänsyn till. 

Hur gammal tänker du bli?

Inflation? Tja tar man pension före fyllda 50 så måste man nog tänka lite på det. Efter 70 så minskar nog de normala levnadskostnaderna nog mer än vad inflationen äter upp. Däremot ökar försäkringskostnader och andra underhållskostnader  av kropp och själ.

Tar man ut pension tidigt så får man som i mitt fall en usel pension från staten. Det är ju sånt som man måste beakta vad det gäller visum/uppehållstillstånd här i Thailand åxå.

Jag gjorde en baklängeskalkyl 2012 och den håller än. Peppar peppar. 

Tog först min nettolön och skalade bort en del helt onödiga utgifter. Sen plockades pensionsparande plus annat sparande bort. Då gick det att se vad jag egentligen hade för behov.

Nu har jag fuskat lite och jobbat en hel del när jag varit i Sverige. Tiden går fortare då.

Är ekonomiskt lite rikare nu än då jag "slutade" jobba för drygt tio år sedan.

Mycket rikare dock vad det gäller livskvalitet.

Ja det är ju det här med livskvalitet, är väl det man ska satsa på.

Ang hur gammal man ska bli så hur kul kan det va efter 80, är man kvar då så lär man väl vara nöjd om man får en kall serverad med lagom mellanrum och har en skön gungstol på verandan. Försäkringen har samma premie livet ut så länge man inte använder den, i det fall man gör det så går den upp 3% för varje år man claimar på den. 4250 baht/mån och täcker 400K USD för mig, rätt bra villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
23 minuter sedan, skrev LTD:

Du tänker att man ska leva upp kapitalet?

Jag tänker att jag ska leva på avkastningen och låta kapitalet vara om det blir kris eller förhoppningsvis gå i arv.

4-5% avkastning i snitt är ju inte så svårt att fixa, det blir ju typ 150k sek/mån på 40 mille, klarar du dig inte på det?

 

Vi bränner ca 20K sek/mån (Thailand), inga skulder ingen hyra inga barn, tänker att om jag drar in 30k/mån inkl pension utan att röra kapitalet så blir det typ 10K/mån sparat vilket borde räcka för framtida inflation. Men då blir det inga Porshe köp. Är det värt att offra lyxprylar för att få gå ett par år tidigare eller ska man köra in i kaklet bara för att kunna bräcka det grannen har på parkeringen?

 


Jag räknar bara på att leva på kapitalet och inflation. 
Det kan fort komma några år med en negativ utveckling på avkastningen som äter upp en del av kapitalet. 
Än så länge har jag inte någon större lust att dra ner på pengaspenderingen och skulle jag inte ha något jobb att gå till så känner jag mig själv så pass bra så att jag vet att det hade blivit dyrare dagar då jobbet normalt sett håller mig borta från en massa slösande. 
Allt är egentligen väldigt hypotetiskt. 
Hur många som har gjort sig 40 mille på kontot tar pension i tidig ålder?

Jag tror att det är väldigt få. Har man den mentaliteten och inställningen till pengar så lär man jobba mer och investera pengarna aktivt. 
När man börjar med aktiv investering så har man helt plötsligt skaffat sig ett jobb, hör och häpna. Att man inte är kassaanställd i ICA-butiken betyder inte att man har tagit pension, man saknar bara en arbetsgivare. 
 

Edit:

Några 20k SEK per månad kommer jag inte långt med idag och jag har ingen lust att börja snåla på heltid som att det skulle vara en sport. 
Jag har ingen större lust att jämföra priser på Pågens Franska eller lingongrova för att se vilket bröd jag ska köpa. 
Visst kan det vara tungt att jobba ibland, men att sluta jobba bara för att sitta hemma och glo TV, med andra ord göra en klassisk thaipension, känns inte lockande. 
En stor summa som gör att jag nästan ska kunna göra som jag vill utan att vara allt för beroende av hur börsen går den här veckan eller kommande år är var jag lägger ribban. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag räknar bara på att leva på kapitalet och inflation. 
Det kan fort komma några år med en negativ utveckling på avkastningen som äter upp en del av kapitalet. 
Än så länge har jag inte någon större lust att dra ner på pengaspenderingen och skulle jag inte ha något jobb att gå till så känner jag mig själv så pass bra så att jag vet att det hade blivit dyrare dagar då jobbet normalt sett håller mig borta från en massa slösande. 
Allt är egentligen väldigt hypotetiskt. 
Hur många som har gjort sig 40 mille på kontot tar pension i tidig ålder?

Jag tror att det är väldigt få. Har man den mentaliteten och inställningen till pengar så lär man jobba mer och investera pengarna aktivt. 
När man börjar med aktiv investering så har man helt plötsligt skaffat sig ett jobb, hör och häpna. Att man inte är kassaanställd i ICA-butiken betyder inte att man har tagit pension, man saknar bara en arbetsgivare. 

Du är knappt 40 eller hur?

Vänta tills du närmar dig 60, då finns det massor av grejer man hellre vill göra än att jobba pga att man känner att tiden går sjukt fort.

Rikast på kyrkogården vinner inget pris

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit pensionär i 6år nu och tycker det går riktigt bra.

Behöver inte vända på varje krona och har vad jag behöver.

När allt är betalt varje månad kan jag spara 5-7tusen och det är jag nöjd med.

Skuldfri och har låga kostnader/mån.

"Såg om mitt hus" och ordnade allt innan jag blev pensionär.

Kan idag unna mig en trevlig resa varje vinter och div resor/utflykter på sommaren.

Livet känns rätt trevligt som det är nu.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev LTD:

Du är knappt 40 eller hur?

Vänta tills du närmar dig 60, då finns det massor av grejer man hellre vill göra än att jobba pga att man känner att tiden går sjukt fort.

Rikast på kyrkogården vinner inget pris

237638137_1248316558952174_1665178662014122297_n.jpg.46880dbaf8551f54066ca2af3ae7f55c.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag räknar bara på att leva på kapitalet och inflation. 
Det kan fort komma några år med en negativ utveckling på avkastningen som äter upp en del av kapitalet. 
Än så länge har jag inte någon större lust att dra ner på pengaspenderingen och skulle jag inte ha något jobb att gå till så känner jag mig själv så pass bra så att jag vet att det hade blivit dyrare dagar då jobbet normalt sett håller mig borta från en massa slösande. 
Allt är egentligen väldigt hypotetiskt. 
Hur många som har gjort sig 40 mille på kontot tar pension i tidig ålder?

Jag tror att det är väldigt få. Har man den mentaliteten och inställningen till pengar så lär man jobba mer och investera pengarna aktivt. 
När man börjar med aktiv investering så har man helt plötsligt skaffat sig ett jobb, hör och häpna. Att man inte är kassaanställd i ICA-butiken betyder inte att man har tagit pension, man saknar bara en arbetsgivare. 
 

Edit:

Några 20k SEK per månad kommer jag inte långt med idag och jag har ingen lust att börja snåla på heltid som att det skulle vara en sport. 
Jag har ingen större lust att jämföra priser på Pågens Franska eller lingongrova för att se vilket bröd jag ska köpa. 
Visst kan det vara tungt att jobba ibland, men att sluta jobba bara för att sitta hemma och glo TV, med andra ord göra en klassisk thaipension, känns inte lockande. 
En stor summa som gör att jag nästan ska kunna göra som jag vill utan att vara allt för beroende av hur börsen går den här veckan eller kommande år är var jag lägger ribban. 

20k är inget vi försöker att leva på, det är vad som går åt i snitt när vi lever som vi vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...