Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket pengar behöver man för att gå i pension


LTD

Recommended Posts

33 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag räknar bara på att leva på kapitalet och inflation. 
Det kan fort komma några år med en negativ utveckling på avkastningen som äter upp en del av kapitalet. 
Än så länge har jag inte någon större lust att dra ner på pengaspenderingen och skulle jag inte ha något jobb att gå till så känner jag mig själv så pass bra så att jag vet att det hade blivit dyrare dagar då jobbet normalt sett håller mig borta från en massa slösande. 
Allt är egentligen väldigt hypotetiskt. 
Hur många som har gjort sig 40 mille på kontot tar pension i tidig ålder?

Jag tror att det är väldigt få. Har man den mentaliteten och inställningen till pengar så lär man jobba mer och investera pengarna aktivt. 
När man börjar med aktiv investering så har man helt plötsligt skaffat sig ett jobb, hör och häpna. Att man inte är kassaanställd i ICA-butiken betyder inte att man har tagit pension, man saknar bara en arbetsgivare. 
 

Edit:

Några 20k SEK per månad kommer jag inte långt med idag och jag har ingen lust att börja snåla på heltid som att det skulle vara en sport. 
Jag har ingen större lust att jämföra priser på Pågens Franska eller lingongrova för att se vilket bröd jag ska köpa. 
Visst kan det vara tungt att jobba ibland, men att sluta jobba bara för att sitta hemma och glo TV, med andra ord göra en klassisk thaipension, känns inte lockande. 
En stor summa som gör att jag nästan ska kunna göra som jag vill utan att vara allt för beroende av hur börsen går den här veckan eller kommande år är var jag lägger ribban. 

Sitter du å glor tv när du är i Thailand?

Testa att bo på en annan ort då 😉

Visst blir det en del TV men betydligt mindre än i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    16

  • LTD

    7

  • audirs2

    4

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
23 minuter sedan, skrev LTD:

Du är knappt 40 eller hur?

Vänta tills du närmar dig 60, då finns det massor av grejer man hellre vill göra än att jobba pga att man känner att tiden går sjukt fort.

Rikast på kyrkogården vinner inget pris



 

Precis därför skriver jag att det beror till stor del på om man är 22 år eller 62 år. 
Är man 62 år så har man nog redan jobbat in några pensionskronor. Som 22 åring så har man inte jobbat in en enda krona i pension. 
Låt oss säga att jag räknar med att tjäna ca 25 mille tills det är dags för pension för min del. Det betyder inte att 25 mille i en klumpsumma idag skulle hålla livet ut för min del. 

 

Så med detta så lovar jag att jag kommer med nytt svar och en ny summa när jag är 60 år. Beroende på inflation och annat så kan den summan säkert bli lite fladdrig, så ett tidigt estimat är 7,5 miljoner på kontot och då kvitterar jag in en tidig pension. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev LTD:

Sitter du å glor tv när du är i Thailand?

Testa att bo på en annan ort då 😉

Visst blir det en del TV men betydligt mindre än i Sverige.

Nej, jag glor varesig på TV i Thailand eller Sverige. 
Däremot skulle jag nog, när tristessen dyker upp, ta en tur till Australien, USA, Schweiz, Sydafrika, Brasilien, Korea eller Japan. 
Kanske jag skulle helrenovera min Toyota Tercel från -86?

 

Det kostar mer att vara ledig för min del. Jag känner mig själv allt för väl. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Att planera ekonomin inför pensioneringen är nog den enkla biten. Att planera hur kropp och huvud mår är den svåra biten.

Numera kör jag åt västtrafik och det  innebär att det är mycket färdtjänst och sjukresor. Så jag träffar många 80 till 90-åringar

som (lite överdrivet) nästan skuttar fram. Men ibland kör jag 50-åringar med rullator .

Ibland kör jag 90-åringar som är glasklara i huvudet men nästa körning kan vara någon som är yngre (själv 68) än mej som

ska till daglig verksamhet. Kan tillägga att dom på daglig verksamhet oftast har en demensdiagnos.

Så fortsätt att sköta ekonomin, det ska man alltid göra. Men tänk på att sköta kroppen för om den inte fungerar som den ska

blir det ingen rolig pensionering eller i värsta fall ingen pensionering als.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev LTD:

Sitter du å glor tv när du är i Thailand?

Testa att bo på en annan ort då 😉

Visst blir det en del TV men betydligt mindre än i Sverige.

 

Herregud, du har väl inte missat årets säsonger av På Spåret och Antikrundan?  🤥. Hujedamej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på vilka utgifter man har.

Är man solo, har en städerska/flickvän, och protesterar högt när städerskan frågar om ett par skor till sin son, ja då klarar man sig nog bra på 20 lök.

Annars bör man nog tänka att om man behöver tänka på det, så har man för lite🐸

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-13 at 12:38, skrev LTD:

Funderar på det här med jobba eller gå i pension, hur mycket pengar behöver man eg för att sova gott som pensionär?

Hur mycket är det värt att kunna disponera tiden precis som man vill?

Vad tycker ni är minimum i inkomst/kapital för att leva ett gott pensionärs liv?

50000:- Baht per månad efter samtliga löpande kostnader.Förutsatt liv i Thailand.
Vill säga,hus,lägenhet,bil.mc,risfält,bufflar betalt.Dvs.50 för dig själv att spara/investera/slösa.

 

Mvh.Frazze

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag räknar bara på att leva på kapitalet och inflation. 
Det kan fort komma några år med en negativ utveckling på avkastningen som äter upp en del av kapitalet. 
Än så länge har jag inte någon större lust att dra ner på pengaspenderingen och skulle jag inte ha något jobb att gå till så känner jag mig själv så pass bra så att jag vet att det hade blivit dyrare dagar då jobbet normalt sett håller mig borta från en massa slösande. 
Allt är egentligen väldigt hypotetiskt. 
Hur många som har gjort sig 40 mille på kontot tar pension i tidig ålder?

Jag tror att det är väldigt få. Har man den mentaliteten och inställningen till pengar så lär man jobba mer och investera pengarna aktivt. 
När man börjar med aktiv investering så har man helt plötsligt skaffat sig ett jobb, hör och häpna. Att man inte är kassaanställd i ICA-butiken betyder inte att man har tagit pension, man saknar bara en arbetsgivare. 
 

Edit:

Några 20k SEK per månad kommer jag inte långt med idag och jag har ingen lust att börja snåla på heltid som att det skulle vara en sport. 
Jag har ingen större lust att jämföra priser på Pågens Franska eller lingongrova för att se vilket bröd jag ska köpa. 
Visst kan det vara tungt att jobba ibland, men att sluta jobba bara för att sitta hemma och glo TV, med andra ord göra en klassisk thaipension, känns inte lockande. 
En stor summa som gör att jag nästan ska kunna göra som jag vill utan att vara allt för beroende av hur börsen går den här veckan eller kommande år är var jag lägger ribban. 

Lust att dra ned på pengaspenderingen hur gammal är du 15 år om man inte jobbar och har 

inte nåt att göra sen, herre gud finns hur mycke som helst om man vill. 20 tusen i mån har du så  mycke lån och inte betala av det med din stora lön som du beskriver

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Lust att dra ned på pengaspenderingen hur gammal är du 15 år om man inte jobbar och har 

inte nåt att göra sen, herre gud finns hur mycke som helst om man vill. 20 tusen i mån har du så  mycke lån och inte betala av det med din stora lön som du beskriver

 

Du bör nog fixa åtminstone 40 miljoner till en skriv- och läskurs.

 

Visst finns det mycket att göra och det är det som kostar pengar.

Att sitta hemma och inte göra ett skit kostar knappt något och då skulle jag nog kunna pensionera mig idag.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Lust att dra ned på pengaspenderingen hur gammal är du 15 år om man inte jobbar och har 

inte nåt att göra sen, herre gud finns hur mycke som helst om man vill. 20 tusen i mån har du så  mycke lån och inte betala av det med din stora lön som du beskriver

Du vet inte hur mycket det kostar, vi med barn behöver i runda svängar 35-40k per månad, plus extra då jag är hemma, samt plus skolavgifter etc.

Så kanske snitt på 50k i månaden.

Räknar inte så noga, så länge jag har svarta siffror på banken så e jag nöjd.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var brytpunkten mellan inkomst och ålder går är väldigt individuellt men sett ur en 80 årings perspektiv gick den vid 75 ungefär, därefter är det inte egen konsumtion som tär på kapitalet längre. 60-70 000 thb i månaden räckte inte långt för 5-10 år sedan, idag blir det t o m över ibland men det reglerar den bättre hälften galant..😇😇😇

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
4 timmar sedan, skrev Baa:

Var brytpunkten mellan inkomst och ålder går är väldigt individuellt men sett ur en 80 årings perspektiv gick den vid 75 ungefär, därefter är det inte egen konsumtion som tär på kapitalet längre. 60-70 000 thb i månaden räckte inte långt för 5-10 år sedan, idag blir det t o m över ibland men det reglerar den bättre hälften galant..😇😇😇

Bra att veta, funderar just på hur jag ska periodisera min pension. Har tänkt att jobba som jag gör idag knappt 2 år till, jag blir då 63 år. Väljer jag att ta ut enligt avtal så får jag faktiskt högre pension än lön de 5 första åren men sedan sjunker det i två steg. Pensionen efter 20 år ser ut att funka som det är idag. Sedan har vi ju fått en inflation som gör det svårt att bedöma vad de pengarna kommer att vara värda då. Slätar jag ut den så slipper jag en del statlig skatt men då vet man ju aldrig om man får valuta för allt eller om man som du säger får över, men å andra sidan så har jag efterlevandeskydd på tjänstepensionen. Sedan finns ju alternativet att skriva ut sig och betala SINK-skatt istället men jag kommer troligtvis behålla Sverige som bas. Hur som så är det mycket att fundera över eller inte då det är få faktorer som man kan styra över. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Fredman:

Bra att veta, funderar just på hur jag ska periodisera min pension. Har tänkt att jobba som jag gör idag knappt 2 år till, jag blir då 63 år. Väljer jag att ta ut enligt avtal så får jag faktiskt högre pension än lön de 5 första åren men sedan sjunker det i två steg. Pensionen efter 20 år ser ut att funka som det är idag. Sedan har vi ju fått en inflation som gör det svårt att bedöma vad de pengarna kommer att vara värda då. Slätar jag ut den så slipper jag en del statlig skatt men då vet man ju aldrig om man får valuta för allt eller om man som du säger får över, men å andra sidan så har jag efterlevandeskydd på tjänstepensionen. Sedan finns ju alternativet att skriva ut sig och betala SINK-skatt istället men jag kommer troligtvis behålla Sverige som bas. Hur som så är det mycket att fundera över eller inte då det är få faktorer som man kan styra över. 

 

Här finns det en hel del info

 

https://www.facebook.com/groups/1829564867340866/?ref=share

 

139803607_Screenshot_20230215_093159_SamsungNotes.thumb.jpg.d08355016eb6c8f338f4b05e0e2be765.jpg

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Fredman:

Bra att veta, funderar just på hur jag ska periodisera min pension. Har tänkt att jobba som jag gör idag knappt 2 år till, jag blir då 63 år. Väljer jag att ta ut enligt avtal så får jag faktiskt högre pension än lön de 5 första åren men sedan sjunker det i två steg. Pensionen efter 20 år ser ut att funka som det är idag. Sedan har vi ju fått en inflation som gör det svårt att bedöma vad de pengarna kommer att vara värda då. Slätar jag ut den så slipper jag en del statlig skatt men då vet man ju aldrig om man får valuta för allt eller om man som du säger får över, men å andra sidan så har jag efterlevandeskydd på tjänstepensionen. Sedan finns ju alternativet att skriva ut sig och betala SINK-skatt istället men jag kommer troligtvis behålla Sverige som bas. Hur som så är det mycket att fundera över eller inte då det är få faktorer som man kan styra över. 

 

 

Ja, köpkraften din har väl egentligen sjunkit med 25% det senaste året och den kan ha sjunkit både mer eller mindre beroende på var du tar en tidig pension.

För att ta mitt exempel med mina siffror så hade jag faktiskt förvandlat dessa 40 miljoner till 30 miljoner utan att faktiskt ha använt en enda krona.

Hade jag slängt ut mig med siffror kring 2009 så hade nog dessa 40 miljoner bara haft ett värde av 20 miljoner om jag hade valt Thailand som pensionärstillhåll, med tanke på SEK/THB och lite inflation. Och med tanke på att det var 14 år sedan så skulle jag ha haft nästan 40 år till pension.

 

Folk kan gärna tycka att jag är dryg för jag slänger ut med sådana "enorma summor", men med 25 år kvar till en eventuell pension (som blir låg om man slutar jobba) så vill jag absolut ha en del slingringsmån som täcker både det ena och det andra.

Jag känner mig långtifrån färdig med ansvar över mina barn och med pengar på banken så skulle jag ha svårt att säga nej till att köpa bostad till barnen. Att ta två hyreslägenheter kan väl knappast vara ekonomiskt försvarligt sett ur ett totalekonomiskt perspektiv för familjen.

Det betyder att jag med lätthet måste hosta upp några miljoner där och då är mina inflations 30 miljoner faktiskt närmare 20 miljoner än dessa 30 miljoner.

Det behövs alltså inte mycket så är vi fort under 20 mille som jag har att röra mig på fram till pension om 25 år. I snitt ca 800.000 per år....beroende på inflation och allt möjligt som gör det svårberäknat.

Nu ligger vi kring trakterna där jag således i runda slängar har samma pengar som jag har att röra mig med idag.

Inte fan kan jag gå hemma dagarna i ända och vänta på att fru och barn är färdiga med dagens sysslor. Jag kan väl gå och hugga ved i skogen, skotta grannens gård eller annat, men det förtar lite av tjusningen av att sluta jobba.

 

Som 63 åring så blir statusen helt annan.

Som sagt så har åldern väldigt stor betydelse hur mycket pengar man behöver. Lägger man till familjesituationen i beräkningen så har man helt plötsligt en ännu större påverkan av en kalkyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
19 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Ja, köpkraften din har väl egentligen sjunkit med 25% det senaste året och den kan ha sjunkit både mer eller mindre beroende på var du tar en tidig pension.

För att ta mitt exempel med mina siffror så hade jag faktiskt förvandlat dessa 40 miljoner till 30 miljoner utan att faktiskt ha använt en enda krona.

Hade jag slängt ut mig med siffror kring 2009 så hade nog dessa 40 miljoner bara haft ett värde av 20 miljoner om jag hade valt Thailand som pensionärstillhåll, med tanke på SEK/THB och lite inflation. Och med tanke på att det var 14 år sedan så skulle jag ha haft nästan 40 år till pension.

 

Folk kan gärna tycka att jag är dryg för jag slänger ut med sådana "enorma summor", men med 25 år kvar till en eventuell pension (som blir låg om man slutar jobba) så vill jag absolut ha en del slingringsmån som täcker både det ena och det andra.

Jag känner mig långtifrån färdig med ansvar över mina barn och med pengar på banken så skulle jag ha svårt att säga nej till att köpa bostad till barnen. Att ta två hyreslägenheter kan väl knappast vara ekonomiskt försvarligt sett ur ett totalekonomiskt perspektiv för familjen.

Det betyder att jag med lätthet måste hosta upp några miljoner där och då är mina inflations 30 miljoner faktiskt närmare 20 miljoner än dessa 30 miljoner.

Det behövs alltså inte mycket så är vi fort under 20 mille som jag har att röra mig på fram till pension om 25 år. I snitt ca 800.000 per år....beroende på inflation och allt möjligt som gör det svårberäknat.

Nu ligger vi kring trakterna där jag således i runda slängar har samma pengar som jag har att röra mig med idag.

Inte fan kan jag gå hemma dagarna i ända och vänta på att fru och barn är färdiga med dagens sysslor. Jag kan väl gå och hugga ved i skogen, skotta grannens gård eller annat, men det förtar lite av tjusningen av att sluta jobba.

 

Som 63 åring så blir statusen helt annan.

Som sagt så har åldern väldigt stor betydelse hur mycket pengar man behöver. Lägger man till familjesituationen i beräkningen så har man helt plötsligt en ännu större påverkan av en kalkyl.

Sunt resonerat. Jag har turen att båda barnen sitter i oförskämt fina hus där jag har förskotterat en del av deras framtida arv. Har en betald lägenhet, sommarstuga och likvida medel. Jag brukar säga "jag är en enkel man med enkla vanor" så jag har inga stora kostnader. Har också två konsultuppdrag där det ena betalas i euro och det andra sterling som jag tänkt behålla ett antal år då jag ofta kan styra tiden och omfattningen på dessa. Kan rekommendera minpension.se som blivet riktigt bra för att se hur man kan disponera sina uttag. Det mest galna är att man planerar sin egna pension, jag som nyss var så ung! 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
40 minuter sedan, skrev Fredman:

Sunt resonerat. Jag har turen att båda barnen sitter i oförskämt fina hus där jag har förskotterat en del av deras framtida arv. Har en betald lägenhet, sommarstuga och likvida medel. Jag brukar säga "jag är en enkel man med enkla vanor" så jag har inga stora kostnader. Har också två konsultuppdrag där det ena betalas i euro och det andra sterling som jag tänkt behålla ett antal år då jag ofta kan styra tiden och omfattningen på dessa. Kan rekommendera minpension.se som blivet riktigt bra för att se hur man kan disponera sina uttag. Det mest galna är att man planerar sin egna pension, jag som nyss var så ung! 

 


Ja, mycket beror således på ålder och familjesituation. 
Backar du tillbaka i tiden där barnen inte var utflugna och någon hade erbjudit dig en klumpsumma för att ta pension, så tror jag nog att du hade tagit i rejält där och då. 
Jag tror däremot inte att summan du hade angett då i själva verket hade varit så hög i dagens läge om man skulle jämföra hur hög den kändes typ 1996. 
 

När man var typ 20 år gammal så hade man en tro att en lottovinst på 1 miljon skulle lösa alla bekymmer. Visst hade den löst en del bekymmer om man hade haft ett år till pension, men att som 20 åring tro att man kan luta sig tillbaka och bara glassa med en mille i fickan känns bara pinsamt naivt i dagsläget. 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
16 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Ja, mycket beror således på ålder och familjesituation. 
Backar du tillbaka i tiden där barnen inte var utflugna och någon hade erbjudit dig en klumpsumma för att ta pension, så tror jag nog att du hade tagit i rejält där och då. 
Jag tror däremot inte att summan du hade angett då i själva verket hade varit så hög i dagens läge om man skulle jämföra hur hög den kändes typ 1996. 
 

När man var typ 20 år gammal så hade man en tro att en lottovinst på 1 miljon skulle lösa alla bekymmer. Visst hade den löst en del bekymmer om man hade haft ett år till pension, men att som 20 åring tro att man kan luta sig tillbaka och bara glassa med en mille i fickan känns bara pinsamt naivt i dagsläget. 
 

Ja, jag kommer ihåg när jag ca 15 år och man kunde vinna max typ 1 mkr på tipset. Räknade då på en inlåningsränta på 10 % och trodde då att man kunde leva gott på räntan resten av livet. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
17 minuter sedan, skrev Fredman:

Ja, jag kommer ihåg när jag ca 15 år och man kunde vinna max typ 1 mkr på tipset. Räknade då på en inlåningsränta på 10 % och trodde då att man kunde leva gott på räntan resten av livet. :)


Där och då så hade det gått bra. 
Idag hade räntan varit en helt ok månadslön. 
Så 12st stryktipsvinster hade suttit som en smäck. Om det sedan skulle krävas 24 stryktipsvinster om 25 år vet jag inte, men 12 vinster känns som att man kommer att få leva på marginalerna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt dilemma är om jag verkligen vill vara overksam.

Samtidigt är jag väl jävligt snål, relativt välbetald idag, bra arbetsgivare och trivs med mitt jobb.

Men helt klart kommer jag att dra ned om några år, visserligen har nu åren under pandemin varit extrema.

Jag ger det nog 6 år till, och där efter minskat arbete, och det som 57 idag.

Ser faktiskt inte att jag kommer att sluta arbeta.

 

Sen vad man behöver, man får naturligtvis anpassa sig den dagen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra beräkningar ligger på ca.50000 bath/mån för att leva ett bra liv(vi har inga skulder och har hus betalt i Thailand)Om man sen vill leva ett "ungkarlsliv" på ålderns höst får man nog dubbla den summan(minst)

Men som pensionär har nog de behoven dämpats något.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

Våra beräkningar ligger på ca.50000 bath/mån för att leva ett bra liv(vi har inga skulder och har hus betalt i Thailand)Om man sen vill leva ett "ungkarlsliv" på ålderns höst får man nog dubbla den summan(minst)

Men som pensionär har nog de behoven dämpats något.

Du använder alltså 15-16 tusen svenska kr bara för att äta och må bra. I thailnd är mat

billigt, alcko dyrt så vad lägger du pengarna på 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Du använder alltså 15-16 tusen svenska kr bara för att äta och må bra. I thailnd är mat

billigt, alcko dyrt så vad lägger du pengarna på 

Varför pannslag på det inlägget, det är ju fakta, lägger man pengar på mer än att leva gott, OK

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Du använder alltså 15-16 tusen svenska kr bara för att äta och må bra. I thailnd är mat

billigt, alcko dyrt så vad lägger du pengarna på 


Det finns några människor som har andra behov och nöjen än att äta, skita, sova och bara andas. 
Är det de enda behoven man har så kan man ju alltid leva gott på socialbidrag. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:


Det finns några människor som har andra behov och nöjen än att äta, skita, sova och bara andas. 
Är det de enda behoven man har så kan man ju alltid leva gott på socialbidrag. 

Av dom behoven har du väl bara en, Skita. Synd om dina annhöriga lukta fan om dej

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Ja, köpkraften din har väl egentligen sjunkit med 25% det senaste året och den kan ha sjunkit både mer eller mindre beroende på var du tar en tidig pension.

För att ta mitt exempel med mina siffror så hade jag faktiskt förvandlat dessa 40 miljoner till 30 miljoner utan att faktiskt ha använt en enda krona.

Hade jag slängt ut mig med siffror kring 2009 så hade nog dessa 40 miljoner bara haft ett värde av 20 miljoner om jag hade valt Thailand som pensionärstillhåll, med tanke på SEK/THB och lite inflation. Och med tanke på att det var 14 år sedan så skulle jag ha haft nästan 40 år till pension.

 

Folk kan gärna tycka att jag är dryg för jag slänger ut med sådana "enorma summor", men med 25 år kvar till en eventuell pension (som blir låg om man slutar jobba) så vill jag absolut ha en del slingringsmån som täcker både det ena och det andra.

Jag känner mig långtifrån färdig med ansvar över mina barn och med pengar på banken så skulle jag ha svårt att säga nej till att köpa bostad till barnen. Att ta två hyreslägenheter kan väl knappast vara ekonomiskt försvarligt sett ur ett totalekonomiskt perspektiv för familjen.

Det betyder att jag med lätthet måste hosta upp några miljoner där och då är mina inflations 30 miljoner faktiskt närmare 20 miljoner än dessa 30 miljoner.

Det behövs alltså inte mycket så är vi fort under 20 mille som jag har att röra mig på fram till pension om 25 år. I snitt ca 800.000 per år....beroende på inflation och allt möjligt som gör det svårberäknat.

Nu ligger vi kring trakterna där jag således i runda slängar har samma pengar som jag har att röra mig med idag.

Inte fan kan jag gå hemma dagarna i ända och vänta på att fru och barn är färdiga med dagens sysslor. Jag kan väl gå och hugga ved i skogen, skotta grannens gård eller annat, men det förtar lite av tjusningen av att sluta jobba.

 

Som 63 åring så blir statusen helt annan.

Som sagt så har åldern väldigt stor betydelse hur mycket pengar man behöver. Lägger man till familjesituationen i beräkningen så har man helt plötsligt en ännu större påverkan av en kalkyl.

Sedan har du vart vaken och jobbat i Norge där lönen ofta är över 100,000.- per månad. Det måste till hög utbildning som fan i "Svärje" för att komma upp i såna summor! Om man inte är hög statlig chef vill säga, dom får bra med slantar utan att veta ett skit, svetsa (vaaaah?) kan vissa av dom åxå!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...