Jump to content
IGNORERAD

LF Bank


Esspe

Recommended Posts

Har tidigare alltid tyckt att LF varit kundvänligt och bra att ha att göra med. Det har förändrats lite dom senaste åren och nu beter dom sig som vilken bank som helst verkar det.

 

Hade man ränterabatt på rörligt lån så gällde den bara ett år. Vilket väl är helt ok men det gick aldrig ut något meddelande om att den upphörde utan den bara försvann 😡 Annars är dom väldigt bra på att skicka ut meddelande om allt mellan himmel och jord. Säkerligen många som inte upptäckte det och fortsatte betala utan ränterabatt. Jag har ett litet lån så det var bara en lite höjning men upptäckte det först efter ett par månader. Påtalade det i högt tonläge och fick tillbaka ränteskillnaden. Numera verkar det gå ut meddelande om att rabatten upphör så det var nog en hel del kunder som klagade.

 

Som Guldkund fick man tidigare Visa eller MC kort utan kostnad. Nu har man kostnad på debetkortet men kreditkortet är fortfarande gratis. Bara det att man måste ha ett debetkort för att få creditkortet 😡

 

Nu har man infört att det inte längre går att göra utlandsbetalningar till Thailand själv via webben 😡 En blankett ska varje gång fyllas i och sen måste man RINGA!!! till Telefonbanken 😡 Tidgare fanns det en gräns på 150k som Riksbanken satt men nu gäller det även mindre belopp. Att ta ut med kort i ATM får man tydligen fortfarande men snart ska det nog fyllas i en blankett även för det.

 

Vi förlorar alltmer kontrollen över våra egna pengar.

 

Hur är det att skicka pengar från andra banker?

Själv använder jag Wise men vill ha ett alternativ för säkerhets skull och för lite större summor där Wise blir lite dyrare.

 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    14

  • Amigo

    13

  • Esspe

    7

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

3 minuter sedan, skrev Esspe:

Har tidigare alltid tyckt att LF varit kundvänligt och bra att ha att göra med. Det har förändrats lite dom senaste åren och nu beter dom sig som vilken bank som helst verkar det.

 

Hade man ränterabatt på rörligt lån så gällde den bara ett år. Vilket väl är helt ok men det gick aldrig ut något meddelande om att den upphörde utan den bara försvann 😡 Annars är dom väldigt bra på att skicka ut meddelande om allt mellan himmel och jord. Säkerligen många som inte upptäckte det och fortsatte betala utan ränterabatt. Jag har ett litet lån så det var bara en lite höjning men upptäckte det först efter ett par månader. Påtalade det i högt tonläge och fick tillbaka ränteskillnaden. Numera verkar det gå ut meddelande om att rabatten upphör så det var nog en hel del kunder som klagade.

 

Som Guldkund fick man tidigare Visa eller MC kort utan kostnad. Nu har man kostnad på debetkortet men kreditkortet är fortfarande gratis. Bara det att man måste ha ett debetkort för att få creditkortet 😡

 

Nu har man infört att det inte längre går att göra utlandsbetalningar till Thailand själv via webben 😡 En blankett ska varje gång fyllas i och sen måste man RINGA!!! till Telefonbanken 😡 Tidgare fanns det en gräns på 150k som Riksbanken satt men nu gäller det även mindre belopp. Att ta ut med kort i ATM får man tydligen fortfarande men snart ska det nog fyllas i en blankett även för det.

 

Vi förlorar alltmer kontrollen över våra egna pengar.

 

Hur är det att skicka pengar från andra banker?

Själv använder jag Wise men vill ha ett alternativ för säkerhets skull och för lite större summor där Wise blir lite dyrare.

 

 

Hej

Jag skickade ca. 150kkr från Nordea till eget konto i Bangkok bank i december.

Det var lika enkelt som det varit tidigare om åren. Inga frågor, bara att klicka i utlandsbetalning

i deras nätbank.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Swedbank rullar på som vanligt, peppar peppar.

Hjälpte en kund att skicka över 50.000Sek i november. 

50:- avgift hos Swedbank och max 500 till Bangkok bank. Bra kurs då, 3,37 efter avgifter.

Skickade kl 10 svensk tid en tisdag och pengarna kom in på banken här onsdag eftermiddag 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

Har tidigare alltid tyckt att LF varit kundvänligt och bra att ha att göra med. Det har förändrats lite dom senaste åren och nu beter dom sig som vilken bank som helst verkar det.

 

Hade man ränterabatt på rörligt lån så gällde den bara ett år. Vilket väl är helt ok men det gick aldrig ut något meddelande om att den upphörde utan den bara försvann 😡 Annars är dom väldigt bra på att skicka ut meddelande om allt mellan himmel och jord. Säkerligen många som inte upptäckte det och fortsatte betala utan ränterabatt. Jag har ett litet lån så det var bara en lite höjning men upptäckte det först efter ett par månader. Påtalade det i högt tonläge och fick tillbaka ränteskillnaden. Numera verkar det gå ut meddelande om att rabatten upphör så det var nog en hel del kunder som klagade.

 

Som Guldkund fick man tidigare Visa eller MC kort utan kostnad. Nu har man kostnad på debetkortet men kreditkortet är fortfarande gratis. Bara det att man måste ha ett debetkort för att få creditkortet 😡

 

Nu har man infört att det inte längre går att göra utlandsbetalningar till Thailand själv via webben 😡 En blankett ska varje gång fyllas i och sen måste man RINGA!!! till Telefonbanken 😡 Tidgare fanns det en gräns på 150k som Riksbanken satt men nu gäller det även mindre belopp. Att ta ut med kort i ATM får man tydligen fortfarande men snart ska det nog fyllas i en blankett även för det.

 

Vi förlorar alltmer kontrollen över våra egna pengar.

 

Hur är det att skicka pengar från andra banker?

Själv använder jag Wise men vill ha ett alternativ för säkerhets skull och för lite större summor där Wise blir lite dyrare.

 

 

Använde Wise så kring går du detta bekymmer

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Dolemon:

Använde Wise så kring går du detta bekymmer

 

"Själv använder jag Wise men vill ha ett alternativ för säkerhets skull och för lite större summor där Wise blir lite dyrare."

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

 

"Själv använder jag Wise men vill ha ett alternativ för säkerhets skull och för lite större summor där Wise blir lite dyrare."

Och vad jag förstår går det inte att skicka åt andra hållet med wise.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev rolba:

Och vad jag förstår går det inte att skicka åt andra hållet med wise.

 

Nej men det är väl lite knepigt öht? Länge sen jag gjorde det.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde en sak.

 

Om jag vill betala av på mitt bolån hos LF så kan jag inte göra det utan att dom ska godkänna det. Trots att pengarna finns på konto hos dom så ska dom ha reda på var dom kommer från och godkänna det. Jäkla bra affärside, låna ut pengar och sedan vägra återbetalning 😡

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Glömde en sak.

 

Om jag vill betala av på mitt bolån hos LF så kan jag inte göra det utan att dom ska godkänna det. Trots att pengarna finns på konto hos dom så ska dom ha reda på var dom kommer från och godkänna det. Jäkla bra affärside, låna ut pengar och sedan vägra återbetalning 😡

 

Jag köpte en fastighet för några år sedan med kontanta medel som funnits hos en av mina banker några år och då plötsligt så skulle man fan ha reda på vart pengarna kom ifrån men när pengarna kom in så gav man fullständigt fan i vart de kom ifrån, summan var knappt en miljon, numera så är jag före detta kund hos SEB i Helsingborg.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Esspe:

Glömde en sak.

 

Om jag vill betala av på mitt bolån hos LF så kan jag inte göra det utan att dom ska godkänna det. Trots att pengarna finns på konto hos dom så ska dom ha reda på var dom kommer från och godkänna det. Jäkla bra affärside, låna ut pengar och sedan vägra återbetalning 😡

Nordea är inte något bättre heller, utfrågning var pengarna kommer i från

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Dolemon:

Nordea är inte något bättre heller, utfrågning var pengarna kommer i från

Peppar, peppar. Skickar veckovis, blandat SHB och Wise (betalt från SHB). Har aldrig fått en fråga från SHB.

Men det kanske kommer🐸

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Peppar, peppar. Skickar veckovis, blandat SHB och Wise (betalt från SHB). Har aldrig fått en fråga från SHB.

Men det kanske kommer🐸

Ja förr eller senare, ska dom vara med å snylta i allt vi små dödliga gör. 

Sen om någon ska ha hjälp med större summer då står banken redo hjälpa till med mössan i handen och bugar-

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Peppar, peppar. Skickar veckovis, blandat SHB och Wise (betalt från SHB). Har aldrig fått en fråga från SHB.

Men det kanske kommer🐸

Veckopeng ?

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Fritz:

Veckopeng ?

 

17 minuter sedan, skrev Fritz:

Veckopeng ?

Gillar inte att ha stora summor på thaikonto. För över till mig själv veckovis.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

 

Gillar inte att ha stora summor på thaikonto. För över till mig själv veckovis.

OK, jag kör en annan taktik. Jag har ingen rädsla för att ha lite "större" summor hos SCB och försöker göra mina överföringar när kursen ser "bra" ut, vilket var länge sen. Men alla är vi olika.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Fritz:

OK, jag kör en annan taktik. Jag har ingen rädsla för att ha lite "större" summor hos SCB och försöker göra mina överföringar när kursen ser "bra" ut, vilket var länge sen. Men alla är vi olika.

Jag är inte speciellt rädd. Några kr hit el dit stör mig ej.

Men nog är vi ganska olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-08 at 04:25, skrev Esspe:

Har tidigare alltid tyckt att LF varit kundvänligt och bra att ha att göra med. Det har förändrats lite dom senaste åren och nu beter dom sig som vilken bank som helst verkar det.

 

Hade man ränterabatt på rörligt lån så gällde den bara ett år. Vilket väl är helt ok men det gick aldrig ut något meddelande om att den upphörde utan den bara försvann 😡 Annars är dom väldigt bra på att skicka ut meddelande om allt mellan himmel och jord. Säkerligen många som inte upptäckte det och fortsatte betala utan ränterabatt. Jag har ett litet lån så det var bara en lite höjning men upptäckte det först efter ett par månader. Påtalade det i högt tonläge och fick tillbaka ränteskillnaden. Numera verkar det gå ut meddelande om att rabatten upphör så det var nog en hel del kunder som klagade.

 

Som Guldkund fick man tidigare Visa eller MC kort utan kostnad. Nu har man kostnad på debetkortet men kreditkortet är fortfarande gratis. Bara det att man måste ha ett debetkort för att få creditkortet 😡

 

Nu har man infört att det inte längre går att göra utlandsbetalningar till Thailand själv via webben 😡 En blankett ska varje gång fyllas i och sen måste man RINGA!!! till Telefonbanken 😡 Tidgare fanns det en gräns på 150k som Riksbanken satt men nu gäller det även mindre belopp. Att ta ut med kort i ATM får man tydligen fortfarande men snart ska det nog fyllas i en blankett även för det.

 

Vi förlorar alltmer kontrollen över våra egna pengar.

 

Hur är det att skicka pengar från andra banker?

Själv använder jag Wise men vill ha ett alternativ för säkerhets skull och för lite större summor där Wise blir lite dyrare.

 

 

 

Använda Wise som bank, och inte bara som en överförare av pengar kan måhända vara ett alternativ. SEK-konto går inte att ha än, men du kan ju föra över större belopp till ett EUR-konto till exempel. Kostnadsfritt från svensk bank.

 

Jag har numera både privatkonto och företagskonto på Wise. Funkar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-11 at 16:29, skrev spooncreek:

 

Använda Wise som bank, och inte bara som en överförare av pengar kan måhända vara ett alternativ. SEK-konto går inte att ha än, men du kan ju föra över större belopp till ett EUR-konto till exempel. Kostnadsfritt från svensk bank.

 

Jag har numera både privatkonto och företagskonto på Wise. Funkar bra.

Vad är skillnaden på ett företagskonto vs ett privatkonto hos wise? 
 

Mvh.Frazze

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-11 at 16:29, skrev spooncreek:

 

Använda Wise som bank, och inte bara som en överförare av pengar kan måhända vara ett alternativ. SEK-konto går inte att ha än, men du kan ju föra över större belopp till ett EUR-konto till exempel. Kostnadsfritt från svensk bank.

 

Jag har numera både privatkonto och företagskonto på Wise. Funkar bra.

Jag har både SEK, NOK, och EUR konto på wise. Så visst går det

Pessimist blir inte besviken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
On 2023-02-08 at 09:46, skrev Dolemon:

Använde Wise så kring går du detta bekymmer

Försökte med 20k kronor idag via Wise. Där tog det stopp! LF Bank.

Ändrades av Chomphoo
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Chomphoo:

Försökte med 20k kronor idag via Wise. Där tog det stopp! LF Bank.

Prova 50000 Bath, tror max gränsen är det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Chomphoo:

Försökte med 20k kronor idag via Wise. Där tog det stopp! LF Bank.

 

Vilken typ av överföring använde du?

On 2023-02-11 at 22:29, skrev spooncreek:

 

Använda Wise som bank, och inte bara som en överförare av pengar kan måhända vara ett alternativ. SEK-konto går inte att ha än, men du kan ju föra över större belopp till ett EUR-konto till exempel. Kostnadsfritt från svensk bank.

 

Jag har numera både privatkonto och företagskonto på Wise. Funkar bra.

 

Som privatkund?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

 

Vilken typ av överföring använde du?

 

Som privatkund?

 

 

Yes. Man gör en SEPA transfer som enligt EU lag inte får kosta mer än en  överföring nationellt mellan banker. Tar en bankdag.  Wise-banken som man har sitt EUR konto på är Wise i Belgien. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dags igen att förlänga min Coris försäkring dvs kontakta LF 🤮

 

EUR 154 att betala till EU-landet Slovenien. Hade ju den gamla blanketten så det var bara att ändra summan och skicka in till LF Bank i helgen men ringa in fick man vänta med till måndag morgon, alltså idag.

 

För att slippa köer hängde jag på luren 07.30 svensk tid. En massa onödig information om allt mellan himmel och jord, förmodligen så att dom kan börjar räkna kötid först när man kommit genom den skärselden. Ett par knapptryckningar så svarade en människa 😍

 

Ska väl gå smidigt idag eftersom jag gjort allt en gång tidigare till samma mottagare, tänkte jag. Man kan ha väldigt fel ibland.

Blanketten hittade hon men sen började 20 frågor. Dom måste uppdatera kundkännedomen om mig. Trots att jag själv gjorde det i mars 😡

Ringa från Thailand och betala till ett företag i Slovenien övergick hennes fattningsförmåga. 

"Ni har ju redan genomfört det här en gång på ett liknande belopp", försökte jag.

"Ja men jag hittar ingen faktura från företaget i Slovenien på det" kontrade hon.

"Nej det behövdes inte förra gången så varför skulle det behövas nu? Jag har inte heller någon faktura utan får ett belopp att betala in och sen ett försäkringsbevis när det är gjort"

"Ingen faktura??? Jag måste ju ha något underlag på det. Dom var snälla förra gången då. Du måste också förstå att det är för kundernas bästa och utförs enl direktiv från Riksbanken."

Då gick topplocket.

"Kvalificerat skitsnack. Riksbanken har utfärdat vissa direktiv men det är ni själva som satt stopp och begränsat kundernas möjlighet att själva utfärda tjänsten på ett rimligt och enkelt sätt. Om ni nu är rädda för penningtvätt eller att pengarna går till Putin så sätt då en rimlig gräns för summan som ska skickas."

Men det hjälpte ju inte så jag fick ta foto på förra försäkringsbeviset och skicka in till henne. Då var hon nöjd.

 

Konversationen var mycket längre än det här och mellan varven försvann hon för att uppdatera, registrera nåt eller kanske ringa Riksbanken och fråga.

 

Total satt jag i telefon 45 minuter för att få det här genomfört och topplocket gick ett par gånger. Hon önskade mig välkommen tillbaka nästa gång och fick till svar att "det blir ingen nästa gång när ni behandlar era kunder på det här viset."

 

Upprepar, det handlade om 154 EUR!!!

 

Byter bank när jag kommer till Sverige. Hur funkar det med utlandsbetalningar i Handelsbanken?

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Hur funkar det med utlandsbetalningar i Handelsbanken?

Med risk för att jinxa nåt, så har jag aldrig haft problem med detta. Jag har bara uppgett i kundkännedomen att jag skickar stålar till/från Thailand, aldrig fått en fråga på det efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...